راه ترقی

آخرين مطالب

غفلت برنامه‌های تئاتری صدا و سیما نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان فرهنگی

غفلت برنامه‌های تئاتری صدا و سیما نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «حسن دولت‌آبادی» با اشاره به تربیت مخاطبان بالقوه محصولات هنری به مخاطبانی بالفعل به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های صدا و سیما، یادآور شد: ایران یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت آن را کودکان و نوجوانان دربر می‌گیرند؛ اما در شکل برنامه‌سازی‌های رسانه‌ای بزرگ و فراگیر مانند صدا و سیما، کمترین تعداد برنامه‌ها متوجه این مخاطبان هدف قرار گرفته است.
وی با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین بسترهای تربیت مخاطبان فرهنگی برای محصولات هنری مانند آثار تئاتری و سینمایی، از دریچه رسانه‌ای فراگیر مانند صدا و سیما می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در میان تمامی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در شبکه‌های مختلف کشورمان، حتی یک برنامه را نمی‌توان پیدا کرد که به شکل اختصاصی با محوریت تئاتر برای کودک و نوجوان و این گروه سنی مخاطبان تولید شده باشد.
این مدرس دانشگاه، حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی را قلب تپنده و شریان حیات بخش هنر تئاتر در تمام جهان دانست و تصریح کرد: وقتی مخاطبی برای دیدن نمایشی که هنرمندان با سختی‌های فراوان دست به تولید آن زده‌اند وجود نداشته باشد، شاهد بر باد رفتن تمام تلاش‌ها، سرمایه انسانی و مادی صرف شده در مسیر تولید آن اثر تئاتری هستیم. که این اتفاق به قول همان ضرب‌المثل معروف می‌شود مصداقی برای «آب در هاون کوبیدن.»!
وی تاکید کرد: در حالی که مهمترین سن شکل‌گیری رفتار فرهنگی به دوران کودکی و نوجوانی برمی‌گردد؛ متاسفانه صدا و سیما کمترین توجه را بر تربیت این گروه سنی برای تبدیل آنها به مخاطبانی آگاه و اندیشمند در حوزه محصولات فرهنگی و هنری دارد؛ این در حالی است که همین کودکان و نوجوانان در آینده به عنوان طلایه‌داران و آینده‌سازان کشور شناخته می‌شوند.
دولت‌آبادی یکی از مهمترین ضعف‌های فقر برنامه‌های حوزه تئاتر در صدا و سیما برای گروه سنی کودک و نوجوان را عدم بهره بردن از نیروهای متخصص در تولید چنین برنامه‌هایی دانست و تصریح کرد: بی‌میلی رسانه ملی، مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های رادیویی نسبت به مخاطبان کودک و نوجوان و کم اهمیت شمردن آنها در کنار عدم بهره بردن از نیروهای متخصص و آشنا با جهان کودکان و نوجوانان، دست به دست یکدیگر داده است تا شاهد تولید نشدن برنامه‌های تئاتری برای مخاطبان هدف کودک و نوجوان باشیم.
مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی ارتقا و تاثیرگذاری رسانه در حوزه تئاتر را توجه به مخاطبان کودک و نوجوان و برنامه‌سازی با محوریت هنر تئاتر برای مخاطبان این گروه سنی دانست و یادآور شد: وقتی رسانه‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز مانند صدا و سیما، نسبت به دامنه مخاطبان کودک و نوجوان در کشور توجه چندانی نداشته باشد، بی‌رغبتی مخاطبان بزرگسال نسبت به آثار تئاتری که امروز شاهد آن هستیم، امری عجیب و غیرقابل باور نخواهد بود.
وی ادامه داد: تربیت مخاطبان بزرگسال برای همراهی هرچه بیشتر با آثار فرهنگی و هنری از جمله آثار تئاتری در سالن‌ها و تماشاخانه‌های نمایشی، در حقیقت به دوران کودکی و نوجوانی و مساله تربیت فرهنگی آنها باز می‌گردد. در کنار بازوهای تربیتی مانند خانواده و یا آموزش و پرورش، از صدا و سیما به عنوان فراگیرترین جریان رسانه‌ای در کشور انتظار می‌رود تا یاریگر مبانی آموزش‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان باشد که متاسفانه بیشتر شاهد غفلت این رسانه در این حوزه بوده‌ایم.
نویسنده مجموعه «نمایشنامه‌های آسان برای دانش‌آموزان»، صرف هزینه و برنامه‌سازی در حوزه تئاتر برای کودکان و نوجوانان را در میان برنامه‌های رسانه ملی، بزرگترین سرمایه‌گذاری دانست و تاکید کرد: وقتی ما درباره رسالت رسانه‌ای مانند صدا و سیما صحبت می‌کنیم، مهمترین اولویت آن باید تأکید بر تربیت نسلی فرهنگی برای داشتن جامعه فرهنگی باشد.
به گفته دولت‌آبادی، در صورت محقق شدن این مساله می‌توان به داشتن جامعه آرمانی و فرهنگی با تربیت نسلی هدفمند امیدوار باشیم. در این میان مهمترین اهرم برای تحقق این مهم در دستان مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما قرار دارد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی

اعلام 10 فیلم برتر ارای مردمی جشنواره فیلم فجر بدون اولویت

اجرای "روزهای بی قوام" در اصفهان

سال عجیبی برای هنر تئاتر بود

نماینده زرتشتیان: شورای فرهنگ عمومی به مناسبت‌های ایرانی توجه کند

دهه دوم؛ غلبه هنرمندان حوزه هنری در عرصه انقلاب و دفاع مقدس

داشتن حق آزادی بیان، مسئولیت‌آور است

از بی انصافی سینما تا نقش فروشی و چند داستان دیگر

پوشاک ایرانی در تسخیر صفر و یک‌ها

داود آزاد صدا و موسیقی نرمینه است/ یک سال‌ونیم گشت‌وگذار در یک دیوان شعر

بخشنامه «اضافه تدریس معلمان» ابلاغ شد

36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند

شهرداری قانون شوراها را اجرا نمی کند

برای رهایی از عذاب قبر چه کنیم؟

مصوبات شورا انعطاف لازم برای اجرایی‌شدن و امکان بازنگری را داشته باشند

بلوغ جشنواره تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب

تبلیغات کنکور با مخاطبانشان صادق باشند

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده

امنیت؛ خط قرمز آموزش و پرورش در اردوهای راهیان‌نور

معاون وزیر تعاون: یارانه کودکان فقیر محروم از تحصیل افزایش می یابد

توضیحات سیاوشی از پیگیری‌هایش برای ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم ملی

76 اثر راهی جشنواره تجسمی فجرشد

بطحائی: اصلاحات ساختاری وزارتخانه به تبع دستورات دولت انجام می‌شود

افت و خیز زبان عربی در مدار یادگیری

انتشار فراخوان جشنواره‌ داستان کوتاه «تابش»

اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌بندی می‌شوند

دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد