راه ترقی

آخرين مطالب

ماهیت مردمی اربعین را حفظ کنیم انديشه

ماهیت مردمی اربعین را حفظ کنیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «سید عباس صالحی» برای پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده زابل در مورد این که چه اقدامات اساسی برای مسائل فرهنگی بویژه در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) انجام شد در جلسه علنی امروز - یکشنبه- مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح اقدامات این وزارتخانه در ایام اربعین و بعد از آن اظهارداشت: رویکردها در این موضوع توسط رهبر معظم انقلاب ، دولت و مجموعه سیاست گذاران فرهنگی تنظیم شده است مبنی بر این که راهپیمایی و زیارت اربعین باید ماهیت مردمی خود را حفظ کند و دولت نقش تسهیل گری و کمتر تصدی گری داشته باشد و ما بتوانیم فرهنگ و حرمت کشور میزبان را حفظ کنیم.
وی با بیان این که باید از این فرصت راهپیمایی حداکثر بهره برداری را داشته باشیم به تشریح اقدامات این وزارتخانه در راهپیمایی بزرگ اربعین پرداخت.
وی، چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای زائر در سال 96-97، حضور سه هزار مبلغ (مبلغان داوطلب)، تهیه و تولید کلیپ های آموزشی در شبکه های اجتماعی، ساماندهی بیش از 100 موکب سازمان اوقاف که هم از لحاظ مادی و معنوی نیازهای زائران را توجه داشته از مهم ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راهپیمایی اربعین امسال ذکر کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این موکب ها فرصت هایی را فراهم کردند که زائران بتوانند در داخل ایران، پایانه های مرزی و داخل خاک عراق از مواهب بهره مند شوند.
صالحی تصریح کرد: ما نمایشگاه ها و اجراهای نمایشی در پایانه های مرزی برای استفاده زائران در سال گذشته و امسال برگزار کردیم از جمله سینما سیار که در پایانه مرزی مستقر شد تا فیلم های متناسب با شرایط معنوی اربعین ارائه کند.
وی همچنین گفت: در طول مسیر راهپیمایی نمایشنامه ها و آیین های نمایشی توسط هنرمندان اجرا شد، 20 گروه از مربیان کودک و نوجوان با 30 هزار بسته در فضاهای پایانه ها و عراق به ارائه امور فرهنگی و معنوی را برای کودکان و نوجوانان که همراه با خانواده حرکت می کردند،ارائه کردند ، 90 قاری ممتاز با بیش از 1300 برنامه در فضای عراق کار می کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: 40 نوحه و موسیقی متناسب با فضای اربعین تولید شد، 120 سخنران و 1400 مراسم سخنرانی در ایام اربعین برگزار شد، پیوست فرهنگی برای همه موکب ها ابلاغ و ارسال شد.
صالحی یادآور شد: با آسیب شناسی که از سال های گذشته اتفاق افتاده این پیوست های فرهنگی آسیب هایی که در موکب ها اتفاق می افتد را به حداقل می رساند
وی تصریح کرد: برنامه های از این قبیل با نگاه این بوده است که ایام زیارت اربعین در داخل ایران و خارج از ایران فضای مناسبی داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه سماح اربعین ثبت نام کردند و حجم زوار حجم قابل توجهی بود، اما حرکت هایی با این نگاه انجام شد تا از فضای زیارت برای ارتقای فرهنگی استفاده کنیم،
صالحی ادامه داد: ما پس از مراسم اربعین حسینی برنامه های فرهنگی متعددی برای فضای فرهنگی اربعین برگزار کردیم، بیش از 20 عنوان کتاب در موضوع اربعین با نگاه داستانی، شعر و دلنوشته چاپ شده ، سوگواره عبرات با موضوع اربعین در سال 96 و 97 برگزار شد هفت جلد آثار منتخب این سوگواره چاپ شده است.
وی افزود: جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق بیش از سه هزار و 500 داشته است، نمایشگاهی از هنرهای تجسمی از اربعین برگزار شده است، مسابقه بین المللی فیلم مستند با عنوان مهر محرم برگزار شده است که این مسابقه آثار قابل توجهی را ارائه کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در ایام زیارت اربعین و بعد از آن باید نگاه و فضای فرهنگی اربعین را منتقل کنیم و در این راستا در مسیر جلو پیش می رویم.
وی بخشی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مستندسازی موضوع اربعین ذکر کرد که در این باره 30 فیلم مستند ودو فیلم کوتاه ساخته شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که حمایت از تولید فیلم سینمایی ناشناس در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در سال 96 و 97 از حدود 500 نویسنده با موضوع اربعین حمایت ویژه شده است، ضمن این که با همین نگاه هم کتابی با عنوان روایت پیاده‌روی اربعین با اسلوب خاصی توسط 20 نویسنده که یکی از آنها پاکستانی بوده نوشته شده است.
صالحی گفت: حمایت از خبرنگاران خارجی برای حضور در اربعین منجر به تهیه گزارش های مختلف و انتقال مفاهیم اربعین شد.
وی افزود: هم‌اندیشی نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام از 14 کشور جهان در ایام اربعین در کربلا برگزار شد، ضمن این که در خصوص دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین ایران و عراق رایزنی‌های خوبی با دانشگاه کربلا صورت گرفته است اما باید زیرساخت‌های حوزه اربعین در تمامی بخش‌ها توسعه یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سامانه پنج زبانه اربعین و کتابخانه تخصصی اسناد این امر راه‌اندازی شده است، همچنین بانک اطلاعات اربعین بر اساس اطلاعات موکب‌های خصوصی و عمومی تنظیم شد، ضمن این که سند شورای فرهنگ عمومی درباره اربعین هم تهیه شد.
صالحی اضافه کرد: باید فرصت لازم را در خصوص حداکثر استفاده از فرهنگ دینی و معرفتی و اجتماعی با موضوع اربعین داشته و به کار گیریم.
وی گفت: با هم افزایی و همکاری‌های نهادهای عمومی و همچنین حمایت‌های حداکثری مردم فرصت لازم از اربعین به عمل آمده و ارتقا یابد.

**نماینده زابل از پاسخ های وزیر ارشاد قانع شد
حبیب الله دهمرده نماینده زابل در طرح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که راهپیمایی اربعین یک ظرفیت منحصر به فردی است که در اختیار ما گذاشته شده است، گفت: ما باید آن را به عنوان الگوی وحدت به جهانیان در مقابل اسلام آمریکایی معرفی کنیم.
وی افزود: اسلام آمریکایی و داعش به نام اسلام سرها می برد و غارتگری می‌کند که ما با آن مخالفیم، در چنین شرایطی پیاده روی اربعین با میلیون‌ها عاشق و مسلمان منحصر به فرد است که بسیاری برای حضور در آن ثانیه شماری می‌کنند.
وی تصریح کرد: به جای این که هر سال شرایط حضور در راهپیمایی بهتر شود، سخت‌تر شده است که نمونه آن وضع گذرنامه، ویزا، ارز و فرودگاه نجف است.
پس از پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نماینده زابل اعلام کرد که از پاسخ های سید عباس صالحی قانع شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/50369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس