راه ترقی

آخرين مطالب

قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- بهرام قاسمی در نشست خبری امروز- دوشنبه - در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران قصد دارد 2 ماهواره با موشک های ساخت داخل به فضا پرتاب کند آمریکایی ها این اقدام را خلاف دانسته و وزارت خارجه فرانسه نیز آن را محکوم کرده است ایران چه اقدامی در پاسخ به این اقدامات انجام داده است، گفت: اظهارنظر پمپئو و مقام فرانسوی یک موضع گیری نابجا و غلط است و آنان سخن مغلطه آمیز در این حوزه بیان می کنند.
وی افزود: ایران به عنوان کشوری مستقل طبق موازین بین المللی حق استفاده از تکنولوژی های موجود را برای پیشرفت کشورمان دارد و در این مسیر نیز حرکت می کند. ما در مسیر حرکت خود معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود.
قاسمی اضافه کرد: در این موضوع ما در گذشته با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم .توافقات اولیه حاصل شد .متاسفانه یا خوشبختانه طرف اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند.
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه خود در انتظار دیگران نخواهد بود و با استفاده از امکانات بومی و دانشمندان خود و برای پیشرفت تلاش می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از اینکه با کوتاهی یک کشور اروپایی و یک شرکت مشخص روبرو شدیم کار خود را دنبال کردیم و با موفقیت در حوزه فضایی رسیدیم این بحث منافات با قطعنامه سازمان ملل ندارد.
قاسمی افزود: آنچه که دیگران می گویند که این موضوع خلاف قطعنامه 2231 است به هیچ وجه درست نیست. آنان می خواهند تلاش مزبوحانه علیه ایران ایجاد کنند.
وی گفت: ساختار ماهواره هایی که در این حیطه بر روی آنها کار می کنیم از لحاظ ساختار فنی ،سرعت ، برد و موتور آن با سکوهای پرتابی که متعلق به موشک های نظامی است متفاوت است و شباهتی با هم ندارد. از این رو کاملا مشخص است که اقدام ما غیرنظامی است و در راستای تلاش های علمی است.
قاسمی تصریح کرد: این اقدام در راستای پیش بینی های هواشناسی و رصد علمی خواهد بود و تکنولوژی کاملا بومی خواهد داشت که در این راستا اقدامات عمده ای انجام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی از کشورها اقدامات ضدایرانی علیه ایران انجام می دهند گفت: وزارت خارجه در مقابل هرگونه اقدام نامناسب ، بیجا و خصمانه از جانب هر کشوری که علیه منافع ایران اقدام کنند اقدامات لازم را انجام می دهد و تاکنون نیز اقدامات را انجام داده و در آینده نیز انجام خواهیم داد.
قاسمی تصریح کرد: ما در آینده هم شاهد اقدام جمهوری اسلامی در مقابل برخی اقدامات ناپسند کشورهای کوچک اروپایی خواهیم بود و در زمان مناسب در مورد این اقدامات دیپلماتیک خبرهای لازم را خواهیم داد.

**علیرغم مشکلات و تقصیرها اروپایی ها علاقه مند به ایجاد ساز و کار spv هستند
خبرنگاری درباره رفتارهای متناقض و تحریمی های اروپا علیه ایران از قاسمی پرسید و اظهار داشت: آیا اروپا می خواهد SPV را راه اندازی کند یا شانه خالی کند که قاسمی پاسخ داد: اروپا علاقه مند به نهایی کردن این ساز و کار است البته در این راستا با تاخیر زیادی مواجه شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این نشان می دهد آنان ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این ساز و کار در اختیار ندارد و شدیدا تحت فشار آمریکا هستند. آمریکا سعی می کند به هر قیمت ممکن و با استفاده از تمامی ابزارها مانع تحقق این همکاری ایران و اروپا شوند.
قاسمی گفت: ما گلایه مند هستیم و تذکرات لازم را به اتحادیه اروپا داده ایم . ما از ابتدا هم منتظر آنان نبودیم و مسیر خود را با جدیت دنبال می کنیم.
وی اضافه کرد: برای ما این سازو کار آزمونی است تا بتوانیم در نوع رابطه و سرمایه گذاری های آینده ایران در حوزه اروپا تصمیم گیری های لازم را انجام دهیم.
قاسمی افزود: آنان امیدوار هستند که دیر یا زود به این تفاهم برسند از نظر ما تاخیرهایی وجود دارد ولی پیام های که دریافت می کنیم این است که علیرغم همه مشکلات علاقه مندی برای این ساز و کار وجود دارد. و نمی توانیم بگوییم این بحث پایان یافته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و ایران برخی مسائل را به دلیل موضوعات نمی توانند به صراحت بگویند ما امروز شاهد عنان و کینه توزی آمریکایی ها هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

**هیچ پرونده دیگری نمی تواند به موضوع برجام ورود کند
در ادامه خبرنگاری از قاسمی در این باره پرسید که آیا در موضوع ساز و کار مالی فقط به این موضوع پرداخته می شود و یا فراتر از بحث هسته ای است که قاسمی پاسخ داد: بحث ما با اروپا تنها در مورد ساز و کار مالی و برجام بوده و صرفا تنها موضوعی است که آن را دنبال می کنیم و هیچ پرونده دیگری نمی تواند به پرونده برجام ورود کند.
قاسم گفت: البته ما با حوزه های اروپایی از گذشته موضوعات مختلفی را مطرح کرده ایم ولی برجام و ساز و کار مالی بحث جدایی است و ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد.
در ادامه خبرنگاری از قاسمی پرسید که برخی اساتید دانشگاهی از کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که ایران به دنبال تضمین های مورد نظر موگرینی است آیا این موضوع صحت دارد ، قاسمی گفت: این اظهار نظرات آکادمیک است . ایران و مقامات و مذاکره کنندگان ما هوشمندی لازم و درایت کافی را دارند و از همه فرصت ها استفاده می کنند.
وی گفت: ممکن است اظهارنظرهای مختلفی در سطح جهان باشد ولی در مورد صحت و سقم آن نمی توان اظهار نظر کرد که البته بسیاری از این اظهارنظرها سیاسی است.

**بیشترین سفرهای وزارت خارجه در حوزه کشورهای منطقه بوده است
خبرنگاری از قاسمی پرسید که چرا سفرهای منطقه ای ظریف وزیر امور خارجه نسبت به سایر سفرهایش کمتر است که قاسمی پاسخ داد: بیشترین سفرهای ما در حوزه کشورهای منطقه و همسایگان بوده است. عمدتا بسیاری از سفرهای رییس جمهوری در حوزه آسیا انجام شده که حدود بیست و چند سفر بوده است
قاسمی گفت: وزیر خارجه در راستای همکاری با کشورهای منطقه و همسایه همواره تلاش کرده که نمونه آن سفر اخیر وزیر خارجه به هندوستان و عراق بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفر برخی از مقامات دیگر به این کشورها به صورت شبانه انجام می شده و در روشنایی روز انجام نشده است. ولی سفر وزیر امور خارجه کاملا در روشنایی انجام شده است و سفرهای منطقه ای دیگری در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد.
این خبر در حال تکمیل است

**سفر ظریف به هند مثبت و سازنده بود
وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر ظریف به هند، گفت: در این زمینه به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است ولی ما جمع بندی این سفر را مثبت، سازنده و رو به جلو ارزیابی می کنیم.
قاسمی تصریح کرد: این سفر با تفاهمات جدید برای همکارهای جدید در دوران کنونی و اقدامی کاملا مفید و سازنده بوده است که امیدواریم تفاهمات میان دو کشور در مرحله اجرا به خوبی جلو ر ود.
قاسمی یادآور شد: هند کشور مهمی برای ما محسوب می شود که امیدواریم نتیجه این تفاهمات به زودی مشخص شود.

** برخی برخوردها علیه وزارت خارجه جوانمردانه و منصفانه نیست
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره اخراج 5 دیپلمات ایرانی از اروپا و انفعال وزارت خارجه در مقابل اقدام برخی کشورهای اروپایی، گفت: ما چنین تصوری نداریم و با شما و تیترهای روزنامه تان موافق نیستیم.
قاسمی تاکید کرد: وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی مجری سیاست های کلان نظام است و اقدامات خود را بر اساس مصالح و منافع و خواسته های جمهوری اسلامی به طور دقیق دنبال می کند و به هنگام و با هوشیاری اقداماتی که به مصلحت کشور باشد و در پاسخ به اقدامات غلط کشورهای اروپایی انجام می دهد و در آینده نیز اقدامات دیگری انجام خواهد داد.
قاسمی یادآور شد: ما با این گونه برخوردها موافق نیستیم زیرا تصور می کنیم در جهت تضعیف نظام، وزارت خارجه و دیپلمات های پرتوانمان است که به صورت شبانه روزی در جهت مبارزه با آمریکا گام برمی دارند، است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اینگونه برخوردها و منفعل دانستن وزارت خارجه منصفانه و جوانمردانه نیست و با اینگونه کلمات نباید مجموعه تلاش های بخشی از نظام را مورد خدشه قرار داد.

** امیدواریم دولتمردان لهستان به مسیر منطقه بازگردند
قاسمی در پاسخ به سوالی در باره اینکه وزارت خارجه لهستان بیانیه داده که برگزاری کنفرانس های بین المللی حق ما است، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: ایالات متحده آمریکا و حاکمان ناپخته حاکم بر کاخ سفید سیاست های خاصی را در عرصه جهانی با توجه به تحولات جهانی آغاز کرده اند که یکی از این سیاست های برجسته خصومت با جمهوری اسلامی ایران است.
وی اضافه کرد: آنان تلاش دارند در روابط خارجی ایران با سایر کشورها مشکل ایجاد کنند و تلاش آنها این است که در درون اروپا نیز شکاف بزرگی ایجاد کنند تا اروپا نتواند به مجموعه واحد و صدای واحدی که در گذشته دنبال می کرد برسد و نتواند به جلو حرکت کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از این رو به برخی کشورهای اروپایی جدید مثل لهستان تاکید کردند و با کمک این کشورها و ترتیب دادن اینگونه نشست ها می خواهند حرکت ضدایرانی داشته باشند.
قاسمی افزود: در این راستا کاردار لهستان به وزارت خارجه احضار شده است و ما به هیچ وجه منفعلانه عمل نکردیم و مراتب اعتراض خود را به آنان اعلام کردیم و در چند روز آینده نیز به جمع بندی رسیده و نتیجه جمع بندی خود را اعلام خواهیم کرد.
وی یادآور شد: ما اجازه نمی دهیم دیگران به بهانه های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب ایران تلاش کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: قطعا لهستان حق دارد در کشور خود کنفرانس برگزار کند ولی این حق را ندارد که کنفرانسش در مسیری باشد که برخلاف کشوری مستقل که روابط دیرینه و کهنی با آنان دارد باشد، وجود بیش از 120 هزار لهستانی در جنگ جهانی دوم در ایران که آواره جنگی بودند و پناه دادن ملت ایران نشانه انسانیت مردم ایران است، آنان نباید اینگونه برخورد کنند.
وی اضافه کرد: سوال این است که چرا آنان این موضوع را در کنفرانس می خواهند مطرح کنند ولی موضوع فلسطین را نمی خواهند مطرح کنند، رفتارهای ددمنشانه برخی کشورها و جنایات عظیمی که طی سالیان اخیر رخ داده چرا در این اجلاس مطرح نمی شود.
قاسمی تصریح کرد: لهستان حق دارد ولی این حق به این معنا نیست که به صورت گزینشی اهداف قدرت ها و کشورهای دیگر را که به دنبال خصومت با دیگران هستند را تامین کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در روزهای آینده در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد ولی امیدواریم دولتمردان لهستان این رویه را تغییر دهند و به مسیر منطق بازگردند.

**خبر بازداشت سردار درویشی رییس بنیاد تعاون ناجا را تکذیب می کنیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خبر بازداشت یک افسر ناجا در فرودگاه مالزی، گفت: این خبر کذب و در ادامه تخریب وجهه نهادها، مقام ها و شخصیت های ایرانی است.
قاسمی با بیان اینکه این یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی است اظهار داشت: اخیرا شایعه شده سردار درویشی رییس بنیاد تعاون نیروی انتظامی با یکسری اقلام غیرقانونی دستگیر شده ولی ایشان اصلا سفری به مالزی نداشته و این دروغ آشکار و بزرگی است که مطرح شده است. توضیحات بیشتر در این زمینه توسط نیروی انتظامی مطرح خواهد شد.

**توضیحات قاسمی درباره حضور 3 کاردار و 3 سفیر اروپایی در وزارت خارجه کشورمان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه نشستی در وزارت خارجه کشورمان با جمعی از کاردارها و سفیران اروپایی در مورد تحریم ها برگزار شده که باعث عصبانیت مقام ایرانی شده است، گفت: دیپلمات های کشورهای مختلف هر روز به وزارت خارجه رفت و آمد می کنند و ما با کشورهای اروپایی تعامل داریم.
وی افزود: موضوعی که مدنظر شما است این است که سه کاردار و سه سفیر اروپایی که مجموعا 6 نفر بودند در وزارت خارجه کشورمان دیدار و گفت و گوهای در مورد وضعیت و تحولات اروپا و روابط با ایران داشتند.
قاسمی بیان کرد: در این دیدار طرف ایرانی پاسخ های لازم را داده و اعلام کرده اقدام طرف اروپایی در ادامه تحریم ها ناپسند، غلط و غیرقابل قبول و برای کشورمان شگفتی ساز بوده است، لذا ما اعلام کردیم که حق ایران پابرجاست که عکس العمل های لازم را در قبال این حرکت های اروپا به عمل آورد و ما این اقدام را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

**مذاکرات با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه یکی از مقامات افغان اعلام کرده که مذاکرات با طالبان با نظر دولت افغانستان نبوده است، گفت: ما شاهد برخی گفته و شنیده ها در این راستا بوده ایم ولی اعلام می کنیم مذاکرات ما با اطلاع دولت افغانستان بوده است.
قاسمی با اشاره به روابط خوب و مثبت ایران و افغانستان اظهار داشت: روابط خوبی میان ایران و افغانستان وجود داشته و دارد و ما علاقمند صلح و ثبات در افغانستان هستیم و بارها در این موضوع با مقامات افغانستانی گفت و گو کرده ایم.
وی ادامه داد: بلافاصله پس از مذاکره با طالبان در کابل با مقامات افغانستانی گفت و گو کردیم و گزارش لازم را ارائه دادیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از روند صلح در افغانستان با جدیت حمایت می کند، اظهار داشت: در مسیر این روند مذاکرات افغان - افغان که باید در این مسیر انجام شود محوریت کار دولت قانونی افغانستان است.
قاسمی عنوان کرد: هیج اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغان نمی پذیریم و این گفت و گوها باید آغاز شود و قطعا افغانستان در مسیر جلوگیری از تنش ها گام بر خواهد داشت.
وی گفت: ما از اظهارنظری که یکی از مقامات افغانستانی کرده تعجب می کنیم در حالی که ما دولت افغانستان را در جریان گذاشته بودیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این تنها ایران نیست که با طالبان گفت و گو کرده امروز کشورهای زیادی در منطقه با طالبان گفت و گو کرده اند از این رو این سخنان برای ما شگفتی آور است.
قاسمی تصریح کرد: سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان و نه دیگرکشورها تامین خواهند کرد.
وی اظهار داشت: ما روابط خوبی با دولت افغانستان داریم و به این روابط ادامه می دهیم، ما اشتراکات زیادی با این کشور داریم اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد و تماس های ما چگونه خواهد بود، بعد از بررسی تحولات و ارزیابی های ما مشخص خواهد شد.

**ادعای رژیم صهیونستی مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه گزافه گویی است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور 2 هزار ایرانی در سوریه، گفت: سیاست کلان آمریکایی ها تخریب زیرساخت های کشورهای منطقه است و بی شک آنان امروز دچار سرگیجه مزمن شده اند که این باعث شده برخی سخنان متناقض را بیان کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه که مسلم است ما شاهد ناتوانی و سرگیجه ایالات متحده هستیم آنان به اشتباه و بیجا به سوریه آمده اند و باید بروند. یا اینکه دیگران آنان را به حکم جبر تاریخ و مقاومت خارجی می کنند.
قاسمی خاطرنشان کرد: اظهارات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی بی اساس، کذب، فرافکنی، فرار به جلو و تلاش برای شکست های پی در پی این رژیم در منطقه است.
وی بیان کرد: نیروهای مقاومت در برابر زورگویی و قلدرمابی این رژیم ایستاده اند و این صحبت های رژیم صهیونیستی دروغ پردازی، گزافه گویی، بلوف، و ایجاد جنگ روانی برای اهدافشان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در سوریه پایگاه و حضور نظامی ندارد و به درخواست دولت سوریه برای کار مستشاری در این کشور حضور یافت و با تروریست ها مبارزه کرد.
وی تصریح کرد: پیروزی های ارتش سوریه موجب عصبانیت صهیونیست ها شده است و این باعث شده آنان این صحبت ها را بیان می کنند.

**سیاست های آمریکا علیه ایران شکست خورده است
قاسمی در مورد سفر ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا به منطقه گفت: سیاست دولت ترامپ و وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران روشن است، قطعا رفتار و اقدامات آمریکا در منطقه خیرخواهانه و به صلاح مردم منطقه نبوده و نخواهد بود و آنان تلاش می کنند تنش و آشوب در منطقه ایجاد کنند و همه تلاششان حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است.
وی افزود: آنان همواره تلاش کرده اند زیرساخت های کشورهای اسلامی را نابود کنند و این دستاوردی جز اقدامات شوم آنها علیه منافع کشورهای اسلامی و منطقه نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در خیابان گردی های پمپئو تحریک و خصومت علیه ایران با اتهامات ناروا دنبال می شود ولی این سیاست شکست خورده است و روزی خواهد رسید که از پمپئو خبری نخواهد بود ولی جمهوری اسلامی ایران و مردم آن مقتدرتر خواهند شد.

**شایعه استعفای ظریف ممکن است از سوی برخی سوداگران اقتصادی برای تاثیرگذاری بر بازار اقتصادی مطرح شده باشد
قاسمی در پاسخ به اینکه عده ای هفته گذشته بحث استعفای ظریف را مطرح کرده اند هدف آنان از بیان اینگونه موضوعات چیست؟ گفت: واضح و مبرهن است که یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی آغاز شده که هدف آن تضعیف ایران در مقابل اقدامات ظالمانه آمریکا است، این موضوع هوشیاری و هوشمندی حوزه رسانه را بیشتر می طلبد.
وی تاکید کرد: این خبر تکذیب شد و دروغ بوده است، زمانی که این خبر منتشر شد دکتر ظریف در هند مشغول تلاش و فعالیت بودند هدف کینه توزان برخورد با شخصیت های ملی اثرگذار و موثر کشورمان است که با تمام توان در حال خدمت به مردم هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برداشت می شود که ممکن است این شایعات از سوی برخی سوداگران اقتصادی بوده باشد که در پی این اخبار می خواهند بر بازار اقتصادی کشورمان در کنار آمریکا تاثیرگذار باشند وعلاقه مند به تضعیف معیشت کشورمان باشند.

**ایران به تمامی تعهدات خود در برجام متعهد بوده است
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه روند طراحی سوخت مدرن 20 درصدی برای راکتور تهران، در حال انجام است، آیا این موضوع در روند برجام تغییری ایجاد می کند؟ گفت: ما تاکنون به برجام متعهد بوده ایم و به تمامی تعهدات خود پایبند هستیم. اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد مربوط به آینده است و به نقش و اثر عملکرد طرف های مذاکره کننده در برجام و تعهداتی که باید انجام دهند مربوط است.
قاسمی تصریح کرد: برجام بحث کلان و مشخصی است که تصمیمات آن توسط هیات عالی نظارت بر برجام گرفته می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: وزارت خارجه به طور مشخص وضعیت را به این هیات گزارش می دهد و این هیات نظر خود را اعلام خواهد کرد.

**ایرانیانی که در گرجستان سرمایه گذاری می کنند با اطلاع و آگاهی این اقدام را انجام دهند
وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری نیم میلیون ایرانی در گرجستان و تعیین تکلیف روابط این کشور با ایران گفت: ما این آمار را تایید نمی کنیم، گرجستان به عنوان یکی از کشورهای حوزه قفقاز روابط خوبی با ایران دارد که این روابط باید ادامه یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از لغو روادید میان دو کشور امکانات و جذب سرمایه از سوی ایرانیان در گرجستان انجام شد برخی اقدام به خرید و سرمایه گذاری در این کشور کردند سرمایه گذاری نه چندان بزرگ در این کشور داشتند که مشخص شد از سوی برخی آژانس ها که واقعی نبودند گرفتار شدند و مشکلاتی برای آنان ایجاد شد.
قاسمی یادآور شد: ما حدود یک ماه پیش مذاکراتی با دولت گرجستان داشتیم و هیاتی از سوی وزارت خارجه به این کشور اعزام شد و تفاهمات صورت گرفت و امیدواریم که ایرانیانی که برای سفر به گرجستان می روند با آگاهی و اطلاع در مورد سرمایه گذاری در این کشور اقدام کنند.
وی در پاسخ به این سوال که دکتر ظریف شب گذشته اعلام کرده رییس جمهوری قرار است به زودی عازم عر اق شود این سفر چه زمانی انجام می شود، گفت: اخبار رییس جمهوری و سفر ایشان را ریاست جمهوری باید اطلاع رسانی کند شرایط عراق همواره ویژه بوده و ما روابط گسترده ای در ستوه مختلف با آنان داشته ایم و آمد و شدهای زیادی میان ایران و عراق صورت می گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از بزرگترین بازارهای صادرات غیرنفتی ما عراق است، اظهار داشت: در صورت لازم و نیاز، رییس جمهوری سفر خود به عراق را انجام خواهند داد و تصور نمی کنم مانعی در این سفر وجود داشته باشد.
قاسمی اضافه کرد: سفر یک رییس جمهور به کشور دیگر باید بتواند در مقطعی باشد که دستاوردهای مشخص و کلان داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اتهام آمریکا به 2 ایرانی گفت: سیاست ایرانی علیه ایران همواره مشخص بوده وآنان همواره اتهام های زیادی به اتباع ایرانی زده اند و توقع بیش از این از آنان نمی رود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مبادلات میان ایران و عراق از دلار و دینار استفاده نمی شود پس مبادلات چگونه انجام می گیرد، افزود: همانگونه که منتظر SPV نماندیم و کار خود را دنبال کردیم این کار را نیز دنبال خواهیم کرد ما در این زمینه مشکلی نداریم.
قاسمی خاطرنشان کرد: مکانیزیم های لازم با بسیاری از کشورهای منطقه تعریف شده و ما در مورد چگونگی نوع مبادلات صحبت نمی کنیم زیرا با دشمنانی مواجه هستیم که تلاش دارند هر گام رو به جلوی ما را متوقف کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان نهایی شدن SPV اضافه کرد: این ساز و کار در ابتدا آسان می نمود ولی با مشکلاتی مواجه شد و در زمان هایی که تصور می شد به نتیجه برسد به نتیجه مطلوب نرسیدیم امیدواریم بتوانیم در این حوزه قدم های لازم را برداریم و به جلو برویم.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: من هیچ وقت دراین زمینه تاریخی اعلام نکرده و نمی کنم اداره و تلاشی برای نهایی شدن آن وجود دارد اگر چه ما گلایه هایی نیز داریم امیدواریم که هر چه سریع تر به نتیجه برسد.
وی در پایان از حادثه سقوط امروز هواپیما اظهار تاسف کرد و گفت: سقوط هواپیما منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان که در ماموریت اقتصادی بودند شد که اظهار تاسفمان را اعلام می کنیم.
وی همچنین درگذشت 2 نفر از همکارانش در وزارت خارجه را تسلیت گفت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/54867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است