راه ترقی

آخرين مطالب

آیا هیدروژن راهکار آینده خودروسازی است؟ انديشه

آیا هیدروژن راهکار آینده خودروسازی است؟

  بزرگنمايي:

راه ترقی - سلول‌های سوختی مبتنی بر هیدروژن می‌توانند شعاع حرکتی دوبرابر خودروهای بنزینی را با نصف قیمت و آلایندگی صفر همراه داشته باشند.

شرکت الکتریک‌گلوبال (Electriq Global) به فناوری جدیدی دست یافته که می‌تواند هیدروژن را در چرخه‌ی مایع پایدار و تجدیدپذیر حفظ کند و از این نظر با سوخت‌های مایع همانند بنزین و گازوئیل مقایسه‌شدنی خواهد بود. این را باید موفقیت بسیار بزرگی دانست؛ چراکه بدین‌ترتیب می‌توان خودروهای الکتریکی ساخت که شعاع حرکتی زیادی داشته باشند و سوخت‌گیری آن‌ها نیز مثل خودروهای بنزینی باسرعت و در زمان کمی انجام شود.
تاکنون، افراد بسیار زیادی به استفاده از خودروهای برقی تمایل نشان داده‌اند. برخی از این افراد را طرفداران محیط‌زیست تشکیل می‌دهند و برخی هم به‌دلایل سیاسی همچون محدودکردن قدرت شرکت‌های نفتی و تولیدکنندگان نفت تصمیم گرفته‌اند خودروهای بنزینی را کنار بگذارند. گروه سومی هم وجود دارند که خودروهای برقی را به‌دلیل عملکرد مناسب و قدرت زیاد الکتروموتورها دوست دارند. سوای این علاقه‌ها و دیدگاه‌ها، آنچه مسلم شده پایان فرمانروایی سوخت‌های فسیلی در قرن بیست‌ویکم است و این سوخت‌ها آن نفوذ و قدرتی که در قرن گذشته بر سیستم حمل‌و‌نقل بشر داشتند، دیگر در قرن بیست‌ویکم نخواهند داشت. مشکلی که دراین‌میان وجود دارد محدودیت‌های مربوط‌به فناوری‌های جایگزین سوخت فسیلی فعلی است. برای مثال، در خودروهای برقی باتری‌ها هنوز سنگین‌وزن و گران‌قیمت هستند. خودروسازان با دو مشکل دیگر دست‌به‌گریبان‌اند: یکی زمان طولانی شارژشدن باتری‌ها و دیگری خنک‌کاری باتری. این مشکلات سبب شده فعلا در وضعیت موجود خودروهای برقی برای انجام سفرهای طولانی گزینه‌های مناسبی نباشند.
با تمام این مشکلات، باتری‌ها فعلا انتخاب بهتری درمقایسه‌با هیدروژن هستند. حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی هیدروژن کار ساده‌ای نیست و درصورت بروز تصادف، خطر انفجار نیز وجود دارد. درحقیقت، بزرگ‌ترین مزیت هیدروژن را باید در قابلیت توزیع و فروش آن در زیرساخت‌های فعلی موجود عنوان کرد؛ چون این سوخت را همانند سوخت‌های فسیلی فعلی می‌توان در پمپ‌های بنزین فروخت و توزیع کرد. با تمام این‌ها، الکتریک‌گلوبال مدعی است سوخت جدیدی ابداع کرده که مزایای برق و بنزین و هیدروژن را باهم دارد. این سوخت ارزان‌قیمت و غیرآلاینده و تجدیدپذیر و یکی از احتمالات قوی برای تبدیل به سوخت آینده است. الکتریک‌گلوبال به نوعی فناوری‌ دست یافته که هیدروژن را به‌صورت پایدار در حالت مایع می‌تواند نگه دارد و 60درصد آن را نیز آب تشکیل می‌دهد. این مزیت، ذخیره‌سازی و حمل‌و‌نقل این سوخت را ساده و ایمن و ارزان‌تر می‌کند و به‌بیان‌دیگر، حذف بزرگ‌ترین ضعف هیدروژن را شاهد خواهیم بود.
به‌گفته‌ی الکتریک‌گلوبال، قیمت این سوخت جدید نصف بنزین است؛ درحالی‌که می‌تواند شعاع حرکتی دوبرابر را برای خودرو فراهم کند. این موارد درحالی اتفاق می‌افتد که آلایندگی سوخت جدید همانند هیدروژن صفر است و خطری برای محیط‌زیست ندارد. نحوه‌ی کار به این شکل است که الکتریک‌گلوبال سوخت را در یکی از مراکز بازیابی و تولید سوخت تولید می‌کند. به‌گفته‌ی میخاییل سیمونتی، سخن‌گوی الکتریک‌گلوبال، فرایند تولید اصلا پیچیده نیست و به عنصر خاص و نایابی نیاز ندارد. درنهایت، سوخت تولیدشده از 3درصد هیدروژن و 97درصد ماده‌ی پشتیبان تشکیل می‌شود. این سوخت را با تانکر می‌توان به جایگاه‌ حمل کرد و مانند بنزین به داخل خودرو پمپ می‌شود. مخزن سوخت داخل خودرو هم که اندازه‌ی مشابه با باک بنزین‌های کنونی دارد، به سیستم سوئیچ مجهز خواهد شد که مقدار جزئی کاتالیزور شیمیایی را به داخل مخزن سوخت تزریق می‌کند. این کاتالیزور باعث آزادشدن هیدروژن سوخت می‌شود.
