راه ترقی

آخرين مطالب

جریان‌سازی رادیو در حوزه تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی مستمر مدیران است فرهنگی

جریان‌سازی رادیو در حوزه تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی مستمر مدیران است

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «فریندخت زاهدی»  با اشاره به آنکه برنامه‌ریزی و تحقق نتیجه در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند نگاهی کلان و بلندمدت است، یادآور شد: معاونت صدا در سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه‌های رادیویی برای تحقق اهداف کلان رسانه‌ای خود در حوزه هنرهای نمایشی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استمرار اجرای آن برنامه‌ها هستند.
نویسنده کتاب «آیین از صحن تا صحنه» با بیان آنکه حوزه فرهنگ و هنر، زمین حاصلخیز و وسیعی است که از مرحله کاشتن بذر تا درو کردن محصول نیازمند بازه زمانی میان‌مدت و بلند مدت است و نمی‌توان از آن انتظار محصول‌دهی در مدت زمان اندک داشت، تصریح کرد: در نگاه کلان فرهنگی، مهمترین اصل رویدادها و اتفاقات هنری بر جریان‌سازی فرهنگی آنها در جامعه استوار است.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر نیازمند استمرار و برنامه‌ریزی مدون برای حصول نتیجه هستیم، وقتی نگاه ما در تولید برنامه‌های رادیویی در حوزه هنرهای نمایشی بر چند قسمت برنامه، محدود باشد و در ادامه شاهد تغییر و جایگزینی برنامه‌های دیگر باشیم، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری رسانه‌ای مانند رادیو در حوزه ارتقای فرهنگ تئاتر را در میان هنرمندان و عموم مخاطبان این هنر داشته باشیم.
این مدرس پیشکسوت تئاتر ضمن قدردانی از درایت، حمایت و همراهی مسئولان و مدیران شبکه‌های رادیویی در همراهی با هنرمندان تئاتر که یکی از مهجورترین گونه‌های هنری در میان محصولات فرهنگی در کشورمان به شمار می رود، یادآور شد: برنامه‌سازی در رادیو با مختصات خاص خود پیگیری می‌شود و بر همین اساس است که وقتی درباره حوزه فرهنگ و هنر و برنامه‌های رادیویی در این حوزه فکر می‌کنیم نیازمند تغییر نگرش مدیران و دست اندرکاران در تولید، ارائه و پخش این برنامه‌ها هستیم.
به گفته زاهدی، حوزه فرهنگ و هنر برای فراگیری و جریان‌سازی در میان عموم مردم نیازمند صبر، شکیبایی و مدت زمانی بیشتر برای رسیدن به حصول نتیجه در قیاس با دیگر بخش‌های کلان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
نویسنده کتاب کتاب «تئاتر خیابانی»، برنامه‌ریزی سالانه در حوزه تولیدات رادیویی با محور تئاتر را نیازمند درایت مدیران در شناسایی مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار هنر نمایش بر خانواده تئاتر و عموم مردم استوار دانست و یادآور شد: مدیران شبکه‌های رادیویی و برنامه‌سازان این رسانه در مواجهه با تولیدات حوزه مختلف هنر از جمله هنر نمایش باید افق دید و نگاه خود را در قیاس با دیگر بخش‌های برنامه‌های رادیویی تغییر دهند.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم جریان‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود است که باید با آرامش، دقت و البته بهره بردن از علم روز صورت گیرد، این مساله محقق نخواهد شد مگر آنکه افق برنامه‌ریزی در نگاه مدیران، افقی مستمر و در بازه زمانی طولانی‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر در شبکه‌های رادیویی تعریف شده باشد.
نویسنده کتاب «هنریک ایبسن و نمایش معاصر ایرانی»، رادیو را یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین رسانه‌ها در تمام جهان دانست و تأکید کرد: وقتی درباره اعتبار و اطمینان برای حصول نگرش‌های مدیریتی در حوزه‌ای مانند رادیو مداقه می‌کنیم، نیازمند طراحی سیستمی برای استمرار و اجرای نگرش‌ها و شیوه‌های مدیریتی هستیم.
زاهدی یادآور شد: در این میان مدیران شبکه‌های رادیویی برای برنامه‌های تئاتری نیازمند نظر و گذری متفاوت نسبت به دیگر حوزه‌ها هستند؛ چرا که ترکیب و اجزای انتخاب شده برای تولید یک برنامه تئاتری با برنامه‌ای در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی از اساس متفاوت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مساله نیازمند درایت، هوش و ذکاوت مدیرانی است که خوشبختانه در صدا و سیمای ما نسبت به وجود چنین مدیرانی اطمینان کامل وجود دارد؛ اما تمام زحمات این مدیران زمانی به ثمر خواهد نشست که شاهد همراهی آنها با برنامه‌سازان رادیو در افق رسانه‌ای مستمر، طولانی مدت و هدفمند باشیم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی

اعلام 10 فیلم برتر ارای مردمی جشنواره فیلم فجر بدون اولویت

اجرای "روزهای بی قوام" در اصفهان

سال عجیبی برای هنر تئاتر بود

نماینده زرتشتیان: شورای فرهنگ عمومی به مناسبت‌های ایرانی توجه کند

دهه دوم؛ غلبه هنرمندان حوزه هنری در عرصه انقلاب و دفاع مقدس

داشتن حق آزادی بیان، مسئولیت‌آور است

از بی انصافی سینما تا نقش فروشی و چند داستان دیگر

پوشاک ایرانی در تسخیر صفر و یک‌ها

داود آزاد صدا و موسیقی نرمینه است/ یک سال‌ونیم گشت‌وگذار در یک دیوان شعر

بخشنامه «اضافه تدریس معلمان» ابلاغ شد

36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند

شهرداری قانون شوراها را اجرا نمی کند

برای رهایی از عذاب قبر چه کنیم؟

مصوبات شورا انعطاف لازم برای اجرایی‌شدن و امکان بازنگری را داشته باشند

بلوغ جشنواره تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب

تبلیغات کنکور با مخاطبانشان صادق باشند

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده