راه ترقی

آخرين مطالب

مصائب سیاست ورزی جریانی سياسي

مصائب سیاست ورزی جریانی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- سیاست در ایران در چهار دهه گذشته برآیندی از فعل و انفعالات جریان های سیاسی عمده کشور یعنی اصولگرایی و اصلاح طلبی بوده است.
اگرچه برخی از تشکل های متکثر و متعدد ذیل این دو جریان در دوره هایی کنشگری موثری از خود ارایه داده و بر فضای سیاسی کشور اثرگذار بوده اند، ولی احزاب جز در مواردی انگشت شمار و مقطعی نتوانسته اند به عنوان کنشگری مستقل، نبض تحولات سیاسی کشور را به دست گیرند.
اغلب کنشگری های سیاسی در چهل سال گذشته با پشتوانه حمایت های جریانی و فعالیت های جبهه ای محقق شده است. طی این سال ها بارها ائتلاف و جبهه بندی سیاسی به ویژه در بزنگاه های انتخاباتی موثر افتاده و با هم افزایی توان تشکل ها در تجمیع آرای احزاب همسو، به پیروزی انتخاباتی آنان منجر شده است.
تا اینجای کار، خوب پیش می رود. ولی ناکارآمدی چنین اتحادهایی وقتی بروز پیدا می کند که پیروز یا پیروزهای انتخابات، وارد صحنه عمل می شوند. سازوکاری برای حساب کشی از افرادی که به واسطه حمایت های جناحی وارد صحنه سیاست ورزی شده اند وجود ندارد. منتخبین، خود را به برنامه و دستورهای کار تشکیلاتی متعهد نمی دانند و در موارد بحرانی تر حمایت های جریانی از خود را انکار می کنند و یکه تازانه پیش می روند.
در برابر، زمانی که منتخبین کارنامه عملکردی خوبی از خود به جا نمی گذارند، جریان های حامی، انتساب این افراد به خود را به کلی منکر می شوند. این مساله به عنوان یکی از مهمترین آسیب های نهادینه نشدن تحزب و سازوکارهای حزبی در کشورمان مطرح است.
وضعیت نمایندگان لیست امید را شاید بتوان یکی از مصداق های بارز چنین پدیده ای دانست؛ نمایندگانی که زیر لوای فهرست امید و با بلیت جریان اصلاح طلبی وارد مجلس دهم شدند، ولی تعدادی از آنان در صحنه عمل کنش و رویکردی غیر اصلاح طلبانه از خود ارایه دادند.
ریزش امیدی های مجلس پس از گرفتن جواز ورود به بهارستان را شاید بتوان نمونه ای بارز از ضعف کارآمدی فعالیت جریانی دانست. حدود 160 نفر با حمایت جریان اصلاح طلبی یا با پرچم اعتدال و زیر چتر امید وارد مجلس شدند. به گفته «حمیده زرآبادی» نماینده امیدی مجلس، از این تعداد حدود 110 نفر به فراکسیون امید پیوستند ولی تنها حدود 70 تا 80 نفر از این نمایندگان در تصمیم گیری ها همراهی می کنند و رای تشکیلاتی می دهند. به عبارتی حمایت اصلاح طلبانه از فهرستی 160 نفره به رفتار تشکیلاتی نهایتا نیمی از آنها انجامیده است.
نمونه دیگر از ناکارکردی کنش جریانی را می توان درحمایت یکدست و قاطع اصولگرایان از «محمود احمدی نژاد» در ابتدای راه و تبری جویی این جریان از او از دوره دوم ریاست جمهوری اش مشاهده کرد.
بحث و نظرهای اخیر طیفی از اصلاح طلبان در انتقاد از عملکرد «حسن روحانی» و در مقابل، تشکیک برخی دولتی ها در چند و چون و کارایی حمایت انتخاباتی اصلاح طلبان از روحانی رویه دیگر این ماجرا است. اصلاح طلبان که در سال های 1392 و 1396 به خاطر اقتضائات و محذوریت ها، سرمایه اجتماعی خود را در حمایت از روحانی بسیج کردند، امروز به خاطر برآورده نشدن مطالبات اصلاح طلبانه خود که اتفاقا در زمره شعارهای انتخاباتی روحانی هم بود، از او انتقاد می کنند.
فقدان ظرفیت حزبی در پاسخگو ساختن نیروهایی که وارد ساختار قدرت شده اند، یکی از مهمترین آسیب های سیاست ورزی جریانی در ایران است. نه احزاب امکان نظارت و اهرم فشاری بر نیروهای منتخب مورد حمایت خود برای پیاده سازی برنامه هایشان دارند، نه نیروهای منتخب تعهدی جدی به برنامه و راهبردهای حزبی.
این مساله ای است که بزرگان هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی به آن اذعان دارند. «محمدرضا باهنر» فعال سیاسی اصولگرا به تازگی در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: ما باید سه، چهار حزب فراگیر چارچوب دار یا به اصطلاح مانیفست دار داشته باشیم، ولی اکنون هیچیک از احزاب ما فراگیر نیستند. رقابت ها در کشور ما جریانی و جناحی است به همین دلیل بسیاری از فعالان سیاسی از امتیازات جناح ها استفاده می کنند، ولی حاضر نیستند هزینه جناح ها را بپردازند در حالی که اگر ما حزب داشته باشیم یک آدم حزبی هم باید منافع حزب را بپذیرد، هم هزینه های حزب را بپردازد.
همچنین نبود تشکیلات منسجم و استخوان دار در جریان های اصلاح طلبی و اصولگرایی، امروز به ایجاد آشفتگی و عدم انسجام در اردوگاه چپ و راست سیاسی منجر شده است چنانکه «محسن میردامادی» دبیرکل تشکل منحل شده «جبهه مشارکت» چندی پیش در مصاحبه ای فقدان تشکیلات کارآمد را حلقه مفقوده جریان های سیاسی در ایران دانست و بیان داشت: نبود تشکیلات فراگیر سبب شده تا وقتی جریانی در قدرت نباشد، اتحاد و انسجام داشته باشند و زمانی که به قدرت می رسند دچار اختلافات داخلی شوند.
در سایه نبود احزاب و سازوکارهای حزبی کارآمد، انتخابات و رقابت های انتخاباتی از رقابت سازنده و ایجابی به رقابت های سلبی تبدیل شده است. جریان های رقیب برای پیروزی در انتخابات، بر نفی رقیب متمرکز می شوند. سال ها است این مدل سیاست ورزی، به فضای انتخاباتی در کشور شکل داده است.
ضعف تحزب در کشور همچنین موجب شده جریان اپوزیسیون به جای کنشگری فعال و سازنده و ارایه برنامه های جایگزین و موثر، به تخریب، اتهام زنی و هجمه به رقیب متوسل می شود.
در سایه این مسائل، بازیگر سیاسی هم در کشور به جای تعهد به منافع ملی و پایبندی به برنامه محوری و راهبردسالاری، به سیاست ورزی اقتضایی برای مقابله با هجمه ها و حمله های جریان رقیب روی می آورد.
در مجموع نبود تحزب، سیاست ورزی در کشورمان را به امری مقطعی، ناپایدار و بی برنامه تبدیل کرده که به جای کعبه، ره به ترکستان می برد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتظار داریم قیمت کالاها متناسب با کاهش نرخ ارز، پایین بیاید

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس منصوب شد

درخواست نمایندگان آمریکا برای بازگشت به برجام

راهکارهای «لاریجانی» برای حمایت از رونق تولید در شرایط فعلی کشور

ظریف: اظهارات زیبا درباره برجام منافع ایران را تامین نمی کند

بررسی لایحه «قانون نحوه مدیریت تعارض منافع» در دولت ادامه یافت

کاهش تعهدات خود در برجام را شروع کرده‌ایم و قطعاً ادامه خواهد داشت

با روحانی، ترامپ و پوتین رایزنی خواهم کرد

ظریف: این آمریکا است که با آتش بازی می‌کند نه ایران/ آزادیم اجرای تعهدات‌مان را متوقف کنیم

مقاومت برجامی اروپا مقابل کارشکنی های آمریکا

استاندار تهران: تشکیل خانه احزاب تهران باید در دستور کار جدی قرار بگیرد

بخشنامه رئیس قوه قضائیه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تسهیل رقابت و منع انحصار

اصلاح طلبان نمی توانند با لیست واحد وارد انتخابات شوند/ ادامه شرایط کنونی به نفع اصولگرایان خواهد بود

سفر مهم رئیس‌جمهور فرانسه به تهران

موگرینی: نشست بروکسل با محوریت حفظ برجام برگزار می شود

القای ناکارآمدی دولت؛ بازی در زمین دشمن

انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید

سخنگوی وزارت امور خارجه: محدودیت های آمریکا تاثیری بر سفر دکتر ظریف ندارد

‌رؤسای کمیسیون‌های مجلس امروز با رئیس قوه قضائیه دیدار می کنند

روحانی: ناکارآمدی دولت،‌ ادعایی نارواست

گفتگوی تلفنی ظریف با وزیر امورخارجه نروژ

ایران هیچ مذاکره ای با آمریکا ندارد

واعظی: با وحدت و انسجام باید دشمنان نظام را مأیوس کنیم

بیانات رهبر معظم انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه «حماسه گوهرشاد»

آمریکا در چه صورت می تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند؟

مردم بخاطر ناامیدی از جریانات سیاسی ممکن است دیگر لیستی رأی ندهند

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد

وزیر کشور: سفر رییس‌جمهور به استان‌ها به مانور قدرت مردم تبدیل شده است

همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند

معاون منطقه ای وزیر خارجه بلاروس با ظریف دیدار کرد

روحانی: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بسیار سخیف و غلط بود/اروپا از آمریکا نگران باشد نه ایران

صالحی: شرط خروج از بحران تنش میان ایران و آمریکا ، لغو تحریم های ضدایرانی است

ظریف: تحت فشار مذاکره نمی‌کنیم

برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای راهبرد غیرقابل تغییر ایران است

موسوی: از تلاش‌های فرانسه برای حفظ برجام استقبال می‌کنیم

دیدار برجامی مشاور مکرون با ظریف

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان با ظریف دیدار کرد

رئیس جمهور در حکمی اولویت های ارتباطاتی و رسانه ای سخنگوی دولت را ابلاغ کرد

هفته دیپلماسی اروپا برای نجات برجام

مشاور مکرون فردا با دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار می‌کند

جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان خراسان شمالی برگزار شد

حضور مجدد سفیر انگلیس در وزارت امور خارجه

یورونیوز: ایران در مقابل غرب با روحیه ای جنگنده ظاهر شده است

جهانگیری خطاب به اروپایی‌ ها: هر صبری دوره ای دارد

اگر اروپایی‌ها به گفتار درمانی ادامه دهند گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم

واکنش اروپایی‌ها به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ایران

آمریکا می‌خواهد ایران را مقابل جامعه بین الملل قرار دهد

گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

سی ان ان: پیام مهم ایران باز بودن مسیر دیپلماسی است

نسبت به میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم/نامه ظریف به موگرینی نوشته شده است