راه ترقی

آخرين مطالب

ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم، بستری برای نشاط و همدلی خواهد شد فرهنگ و هنر

ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم، بستری برای نشاط و همدلی خواهد شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- طیبه سیاوشی بر لزوم مشارکت مردم حول موضوعات وحدت‌بخش ملی تاکید کرد و افزود: با وجود تنوع فرهنگی و قومی فراوان، وجوه مختلف این تنوع طی چهار دهه گذشته توسط مدیران کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ظرفیت‌های دینی و مذهبی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ظرفیت‌های مذهبی‌مان ذیل بخش فرهنگی قرار دارد. این ظرفیت‌ها در ایام و مناسبت‌های مذهبی مثل ماه‌های محرم و رمضان موجب می‌شود مردم به صورت خودجوش گردهم جمع شوند و برای کشور ظرفیت‌سازی شود.

وی ادامه داد: می‌توان با اتکا به تنوع قومی، زبانی، پوششی و مذهبی اقوام، گویش‌ها، پوشش‌ها و فرهنگ‌هایِ مختلف ایرانی را گرد هم جمع کرد و بستر خشنودی و رضایت روحی، روانی و فرهنگی جامعه را به وجود آورد، باید به عنوان سرمایه به آن نگریست و در سطح کلان بستر آن را به وجود آورد.

رییس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز تاسف کرد: متاسفانه از این تنوع و چند پارچگی به نفع یکپارچگی استفاده نشده است؛ به بیان روشن‌تر موضوعاتی را به صورت سلیقه‌ای انتخاب و به آن‌ها ورود کردیم اما خواسته مردم در نظر گرفته نشد. هر چند که خواسته مردم در پاره‌ای موارد به حدی پررنگ شد که مسؤولان ناچار به پیروی و دنباله‌روی از مردم شدند؛ البته در بسیاری موارد مطالبه و خواست مردم نادیده گرفته و کنار گذاشته شد و حتی مورد برخوردهای قهری هم قرار گرفت اما این خواسته‌ها به هیچ وجه قابل حذف، نادیده گرفتن و چشم‌پوشی نبوده و نیست.

وی ادامه داد: با وجودی که از ظرفیت فرهنگی بالایی برخورداریم ولی متاسفانه ظرفیت کشور به این سمت و سو هدایت نشد تا بسترهای فرهنگی برای کشور تبدیل به سرمایه شود. این در حالی است که کشورهای دیگری هستند که حتی حول موضوعات کوچک قبیله‌ای، سرمایه‌سازی کرده و حتی این سرمایه‌ها را به پدیده جهانی تبدیل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانسته‌ایم ظرفیتهای قومی، فرهنگی و مذهبی کهن و ریشه‌دارمان را به موضوعات ملی مبدل کنیم چون مدیران، سلیقه‌ای برخورد کردند. گویی ظرفیت‌های قومی و فرهنگی کشور نزدیک این مسؤولان و مدیران اهمیت چندانی نداشته تا این ظرفیت‌ها به سرمایه‌های ملی مبدل شود.

وی اظهار کرد: باید بین ظرفیت‌های قومی و فرهنگی و مدیران و مسؤولان در دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌های فرهنگی به نفع نظام تعامل  برقرار کنیم؛ یعنی کارگزاران نظام باید بنشینند و ظرفیت‌های قومی و فرهنگی ریشه‌دار ایرانی از جمله موسیقی، غذا، گویش، لباس و رقص محلی را ظرفیت‌سازی کنند. کجای این ظرفیت‌ها جنبه منفی دارد و می‌تواند به آداب و رسوم کشور ضربه بزند؟

رییس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر نمی‌توانیم درصدی به حقوق مردم اضافه کنیم تا دقایقی به سالن تئاتر یا موسیقی بروند و قدری آرامش پیدا کنند چه خوب است این‌ها را بین مردم بیاوریم. دولت در این جهت برنامه‌ریزی و کمک کند تا بتوانیم این ایده را پیش ببریم. چقدر خوب است که هنر، موسیقی و نمایش را که از تجلیات عرصه فرهنگ ریشه‌دار ایرانی اسلامی است بین مردم ببریم تا به این شکل از شدت فشارهای معیشتی و اقتصادی بر جامعه  کاسته شود و التهابات اقتصادی جامعه به این شیوه التیام یابد.

وی تاکید کرد: همراهی با مردم در اماکن عمومی به شیوه مورد اشاره موجب تسکین خاطر زنان و مردان و جوانان و سالمندان است که با هزاران مشکل و گرفتاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند و راه چاره‌ای حتی چند دقیقه یا چند ساعت برای خلاصی از آنها پیدا نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز برای حضور مردم با لباس‌های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط موثر باشد، گفت: رنگارنگی لباس‌های محلی و قومی ظرفیت بسیار خوبی برای اجماع داخلی است. تعیین یک روز تحت عنوان روز ملی «لباسهای محلی» در تقویم کشورمان آثار بسیار خوب ملی و جهانی برای کشور عزیزمان ایران دارد و بنده در شورای فرهنگ عمومی در حال پیگیری موضوع هستم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به آثار این اقدام در افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی به شهرستانها و مناطق بومی و فرهنگی کشور، گفت: اختصاص یک روز به نام روز لباس محلی در حوزه صنعت گردشگری و جذب گردشگر نیز تاثیرات خوبی به دنبال دارد به طور مثال می‌توان بین  مراسمهای ملی - مذهبی مثلا قالیشوران یا آیین گلابگیری که در مقاطع مختلف سال در شهرستانهای مختلف برگزار می‌شود با روزِ لباس محلی پیوند ایجاد کرد و  در این روز ملی افراد با لباس‌های محلی در محل کار خود حاضر شوند حتی با برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و آیینی در شهرستان‌های مختلف می‌توان روز شاد، همدلانه و به یادماندنی را در دل‌های مردم به وجود آورد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/52551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969