راه ترقی

آخرين مطالب

خواب کمتر از 6 ساعت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود مقالات

خواب کمتر از 6 ساعت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود

  بزرگنمايي:

راه ترقی - سرانجام کیفیت نامطلوب خواب و کمبود خواب ممکن است بیماری‌های قلبی‌عروقی باشد.

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که در طول شب کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، نسبت‌به افرادی که 8-7 ساعت می‌خوابند، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار گیرند. طبق نتایج این مطالعه، کیفیت نامطلوب خواب، خطر آترواسکلروز (ایجاد پلاک در سرخرگ‌های کل بدن) را افزایش می‌دهد. جوزی ام اردواس ، نویسنده‌ی ارشد مقاله می‌گوید: بیماری قلبی‌عروقی یک مشکل جهانی است که ما با استفاده از رویکردهای مختلفی نظیر استفاده از داروها، فعالیت جسمی و رژیم غذایی درصدد پیشگیری و درمان آن هستیم. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که لازم است خواب را نیز به‌عنوان ابزاری برای مقابله با بیماری قلبی در نظر بگیریم. این مطالعه نخستین مطالعه‌ای است که به‌صورت عینی، ارتباط بین آترواسکلروز با خواب را نه‌تنها در قلب بلکه در سرتاسر بدن اندازه‌گیری کرده است. او ادامه می‌دهد: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فقدان خواب خطر بیماری قلبی‌عروقی را با مشارکت عوامل خطرسازی نظیر سطوح گلوکز، فشار خون ، التهاب و چاقی افزایش می‌دهد.
کمبود خواب و خواب بی‌کیفیت، خطر ایجاد پلاک در سرخرگ های بدن را افزایش می‌دهد مطالعه‌ی جدید روی 3974 کارمند بانک در اسپانیا انجام شده است و در آن برای تشخیص شیوع و نرخ پیشرفت ضایعات عروقی تحت‌بالینی در جمعیتی با متوسط سن 46 سال، از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته استفاده شده است. هیچ‌کدام از این شرکت‌کنندگان دچار بیماری قلبی شناخته‌شده‌ای نبودند و دو‌سوم آن‌ها را مردان تشکیل می‌دادند. تمام شرکت‌کنندگان به مدت هفت روز، یک اکتی‌گراف همراه خود داشتند که میزان و کیفیت خواب، فعالیت‌ها و حرکات آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد. افراد شرکت‌کننده به چهار گروه تقسیم شدند: افرادی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی که 7-6 ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی 8-7 ساعت می‌خوابیدند و درنهایت افرادی که بیش از هشت ساعت می‌خوابیدند. تشخیص بیماری قلبی احتمالی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ای انجام شد. نتایج این مطالعه نشان می‌داد وقتی برای عوامل خطرساز معمول بیماری قلبی تصحیح انجام شد، احتمال ابتلا به آترواسکلروز در کل بدن در شرکت‌کنندگانی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابیدند، نسبت‌به افرادی که 8-7 ساعت می‌خوابیدند، 27 درصد بالاتر بود. همچنین احتمال ابتلا به این مشکل در افرادی که دارای کیفیت خواب پایینی بودند، نسبت‌به افرادی که از کیفیت خواب مناسبی برخوردار بودند، 34 درصد بیشتر بود. کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد از خواب و فراوانی حرکات او طی خواب که شاخصی از مراحل خواب او بود، تعریف شد. فاستر ، نویسنده‌ی دیگر مقاله گفت: باید بدانیم خواب کوتاهی که دارای کیفیت خوبی باشد، می‌تواند بر اثرات مضرر مدت کم خواب غلبه کند.
کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد و مراحل خواب تعریف می‌شود این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که خواب بیشتر از 8 ساعت نیز ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز همراه باشد. اگرچه شمار شرکت‌کنندگانی که بیش از 8 ساعت می‌خوابیدند کم بود، ولی نتایج مطالعه نشان داد زنانی که بیش از 8 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به آترواسکلروز هستند. مصرف الکل و کافئین درمیان شرکت‌کنندگانی که خواب کوتاه و بی‌کیفیتی داشتند، بیشتر بود. اردواس می‌گوید: بسیاری از افراد براین باورند که الکل موجب بهتر شدن خواب می‌شود اما اینجا یک تاثیر معکوس وجود دارد. اگر شما الکل بنوشید ممکن است پس از زمان کوتاهی از خواب برخیزید و خوابیدن دوباره‌ی شما سخت خواهد بود و اگر بتوانید دوباره بخوابید، احتمالا خواب بی‌کیفیتی خواهید داشت. مقاله‌های مرتبط:
تاثیر کمبود خواب روی احساس تنهایی لیستی طولانی از پیامدهای خواب ناکافی: مرگ ناگهانی تا اختلالات ذهنی و روانی خواب کمتر از 6 ساعت بدن را با کم‌آبی مواجه می‌کند
در حالیکه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیر مثتبی روی قلب داشته باشد، اردواس می‌گوید که این امر بستگی به سرعت متابولیزه شدن قهوه در بدن فرد دارد. او می‌گوید: بسته به ژنتیک شما، اگر سرعت متابولیزه شدن قهوه سریع‌ باشد، این ماده تاثیری روی خواب شما نخواهد داشت اما اگر سرعت متابولیزه شدن آن در بدن شما کم باشد، قهوه ممکن است روی خواب شما تاثیرگذار بوده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی را افزایش دهد. اردواس ادامه می‌دهد: این مطالعه با دیگر مطالعاتی که درمورد ارتباط خواب و بیماری قلبی انجام شده‌اند، تفاوت دارد. اندازه نمونه‌ی این مطالعه بیشتر بوده و روی افراد سالم انجام شده است. در بساری از مطالعات قبلی افرادی که مبتلا به آپنه خواب یا دیگر مشلات سلامتی بوده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، در دیگر مطالعات برای اندازه‌گیری خواب از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده است اما در این مطالعه برای اندازه‌گیری خواب و تعیین ویژگی‌های آن از اکتی‌گراف استفاده شده است. او می‌گوید: اغلب، آن‌چه مردم گزارش می‌کنند با آن‌چه واقعا انجام می‌دهند، متفاوت است. این مطالعه همچنین با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی اولتراسوند سه‌بعدی برای اندازه‌گیری آترواسکلروز در کل بدن و نه فقط در قلب انجام شده است. پژوهشگران می‌گویند برای تعیین اینکه آیا تغییر رفتار در زمینه‌ی خواب می‌تواند موجب بهبود سلامت قلبی شود، باید مطالعات بیشتری انجام داد. تاثیرات احتمالی کمبود خواب و اختلالات خواب روی سلامت که توسط مطالعه‌ی حاضر نیز تقویت شده است، علاوه بر این که توجیه‌کننده‌ی لزوم انجام مطالعاتی بیشتر در این زمینه است، نشان می‌دهد که باید خواب را نیز به‌همراه رژیم غذایی و ورزش به‌عنوان ارکان اصلی سبک زندگی سالم درنظر گرفت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لایروبی سدها نیاز امروز، پشتوانه فردا

