راه ترقی

آخرين مطالب

فرصت زایی از تهدیدها با تقویت اعتماد عمومی دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه گذشته ( 21 آذرماه ) در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم با اشاره به تحرکات و اقدامات دو سال اخیر آمریکایی‌ها به‌ویژه وضع تحریم‌های همه‌جانبه و کمک به دشمنان گوناگون ایران، نقشه های آنها را لو رفته خواندند و تاکید کردند: هدف آنها این بود که به وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دو دستگی، اختلاف و جنگ گروهها به‌وجود آورند و عده ای را به خیابانها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال یکی از بهترین تابستانها بود.
همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی ها همواره از همه توان خود جهت به شکست کشاندن جمهوری اسلامی استفاده کرده اند. آنها با حربه های مختلفی همچون حمایت از رژیم صدام در جنگ تحمیلی، حمایت از گروه های معاند جمهوری اسلامی، تحریم ها و جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای و تبلیغات علیه جمهوری اسلامی بهره برده اند. با این حال طی سال های گذشته، همدلی و همبستگی میان مردم و مسوولان منجر به بن بست رسیدن طرح های ضد ایرانی، آمریکایی ها شده است.
در این مساله شکی وجود ندارد که مشکلات عدیده ای به ویژه در عرصه های اقتصادی داریم، با این حال تجربه ثابت کرده همدلی و همبستگی ملی به مثابه سدی در برابر توطئه های طراحی شده دشمنان قرار گرفته است. بر این اساس تقویت اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی امری گریزناپذیر می نماید که می تواند کشور را از دام توطئه های بیگانگان مصون نگاه دارد.
در واقع بی اعتمادی ابتدا نسبت به ساختارهای سیاسی، سپس به عرصه اجتماعی و در نهایت به روابط میان فردی کشیده می شود و نتیجه اش نیز کوچک شدن ساحت اجتماعی و تقلیل مناسبات فردی است. بر این اساس به نظر می رسد که در روند اعتماد سازی متقابل میان مردم و حکومت، نه تنها نظام سیاسی بلکه نهادهای غیرحکومتی و نخبگان جامعه می توانند نقش موثری ایفا کنند.
شرایط جمهوری اسلامی ایران آنگونه که از سوی دشمنان تبلیغ می‌شود، نیست و دشمن با جنگ رسانه‌ای و روانی خود، شرایط را تیره و تار و آینده را نافرجام نشان می دهد. بر این اساس، تصویرسازی غلط از جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار رسانه‌های نظام سلطه قرار گرفته است و به شدت در حال مسموم کردن ذهن افکار عمومی داخلی است.
از این رو بزرگنمایی رخدادهای تلخ و کوچک نمایی رویدادهای شیرین مهمترین آفتی است که جامعه را به سمت ناامیدی برده و فضا را نه تنها رخوت زده که حتی بحرانی نشان می دهد و تا زمانی که جامعه ناامید و دلسرد باشد نمی توان از بار مشکلات کاست.
ایجاداصطکاک ها، کوبیدن بر طبل ناامیدی و کُندی حرکت توسعه ای در کنار ضعف عملکردها، مهمترین آسیب هایی هستند که نظام را در معرض خطر قرار می دهد. دشمن نیز با فعال نشان دادن گسل ها، تمایزها را پررنگ جلوه می دهد و با تحریم ها و اهرم های فشاری که در اختیار دارد، دو دستگی و اختلاف میان مردم و مسوولان را دنبال می کند.
البته فاصله گرفتن از مشکلات منوط به تلاش های بیشتر و فعالیت های گسترده است. در کنار این ها به نظر می رسد تقویت جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد به عنوان ناظری بر عملکرد مسوولان می تواند اثرگذاری مفید و سازنده ای را ایفا کند. بر این اساس تقویت سازمان های مردم نهاد به عنوان نهادهای واسط مردم و حکومت نقش مهمی در کاستن از ایرادات و معایب در عرصه های مختلف خواهد داشت.
به عبارتی دیگر ترمیم نقاط ضعف و پررنگ کردن نقاط قوت می تواند ساختار را در برابر آسیب ها بیمه سازد همچنین در دیگر سو نیز همراهی و جامعه پذیری سیاسی از جانب مردم خواب های دشمنان را ناکام خواهد گذاشت.
با این حال به نظر می رسد مهمترین راهکار نزدیکی میان مردم و مسوولان و تقویت پایه های اعتماد عمومی است که نقطه ثقل آن امیدزایی و بسترسازی مشارکت در جهت پیشرفت همه جانبه است. از این رو با قوت گرفتن سرمایه های اجتماعی تهدیدهای بیرونی و چالش های درونی چندان اثرگذار نخواهد بود و نقشه های دشمنان نیز همانند چهار دهه گذشته جامه عمل نخواهد پوشید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/50238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