راه ترقی

آخرين مطالب

ایده‌های عالی را به علت واضح و بدیهی بودن کنار نگذارید اجتماعی

ایده‌های عالی را به علت واضح و بدیهی بودن کنار نگذارید
  بزرگنمايي:

راه ترقی - بسیاری از اوقات، ایده‌های ساده و روشنی که فکر می‌کنیم دیگران نیز به‌راحتی قادر به اجرای آن هستند، ایده‌های پربازده و خوش سرانجامی خواهند بود.

اندرو فورمن ؛ هم‌بنیانگذار پلتفرم آنلاین کمک‌های خیریه Givz است و به‌تازگی مقاله‌ای نوشته است که در ادامه از زبان خود او می‌خوانیم. من به مدت هشت سال، از اقدام در خصوص ایده‌ای که به کارایی و بازدهی آن ایمان داشتم، سر باز زدم. این ایده نه‌تنها حاوی ابتکارات تکنولوژیک بود، بلکه ارزش اجتماعی هم ایجاد می‌کرد. ایده‌ی من می‌توانست به مردم کمک کند که با مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مؤسسات خیریه‌ی کشور همکاری داشته باشند. اما من این افکار را صرفاً در حد اشتیاقات درونی نگه‌ داشته بودم. علت اصلی کنار کشیدن من، این نبود که می‌ترسیدم، یا کاهل و برعکس، پرمشغله بودم. هیچ‌یک از موانع طبیعی کارآفرینی نیز بر سر راهم وجود نداشت. علت اصلی، مسئله‌ی کاملاً متفاوتی بود. من ایده‌ی خودم را پیگیری نمی‌کردم، زیرا بیش‌ازحد واضح و بدیهی به‌نظر می‌رسید. کاملاً متقاعد شده بودم که سرانجام فرد دیگری این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل هم دست به عمل زدن را اتلاف وقت و انرژی می‌دانستم. من اشتباه می‌کردم. شاید اگر به نوآوران مشهوری مانند استیو جابز و ایزاک آسیموف گوش داده بودم، این موضوع را بهتر و زودتر می‌فهمیدم. واقعیت این است که واضح و مشهود بودن، یکی از ویژگی‌های رایج و حتی مهم پروسه‌های خلاقانه است. اگر می‌خواهید استارتاپ خودتان را راه‌اندازی کنید، یا تصمیم دارید تغییر مهمی در سازمان خود به‌وجود بیاورید، به تجربیات من گوش کنید. وقت خود را مانند من از دست ندهید. سالیان زیادی بود که من بخش جمع‌آوری کمک‌های خیریه را در رستوران‌ها و کافه‌ها، سازمان‌دهی می‌کردم. من دوستان و آشنایان را دورهم جمع می‌کردم، درباره‌ی یک مشکل یا مسئله، اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها می‌گذاشتم و اهمیت موضوع را شرح می‌دادم. سپس توضیح می‌دادم که یک سازمان خیریه‌ی خاص، در این زمینه چه اقداماتی انجام می‌دهد. من عکس‌های مستندی را به مخاطبین نشان می‌دادم، داستان وقایع را تعریف می‌کردم و توضیح می‌دادم که هر سازمان خیریه، چگونه به حل این مشکل کمک می‌کند.
در میان افرادی که از آن‌ها به‌عنوان دوستان یاد می‌کنم، عده‌ای از بانکداران جوان بخش سرمایه‌گذاری نیز بودند که غالباً موافقت می‌کردند 500 تا هزار دلار اهدا کنند. من از آن‌ها تشکر می‌کردم و می‌پرسیدم که آیا می‌توانند به من چک بدهند؟ آن‌ها جواب می‌دادند: «چک؟ نه، من فقط 25 سال دارم و هنوز از دسته‌چک استفاده نمی‌کنم.» من توضیح می‌دادم که ازطریق وبسایت خیریه نیز می‌توانند کمک خود را اهدا کنند. ایده‌ی خوبی نیست که در یک کافه، از دیگران بخواهید با موبایل خود به یک وبسایت مراجعه کنند. بسیاری از آن‌ها می‌گفتند که در خانه و ازطریق کامپیوتر این کار را انجام می‌دهند. اما اغلب آن‌ها باوجود نیت خیری که داشتند، این کار را نمی‌کردند. درنهایت تنها کمکی که من از این رویدادها دریافت می‌کردم، چند صد دلار پول نقد بود. این مبلغ را هم افرادی که پول نقد اضافی به همراه داشتند، در وجوه 20 دلاری یا همین حدود، اهدا می‌کردند. مقالات مرتبط:
چگونه می توانیم جریان ایده های خوب را حفظ کنیم؟ چگونه از ایده تا پیاده‌سازی دوام بیاوریم
در همین زمان، به نکته‌ی ظریفی پی بردم؛ ما در کافه‌ها، زمانی‌که می‌خواهیم هزینه سفارش خودمان یا دوستانمان را پرداخت کنیم، از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنیم. پس باید یک اپلیکیشن ساده داشته باشیم که به مردم کمک کند با هر خیریه‌ای که در کشور وجود دارد، در ارتباط باشند. همان‌طور که می‌بینید، ایده‌ی من، ایده‌ی روشن و واضحی بود. گرچه می‌توانستم با یک تیم خوب، اپلیکیشن مؤثر و مقبولی را توسعه دهم، اما می‌دانستم که افراد دیگری نیز قادر به انجام این کار هستند. پس اجازه دادم که این حدس و گمان‌ها و فرضیات، مرا از اقدام بازدارند. درحالی‌که باید احساس وضوح و بدیهی بودن امر را نشانه‌ای برای حرکت روبه‌جلو و توسعه‌ی ایده‌ی خود می‌دیدم.
سال 1996، استیو جابز به مجله‌ی Wired گفته بود: وقتی از مردم خلاق سؤال می‌کنید که چگونه کاری را انجام داده‌اند، آن‌ها کمی احساس گناه می‌کنند، زیرا درواقع کار خاصی نکرده‌اند؛ آن‌ها صرفاً چیز روشنی را دیده‌اند. علت موفقیت ایده‌ی خلاقانه‌ی افراد، توانایی آن‌ها در همگام‌سازی و متصل کردن تجربیات شخصی و چیزهای جدید است. بگذارید به سال 1959 برگردیم. یعنی وقتی‌که ایزاک آسیموف مقاله‌ای را با موضوع مشابه منتشر کرد. این مقاله «چارلز داروین و آلفرد والاس، به‌طور مستقل از یکدیگر نظریه تکامل برحسب انتخاب طبیعی را ارائه کرده‌اند» نام داشت. 1) هر دو نفر، در سفرهای خود، تنوع گیاهان و زندگی حیوانات را مشاهده کرده بودند. 2) هردوی آن‌ها، مقاله‌ی «جمعیت» توماس مالتوس را مطالعه کرده بودند. 3) آن‌ها فهمیده بودند که اظهارات مالتوس، می‌تواند علت تنوع جمعیتی جانداران را توضیح دهد. آسیموف در مقاله‌ی خود نوشته بود: «هنگامی‌که ارتباط متقابل پدیده‌ها را درک می‌کنیم، همه‌چیز بدیهی به نظر می‌رسد.» او به ماجرای توماس هاکسلی بیولوژیست اشاره می‌کند که پس از مطالعه‌ی «منشأ گونه‌ها» گفته بود: «چقدر احمق بودم که تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده بودم.»
یکی از تحقیقات دانشگاه مینه‌سوتا استدلال می‌کند که تشخیص وضوح و بدیهی بودن، بخش مهم یکی از «پنج مرحله‌ی فرایند خلاق» است. به‌گفته‌ی محققان این مطالعات، در دوران وضوح، ایده‌ها و تصمیمات ساده و بدیهی به نظر می‌رسند؛ اما واقعیت این است که علت سادگی، روشن و منظم بودن تمامی زوایای یک راه‌حل یا راهکار است. اما نکته‌ی مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید، این است که پاسخ یا ایده‌ای که از دید شما کاملاً بدیهی به نظر می‌آید، از دید عموم مردم بدیهی نیست؛ شاید به این دلیل که اصولاً عموم مردم به این مسئله فکر نمی‌کنند. ایده‌ها فقط در ذهن افرادی طلوع می‌کنند که مشکلی را تشخیص داده‌اند و به‌دنبال راه‌حل نوآورانه‌ای برای آن هستند. همان‌طور که در کتاب «چگونه مانند اینشتین فکر کنید» آمده است؛ حتی اگر اینشتین هم با مسئله‌ی اشتباهی مواجه بود، نمی‌توانست راه‌حلی برای آن بیابد. شما به یک مسئله‌ی توان‌بخش و پرظرفیت نیاز دارید، مسئله‌ای که می‌توان راه‌حل‌های خلاقانه و الهام بخشی فرای انتظارات اصلی برای آن متصور شد. پیدا کردن چنین مسئله‌ی بزرگی، مستلزم تفکرات عمیق و زیادی است، مخصوصاً وقتی‌که راه‌حل کاملاً بدیهی به نظر می‌آید. درنهایت من به‌عنوان هم‌بنیانگذار مؤسسه‌ی Givz، ایده‌ام را به مرحله‌ی اجرا درآوردم. این تجربه، مرا برای بازخوردهایی که از شرکا و ذی‌نفعان دریافت می‌کردیم، آماده کرد. حالا زمانی‌که برای یک نمایندگی یا یک شرکت، ایده‌ی بسیار ساده‌ای را مطرح می‌کنم و آن‌ها به بدیهی بودن جریان اشاره می‌کنند، پاسخ می‌دهم: «دقیقاً».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/53059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت