راه ترقی

آخرين مطالب

مقایسه اوبر و لیفت در خدمات تاکسی آنلاین اجتماعی

مقایسه اوبر و لیفت در خدمات تاکسی آنلاین

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اوبر و لیفت به‌عنوان دو رقیب در زمینه‌ی خدمات تاکسی آنلاین، با وجود شباهت‌های زیاد در برخی مسائل جزئی با هم تفاوت دارند.

برای کسانی که کاربر معمولی تاکسی‌های آنلاین یا خدمات اشتراک سواری هستند، انتخاب اوبر یا لیفت خیلی مهم نیست؛ زیرا پیشنهاد‌های آن‌ها نسبتاً نزدیک است و اگر فردی مشتری همیشگی نباشد، فرق چندانی برایش در هزینه و سایر موارد نخواهد داشت. سام ابوئلسمید ، تحلیلگر ارشد خودرو در مؤسسه تحقیقات Navigant در این زمینه گفت: من هنگام استفاده از خدمات این شرکت‌ها، جدای از تغییرات مربوط‌به طراحی اپلیکیشن موجود در گوشی هوشمند، هرگز تفاوت قابل‌توجهی در کار آن پیدا نکردم. لیفت برای اولین‌بار در اپلیکیشن خود برای رانندگان سیستم امتیازدهی در نظر گرفت، اما معمولاً کاری که یکی از شرکت‌ها انجام می‌دهد، به‌زودی توسط دیگری نیز کپی می‌شود. هر دو شرکت کاربران را قادر می‌سازند تا حساب‌های شخصی یا تجاری ایجاد کنند، سفرهای خود را برنامه‌ریزی کرده و مسیرهای مختلف را با قیمت‌های مختلف انتخاب کنند. برخی نیز خدمات کرایه خودروی شریکی ارائه می‌دهند و در برخی نقاط خاص، به کاربران اجازه می‌دهند که کرایه‌ها را بین مسافران تقسیم کنند.
اما بیایید از نزدیک نگاهی به اوبر و لیفت بیاندازیم و تفاوت‌های آن‌ها را که برای مشتریان همیشگی آن‌ها مهم هستند، بررسی کنیم. البته اوبر شرکت بزرگ‌تری است و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند. اوبر در بیش از 70 کشور نمایندگی دارد و در سال 2017 حدود 7.4 میلیارد دلار درآمد جهانی به دست آورد، که نسبت‌به درآمد سال 2016 افزایش داشت. با این وجود، اوبر 4.5 میلیارد دلار نیز زیان کرد؛ در مقابل لیفت که تنها در ایالات متحده و انتاریو کانادا فعالیت می‌کند، در همان دوره 1.06 میلیارد دلار درآمد خالص داشته است (با زیان 688 میلیون دلاری)، اما سریع‌تر از اوبر رشد می‌کند و گفته می‌شود که فعلاً‌ در مسیر سوددهی قرار دارد. در خدمات تاکسی آنلاین، اندازه‌ی شرکت‌ها چندان مهم نیست و تفاوت زیادی در ارائه‌ی خدمات سفر مشاهده نمی‌شود؛ زیرا لیفت بسیار بیشتر از اندازه‌ی خود فعالیت می‌کند تا رشد قابل تضمینی داشته باشد. تجربه‌ی رزرو سفر در اپلیکیشن هر دو شرکت کاملاً یکپارچه است و هر دو کرایه‌ را پیش از سوارشدن برآورد می‌کنند و حتی زمان تقریبی رسیدن راننده به محل مسافر را نیز تخمین می‌زنند.
لیفت به مسافران فرصتی برای انتخاب توقف بین‌راهی در طول مسیر خود تا مقصد نهایی می‌دهد و زمان‌بندی سفرها را برای همان روز نیز تعیین می‌کند. مزیت اوبر این است که قبل از انتخاب راننده و تماس، زمان رسیدن راننده تا مبداً حرکت اعلام می‌شود. به‌عنوان ابزار بازاریابی، هر دو شرکت خدمات اعتباری را ازطریق اپلیکیشن خود ارائه می‌دهند که می‌توانند برای سفر رایگان استفاده شوند. قبل از اینکه مشتریان بخواهند برای اولین‌بار با اوبر یا لیفت سفر کنند، می‌توانند کدهای تبلیغاتی برای دریافت تخفیف ویژه بگیرند. حتی دوستانی که عضو این شرکت‌ها هستند می‌توانند شما را معرفی کنند و با دادن کد، تخفیف ویژه بگیرند. فهرست این تخفیف‌ها و کدها برای اوبر و لیفت با جست‌وجوی ساده در گوگل میسر می‌شود. بزرگ‌ترین مشکلاتی که مسافران با اوبر و لیفت داشته‌اند، این است که رانندگان در ابتدا نمی‌توانند مسافر را پیدا کنند و فرایند رسیدن با کمی تأخیر انجام می‌شود. هر دو سرویس پس از پنج دقیقه زمان انتظار، سفرها را لغو خواهند کرد؛ اما لیفت پس از یک دقیقه منتظر ماندن راننده برای رسیدن مسافر، شروع به صدور صورتحساب برای مسافر می‌کند. بااین‌حال اوبر مهلت بیشتری به مشتریان می‌دهد، اما زمان انتظار براساس شهر‌ موردنظر، متفاوت است. هر دو شرکت از مسافران می‌خواهند که کیفیت سفر خود را ارزیابی کرده و در امتیازدهی به رانندگان (ازطریق اپلیکیشن یا به‌طور مستقیم به راننده) به‌عنوان بخشی از این روند شرکت کنند.
لیفت در تعامل با مسافران بسیار صمیمی عمل می‌کند و شعار آن «دوست همراه‌با خودرو» است. این شعار مشتریان را تشویق می‌کند که با راننده هم‌صحبت شوند. بااین‌حال رانندگان اوبر نیز زیاد با مسافران حرف می‌زنند، البته اگر مسافران (اغلب در صندلی عقب) علاقه‌ای به صحبت کردن داشته باشند. نوع خدمات نیز بسته به انتخاب مشتری پیچیده است؛ زیرا اوبر و لیفت، خدمات مختلفی برای مشتریان در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال برای سفر معمولی UberPool یا Lyft Line ارائه می‌شود، اما در خدمات سطح بالاتر، UberSelect و Lyft Premier یا Lyft Lux برای مشتریان وجود دارد. اوبر دامنه انتخاب وسیعی برای خودروی سفر دارد؛ به‌عنوان مثال UberSUV برای مشتریانی ارائه خواهد شد که تا 6 صندلی نیاز داشته باشند.
اوبر و لیفت هزینه‌های مشابهی برای خدمات خود از مشتری دریافت می‌کنند. هزینه‌های دریافتی براساس مسافت و دقیقه بسیار به‌هم نزدیک هستند ولی در مکان‌های متفاوت (شهرهای بزرگ و کوچک)، با هم فرق کمی دارند. به‌طور متوسط این دو شرکت یک دلار برای شروع سفر، سپس 1.50 دلار به ازای هر مایل، به‌علاوه‌ی 25 سنت در هر دقیقه دریافت می‌کنند؛ این میزان را می‌توان حدود 2 دلار به ازای هر مایل در نظر گرفت. باتوجه‌به اینکه دو شرکت در آمریکا رقابت درون‌شهری دارند، بنابراین سعی می‌کنند که قیمت‌ها را درمقایسه‌با رقیب پایین نگه‌ دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها همیشه به‌دنبال قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه برای مشتریان باشند. اما نمی‌توان شرکتی پیدا کرد که بتوان هنگام نیاز به پس‌پرداخت با آن مذاکره کرد. بااین‌حال لیفت خدمات بیشتری در دسترس مشتریان قرار می‌دهد که شاید به‌دلیل کوچک بودن و تمرکز بیشتر باشد.
مسافران در هر دو سرویس تاکسی آنلاین در طول زمان‌های حضور در ترافیک، هزینه‌ی بیشتری خواهند پرداخت. به‌عنوان مثال برخی افراد که در کنفرانس‌های مهم شرکت می‌کنند، مجبور هستند که کرایه‌های سنگینی پرداخت کنند. این شیوه‌ی قیمت‌گذاری در اوبر با نام Surge شناخته می‌شود و در لیفت، Prime Time نام دارد؛ اوبر تمایل دارد که هزینه‌های بیشتری از مشتریان دریافت کند. به‌عنوان مثال گاهی اوقات کرایه اوبر بین هفت تا هشت‌برابر افزایش می‌یابد، درحالی‌که نهایت کرایه در لیفت حدود 2 برابر می‌شود. مقاله‌های مرتبط:
اوبر و لیفت، تأثیر چشم‌گیری بر حمل و نقل می‌گذارند اوبر و لیفت، شرکت سهامی عام می‌شوند
رانندگان لیفت حقوق بیشتری نیز می‌گیرند؛ حقوق رانندگان اوبر 13.70 دلار در هر ساعت است، درحالی‌که این میزان برای رانندگان لیفت به 17.5 دلار می‌رسد. بااین‌حال اوبر پاداش‌های بیشتری به رانندگان خود می‌دهد که شاید به‌نوعی جبران حقوق کمتر باشد. هر دو شرکت، رانندگان دارای سوابق بد را اخراج خواهند کرد. اما این تضمین نمی‌کند که شما همیشه با افراد بدرفتار برخورد نخواهید کرد؛ مانند راننده‌ی اوبر که تلاش کرد زنی را که در ماشینش خوابیده بود، برباید.
خدمات تاکسی آنلاین و اشتراک سواری، خود را برای عصر آینده خودروهای خودران آماده می‌کند، که باید مشکلات را به‌نوعی حل کنند. بااین‌حال هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم و ممکن است که دردسرهای جدیدی در آینده ایجاد شوند. به‌عنوان مثال می‌توان به فیلمی در هالیوود اشاره کرد که به داستان آدم‌ربایی خودروی خودران می‌پردازد و سرنشین خود را حدود 4000 مایل از سیلیکون‌ولی دور می‌کند. هرچند که این داستان تخیلی است، اما می‌تواند روزی با پیشرفت علم محقق شود و دردسرهای زیادی برای نوع انسان به همراه آورد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رودخانه‌های تهران طغیان نکرده است

آغاز موج جدید بارش‌ها از فردا

شبکه های اجتماعی؛ بستری برای تقویت وحدت اقوام ایرانی

بخش کمک به سیل زدگان شمال کشور در سایت رهبری فعال شد

بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از مناطق سیل‌زده خراسان شمالی

تعداد مشمولان بخشنامه عفو زندانیان از 94 هزار نفر گذشت

اطلاعاتی که رانت تولید می کند نباید داخل میز مدیران بماند

هشدار آتش‌نشانی درباره بالن‌های آرزو

چهارشنبه سوری، شبی شاد اما پر التهاب

نوروز سرد و بارانی در پیش است

زنان چهره بازار کار را تغییر می دهند؟

شهردار تهران: بالای 90 درصد درآمد بودجه ای امسال محقق شد

بهره‌مندی 92 هزار و پانصد زندانی از بخشنامه عفو رهبری

نیروی انتظامی به متخلفان رانندگی رحم نکند

وزیر کشور: قطعاً شرایط سال 98، سخت‌تر از امسال نخواهد بود

توانمندسازی دانش آموزان اولویت پیشگیری اعتیاد در سال 98 است

آیت الله مکارم شیرازی:مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند

انداختن سفره هفت سین چه قدر آب می خورد؟

دستور مقام معظم رهبری برای رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره)

توضیحات "حناچی" درباره چرایی استفاده از درختان سوزنی برگ در تهران

اعلام آمادگی شورای شهر جهت تعامل با دستگاه قضایی و مبارزه با فساد

متهم پرونده پتروشیمی سال 91 فرار کرد

بخشنامه نوروزی وزیر کشور به استانداران

از ویزاهای 80 میلیونی تا بدبینی سفارتخانه‌ها به سفر ایرانی‌ها

شورای شهر تهران ایرادات فرمانداری به برنامه توسعه شهرداری را وارد ندانست

85 هزار زندانی، مشمول عفو گسترده شدند/ اجرای بخشنامه ادامه دارد

معرفی 26 پروژه برای جلب سرمایه‌گذاران در بودجه سال آینده شهرداری تهران

شورای نظارت بر خدمت رسانی به بیماران از سال 98 فعال می‌شود

توسعه مددکاری اجتماعی، هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد

عفو و تخفیف مجازات 79هزار زندانی در ادامه اجرای عفو گسترده محکومان

سقف درآمدی شهرداری تهران در سال آینده 18هزار و 728میلیاردتومان به تصویب رسید

هاشمی: با انتقال پایتخت به جای دیگر مخالفیم

2 هزار و 500 واحد مسکونی مددجویان زلزله زده افتتاح شد

شناسایی 2010 ملک واگذاری شده شهرداری

محسن هاشمی: انتظار چاپلوسی از رسانه ها نداشته باشیم

تشکیل کارگروه دائمی «نشاط اجتماعی» در وزارت کشور

سال آینده از نظر بودجه‌ای برای مدیریت شهری سال پر چالشی است

اعتبار رفع فقر مطلق در بودجه سال آینده 20 درصد افزایش یافت

مأموریت جدید "حناچی" برای توسعه قلمرو حمل و نقل عمومی

روزی 2 ساعت بیشتر "خانه تکانی" نکنید

بدهی وزارت بهداشت به دلیل بستانکاری از تأمین اجتماعی است

مزایای اجرای گسترده حبس الکترونیکی به روایت رئیس سازمان زندان‌ها

ملت ایران قوی‌تر از 40 سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده‌‌اند

انتشار نامه حق‌شناس صحیح نبود

خبر خوش مترویی حناچی به تهرانی‌ها

طرح نظارت نوروزی تعزیرات از فردا آغاز می شود

نامه نمایندگان به آملی لاریجانی برای برگزاری علنی دادگاه فریدون

هاشمی: مهندسین مشاور توصیه پذیری از مقامات و دستگاهها را نپذیرند

سامانه گزارش مدیریتی پرستاری از سال آینده اجرایی می‌شود

جزئیات مصوبه مجلس درباره غایبان خدمت سربازی