راه ترقی

آخرين مطالب

غفلت برنامه‌های تئاتری صدا و سیما نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان فرهنگی

غفلت برنامه‌های تئاتری صدا و سیما نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «حسن دولت‌آبادی» با اشاره به تربیت مخاطبان بالقوه محصولات هنری به مخاطبانی بالفعل به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های صدا و سیما، یادآور شد: ایران یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت آن را کودکان و نوجوانان دربر می‌گیرند؛ اما در شکل برنامه‌سازی‌های رسانه‌ای بزرگ و فراگیر مانند صدا و سیما، کمترین تعداد برنامه‌ها متوجه این مخاطبان هدف قرار گرفته است.
وی با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین بسترهای تربیت مخاطبان فرهنگی برای محصولات هنری مانند آثار تئاتری و سینمایی، از دریچه رسانه‌ای فراگیر مانند صدا و سیما می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در میان تمامی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در شبکه‌های مختلف کشورمان، حتی یک برنامه را نمی‌توان پیدا کرد که به شکل اختصاصی با محوریت تئاتر برای کودک و نوجوان و این گروه سنی مخاطبان تولید شده باشد.
این مدرس دانشگاه، حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی را قلب تپنده و شریان حیات بخش هنر تئاتر در تمام جهان دانست و تصریح کرد: وقتی مخاطبی برای دیدن نمایشی که هنرمندان با سختی‌های فراوان دست به تولید آن زده‌اند وجود نداشته باشد، شاهد بر باد رفتن تمام تلاش‌ها، سرمایه انسانی و مادی صرف شده در مسیر تولید آن اثر تئاتری هستیم. که این اتفاق به قول همان ضرب‌المثل معروف می‌شود مصداقی برای «آب در هاون کوبیدن.»!
وی تاکید کرد: در حالی که مهمترین سن شکل‌گیری رفتار فرهنگی به دوران کودکی و نوجوانی برمی‌گردد؛ متاسفانه صدا و سیما کمترین توجه را بر تربیت این گروه سنی برای تبدیل آنها به مخاطبانی آگاه و اندیشمند در حوزه محصولات فرهنگی و هنری دارد؛ این در حالی است که همین کودکان و نوجوانان در آینده به عنوان طلایه‌داران و آینده‌سازان کشور شناخته می‌شوند.
دولت‌آبادی یکی از مهمترین ضعف‌های فقر برنامه‌های حوزه تئاتر در صدا و سیما برای گروه سنی کودک و نوجوان را عدم بهره بردن از نیروهای متخصص در تولید چنین برنامه‌هایی دانست و تصریح کرد: بی‌میلی رسانه ملی، مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های رادیویی نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان و کم اهمیت شمردن آنها در کنار عدم بهره بردن از نیروهای متخصص و آشنا با جهان کودکان و نوجوانان، دست به دست یکدیگر داده است تا شاهد تولید نشدن برنامه‌های تئاتری برای مخاطبان هدف کودک و نوجوان باشیم.
مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی ارتقا و تاثیرگذاری رسانه در حوزه تئاتر را توجه به مخاطبان کودک و نوجوان و برنامه‌سازی با محوریت هنر تئاتر برای مخاطبان این گروه سنی دانست و یادآور شد: وقتی رسانه‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز مانند صدا و سیما، نسبت به دامنه مخاطبان کودک و نوجوان در کشور توجه چندانی نداشته باشد، بی‌رغبتی مخاطبان بزرگسال نسبت به آثار تئاتری که امروز شاهد آن هستیم، امری عجیب و غیرقابل باور نخواهد بود.
وی ادامه داد: تربیت مخاطبان بزرگسال برای همراهی هرچه بیشتر با آثار فرهنگی و هنری از جمله آثار تئاتری در سالن‌ها و تماشاخانه‌های نمایشی، در حقیقت به دوران کودکی و نوجوانی و مساله تربیت فرهنگی آنها باز می‌گردد. در کنار بازوهای تربیتی مانند خانواده و یا آموزش و پرورش، از صدا و سیما به عنوان فراگیرترین جریان رسانه‌ای در کشور انتظار می‌رود تا یاریگر مبانی آموزش‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان باشد که متاسفانه بیشتر شاهد غفلت این رسانه در این حوزه بوده‌ایم.
نویسنده مجموعه «نمایشنامه‌های آسان برای دانش‌آموزان»، صرف هزینه و برنامه‌سازی در حوزه تئاتر برای کودکان و نوجوانان را در میان برنامه‌های رسانه ملی، بزرگترین سرمایه‌گذاری دانست و تاکید کرد: وقتی ما درباره رسالت رسانه‌ای مانند صدا و سیما صحبت می‌کنیم، مهمترین اولویت آن باید تأکید بر تربیت نسلی فرهنگی برای داشتن جامعه فرهنگی باشد.
به گفته دولت‌آبادی، در صورت محقق شدن این مساله می‌توان به داشتن جامعه آرمانی و فرهنگی با تربیت نسلی هدفمند امیدوار باشیم. در این میان مهمترین اهرم برای تحقق این مهم در دستان مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما قرار دارد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دانشگاه های غیردولتی تا پایان 98 برای تجمیع مهلت دارند

کربلا در هوای انتظار

شب بود که جشنواره شلوغ شد

آنچه گردشگری را تهدید می‌کند «سیل» نیست

زمان ارسال اثر به نخستین جشنواره ملی حکمت و نیایش تمدید شد

واکاوی راه‌های ارائه آثار ادب فارسی به بازار جهانی

بازگشت آرامش پس از سیل به جاذبه‌های مهم گردشگری کشور

پویش من یک پاسدارم در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد

زیبایی‌شناسی در مطبوعات جایگاهی ندارد

رهبر انقلاب درگذشت سیدمحمود محتشمی پور را تسلیت گفتند

ردپای سیل در تعطیلی، تخریب و تخلیه 44 کتابخانه عمومی کشور

اعلام زمان ثبت‌نام بن خرید کتاب استادان حوزه و دانشگاه

استقبال بطحایی از همکاری گروه‌های جهادی در بازسازی مدارس سیل‌زده

بدرقه پیکر کمال‌الملک سینمای ایران

تلاش برای افزایش بودجه و تصویب لایحه مالکیت فکری

دیدار نوروزی وزیر فرهنگ با شفیعی کدکنی

ظریف‌ترین احساسات بشری را هنر تئاتر می‌تواند ارائه دهد

میزبانی ایران از 288 رسانه از 199 کشور

17 میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شد

رییس مجلس با آیت الله العظمی میلانی و آیت الله مددی الموسوی دیدار کرد

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