راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی عمیق به کراس‌اور برقی کیا e-Niro مدل 2019 اقتصاد

نگاهی عمیق به کراس‌اور برقی کیا e-Niro مدل 2019

  بزرگنمايي:

راه ترقی - مدل جدید کراس‌اور الکتریکی کیا نیرو با نام e-Niro عرضه می‌شود. این محصول با یک‌بار شارژ کامل 480 کیلومتر مسافت طی می‌کند.

هرماه در صنعت خودروسازی جهان خودروهای متنوع و جدیدی عرضه می‌شود. یکی از فناوری‌هایی که شرکت‌های خودروسازی برآن متمرکزند، تولید خودروهای الکتریکی است. در این زمینه، تسلا پیشتاز است و مدل‌های محبوبی به بازار عرضه کرده است. البته، قیمت گران از معایب خودروهای تسلا است. شرکت‌های کره‌ای نیز هم‌زمان با دیگر بزرگان این صنعت در‌حال‌کار روی خودروهای الکتریکی هستند.
سال 2018، هیوندای کراس‌اور برقی کُنا (Kona) را در نمایشگاه خودرو نیویورک و شرکت خودروسازی کیا نیز کراس‌اور تمام‌الکتریکی ایی نیرو (e-Niro) را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. این خودرو و هیوندای کُنا از پلتفرم مشترکی استفاده می‌کنند. کیا با تولید این کراس‌اور برقی بازار ایالات‌ متحده‌ی آمریکا و کشورهای پیشرفته را هدف گرفته است. این کراس‌اور خانوادگی گنجایش پنج نفر سرنشین را دارد و با یک‌بار شارژ کامل باتری‌های 64کیلووات‌ساعتی خود می‌تواند مسافت 480 کیلومتر را طی کند که مسافت درخورتوجهی محسوب می‌شود.
شعاع حرکتی این خودرو براساس قوانین جدید WATP است. کیا امیدوار است این خودرو تمام‌الکتریکی با شعاع حرکتی مناسب و پیشرانه‌ی قدرتمند و تجهیزات کافی برای خانواده، نظر مساعد خریداران را در بازارهای هدف جلب کند. با‌توجه‌به اینکه هیوندای Kona و کیا e-Niro از ساختار و طراحی مشابهی بهره می‌برند، به‌نظر می‌رسد کیا ترکیب هوشمندانه‌تری در این خودرو به‌کار برده و شعاع حرکتی‌اش درمقایسه‌با رقیب کره‌ای بیشتر است. گفتنی است شعاع حرکتی هیوندای کُنا 412 کیلومتر است.
در بین خودروهای الکتریکی تسلا، مدل S با شعاع پیمایشی بیش از 530 کیلومتر بهترین جایگاه را ازآنِ خود کرده است. در بخش طراحی ظاهری، گرچه مدل برقی ایی نیرو تفاوت عمده‌ای با نسخه‌ی استاندارد نیرو ندارد، با دقت در جزئیات می‌توان به برخی تفاوت‌ها پی برد. پورت شارژر در جلوپنجره مهم‌ترین تفاوت است. طراحی سپر نیز کمی متفاوت است؛ اما طراحی بخش عقب و چراغ‌های LED آن با سایر مدل‌های ایی نیرو یکسان است. این خودرو از رینگ‌های هفده‌اینچی آلومینیومی بهره می‌برد و فرم بدنه‌اش باتوجه‌به تغییرات ایجادشده، ازنظر آیرودینامیکی کارآمدتر است.
شایان ذکر است تسلا مدل S در داخل کابین تقریبا با مدل کیا e-Niro استاندارد یکسان است. کیا در تزیینات داخل کابین از رنگ آبی استفاده کرده که به‌نوعی بیانگر برقی‌بودن خودرو است. کنسول میانی و داشبورد نیز بیشتر برمبنای کاربردی‌بودن طراحی شده و از تجملات خبری نیست. خودروهای برقی از جعبه‌دنده استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، فضای بیشتری در کنسول میانی‌شان وجود دارد. اهرم تعویض دنده با کلید چرخان جایگزین شده است. برخی از امکانات ایی نیرو عبارت‌اند از: تودوزی چرم، نمایشگر هفت‌اینچی سیستم مولتی‌مدیا همراه‌با بلندگوهای JBL و پشت آمپرهای دیجیتالی هفت‌اینچی.
یکی از نکات جالب‌توجه نیز این است که برای تودوزی چرمی داخل خودرو نیز می‌توان چرم مصنوعی یا طبیعی انتخاب کرد. در بحث ایمنی نیز کیا ایی نیرو فهرست مناسبی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها ازاین قرارند: ترمز خودکار اضطراری، سیستم هشدار بین خطوط، کروزکنترل هوشمند و سیستم هشدار تصادف از جلو.
فضای بار کیا e-Niro تقریبا 451 لیتر است که بیشتر از نیسان قشقایی و کمتر از پژو 3008 و سئات آتکا است. در‌حال‌حاضر، فقط یک تیپ برای این خودرو درنظر گرفته‌ شده که البته کاملا مجهز است و ازنظر تجهیزات ایمنی و رفاهی کمبودی حس نمی‌کنید. کیا e-Niro به پیشرانه‌ی الکتریکی با قدرت 201 اسب‌بخار و گشتاور 395 نیوتون‌متر مجهز شده است. این پیشرانه‌ی الکتریکی دقیقا مشابه پیشرانه‌ی الکتریکی به‌کاررفته در هیوندای کُنا است.
برای تأمین انرژی لازم برای این موتور می‌توان دو نوع باتری انتخاب کرد: باتری بزرگ‌تر با ظرفیت 64کیلووات‌ساعتی و باتری کوچک‌تر با ظرفیت 39.2کیلووات‌ساعتی. درصورت سفارش باتری کوچک‌تر، قدرت پیشرانه‌ی الکتریکی نیز کاهش پیدا می‌کند. کیا e-Niro با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز‌ها می‌تواند بخشی از انرژی لازمش را با استفاده از ترمزگیری تأمین کند تا انرژی ذخیره‌شده افزایش پیدا کند.
یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی زمان لازم برای شارژ باتری‌ها است. پرکردن باک نسخه‌ی استاندارد کیا نیرو دو دقیقه طول می‌کشد؛ اما کیا e-Niro برای شارژکردن 80درصد ظرفیت باتری‌هایش به 54 دقیقه زمان نیاز دارد و این میزان برای طی‌کردن مسافتی بین 226 تا 300 کیلومتر بسته به رانندگی کاربر کافی است. باتوجه‌به قرارگیری بسته‌ی باتری 64کیلووات‌ساعتی و 457کیلوگرمی که در قسمت کف خودرو قرار دارد، مرکز ثقل آن به زمین نزدیک‌تر شده و چسبندگی‌اش در زمان حرکت در جاده افزایش‌ یافته است.
قیمت تعیین‌شده برای این کراس‌اور الکتریکی کمی بیش از 37هزار دلار است که از این نظر، گران‌تر از نیسان قشقایی و ارزان‌تر از پژو 3008 محسوب می‌شود. البته در برخی از بازارها دولت برای تشویق افراد به خرید خودروهای الکتریکی و کمک به حفظ محیط‌زیست معافیت‌های مالیاتی و هزینه‌های تشویقی درنظر گرفته که در برخی مواقع به رقم 3500 دلار می‌رسد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تولید به ریال فروش به دلار؛ معامله‌ای دو سر سود

روی بازار ارز کنترل کامل داریم

سهمیه‌بندی بنزین رکود و تورم را در کشور افزایش می‌دهد

رویداد سامیکس تهران سوم بهمن برگزار می‌شود

نکاتی که باید پیش از سفر به امارات بدانید

راهنمای جامع برنامه وفاداری مشتری

لینکدین به پایان مسیر و شکست نزدیک می‌شود؟

لودینگ 41: از کشنده ترین ویروس ها تا بهترین باس فایت های مجموعه رزیدنت ایول

بنچمارک و مشخصات انویدیا GTX 1660 Ti فاش شد

بررسی قیمت خرید و فروش نیسان سرانزا در سایت دیوار

پیشنهاد سبد جایگزین برای مشتریان به جای خودروهای ثبت نامی

طراحی مفهومی آیفون 11 با دوربین سه‌گانه در ویدئوی جدیدی رویت شد

جیلی FY11 معرفی شد؛ اولین شاسی بلند چینی با پلتفرم مشترک ولوو

استون مارتین DBS سوپرلجرا نسخه تگ هویر معرفی شد

خودرو اسپرت VUHL 05RR ساخت مکزیک رونمایی شد

بازار موبایل مارکتینگ ایران پس از تحریم ادجاست (adjust)

آیفون‌های سال 2020 صفحه نمایش LCD نخواهند داشت

آموزش استریم بازی با استفاده از پلتفرم توییچ در کامپیوتر

پوشش زنده زومیت از رویداد معرفی جهانی آنر ویو 20 [شروع شد]

هلو 8 اسمارت به بازار آمد

چالش 10 سال خودروهای پرفروش جهان

سری گلکسی اس 10 قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به آخرین آیفون اپل خواهند داشت

سرویس‌های مبتنی بر کارت روی سرورهای خارج از کشور قطع می‌شود

جریمه 50 میلیون یورویی گوگل در اروپا به دلیل تخطی از قوانین GDPR

محدودیت‌های ارتباط ماهواره ای و آینده این فناوری

جنگ با بحران جمعیت به روش کره جنوبی و برابری جنسیتی

گلکسی نوت 9 و پیکسل 3 بالاترین امتیاز دوربین سلفی را از DxOMark کسب کردند

ویوو Y89 با تراشه اسنپدراگون 626 معرفی شد

واتساپ برای مبارزه با اطلاعات نادرست فوروارد پیام‌ها را محدود کرد

دریافت عوارض در تونل‌های تهران منتفی شد

سال آینده بازار خوبی برای صنعت فولاد ایجاد می‌شود

حق مسکن کارگران 60 هزار تومان بیشتر شد

10ونیم میلیارد دلار از منابع حساب ارزی، پرداخت‌شده به فعالان اقتصادی تسویه نشده است

راهنمای جامع ویزای ترکیه

وریلی آلفابت تاییدیه‌ FDA برای پایش ضربان قلب ساعت هوشمند دریافت کرد

دیجیتال به سبک ایرانی

کوالکام: اپل بدون همکاری ما نمی‌تواند گوشی آیفون تولید کند

اطلاعات خرید کاربران، زیربنای کسب و کار بزرگ تبلیغاتی آمازون

کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس رسید

مالکیت توزیع شده چیست و چگونه به رشد کشور هند کمک می‌کند

کاهش تغییرات اقلیمی با مدیریت نیتروژن در کشاورزی

حجم بسته‌های اینترنتی 10 درصد افزایش پیدا کرد

زوم‌اپ: The Weather Channel؛ محبوب‌ترین اپلیکیشن آب و هوا

سامسونگ از تراشه میان رده اکسینوس 7904 رونمایی کرد

خلاقیت هنرمند جوان ترک و خلق تصاویری تماشایی

افزایش رضایت مشتریان، اولویت اصلی کنونی مخابرات

آفرودهای زیر 50 میلیون موجود در سایت دیوار

آلمان به دنبال اعمال محدودیت سرعت در اتوبان

کابل‌کشی فیبر نوری به منازل رایگان شد

یک میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد تخلیه شد