راه ترقی

آخرين مطالب

موفقیت‌های شطرنج، مات بودجه ناکافی این رشته ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- کسب عنوان قهرمانی شطرنج آسیا در بخش تیمی، نایب قهرمانی آسیا در انفرادی، قهرمانی آسیا در برق آسا، قهرمانی انفرادی جوانان جهان، حضور در گروه A المپیاد جهانی، صعود به مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی زنان جهان و کسب دو عنوان نایب قهرمانی در مسابقات سریع و برق آسای شطرنج جهان در روسیه، فقط بخشی از افتخاراتی بود که فدراسیون شطرنج و شطرنج بازان جوان ایرانی در سال 2018 به آن دست یافتند.
بیشتر نتایج کسب شده شطرنج بازهای ایرانی در سال 2018 در تاریخ شطرنج ایران بی نظیر و برخی از آنها پس از یک دهه به دست آمد. اما با وجود این نتایج درخشان و مطرح شدن نام ایران به عنوان یک مدعی در شطرنج جهان، جوانان شطرنج ایران با گلایه از برخی کاستی ها، می گویند که چنین موفقیت هایی زمانی محقق شد که از حداقل امکانات موجود بیشترین استفاده ممکن به عمل آمده است.
در این زمینه «سید محمد امین طباطبایی» که پس از 15 سال عنوان نایب قهرمانی آسیا را در مسابقات انفرادی کسب کرد  گفت: لازمه پیشرفت و آشنایی با علم روز شطرنج، استفاده از دانش مربیان خارجی است که در شرایط کنونی امکان استخدام آن به صورت تمام وقت وجود ندارد و شطرنج بازان جوان به خوبی می دانند بودجه فدراسیون به اندازه ای نیست که استخدام مربی تمام وقت را در دستور کار قرار دهد.
«ساراسادات خادم الشریعه» بانوی تاریخ ساز شطرنج ایران در رقابت های جهانی روسیه در زمینه لازمه های پیشرفت شطرنج گفت: هم اکنون در رده 19 جهان قرار دارم و چشم اندازم حضور در جمع 10 شطرنج باز برتر زن است؛ اما کسب مدال و موفقیت یک بحث است و استمرار آن بحث دیگر. در بخش استمرار نه تنها من بلکه تمام شطرنج باز‌ان جوان ایرانی که در سطح جهانی نتایج چشمگیری کسب کرده اند نیاز به پشتیبانی مالی و استخدام مربی خارجی دارند.
او با بیان اینکه با هزینه شخصی با مربی فرانسوی کار می‌کند، گفت: نباید به بهانه برخی از مشکلات اقتصادی شطرنج باز‌ان رها شوند بلکه لازم است نتایج درخشان سال 2018 به محرکی برای تغییر نگاه مسئولان ورزش کشور به این رشته تبدیل شود.
همچنین «علیرضا فیروجا» قهرمان آسیا در بخش برق آسا و نفر ششم شطرنج سریع جهان، افت و خیز نتایج برخی از شطرنج بازها از جمله خود او در رقابت های روسیه را نتیجه نبود مربی در کنار شطرنج باز دانست و گفت: اگر مربی با تجربه در کنار شطرنج باز باشد بدون شک بعد از هر شکست، وی ریکاوری ذهنی خواهد شد اما در روسیه این امکان وجود نداشت زیرا بودجه لازم در اختیار فدراسیون شطرنج وجود ندارد و هزینه های قرارداد تمام وقت برای فدراسیون گران تمام می شود.
بنا بر «اعلام مهرداد پهلوان زاده» رئیس فدراسیون شطرنج، بودجه سالانه فدراسیون کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه این بودجه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته است، گفت: بودجه فدراسیون شطرنج در آغاز سال 1397 بسته شده اما ما در این سال به ویژه در بخش ارزی شاهد نوسانات زیادی بودیم و این زمانی برای فدراسیون مشکل ساز خواهد بود که برای اعزام ها باید از ارز خارجی استفاده کنیم.
او گلایه شطرنج بازان را به جا دانست و اعلام کرد: هیچکس منکر دانش مربیان خارجی به ویژه «ایوان سوکولوف» که شناخت ویژه ای از ایران و جوانان شطرنج دارد نیست اما تامین هزینه اسکان و حضور 10 روزه این شطرنج بازان برای فدراسیون سخت است و ما نمی توانیم قرارداد بلندمدت یک ساله با رقمی در حدود 300 تا 400 هزار یورو با این مربی منعقد کنیم.
با این شرایط اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه به شطرنج در یک دهه گذشته داشته باشیم، باید گفت شطرنج ایران که اخبار آن در یک دهه گذشته تنها بر روی چند نام خاص خلاصه می شد هم اکنون متشکل از نام های جوانی هستند که با وجود تجربه کم در رقابت های جهانی بزرگی خواهند کرد.
رشد شطرنج در سال های اخیر و ثابت ماندن بودجه آن، موجب شده تا این پرسش از سوی کارشناسان مطرح شود که آیا زمان آن فرا نرسیده است که وزارت ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به بودجه فدراسیون شطرنج و هزینه اعزام های جوانان ایرانی به تورنمنت های بزرگ داشته باشد؟
نباید فراموش کنیم بودجه یک میلیارد و 400 هزار تومانی فدراسیون شطرنج در حالی سالانه از سوی وزارت ورزش و جوانان برای فدراسیون در نظر گرفته می شود که شطرنج از رشته هایی است که میزان پیشرفت و افزایش ریتینگ آن در گرو حضور در رقابت های برون مرزی و مسابقه با بزرگان می باشد.
هر چند برخی برای خروج از چنین شرایطی پیشنهاد الگوپذیری از شطرنج چین را مطرح می کنند اما باید گفت در شطرنج چین، شطرنج باز خود مربی و هزینه سفر را پرداخت می کند اما در ایران و با توجه به آنکه استعدادهای شطرنج از اقشار مختلف جامعه هستند و توانایی اقتصادی آنان متغییر است امکان استخدام مربی خارجی با نرخ کنونی ارز امکان پذیر نمی باشد.
لازم است وزارت ورزش و امور جوانان با توجه به موفقیت های این رشته ورزشی در 10 ماه سال 1397 نگاه ویژه ای به شطرنج و جوانان این رشته داشته باشد زیرا بر اساس برنامه ریزی شورای المپیک آسیا از بازی های آسیایی 2022 هانگژوی چین، شطرنج نیز به صورت رسمی در بازی های آسیایی شرکت می کند.
تجربه بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا و کسب 14 نشان طلا، نقره و برنز در این رشته نشان داد که سرمایه گذاری بر روی شطرنج کشور می تواند تغییر محسوسی در جایگاه ایران در جدول رده بندی بازی های آسیایی 2022 هانگژو داشته باشد.
ایران در بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا با 4 مدال طلای شطرنج نابینایان و کم بینایان ضمن گذر از ژاپن؛ با 51 مدال طلا برای نخستین بار در رده سوم این رقابت ها قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/54338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان