راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی عمیق به کراس‌اور برقی کیا e-Niro مدل 2019 اقتصاد

نگاهی عمیق به کراس‌اور برقی کیا e-Niro مدل 2019

  بزرگنمايي:

راه ترقی - مدل جدید کراس‌اور الکتریکی کیا نیرو با نام e-Niro عرضه می‌شود. این محصول با یک‌بار شارژ کامل 480 کیلومتر مسافت طی می‌کند.

هرماه در صنعت خودروسازی جهان خودروهای متنوع و جدیدی عرضه می‌شود. یکی از فناوری‌هایی که شرکت‌های خودروسازی برآن متمرکزند، تولید خودروهای الکتریکی است. در این زمینه، تسلا پیشتاز است و مدل‌های محبوبی به بازار عرضه کرده است. البته، قیمت گران از معایب خودروهای تسلا است. شرکت‌های کره‌ای نیز هم‌زمان با دیگر بزرگان این صنعت در‌حال‌کار روی خودروهای الکتریکی هستند.
سال 2018، هیوندای کراس‌اور برقی کُنا (Kona) را در نمایشگاه خودرو نیویورک و شرکت خودروسازی کیا نیز کراس‌اور تمام‌الکتریکی ایی نیرو (e-Niro) را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. این خودرو و هیوندای کُنا از پلتفرم مشترکی استفاده می‌کنند. کیا با تولید این کراس‌اور برقی بازار ایالات‌ متحده‌ی آمریکا و کشورهای پیشرفته را هدف گرفته است. این کراس‌اور خانوادگی گنجایش پنج نفر سرنشین را دارد و با یک‌بار شارژ کامل باتری‌های 64کیلووات‌ساعتی خود می‌تواند مسافت 480 کیلومتر را طی کند که مسافت درخورتوجهی محسوب می‌شود.
شعاع حرکتی این خودرو براساس قوانین جدید WATP است. کیا امیدوار است این خودرو تمام‌الکتریکی با شعاع حرکتی مناسب و پیشرانه‌ی قدرتمند و تجهیزات کافی برای خانواده، نظر مساعد خریداران را در بازارهای هدف جلب کند. با‌توجه‌به اینکه هیوندای Kona و کیا e-Niro از ساختار و طراحی مشابهی بهره می‌برند، به‌نظر می‌رسد کیا ترکیب هوشمندانه‌تری در این خودرو به‌کار برده و شعاع حرکتی‌اش درمقایسه‌با رقیب کره‌ای بیشتر است. گفتنی است شعاع حرکتی هیوندای کُنا 412 کیلومتر است.
در بین خودروهای الکتریکی تسلا، مدل S با شعاع پیمایشی بیش از 530 کیلومتر بهترین جایگاه را ازآنِ خود کرده است. در بخش طراحی ظاهری، گرچه مدل برقی ایی نیرو تفاوت عمده‌ای با نسخه‌ی استاندارد نیرو ندارد، با دقت در جزئیات می‌توان به برخی تفاوت‌ها پی برد. پورت شارژر در جلوپنجره مهم‌ترین تفاوت است. طراحی سپر نیز کمی متفاوت است؛ اما طراحی بخش عقب و چراغ‌های LED آن با سایر مدل‌های ایی نیرو یکسان است. این خودرو از رینگ‌های هفده‌اینچی آلومینیومی بهره می‌برد و فرم بدنه‌اش باتوجه‌به تغییرات ایجادشده، ازنظر آیرودینامیکی کارآمدتر است.
شایان ذکر است تسلا مدل S در داخل کابین تقریبا با مدل کیا e-Niro استاندارد یکسان است. کیا در تزیینات داخل کابین از رنگ آبی استفاده کرده که به‌نوعی بیانگر برقی‌بودن خودرو است. کنسول میانی و داشبورد نیز بیشتر برمبنای کاربردی‌بودن طراحی شده و از تجملات خبری نیست. خودروهای برقی از جعبه‌دنده استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، فضای بیشتری در کنسول میانی‌شان وجود دارد. اهرم تعویض دنده با کلید چرخان جایگزین شده است. برخی از امکانات ایی نیرو عبارت‌اند از: تودوزی چرم، نمایشگر هفت‌اینچی سیستم مولتی‌مدیا همراه‌با بلندگوهای JBL و پشت آمپرهای دیجیتالی هفت‌اینچی.
یکی از نکات جالب‌توجه نیز این است که برای تودوزی چرمی داخل خودرو نیز می‌توان چرم مصنوعی یا طبیعی انتخاب کرد. در بحث ایمنی نیز کیا ایی نیرو فهرست مناسبی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها ازاین قرارند: ترمز خودکار اضطراری، سیستم هشدار بین خطوط، کروزکنترل هوشمند و سیستم هشدار تصادف از جلو.
فضای بار کیا e-Niro تقریبا 451 لیتر است که بیشتر از نیسان قشقایی و کمتر از پژو 3008 و سئات آتکا است. در‌حال‌حاضر، فقط یک تیپ برای این خودرو درنظر گرفته‌ شده که البته کاملا مجهز است و ازنظر تجهیزات ایمنی و رفاهی کمبودی حس نمی‌کنید. کیا e-Niro به پیشرانه‌ی الکتریکی با قدرت 201 اسب‌بخار و گشتاور 395 نیوتون‌متر مجهز شده است. این پیشرانه‌ی الکتریکی دقیقا مشابه پیشرانه‌ی الکتریکی به‌کاررفته در هیوندای کُنا است.
برای تأمین انرژی لازم برای این موتور می‌توان دو نوع باتری انتخاب کرد: باتری بزرگ‌تر با ظرفیت 64کیلووات‌ساعتی و باتری کوچک‌تر با ظرفیت 39.2کیلووات‌ساعتی. درصورت سفارش باتری کوچک‌تر، قدرت پیشرانه‌ی الکتریکی نیز کاهش پیدا می‌کند. کیا e-Niro با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز‌ها می‌تواند بخشی از انرژی لازمش را با استفاده از ترمزگیری تأمین کند تا انرژی ذخیره‌شده افزایش پیدا کند.
یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی زمان لازم برای شارژ باتری‌ها است. پرکردن باک نسخه‌ی استاندارد کیا نیرو دو دقیقه طول می‌کشد؛ اما کیا e-Niro برای شارژکردن 80درصد ظرفیت باتری‌هایش به 54 دقیقه زمان نیاز دارد و این میزان برای طی‌کردن مسافتی بین 226 تا 300 کیلومتر بسته به رانندگی کاربر کافی است. باتوجه‌به قرارگیری بسته‌ی باتری 64کیلووات‌ساعتی و 457کیلوگرمی که در قسمت کف خودرو قرار دارد، مرکز ثقل آن به زمین نزدیک‌تر شده و چسبندگی‌اش در زمان حرکت در جاده افزایش‌ یافته است.
قیمت تعیین‌شده برای این کراس‌اور الکتریکی کمی بیش از 37هزار دلار است که از این نظر، گران‌تر از نیسان قشقایی و ارزان‌تر از پژو 3008 محسوب می‌شود. البته در برخی از بازارها دولت برای تشویق افراد به خرید خودروهای الکتریکی و کمک به حفظ محیط‌زیست معافیت‌های مالیاتی و هزینه‌های تشویقی درنظر گرفته که در برخی مواقع به رقم 3500 دلار می‌رسد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لوتوس اوایا رونمایی شد؛ اولین ابرخودرو تمام برقی بریتانیا

چه اتفاقی اپل را از استفاده نمایشگر پلاستیکی در نسل اول آیفون منصرف کرد؟

ایرانسل جزئیات حضور خود در الکامپ 2019 را اعلام کرد

اپلیکیشن FaceApp و نگرانی از نقض حریم خصوصی در iOS

مرسدس AMG CLA 45 شوتینگ بریک مدل 2020 رونمایی شد

اینتل با پردازنده‌های Loihi بیش‌ازپیش به توسعه مغز دیجیتال نزدیک می‌شود

احتمال تجهیز گوشی هوشمندی به دوربین 108 مگاپیکسلی در سال 2020

راه‌حل‌های نفتی برای روشن شدن موتور اینستکس

موتورسیکلت سفارشی یاماها MT-125 Kingstone معرفی شد

هواوی تا پایان 2019 موفق به فروش 260 میلیون دستگاه گوشی هوشمند می‌شود

چرا بی ام و خودرو پلاگین هیبرید را به تمام برقی ترجیح می‌دهد؟

فیسبوک تا پیش از حل نگرانی قانون‌گذاران، لیبرا را عرضه نمی‌کند

توسعه هوشمند وبسایت و اپلیکیشن با نوژن

وجهی از مدارس بابت آب و برق دریافت نمی‌شود

وزیر راه: تولیدکنندگان مسکن استیجاری امتیاز ویژه دریافت می کنند

چاپ تصویر آلن تورینگ روی اسکناس‌های 50 پوندی انگلستان

پرایم دی و غوغای تخفیفات این روز خاص آمازون در مالتینا

چه کسانی از ابرکامپیوترها استفاده می‌کنند؟

تصاویری از آنر 9X و آنر 9X پرو، دوربین سلفی کشویی و نمایشگر تمام‌صفحه را تأیید می‌کند

بررسی پردازنده‌های نسل سوم رایزن AMD‌ از دید نشریات معتبر جهان

نسخه جدید توییتر تحت وب از راه رسید

اشتغال 92 هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی

شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت‌کوین

گزارش‌ها از ایجاد اختلال در تولید گلکسی نوت 10 حکایت می‌کند

دلار خود را برای ورود به کانال 10 هزار تومانی آماده می‌کند

هشدار مایکروسافت به کاربران ویندوز 10 مبنی‌بر توقف پشتیبانی از نسخه‌ قدیمی

پورابراهیمی: اصلاح ساختار بودجه نیازمند اصلاح سایر بخش‌های اقتصادی است

در جشنواره فروش ویژه 1+2 بانی مد به دلخواه هدیه بگیرید

پورشه پیست ناردو را بازگشایی می‌کند

اخراج کارمندان آمریکایی هواوی

آنتی ویروس‌های چینی ابزار جاسوسی از مسلمانان اویغور را بدافزار نمی‌شناسند

فاصله اپل با جایگاه بی‌رقیب لنوو در بازار کامپیوترهای شخصی

سونی سریع‌ترین هاب USB-C جهان را معرفی کرد

قانونی شدن استخراج ارز مجازی به نفع صنعت برق کشور است

Neuralink، شرکت مرموز ایلان ماسک، به‌زودی دستاوردهایش را رونمایی خواهد کرد

تصاویر منتسب به صفحه‌نمایش میت 30 پرو فاش شد

طراحی 9 بسته برای اصلاح ساختار بودجه

مدیران حراست وزارت نفت با اقدام به قاچاق نفت برخی عوامل برخورد کردند

گوگل به کار برنامه Blog Compass پایان داد

تغییرات اقلیمی در حال نابودی تاریخ وایکینگ‌ها است

گوگل قصد دارد شبکه اجتماعی جدیدی با نام Shoelace بسازد

قابلیت واکنش به عواطف انسانی به کورتانا اضافه می‌شود

فریم 67: از بررسی مولفه‌های سینمای آلفرد هیچکاک تا نگاهی به وضعیت بازسازی‌های لایواکشن دیزنی

نینتندو سوئیچ لایت؛ کنسول بازی دستی سبک‌تر و ارزان‌تر از نسخه اصلی

نرخ ارز آزاد به نیمایی نزدیک شده است/ بهبود بازگشت ارز صادراتی

رزرو هتل از پرشین هتل انتخابی مهیج برای سفر تابستان

زومیت میزبان شما در نمایشگاه الکامپ 1398

هارمونی، سیستم عامل موبایل جدید هواوی، ثبت تجاری می‌شود

مایکروسافت می‌تواند اسلک را مانند فیسبوک اسنپ‌چت شکست دهد

رواج استفاده بازرگانان و مسافران ایرانی از ارزهای مجازی