وقتی هیدروژن آزاد شد، امکان ارسال مستقیم آن به سیستم پیل سوختی وجود خواهد داشت و در آنجا به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد شد. سایر قسمت‌های خودرو همچون پیل سوختی از همان فناوری فعلی موجود بهره خواهند برد و به ساخت فناوری جدیدی نیازی نیست. به‌گفته‌ی سیمونتی، اگر امروز تویوتا میرای را بیاورید و مخازن هیدروژن آن را با مخزن عادی جایگزین کنید و سوخت جدید را داخل آن بریزید، خودرویی کاملا کاربردی خواهید داشت. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی عمیق به فناوری پیل سوختی متانول در گامپرت ناتالی
وقتی کاتالیزور به‌پایان برسد؛ یعنی شما باید مجددا سوخت گیری کنید. بااین‌حال، نکته اینجا است که باقی‌مانده‌ی محلول درون باک به‌طور کامل بازیابی‌کردنی است. بدین‌ترتیب زمانی‌که به جایگاه سوخت‌گیری مراجعه کنید، فرایندی دوطرفه انجام خواهد شد. باقی‌مانده‌ی سوخت قبلی شما از باک برداشته می‌شود و سوخت جدید داخل باک می‌رود. برای این منظور جایگاه‌های سوخت‌گیری به مخازنی برای سوخت مصرف‌شده هم مجهز خواهند شد تا تانکرهای الکتریک‌گلوبال با مراجعه با جایگاه‌ها این سوخت‌های مصرف‌شده را برای بازیافت ببرند. تصویر بالا این چرخه را در‌مقایسه‌با چرخه‌ی سوخت‌گیری خودرو بنزینی بهتر توصیف می‌کند. درنتیجه‌ی این پروژه، خودرویی خواهیم داشت با آلایندگی صفر و شعاع حرکتی درخورتوجه که به‌سادگی می‌توان آن را مجدد سوخت‌گیری کرد. البته، خودروهای برقی باتری‌دار هم رقیب جدی این فناوری هستند. در طول شب می‌توانید خودرو برقی خود را به شارژ بزنید یا وقتی سر کار هستید، خودرو را به پریز برق وصل کنید. بدین‌ترتیب دیگر حتی به توقف در ایستگاه‌های شارژ سریع هم نیازی نخواهد بود. باوجوداین درمجموع، به‌نظر می‌رسد ساخت خودرو الکتریکی هیدروژنی که با سوخت Electriq کار کند، گزینه‌ای ساده و مطمئن است. درضمن افزون‌بر ارزان‌بودن، مزیت استفاده در فواصل طولانی را هم دارد؛ قابلیتی که فعلا برای خودروهای برقی مقدور نیست. مقاله‌های مرتبط:
بی‌ام‌و به‌دنبال توسعه فناوری پیل سوختی هیدروژن
گای میکروفسکی، مدیر اجرایی الکتریک‌گلوبال، درباره‌ی بازدهی سیستم جدید آن‌ها گفته میزان بازدهی درحدود یک‌سوم است. شاید چنین رقمی برای استفاده‌کنندگان چندان مهم نباشد؛ اما ازنظر مقایسه با خودروهای برقی متکی بر باتری جای تأمل دارد. در خودرو الکتریکی اگر مثلا صد کیلووات‌ساعت انرژی به خودرو بدهید، باتوجه‌به بازدهی باتری‌های لیتیوم‌یون می‌توان انتظار دریافت هشتاد تا نود کیلووات‌ساعت انرژی را داشت. بااین‌حال در سیستم ابداعی Elecriq، اگر صد کیلووات‌ساعت انرژی به خودرو بدهید، فقط هفتاد کیلووات‌ساعت در باک موجود خواهد بود. باتوجه‌به اینکه نصف هفتاد کیلووات‌ساعت نیز به‌عنوان ماده‌ی بازیافت‌شدنی برگردانده خواهد شد، درحدود 35 تا 40 کیلووات‌ساعت برای موتورها باقی خواهد ماند. بنابراین، مشاهده می‌شود این سیستم بازدهی درحدود نصف باتری دارد. البته هر دو فناوری‌ها ازنظر آلایندگی ناشی از اگزوز صفر هستند. به‌گفته‌ی الکتریک‌گلوبال، کاتالیست موجود در باک نیز باید در فواصل زمانی معینی تعویض شود و این فرایند را می‌توان مانند تعویض فیلترها در خودروهای فعلی عنوان کرد. درباره‌ی آینده‌ی این طرح جدید نمی‌توان بااطمینان سخن گفت. طرح الکتریک‌گلوبال همخوانی زیادی با زیرساخت‌های فعلی موجود در جهان دارد و با هزینه‌ی اندک شعاع حرکتی درخورتوجهی ارائه می‌دهد. افزون‌براین در این روش، شارژکردن خودرو الکتریکی به همان اندازه زمان نیاز دارد که پرکردن باک بنزین طول می‌کشد. گفتنی است در پنج تا دَه سال آینده فناوری باتری‌ها نیز پیشرفت خواهد کرد و باتری‌های سبک‌وزن با ابعاد کوچک و ظرفیت فراوان به بازار خواهند آمد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لحظه ای از توطئه‌های دشمن و مشکلات مردم غفلت نمی کنیم