تاثیر ویتامین D بر توقف رشد سلول‌های سرطانی روده

ارتباط موثر؛ اولین قدم برای مراقبت از بیماران هموفیلی

طبقه متوسط در حال محو شدن است!

آمارهای «باروری نکاحی» و «بیکاری» دهه شصت و هفتادی‌ها

ساخت اولین ژنوم باکتریایی با استفاده از کامپیوتر

تکمیل پازل یک باتلاق

فرصت از دست رفته آمریکا در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایرانی

تماس با طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود

دستکاری آب‌وهوا؛ آیا بارندگی‌های اخیر ایران عمدی است؟

تولید ابرگیاهان باکمک دانش نانو مواد

تلاش موسسات مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی

بیماری «ارتفاع» چیست و چگونه درمان می‌شود؟

هرآنچه باید درمورد سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس بدانید

تایید بی‌خطر بودن قرص مردانه پیشگیری از بارداری

مغز نوزاد خود را قربانی آرامش نکنید

بازیابی بینایی در بیماران مبتلا به سکته مغزی

قبای آیینی کهن بر تن متکدیان!

خوشی و ناخوشی های چهارشنبه آخر سال

بی‌وزنی بر نحوه تصمیم‌گیری فضانوردان تأثیر می‌گذارد؟

دوازده فایده و زیان موادغذایی تراریخته را بشناسید

روند افزایش دما در قطب شمال از کنترل خارج شده است

دانشمندان با نور و صدا، پلاک‌های مرتبط با بیماری آلزایمر را پاک کردند

داستان برند نستله؛ بزرگ‌ترین شرکت صنایع غذایی جهان

تشریح نحوه‌ی تاثیر امواج بر بدن انسان به تفکیک مضر یا غیر مضر

فواید مواد خوراکی حاوی پتاسیم بر سیستم عصبی و قدرت عضلات

ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور به کمک فناوری افزایش می‌یابد

جوانان بی‌تجربه یا کهنه‌کاران باتجربه؟

از بیماری تا "توهم" بیماری

این پیامک‌ها را با دقت بیش‌تری بخوانید

چهارشنبه سوری از اصالت تا بدعت

آسیب به جنین از بدو شکل‌گیری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار

فوائد مصرف روزانه سه عدد خرما برای سلامت

خواص ضدسرطانی گیاهی فراوان ولی ناشناخته

چطور می‌توان در دنیایی ناامیدکننده، شاد بود؟

مصرف غذاهای ارگانیک و کاهش خطر ابتلا به سرطان

ورزش روزانه از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

ماهی‌های قرمز در قفس‌های بلورین

وقتی سرمای شدید و سوزان دریاچه‌ی بالاتون را به سرزمین یخی تبدیل می‌کند

درمان آلزایمر، دیابت و کلسترول در دست پژوهشگران ایرانی

اگر فیسبوک نباشد چه اتفاقی می‌افتد

استفاده از حیوانات اصلاح ژنتیکی‌شده برای کاهش فقر در آفریقا

آیا رژیم غذایی وگان برای حفظ سلامت قلب بهتر است؟

آیا کم‌خوابی منجر به افزایش دردهای بدن می‌شود؟

ایران ایر از کجا و چگونه شکل گرفت؟

تأثیر مخرب ترس از پشیمانی روی زندگی

احتمال پیش‌بینی نجات بیماران مبتلا به سرطان تخمدان با هوش مصنوعی

برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های انسانی برای تولید انسولین

پیشگیری از افسردگی گاهی اوقات ممکن است