راه ترقی

آخرين مطالب

«نگهبانان تاج محل» در تهران / «تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید» فرهنگی

«نگهبانان تاج محل» در تهران / «تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید»

  بزرگنمايي:

راه ترقی- کاظم نظری درباره داستان این اثر و وجه تسمیه آن توضیح داد: همانطور که از اسم نمایش مشخص است این اثر درباره بنای تاج محل هندوستان است که توسط شخصی به نام عیسی خان شیرازی که یک معمار ایرانی بوده ساخته شده است، چون این بنا بسیار زیبا و بی‌نظیر بوده و حاکم وقت نمی‌خواسته شبیه آن در هیچ مکان دیگری ساخته نشود، دستور می‌دهد دست 20000 نفر را قطع کنند اما متاسفانه کسی نمی‌داند پشت این بنای بسیار زیبا چه روایت‌هایی نهفته است بنابر این نمایشنامه این اثر از یک واقعه تاریخی نوشته شده است.

این کارگردان یادآور شد: این نمایشنامه در سال 2018 نوشته شده و تاکنون هیچ اجرایی نداشته اما نکته اینجاست که در حال حاضر دو گروه نمایشی به صورت همزمان در حال اجرای این نمایشنامه هستند، ما در تالار مولوی و هنرمندان دیگری هم در تالار ایرانشهر این کار را اجرا می‌کند. این اتفاق معمولی نیست و باید مثلاً با یک فاصله زمانی این اتفاق می‌افتاد. البته تفاوت‌هایی زیادی ببین این دو اثر در زمان اجرا وجود دارد و تئاتر ما از 10 دی‌ماه روی صحنه رفته و تا 5 بهمن اجرا خواهد داشت. در کنار گروه ما یک گروه از بچه‌های آکادمی تئاتر موزیکال هندی و مالزیایی حضور دارند به این معنی که آبتین جاوید یکی از دانشجویان ما که ایرانی است با هماهنگی استادان خود به اجرای حرکات موزون کاتاکالی هند می‌پردازند. ما این قسمت را برای جذابیت و تلفیق اجرای مدرن و سنتی اضافه کردیم.

او با اشاره به اینکه در این اثر جلوه‌های بصری و کارهای پشت صحنه زیادی وجود دارد بیان کرد: این نمایش با همکاری و همراهی دانشجویانی از دانشگاه‌های صداوسیما، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه سوره و همچنین اساتید این حوزه تولید شده است که مانند یک تجربه علمی و اجرایی برای دانشجویان است و به پیشرفت آنها کمک خواهد کرد. همچنین ما در این اثر با مقدار تغییری که در داستان ایجاد کردیم به جای استفاده از دوبازیگر جوان، کاراکتر یکی از نقش‌ها را به فردی پا به سن گذاشته تغییر دادیم و از استاد خسرو بامداد برای بازی در این نقش استفاده کردیم.

نظری در این‌باره افزود: خسرو بامداد حدود 80 سال سن دارد و عمرش را در تئاتر گذاشته است. او از سال 1340 تاکنون در تئاتر فعالیت داشته است و از قدیمی‌ترین فعالان حوزه تئاتر است. این هنرمند همچنان باهوش و حواس خوبی که دارد توانسته در نمایش گفت‌وگو محور ما به خوبی از پس حفظ و بیان دیالوگ‌ها بر آمده است. ما برای اینکه قدردانی‌ای از بزرگان هنر تئاترمان داشته باشیم از او دعوت کردیم تا در کنار ما باشند و دانشجویان شرایطی برای بهره بردن از تجربیات او را به دست می‌آورند.

این کارگردان ادامه داد: «همایون» که کاراکتر خسرو بامداد است خصوصیات خاص خودش را دارد و سعی دارد تجربیاتش را به «بابر» که علیرضا زرگوشیان آن را بازی می‌کند منتقل کند. این نکات در خود نمایش وجود ندارد و کاراکترهای نمایش هر دو جوان بودند اما ما یکی از این شخصیت‌ را به فرد با تجربه‌ای تغییر دادیم که آقای بامداد ایفاگر آن هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه دیگری هم در تماشاخانه ایرانشهر در حال اجرای همین نمایشنامه هستند، گفت: تفاوت ما با این گروه علاوه بر دراماتورژی‌ای که در نمایش ما صورت گرفته در این است که آنها از عروسک استفاده کرده‌اند اما دکور ما یک فضای خالی است و فقط با کمک تصاویر صحنه‌سازی‌های آن انجام شده همچنین از انیمیشن هم استفاده کردیم و برای هر کدام از بازیگران طراحی لباس صورت گرفته است. بازیگری هم که حرکت‌های موزون را انجام می‌دهد دقیقا همان لباس و گریم هندی را دارد تا نمایانگر همان فرهنگ و آداب و رسوم باشد.

او درباره اجرای این نمایش در تالار مولوی و شرایط این سالن نمایشی هم گفت: متاسفانه مقداری ناهماهنگی در تحویل سالن اتفاق افتاد. درواقع گروه قبلی استانداردهای همکاری را رعایت نکردند و ما مجبور شدیم زمان زیادی را برای تمیز کردن سالن اختصاص دهیم در صورتی که اصلاً وظیفه ما نبوده و باید در آن زمان به تنظیم نور، صدا و تمرین بازیگران می‌پرداختیم. البته دکتر حریری که مدیریت این تالار را برعهده دارد شرایط خوبی را در این سالن به وجود آورده با این حال باید مسئولین مرتبط از نظر تجهیزات، امکانات و تجهیز سالن به تکنولوژی‌های جدید توجه ویژه‌تری داشته باشند.

نظری در پایان گفت: اینجا تنها مرکز آکادمیک در کشور است و می‌تواند یکی ناب‌ترین سالن‌های تئاتر کشور باشد که به خودش افتخار کند اما به آن کم توجهی شده است. وزارت علوم و همچنین مرکز هنرهای نمایشی باید به تئاتر دانشجویی کمک کند تا بتواند موفقیتی را که انتظار دارد در حوزه تئاتر به دست بیاورد. همه جای دنیا تئاتر تجربی و دانشگاهی منبع الهام تئاتر حرفه‌ای است. بنابر این باید مسئولین این حوزه توجه جدی‌تری به این موضوع داشته باشند و آن را مورد حمایت خود قرار دهند.

به گزارش ایسنا، نمایش «نگهبانان تاج محل» هر شب تا 30‌دی‌ماه روی صحنه تالار مولوی خواهد بود. خسرو بامداد و علیرضا زرگوشیان بازیگران این نمایش هستند.

همچنین از دیگر عوامل این اثر می‌توان به نویسنده: راجیو جوزف، مترجم: عارفه بهرامی، کارگردان: کاظم نظری، اجرای حرکات سبک اودیسی (تئاتر موزیکال هندی): آبتین جاوید، طراحی حرکات: استاد راملی ابراهیم (مالزی)، استاد گاجندرا کومار (هند)، کمپوزیسیون موسیقی: پاندیت گوپال، آوا: سانگیتا پاندا و ساتیا باراتا کاتا، نوازندگان: راماچاندرا بهرا، جاباهار میشرا، اس. چاکرابورتی، مدیر تولید: علی بهرامی، جلوه های ویژه: حامد حاج حسین زاده، سید عماد کریمی فرد، دستیار کارگردان: نازنین نظری، سینا پورعلیزاده، مدیر صحنه: هما جهانی، تنظیم افکت و صدا: شکوفه رحمتی، طراح لباس: الهام باقرپور، طراح نور: ابوالفضل سلحشور، طراح پوستر و بروشور: فرهاد هدایت، عکاس: عباس قرابی، پویا صالحی علی کردستانی، مسئول صحنه: علیرضا لطفی زاده، مهدی عبدی، ساخت تیزر: علی معصومی، کامران سیف اللهی، امیرحسین حمیدزاده، روابط عمومی: امیرحسین سیدآقایی اشاره کرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده

امنیت؛ خط قرمز آموزش و پرورش در اردوهای راهیان‌نور

معاون وزیر تعاون: یارانه کودکان فقیر محروم از تحصیل افزایش می یابد

توضیحات سیاوشی از پیگیری‌هایش برای ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم ملی

76 اثر راهی جشنواره تجسمی فجرشد

بطحائی: اصلاحات ساختاری وزارتخانه به تبع دستورات دولت انجام می‌شود

افت و خیز زبان عربی در مدار یادگیری

انتشار فراخوان جشنواره‌ داستان کوتاه «تابش»

اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌بندی می‌شوند

دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد

هوش مصنوعی دارای حسگر، صداهای درون خانه را تشخیص می‌دهد

کارشناس امور دینی:خیانت در امانت، مردم را نسبت به دین و حکومت بدبین می‌کند

حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام شرعی

جشنواره فیلم فجر، اکران نوروزی و چند داستان دیگر

انصاریان:تعدادی از منبری‌ها معرفت به امور را به مردم انتقال نداده‌اند

ضرورت اختصاص ساعاتی برای رفع شبهات دینی در مدارس

مردم آمریکا چطور کتابخوان شدند؟/مروری بر انقلاب کتاب‌های جیبی

اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/اخلاص و علمیت شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی است

لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان سال تقدیم مجلس می‌شود

دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است/ قلب حوزه نباید از استقلال خود فاصله بگیرد

وصله‌های ناجور بر راسته کتابفروشان انقلاب

«نگهبانان تاج محل» در تهران / «تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید»

بودجه کتاب؛ کاهشی در نگاه کلان و افزایشی با هدف کارایی

نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان درسال 98/سرانه غذایی 3500 تومانی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی!

شهر سوخته؛ مظهر مدنیت و شهرنشینی در دوره‌های باستان

برترین عکس‌های ثبت‌شده پهپادها در سال 2018

خانه آیلتس آفرینش؛ مرکز تخصصی برگزاری دوره‌های آیلتس در کشور

تنگناهای مالی دولت مانع رشد بودجه فرهنگ و هنر نشده است

فقط برای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت نروید!

عملیات «کربلای4» از نگاه آمریکایی‌ها

زوم‌اپ: Drops؛ یادگیری زبان به‌شکلی سرگرم‌کننده

نگاهی به پنج سکانس برتر فیلم Mission Impossible: Fallout

کشف یکی از بزرگ‌ترین اسرار همانندسازی DNA

تقدیر از بطحایی

ثبت نام متقاضیان سفر به عتبات عالیات آغاز شد

دعوتنامه خودمانی ایران برای جهانِ درگیرِ بابانوئل

مدیریت جزیره‌ای، مهمترین آسیب برنامه‌های تئاتری صدا و سیما است

تاثیرات وحدت‌آفرین مشارکت مردم حول موضوعات قومی و ملی از زبان ساعی

جریان‌سازی رادیو در حوزه تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی مستمر مدیران است

مراسم اولین شب ارتحال آیت‎الله هاشمی شاهرودی برگزار شد