برپایی جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا

معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارکنان زن سرپرست خانوار

اجازه ندادیم افرادی از تجمعات اقشار مختلف مردم سوءاستفاده کنند

نسبتی با هیچ جریان سیاسی ندارم/برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفتم

تاکید «لاریجانی» بر لزوم همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم

راهکار رفع مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است

مکارم اخلاق را از خدا بدانید/ ژن خوب اعتباری ندارد

انتشار لیست رشته های پرطرفدار جذب هیئت علمی/ شیمی در صدر تقاضاها

سفر روحانی به عراق؛ فصل جدیدی در مناسبات تهران - بغداد

هیچکس حق دور زدن قانون را ندارد

جمالی: سفر رئیس‌جمهور به عراق راه را برای اقدامات سازنده‌تر در ابعاد مختلف باز می‌کند

عدم توجه به حفظ لسان و حرمت زبان از ابتلائات بشر در روزگار ما است

دولت خود را به خواب زده است

22 اسفند آخرین مهلت ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی نانو فناوری

لاریجانی: رسانه‌ها توجه مردم را به موضوع محیط زیست جلب کنند

بایسته های «خانه تکانی» برای گذر به سال نو

سیاست حفاظت از منابع آبی زیرزمینی نیازمند بازنگری است

معاون پارلمانی رییس جمهوری: دولت با استانی شدن انتخابات موافق است

نیمکت‌های سخت و تنگ جای خود را به میدان‌ وسیع پرورشی دهند

تولید نانوپوشش‌های ضدخوردگی با همکاری پژوهشگاه رنگ و بخش خصوصی

تشکیل جلسات فوق‌العاده برای اعلام نظر درباره بودجه 98/ کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد اما..

داروهای تولید داخل مجوز واردات نمی گیرند

غنی سازی آرد از تولد سالانه 50 هزار نوزاد با نقص مادرزادی پیشگیری کرد

واکنش زنگنه به تهدیدات تندروها: بگردند تا بگردیم

ظریف مورد حمایت مقامات عالی نظام است

تضمین اختیارات قانونی وزارت خارجه؛ مهمترین پیش‌شرط بازگشت «ظریف»

ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد

ظریف: امیدوارم استعفایم تلنگری برای بازگشت وزارت خارجه به جایگاه قانونی‌اش باشد

بختیار: مردم با حضور در صحنه‌های مختلف، انقلاب را از گذرگاه‌های سخت عبور دادند

آذری جهرمی: نمی‌خواهم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم

کنوانسیون‌هایی را که به ضرر مردم باشد، قبول نخواهیم کرد

ذوالقدر: دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی اقدامی فوری و ضربتی انجام دهد

تصمیم‌گیری در خصوص آیین نامه طرح خبرنگاران در کمیسیون مشترک

افزایش وام مسکن در دستور کار نیست

صالحی: در رابطه با برجام ، لحظه ای و احساسی تصمیم نمی گیریم

منکر بزرگ، دروغ گفتن مسئولان به مردم است

تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم کاهش سفرهای خارجی در ایام نوروز

آموزش پزشکی در وزارت بهداشت، فرزند 33 ساله

آیت الله مکارم شیرازی:تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور مبنای قرآنی دارد

باید قدرت نظامی خود را در مقابل دشمنان تقویت کنیم

عربستان زادگاه تروریسم تکفیری است‌

تیغ دولبه افزایش حقوق زیرگلوی تولید

ظریف: نشست های ورشو و مونیخ آوردگاه انزوای آمریکا بود

صادرات 40 محصول دانش بنیان پارک فناوری پردیس به 20 کشور

آیت الله مکارم شیرازی: تندروها مردم را از انقلاب جدا می کنند

پایان طراحی اولیه هواپیمای هشت نفره در پژوهشگاه هوافضا

نشست ورشو تاثیری در قدرت ایران ندارد

ظریف: نشست ورشو قبل از برگزاری محکوم به شکست شد

تاکید مراجع تقلید بر حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن