راه ترقی

آخرين مطالب

چرا باید از مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی پرهیز کنیم؟ مقالات

چرا باید از مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی پرهیز کنیم؟

  بزرگنمايي:

راه ترقی - برخی از پژوهش‌ها از اثرهای مضر مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای حکایت می‌کنند.

بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا، به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، به‌طور منظم حداقل یک مکمل تغذیه‌ای مانند ویتامین‌ها، موادمعدنی، مکمل‌های فیبری، ترکیبات ضد اسید معده و روغن ماهی استفاده می‌کنند. بسیاری از این افراد سالم هستند و امیدوارند که سلامت عمومی خود را بهبود بخشند یا اینکه از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری کنند. بااین‌حال، شواهد علمی نشان می‌دهند برخی از مکمل‌های دارای دُز بالا نظیر بتاکاروتن و ویتامین E و ویتامین A نقش کمی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن درمیان افراد سالم دارند؛ مگر اینکه کمبود ریزمغذی‌های خاصی در فرد تشخیص داده شده باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است واقعا به‌جای مزیت، ضرر داشته باشند. پژوهشگران شواهدی درباره‌ی تأثیر مکمل‌های سلنیوم در پیشگیری از بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت حتی در مناطقی مشاهده نکردند که مقادیر کمی از سلنیوم در رژیم غذایی طبیعی موجود است. افزون‌براین، شواهدی علمی بسیاری وجود دارد که از اثر‌های دیگر تغییرات در سبک زندگی برای پیرشدن سالم و پیشگیری از برخی از بیماری‌های مزمن حمایت می‌کند. این‌ها عبارت‌اند از: بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی، افزایش فعالیت جسمی، سیگارنکشیدن، الگوی خواب سالم و کاهش استرس . مکمل‌ها خطر دیابت را افزایش می‌دهند
مقاله‌های مرتبط:
اکثر مکمل‌های ویتامین هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند ویتامین D و اشتباهی تاریخی درمورد یکی از مزایای آن چگونه یک رژیم غذایی روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد
در آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌ای در آمریکا، مشخص شد دُزهای نسبتا زیاد مکمل سلنیوم در مناطقی که این ماده در رژیم غذایی زیاد است (مانند آمریکا)، واقعا خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد. این موضوع پیامدهای متعددی در ارتباط با سلامت عمومی دارد: نخست اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از غذاهای غنی از سلنیوم و مکمل‌های تغذیه‌ای در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این امر به‌دلیل این تصور است که سلنیوم و دیگر مکمل‌های آنتی‌اکسیدان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. باید مطمئن شد مکمل سلنیوم به افزایش شیوع دیابت‌ یا بیماری‌های قلبی‌عروقی منجر نمی‌شود. نکته‌ی مهم موجود این است که اکثر پژوهش‌های گذشته در این زمینه، در جمعیت‌های آمریکای‌شمالی انجام شده‌اند که در آن، وضعیت پایه‌ای سلنیوم به‌طورچشمگیری بیشتر از اروپا است. میزان سلنیوم در رژیم غذایی در کشورها و مناطق مختلف، عمدتا به‌علت تنوع در محتوای سلنیوم غذاهای گیاهی و علوفه‌ی دامی به‌میزان درخورتوجهی متفاوت است. سرانجام یافته‌های ناامیدکننده‌ای از چندین مطالعه‌ی بالینی پرهزینه روی مکمل‌های آنتی‌اکسیدان، نه‌تنها هیچ مزیتی ازنظر ارتقای سلامتی نشان ندادند؛ بلکه حتی نشان‌دهنده‌ی مضراتی در زمینه‌ی مصرف این مکمل‌ها نیز بودند.
آنچه مطالعات به‌طور کلی نشان می‌دهند، این است که شواهد کنونی برای توصیه‌ی مصرف منظم مکمل‌ها در جمعیت افراد سالم کافی نیستند. نتیجه‌گیری ساده است: بیشتر مکمل‌ها از بیماری‌های مزمن یا مرگ‌و‌میر پیشگیری نمی‌کنند. استفاده‌ی گسترده از آن‌ها موجه نیست و باید از آن‌ها اجتناب کرد. این امر به‌خصوص در افراد معمولی دچار کمبود ریزمغذی‌ها واقعیت دارد. از دیدگاه سلامت عمومی، برای ارتقای الگوهای غذایی در جمعیت عمومی باید کوشید و به مداخلاتی توجه کرد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی حاوی ویتامین‌ها و موادمغذی لازم برای سلامتی را موجب می‌شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لایروبی سدها نیاز امروز، پشتوانه فردا

تاثیر ویتامین D بر توقف رشد سلول‌های سرطانی روده

ارتباط موثر؛ اولین قدم برای مراقبت از بیماران هموفیلی

طبقه متوسط در حال محو شدن است!

آمارهای «باروری نکاحی» و «بیکاری» دهه شصت و هفتادی‌ها

ساخت اولین ژنوم باکتریایی با استفاده از کامپیوتر

تکمیل پازل یک باتلاق

فرصت از دست رفته آمریکا در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایرانی

تماس با طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود

دستکاری آب‌وهوا؛ آیا بارندگی‌های اخیر ایران عمدی است؟

تولید ابرگیاهان باکمک دانش نانو مواد

تلاش موسسات مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی

بیماری «ارتفاع» چیست و چگونه درمان می‌شود؟

هرآنچه باید درمورد سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس بدانید

تایید بی‌خطر بودن قرص مردانه پیشگیری از بارداری

مغز نوزاد خود را قربانی آرامش نکنید

بازیابی بینایی در بیماران مبتلا به سکته مغزی

قبای آیینی کهن بر تن متکدیان!

خوشی و ناخوشی های چهارشنبه آخر سال

بی‌وزنی بر نحوه تصمیم‌گیری فضانوردان تأثیر می‌گذارد؟

دوازده فایده و زیان موادغذایی تراریخته را بشناسید

روند افزایش دما در قطب شمال از کنترل خارج شده است

دانشمندان با نور و صدا، پلاک‌های مرتبط با بیماری آلزایمر را پاک کردند

داستان برند نستله؛ بزرگ‌ترین شرکت صنایع غذایی جهان

تشریح نحوه‌ی تاثیر امواج بر بدن انسان به تفکیک مضر یا غیر مضر

فواید مواد خوراکی حاوی پتاسیم بر سیستم عصبی و قدرت عضلات

ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور به کمک فناوری افزایش می‌یابد

جوانان بی‌تجربه یا کهنه‌کاران باتجربه؟

از بیماری تا "توهم" بیماری

این پیامک‌ها را با دقت بیش‌تری بخوانید

چهارشنبه سوری از اصالت تا بدعت

آسیب به جنین از بدو شکل‌گیری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار

فوائد مصرف روزانه سه عدد خرما برای سلامت

خواص ضدسرطانی گیاهی فراوان ولی ناشناخته

چطور می‌توان در دنیایی ناامیدکننده، شاد بود؟

مصرف غذاهای ارگانیک و کاهش خطر ابتلا به سرطان

ورزش روزانه از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

ماهی‌های قرمز در قفس‌های بلورین

وقتی سرمای شدید و سوزان دریاچه‌ی بالاتون را به سرزمین یخی تبدیل می‌کند

درمان آلزایمر، دیابت و کلسترول در دست پژوهشگران ایرانی

اگر فیسبوک نباشد چه اتفاقی می‌افتد

استفاده از حیوانات اصلاح ژنتیکی‌شده برای کاهش فقر در آفریقا

آیا رژیم غذایی وگان برای حفظ سلامت قلب بهتر است؟

آیا کم‌خوابی منجر به افزایش دردهای بدن می‌شود؟

ایران ایر از کجا و چگونه شکل گرفت؟

تأثیر مخرب ترس از پشیمانی روی زندگی

احتمال پیش‌بینی نجات بیماران مبتلا به سرطان تخمدان با هوش مصنوعی

برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های انسانی برای تولید انسولین

پیشگیری از افسردگی گاهی اوقات ممکن است