راه ترقی

آخرين مطالب

معرفی انیمیشن کوتاه Threads اقتصاد

معرفی انیمیشن کوتاه Threads
  بزرگنمايي:

راه ترقی - توریل کاو، انیماتوری که افتخار برنده شدن جایزه‌ی اسکار را نیز در سابقه‌ی حرفه‌ای خود دارد، در انیمیشن کوتاه Threads به کنکاش در زیبایی‌ها و پیچیدگی عشق والدین به فرزندان می‌پردازد.

یکی از عناصری که از دیر باز همیشه باعث به‌وجود آمدن جذابیتی خاص در آثار هنری شده، حضور رنگ و بویی آشنا برای مخاطبان در آنان است؛ جدای از وجود مفاهیم قابل درک و لمس در اشکال مختلف هنر، نزدیک بودن حس و ماهیت کار به اشخاصی که به پای این تجارب هنری-انسانی می‌نشینند، یکی از فرمول‌های جواب پس داده‌ای است که اغلب اوقات با موفقیت می‌تواند باعث شود اثری خود را دل مخاطبین جای دهد. هر از گاهی مردم به‌جای آنکه در یک اثر، مثلا فیلم یا رمان، بخواهند به دنیایی خیالی سفر کنند یا شاهد روی دادن اتفاقات یا انجام داده شدن کارهایی باشند که ممکن است هرگز در زندگی معمولی خود شاهدشان نباشند، دوست دارند سراغ اثری بروند که یادآور حس یا جنبه‌ای از زندگی خودشان باشد و در این حین بتوانند گرمای حس همزاد پنداری را با شخصیت‌های آن اثر در خود احساس کنند. در این میان، یکی از پررنگ‌ترین موضوعاتی که در خیلی از اینگونه آثار به چشم می‌خورد، خانواده و رابطه‌ی اعضای آن است و حقا چه چیزی از خانواده برای تمامی انسان‌های روی زمین آشناتر است؟ Threads (رشته‌ها)، انیمیشن کوتاهی که این هفته قصد معرفی آن را داریم، یکی از این آثاری است که با محوریت خانواده و اهمیت آن ساخته شده است. Threads تازه‌ترین ساخته‌ی توریل کاو، انیماتور نروژی-کانادایی است. وی در سال 2007 با انیمیشن دیگری به نام The Danish Poet (شاعر دانمارکی)،‌ که آن هم داستانی درباره‌ی خانواده را روایت می‌کرد، موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد. سبک کارگردانی منحصر بفرد کاو، انیمیشن ساده، بی آلایش و در عین حال چشم نواز وی در کنار داستان‌هایی هوشمندانه که اغلب اوقات حس همزاد پنداری را در دل بیننده تداعی می‌کنند، باعث می‌شوند که او به عنوان یک انیمیشن ساز مستقل برای خود اسم و رسمی در این صنعت پر رونق به هم بزند و عملکردی درخشان در جشنواره‌های بین المللی داشته باشد.
در شهری امروزی، جمع کثیری از افراد در تلاشند تا سر یکی از رشته‌های نخ متعددی را که از آسمان آویزان هستند بگیرند. هر کسی که موفق به گرفتن یکی از این رشته‌ها می‌شود، به کمک آن در آسمان به پرواز در می‌آید و به سوی دیگری کشانده می‌شود. زنی جوان با گرفتن رشته‌ای قرمز رنگ، پرواز کنان در آسمان به محلی دیگر می‌رود و درمی‌یابد که در آنسوی رشته، دختر بچه‌ای کوچک قرار دارد. این اتفاق آغازگر رابطه‌ی این دو است و از این به بعد زن تمام زندگی خود را صرف مراقبت کردن از کودک می‌کند، اما درست مثل قد دختر بچه، رشته‌ی متصل بین این دو نیز به مرور زمان بلند و بلند‌تر می‌شود. نقطه‌ی قوت داستان Threads نه عنصر شوک که صمیمیت بیان و حس نزدیکی است که در دل بیننده زنده می‌کند
انیمیشن Threads چهارمین اثری است که کاول در طی بیست سال اخیر ساخته. این انیمیشن به عنوان اولین ساخته‌ی صامت او، با زبانی ساده اما بسیار تاثیرگذار، استعاره‌ای را از رابطه‌ی مادر و فرزندی یک زن و یک کودک را ارائه می‌کند. داستان در این انیمیشن درگیر هیچ پیچیدگی خاصی نمی‌شود و تقریبا می‌توان اکثر صحنه‌های آن را قبل از نمایش حدس زد، با این حال نقطه‌ی قوت داستان Threads نه عنصر شوک که صمیمیت بیان و حس نزدیکی است که در دل بیننده زنده می‌کند. کاو از تجربیات خود به عنوان مادر یک فرزند به سرپرستی پذیرفته شده استفاده می‌کند و با تمثیلی قدرتمند زندگی خود را به صورتی نمادین در چندین تکه می‌شکند و از تاثیرات حضور خود و فرزندش در زندگی یکدیگر می‌گوید. کاو درباره‌ی هدفش از ساخت Threads می‌گوید: من فقط می‌خواستم این فیلم درباره‌ی احساسات، زمانی که صرف ساخت این احساسات می‌شود و نیز تغییرات آن‌ها در طی زمان باشد. رابطه‌ی والدین با فرزندان خود، تنها رابطه‌ی نزدیک انسان‌ها است که موفقیت در آن با توانایی جدا شدن از یکدیگر سنجیده می‌شود. من تا به حال از این دید به این موضوع نگاه نکرده بودم، اما نمی‌شود حقیقت داشتنش را انکار کرد. من فکر می‌کنم غمی که در این فیلم ریشه دارد به این مسئله برمی‌گردد.
یکی از مسائل حائز اهمیت حین بررسی داستان Threads، توجه به سادگی لحن و استعاره‌ای است که در پردازش داستان استفاده شده است. در این انیمیشن به مفاهیمی همچون از خود گذشتگی والدین اشاره شده، اما هیچ گاه درگیر بزرگ نمایی نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که این اثر برای مخاطبین اثری واقعی و لمس پذیر باشد. با وجود عملکرد محتاطانه‌‌ی توریل کاو، بیشتر بار فضاسازی احساسی انیمیشن را کوین دین، همسر او، در ساخت قطعات موسیقی اثر به دوش کشیده است. بیشتر بار فضاسازی احساسی انیمیشن را کوین دین در ساخت قطعات موسیقی اثر به دوش کشیده است
تقریبا مطمئنم هر کسی به پای یکی از آثار کاو بنشیند، به لطف سبک طراحی خاص و معروفش، با خود خواهد اندیشید که من قبلا آثاری از این کارگردان را تماشا کرده‌ام. سبک طراحی کاو درست مثل داستان‌هایی که می‌نویسد، سادگی خاصی دارد که آن را نباید متضاد زیبایی قرار داد. Threads جنبه‌ی تصویری تمیز و شیکی دارد که در عین درگیر نشدن با هیچ شاخ و برگ اضافه‌ای، دست و بال داستان را برای مصور نشان دادن تمامی استعاره‌های شعرگونه و خلاقیت‌های ذهن نویسنده باز گذاشته است. این انیمیشن با وجود اینکه به موضوعی جدی و احساسی می‌پردازد، به دلیل نوع پردازش سورئال خود، صحنه‌هایی را نیز دارد که ممکن است لبخند را بر لبان بیننده بیاورد و به نظر من برقراری این توازن احساسی در اثری که قصد دارد حسی مشترک را در دل مخاطبینی در سراسر جهان دوباره تداعی کند، از اهمیتی خاص برخوردار است؛ از صحنه‌های نمادینی همچون پریدن افراد برای گرفتن سر رشته‌ها تا زمانی که مادر کودکش را همچون بادکنکی به هوا می‌فرستد، در عین برداشت موضوعاتی همچون اهمیت وجود حس امنیت در دل والدین تا حدود آزادی و اختیار کودکان، می‌توان به عنوان پردازشی در آمیخته با طنزی لطیف یاد کرد که شما را برای تاثیر هر چه بیشتر سکانس‌های پایانی آماده می‌کند.


دانلود انیمیشن از آپارات انیمیشن Threads انعکاسی جادویی از حسی آشنا است که به لطف صمیمیت بیان خود به اثری جهان شمول مبدل شده است. این اثر در هیچ چیز افراط نمی‌کند؛ از بار احساسی گرفته تا میزان شوخی‌ها یا میزان جزئیات و افکت‌های تصویری. همین موضوع باعث می‌شود که Threads همچون دیگر آثار کاو، اثری باشد که تماشای آن سنگین نیست و بشود در هر حال از دیدن آن لذت برد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/54896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد