راه ترقی

آخرين مطالب

علت انتقادات و دلخوری این روزهای اصلاح طلبان از آقای رئیس جمهور/ واعظی باعث جدایی روحانی از اصلاح طلبان می شود؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در روزهای اخیر در موضعی آشکار اصلاح طلبان را متهم کرد که برای کسب رای در انتخابات از دولت انتقاد می‌کنند. به گفته واعظی "کسانی که الان فکر می‌کنند که انتقاد از دولت در انتخابات به نفع آن‌ها می‌شود، اشتباه می‌کنند."
رییس دفتر رییس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کمیته مشترک اصلاح طلبان و دولت تشکیل نمی‌شود گفته: «ما از تشکیل این کمیته استقبال می‌کنیم، ولی نمی‌دانم چرا هنوز این کمیته تشکیل نشده است. به هرحال همه چیز دو طرف دارد؛ یک طرف همان‌ها (اصلاح‌طلبان) و یک طرف هم ما هستیم. همان زمان با من صحبت کردند و من گفتم که این کمیته مشترک می‌تواند مثبت باشد، الان هم همین عقیده را دارم.»
البته او توضیحی نداده است که به عنوان رییس دفتر رییس جمهور چه تلاشی برای تشکیل این کمیته انجام داده است.
واعظی در واکنش به انتقادات ماه‌های اخیر اصلاح طلبان از عملکرد دولت نیز گفته است: «عده‌ای اکنون انتقاد کرده و خودشان هم مقداری دولت را تضعیف می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که این انتقاد موجب رای‌آوری در انتخابات می‌شود در حالی که این روند هم به ضرر خودشان می‌شود و هم به ضرر دولت.»
اصلاح طلبان حامیان اصلی روحانی در انتخابات 92 و 96 بودند. کارشناسان سیاسی و اصحاب رسانه معتقدند که اگر حمایتی از سوی اصلاح طلبان صورت نمی گرفت، روحانی نمی‌توانست پیروز انتخابات شود. در ماه‌های اخیر اصلاح طلبان انتقادات زیادی را از دولت، روحانی و اطرافیانش به خصوص محمود واعظی و محمد باقر نوبخت انجام داده اند، حتی آن طور که پیداست کارگزاران که نزدیکترین طیف به دولت بودند از آن ها فاصله گرفته اند.
اصلاح طلبان معتقدند پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رویکرد حسن روحانی به کلی تغییر کرده است و او با انتصاب محمود واعظی به عنوان رییس دفتر خود و از طرف دیگر افزایش قدرت محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، نقش جهانگیری که از مهمترین مهره های آن ها در دولت روحانی بود را کمرنگ کرده است.
البته همه اینها تنها بخشی از انتقادهای اصلاح طلبان است. محسن صفایی فراهانی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب در اظهار نظری گفته است: «انتقاداتی که امروز مطرح می‌شود بیشتر به دلیل اتفاقاتی است که چه در مسائل اقتصادی و چه در مسائل سیاسی اجتماعی افتاده است و طبیعتا عملکرد‌های ضعیف، انتقادات را ایجاد کرده است.»
اصلاح طلبان می‌گویند نزدیکان روحانی یعنی واعظی و نوبخت بیشترین نقش را در شکل گیری این وضعیت داشته اند.
البته از طرفی می شود حتی اختلافات در دولت را هم به همین دسته نسبت داد. استعفای آخوندی، استعفای قاضی زاده هاشمی، نارضایتی جهانگیری که گفته می شود چند باری هم تا پای استعفا رفته است و ... از این دست اختلافات هستند.
اما عباس عبدی در یکی از شماره های روزنامه اعتماد نوشت: «از سوی دیگر سیاستمدار باید به دیگران اعتماد کند؛ البته با حفظ احتیاط، بی‌اعتمادی به همراهانش موجب بی‌اعتمادی متقابل می‌شود. در شرایط کنونی جامعه ایران هر سیاستمداری باید بکوشد که دو مخالف خود را تبدیل به یک مخالف کند و هزار دوست خود را تبدیل به 10 هزار نماید.»
به عقیده او "این کار لزوما معادل نادیده گرفتن اصول نیست. چه بسا با یک گفت‌وگوی صمیمانه و یک برخورد انسانی و اخلاقی می‌توان بسیاری از این اهداف را محقق کرد. بهتر از همه استفاده از ادبیات انسانی و درست است که عاری از توهین و تحقیر باشد. این‌ها رمز نفوذ سیاستمدار در همراهان است."
عبدی گفته است: «متاسفانه آقای روحانی از حیث این ویژگی‌ها و به‌طور مشخص از حیث جلب مشارکت و همراهی با دیگران و نهادینه کردن اعتماد در دولت و سایر نهاد‌های مرتبط و نیز استفاده از ادبیات همدلانه، در حد مورد نیاز شرایطِ امروز ایران عمل نکرده است.»
