راه ترقی

آخرين مطالب

خواب کمتر از 6 ساعت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود مقالات

خواب کمتر از 6 ساعت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود

  بزرگنمايي:

راه ترقی - سرانجام کیفیت نامطلوب خواب و کمبود خواب ممکن است بیماری‌های قلبی‌عروقی باشد.

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که در طول شب کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، نسبت‌به افرادی که 8-7 ساعت می‌خوابند، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار گیرند. طبق نتایج این مطالعه، کیفیت نامطلوب خواب، خطر آترواسکلروز (ایجاد پلاک در سرخرگ‌های کل بدن) را افزایش می‌دهد. جوزی ام اردواس ، نویسنده‌ی ارشد مقاله می‌گوید: بیماری قلبی‌عروقی یک مشکل جهانی است که ما با استفاده از رویکردهای مختلفی نظیر استفاده از داروها، فعالیت جسمی و رژیم غذایی درصدد پیشگیری و درمان آن هستیم. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که لازم است خواب را نیز به‌عنوان ابزاری برای مقابله با بیماری قلبی در نظر بگیریم. این مطالعه نخستین مطالعه‌ای است که به‌صورت عینی، ارتباط بین آترواسکلروز با خواب را نه‌تنها در قلب بلکه در سرتاسر بدن اندازه‌گیری کرده است. او ادامه می‌دهد: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فقدان خواب خطر بیماری قلبی‌عروقی را با مشارکت عوامل خطرسازی نظیر سطوح گلوکز، فشار خون ، التهاب و چاقی افزایش می‌دهد.
کمبود خواب و خواب بی‌کیفیت، خطر ایجاد پلاک در سرخرگ های بدن را افزایش می‌دهد مطالعه‌ی جدید روی 3974 کارمند بانک در اسپانیا انجام شده است و در آن برای تشخیص شیوع و نرخ پیشرفت ضایعات عروقی تحت‌بالینی در جمعیتی با متوسط سن 46 سال، از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته استفاده شده است. هیچ‌کدام از این شرکت‌کنندگان دچار بیماری قلبی شناخته‌شده‌ای نبودند و دو‌سوم آن‌ها را مردان تشکیل می‌دادند. تمام شرکت‌کنندگان به مدت هفت روز، یک اکتی‌گراف همراه خود داشتند که میزان و کیفیت خواب، فعالیت‌ها و حرکات آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد. افراد شرکت‌کننده به چهار گروه تقسیم شدند: افرادی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی که 7-6 ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی 8-7 ساعت می‌خوابیدند و درنهایت افرادی که بیش از هشت ساعت می‌خوابیدند. تشخیص بیماری قلبی احتمالی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ای انجام شد. نتایج این مطالعه نشان می‌داد وقتی برای عوامل خطرساز معمول بیماری قلبی تصحیح انجام شد، احتمال ابتلا به آترواسکلروز در کل بدن در شرکت‌کنندگانی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابیدند، نسبت‌به افرادی که 8-7 ساعت می‌خوابیدند، 27 درصد بالاتر بود. همچنین احتمال ابتلا به این مشکل در افرادی که دارای کیفیت خواب پایینی بودند، نسبت‌به افرادی که از کیفیت خواب مناسبی برخوردار بودند، 34 درصد بیشتر بود. کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد از خواب و فراوانی حرکات او طی خواب که شاخصی از مراحل خواب او بود، تعریف شد. فاستر ، نویسنده‌ی دیگر مقاله گفت: باید بدانیم خواب کوتاهی که دارای کیفیت خوبی باشد، می‌تواند بر اثرات مضرر مدت کم خواب غلبه کند.
کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد و مراحل خواب تعریف می‌شود این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که خواب بیشتر از 8 ساعت نیز ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز همراه باشد. اگرچه شمار شرکت‌کنندگانی که بیش از 8 ساعت می‌خوابیدند کم بود، ولی نتایج مطالعه نشان داد زنانی که بیش از 8 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به آترواسکلروز هستند. مصرف الکل و کافئین درمیان شرکت‌کنندگانی که خواب کوتاه و بی‌کیفیتی داشتند، بیشتر بود. اردواس می‌گوید: بسیاری از افراد براین باورند که الکل موجب بهتر شدن خواب می‌شود اما اینجا یک تاثیر معکوس وجود دارد. اگر شما الکل بنوشید ممکن است پس از زمان کوتاهی از خواب برخیزید و خوابیدن دوباره‌ی شما سخت خواهد بود و اگر بتوانید دوباره بخوابید، احتمالا خواب بی‌کیفیتی خواهید داشت. مقاله‌های مرتبط:
تاثیر کمبود خواب روی احساس تنهایی لیستی طولانی از پیامدهای خواب ناکافی: مرگ ناگهانی تا اختلالات ذهنی و روانی خواب کمتر از 6 ساعت بدن را با کم‌آبی مواجه می‌کند
در حالیکه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیر مثتبی روی قلب داشته باشد، اردواس می‌گوید که این امر بستگی به سرعت متابولیزه شدن قهوه در بدن فرد دارد. او می‌گوید: بسته به ژنتیک شما، اگر سرعت متابولیزه شدن قهوه سریع‌ باشد، این ماده تاثیری روی خواب شما نخواهد داشت اما اگر سرعت متابولیزه شدن آن در بدن شما کم باشد، قهوه ممکن است روی خواب شما تاثیرگذار بوده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی را افزایش دهد. اردواس ادامه می‌دهد: این مطالعه با دیگر مطالعاتی که درمورد ارتباط خواب و بیماری قلبی انجام شده‌اند، تفاوت دارد. اندازه نمونه‌ی این مطالعه بیشتر بوده و روی افراد سالم انجام شده است. در بساری از مطالعات قبلی افرادی که مبتلا به آپنه خواب یا دیگر مشلات سلامتی بوده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، در دیگر مطالعات برای اندازه‌گیری خواب از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده است اما در این مطالعه برای اندازه‌گیری خواب و تعیین ویژگی‌های آن از اکتی‌گراف استفاده شده است. او می‌گوید: اغلب، آن‌چه مردم گزارش می‌کنند با آن‌چه واقعا انجام می‌دهند، متفاوت است. این مطالعه همچنین با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی اولتراسوند سه‌بعدی برای اندازه‌گیری آترواسکلروز در کل بدن و نه فقط در قلب انجام شده است. پژوهشگران می‌گویند برای تعیین اینکه آیا تغییر رفتار در زمینه‌ی خواب می‌تواند موجب بهبود سلامت قلبی شود، باید مطالعات بیشتری انجام داد. تاثیرات احتمالی کمبود خواب و اختلالات خواب روی سلامت که توسط مطالعه‌ی حاضر نیز تقویت شده است، علاوه بر این که توجیه‌کننده‌ی لزوم انجام مطالعاتی بیشتر در این زمینه است، نشان می‌دهد که باید خواب را نیز به‌همراه رژیم غذایی و ورزش به‌عنوان ارکان اصلی سبک زندگی سالم درنظر گرفت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افتتاح سالن اصلی تئاترشهر؛ پیش از مهمانی باران

استفاده از پتانسیل توده‌های بومی در تولید رقم جدید جو

گسست در سیاست خارجی ترامپ و بهت بین المللی

"سنسور پوشیدنی دام" رونمایی شد

وقتی چادر، مخفیگاه زندانیان زن می‌شود

6 واقعیت شگفت‌انگیز درباره مورچه‌ها

بحران بی‌‌آبی و شهرهایی که در سکوت خبری از تشنگی می‌‌میرند

مقصر گرانی کاغذ؛ وارد کننده یا دولت

اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد

مولکول ضد سرطان سرانجام روی انسان آزمایش می‌شود

درباره اهمیت واحدهای سنجش

درمان تنبلی چشم با بررسی 2 مسیر جداگانه مغز

جدال بر سر یک توافق

نکاتی برای رهایی از درد سیاتیک

چرا هواپیما هنگام فرود دچار ضربه می‌شود؟

برجام در کانون توجه نشست سران و وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا

چند توصیه برای پیشگیری از نیش حشرات در فصل گرما

ترجمه گریه کودکان با کمک هوش مصنوعی

نقش بیمه در تضامین و حمایت از سرمایه گذاری داخلی

جشنواره های بومی محلی؛ فرصتی برای فراغت های هیجان انگیز

دلایل "واپس زدگی" ازدواج در جوانان

بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو

ارتباط کمبود ریزمغذی‌ها با افت کیفیت خواب

استفاده از ژن‌های پرش‌کننده برای اصلاح اشتباهات ژنتیکی ژنوم

اخترزیست‌شناسی: حیات فراتر از زمین

وسعت آلودگی پلاستیکی اعماق اقیانوس‌ها فراتر از تصور است

موفقیتی بی‌سابقه در ویرایش مستقیم ژن‌های سلول‌های بنیادی

ارتباط اختلالات متابولیکی با الگوی نامنظم خواب

دانشمندان راهی برای نجات گربه شرودینگر یافته‌اند

3 توصیه مهم برای سلامت قلب زنان

انتخاب رهبر برای ارکستر ملی، مسکن یا درمان

ساخت قرنیه مصنوعی با کمک فناوری چاپ 3 بعدی

مخاطره برجام و فرار طرف های مقابل از اجرای تعهد

درون ذهن شکارچی:‌ چه کسی دوست دارد یک شیر را به قتل برساند؟

احیای سلول‌های آسیب‌دیده قلب به‌کمک سلول‌های بنیادی جفت

عادت‌هایی که به استخوان‌ها آسیب می‌زنند

ای ‌پس ازسوء القضا حسن القضا

دانشمندان به چگونگی ویرایش خاطرات نزدیک‌تر شده‌اند

دو عارضه مهم کمبود "یُد" / علایم کم‌کاری و پرکاری تیروئید

نقش چای در کاهش خطر سکته مغزی

ثواب صله رحم در قاب احادیث

روزگار سپری شده سحرخوانی

خاطرات حین خواب از طریق امواج مغزی تقویت می‌شوند

تشریح بزرگ‌ترین برنامه کنترل جمعیت تاریخ ایران

چرایی افزایش حشرات در استان تهران؛ از پروانه‌ها تا ملخ‌ها

قابلیت تکامل سلول‌های نابالغ به سلول‌های بنیادی

معرفی کتاب شیوه گرگ اثر جردن بلفورت

انقلاب علمی چین؛ بخش دوم: تحول آینده پاکستان و سریلانکا

فعالین سیاسی برای پیروزی در جنگ امید چه می گویند

لغو امتیاز تنباکو؛ ضربه سهمگین بر پیکره استعمار