در همین ارتباط عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت گویی عنوان کرده است: «آقای واعظی منتها علیه راست جریان وابسته به آقای روحانی است. او در تیم آقای روحانی اصولگراترین و راست‌ترین نیروی اجرایی به حساب می‌آید. آقای واعظی در انتخابات 92 و 96 اعلام کرده که رای آقای روحانی متعلق به خودش بوده است و اصلاح طلبان در این زمینه نقشی ندارند.»
او افزوده است: «اظهار نظر تازه ایشان هم خیلی جدید نیست. اتفاقا یکی از موانع اصلی تعامل و ارتباط بین اصلاح طلبان و آقای روحانی، آقای واعظی است. هر زمانی اصلاح طلبان خواسته اند موضوعی را با آقای روحانی در میان بگذارند از طریقی آقای جهانگیری این کار انجام شده است و عملا دفتر رییس جمهور هیچ کاری در این رابطه انجام نداده و هیچ وقت کانال ارتباطی اصلاح طلبان و آقای روحانی نبوده است. البته این نکته را هم باید گفت که آقای روحانی هم در دولت دوم خود انگیزه‌ای برای تعامل نداشته است.»
ناصری درباره این بخش از ادعای رییس دفتر رییس جمهور که گفته انتقاد اصلاح طلبان از دولت برای کسب رای است، اظهار کرد: «با توجه به سابقه اصولگرایی آقای واعظی، او دارد پیام همبستگی خود و آقای روحانی را به اصولگرایان اعلام می‌کند.»
او توضیح داده: «آقای واعظی از همه اعضای حزب اعتدال و توسعه به جریان اصولگرایی نزدیک‌تر است. ایشان نیروی رشد یافته توسط آقای ولایتی است و عملا از لحاظ دیدگاهی فرقی بین ایشان و آقای ولایتی نیست. باور من این است که این اظهارات از سوی آقای واعظی به این دلیل است که ایشان فعالیت تشکیلاتی خودشان را در همسویی و همراهی با بخشی از اصولگرایان مانند آقای لاریجانی، باهنر و... برای انتخابات 98 و 1400 برنامه ریزی می‌کند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این که چرا گسست میان اصلاح طلبان و دولت و رییس جمهور افزایش یافته است؟، گفته: "آقای روحانی در یک سال اخیر گاهی اوقات حرف‌هایی زده است که ما سالهاست که از تندروها می‌شنیدیم.»
به عقیده ناصری " آقای روحانی در یک سال اخیر برخلاف ادعای خودشان که می‌گویند به دنبال میانه روی، اعتدال و حرکت بین دو جریان سیاسی حرکت کرده اند. ایشان با توجه به بحران‌های پیش روی دولت و حاکمیت دغدغه این را دارد که این دو سال را به سلامت پشت سر بگذارد. آقای روحانی مایلند که بعد از هشت سال در هرم سیاسی کشور جایگاه قابل توجهی داشته باشد. او نه مثل آقای خاتمی دغدغه حضور فعال در جامعه مدنی را دارد و نه مثل آقای احمدی نژاد است که همچنان دیدگاه انتقادی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین اشکال در ذهنیت آقای روحانی و مشاوران و اطرافیانش است."
او گفته است: «متاسفانه آقای روحانی به جامعه مدنی 24 میلیونی خودش در دور دوم ریاست جمهوری بسیار بسیار بی توجه بوده است. برداشت غالب اصلاح طلبان این است که از اردیبهشت 96 به بعد خود آقای روحانی دیگر دغدغه تعامل را ندارد. آقای روحانی با عملکرد سیاسی، اقتصادی و حتی بین المللی که در بیش از یک سال گذشته داشته ریزش قابل توجهی از اقبال و اعتماد اجتماعی را داشته است. در این شرایط که دولت باید پشتوانه مدنی اش را قوی‌تر کند، ناآگاهانه در تضعیف این پشتوانه تلاش می‌نماید.»
عبدالله ناصری یکی از اشکالات عمده حسن روحانی را نداشتن ستاد فکری و برنامه ریزی فکری مناسب برای دولتش دانست و گفت: «این در حالی است که در دولت اصلاح طلب اتاق فکر یا گروه مشاورانی وجود داشت که در مواقع خاص و ویژه به رییس جمهور مشورت می‌دادند. این حلقه از ابتدا در دولت آقای روحانی شکل نگرفت. نباید فراموش کرد که در همان سال‌های اول و دوم ریاست جمهوری زمانی که آقای روحانی به مقامات عالی کشور از جمله سران دیگر قوا وارد جدل و بحث علنی می‌شد، همان زمان نیز اصلاح طلبان انتقاد می‌کردند که این نحوه مواجه رییس جمهور در ساختار سیاسی کشور مطلوب نیست. علت این افت و خیز رفتاری آقای روحانی این بود که ذهنیت او بیش از آن که سیاسی باشد، امنیتی است. ایشان خیلی مسائل را امنیتی می‌دید و مهمتر این که اتاق فکر منسجمی که بتواند به او خط و مشورت بدهد نداشت.»

واعظی چه گفته بود؟
اما پیشینه همه این انتقادات و دلخوری اصلاح طلبان  برمی گردد به مصاحبه رئیس دفتر رئیس جمهور که در او در این مصاحبه گفته بود: "طبیعی است که در هر انتخاباتی گروهی از فردی حمایت کنند. اما ما نه در انتخابات 92 و نه در انتخابات 96 با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. لازم به ذکر است که بگویم با اصلاح‌طلبان تندرو روابط خوبی نداریم."

واکنش ها به صحبت های واعظی
در پی همین مصاحبه رئیس دفتر رئیس جمهور طی ماه اخیر بود که موجی از انتقادات اصلاح طلبان به سوی او روانه شد. به طوری که در همین ارتباط  ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در واکنشی شدید به اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر روحانی که چندی پیش گفته بود "در انتخابات با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم" گفت که این نمک‌نشناسی است.
اما جوادی‌حصار نیز در واکنشی گفته بود: اینکه گفته شود هیچ حزب و جریانی در پیروزی آقای روحانی دخیل نبوده، به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.
وی اظهار کرده است: اما این واقعیت است که قبل از سال 92 آقای هاشمی و برخی  بزرگان جریان اصلاحات در قالب قراردادی اجتماعی و سیاسی به این جمع بندی رسیدند که از آقای روحانی حمایت کنند.
در همین رابطه علی محمدنمازی عضو حزب کارگزاران با اشاره به اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته بود روحانی در انتخابات با گروهی ائتلاف نکرد، گفته بود: اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات سال 96 مرتکب اشتباه بزرگی شدند که بدون هیچ قید و شرطی از آقای روحانی حمایت کردند.
اما در نهایت باید منتظر ماند و دید که در نهایت این جنجال ها و کشمکش های سیاسی میان دولتی ها و منتقدان به کجا می رسد؟ هرچند به نظر این قسم کشمکش ها به صلاح مملکت نیست و گره ای از مشکلات این روزها را باز نمی کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/54763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

جلسه سرپایی عنایتی با گلزن پیکان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید