بزرگنمايي:
راه ترقی- نمایندگان در جلسه علنی امروز (سهشنبه) در جریان بررسی لایحه مدیریت
حوادث غیر مترقبه کشور ماده 8 و 9 این لایحه را به تصویب رساندند.
در ماده 8 این لایحه آمده است: سازمان که پیش از این به موجب قانون
تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب 31/ 2/ 1387 تشکیل شده بود، مسئولیت
یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقا اثر بخشی آن را بر عهده دارد.
رئیس سازمان از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل 7 سال
سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنج ساله به
پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب میشود.
در تبصره یک این ماده آمده است: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای
وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان متناسب با حجم
وظایف گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیتهای منطقهای به ترتیب زیر
نظر استاندار و فرماندار پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و
ساتخدامی کشور طراحی و تصویب می شود.
در تبصره 2 این ماده آمده است: رئیس سازمان به ترتیب اعضای شوراهای عالی مشروحه ذیل اضافه میشود:
الف – شورای عالی شهر سازی و معماری ایران موضوع حکم ماده سه قانون
تأسیس شورای عالی شهر سازی و معماری ایران مصوب 22/ 12/ 1351 با اصلاحات و
الحاقات بعدی
ب- شورای عالی حفاظت از محیط زیست موضوع حکم ماده 2 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/ 3/ 1353 با اصلاحات و الحاقات بعدی
شورای عالی آب موضوع حکم ماده 10 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 6/ 10/ 1379 با اصلاحات و الحاقات بعدی
ت- شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده 10 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران مصوب 30/ 3/ 1350 با اصلاحات و الحاقات بعدی
بر اساس ماده 9 این لایحه وظایف سازمان عبارت است از:
الف – تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران. برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح
ب- برنامه ملی آمادگی و پاسخ در برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی
ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و
تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی
متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات مستند سازی و عزت یابی. تهیه ضوابط فنی
و استانداردها و دستورالعملهای مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد
ملی
پ- ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از
جمله تهیه اطلس ملی مخابرات طبیعی و تضمین برنامههای کاهش خطر حوادث و
سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی
ت- کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیتها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاههای مرتبط موضوع ماده 2 این قانون
ث- ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله
برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظامهای قابل اطمینان آمادگی و
ایمنی در مؤسسات دولتی به عمومی غیر دولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به
آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامههای
آمادگی و پاسخ استانها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعملهای لازم جهت
استاندارد کردن خدمات سازمانهای امدادی در سطح کشور
ج- جذب و هدایت و توزیع امکانات و کمکهای دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی
چ- ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و
بحرانها از جمله پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم و تضمین ضوابط، فرایندها و
استانداردهای مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد
و سایر دستگاههای موضوع ماده دو این قانون
ح- برنامه ریزی و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روشهای جبران خسارت نظیر
استفاده از بیمهها و حمایتهای مالی و ساز و کارهای تشویقی تسهیلات ویژه و
صندوقهای حمایتی
خ- کمک به رشد توسعه دانش و فن آوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در
کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوریهای نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها،
آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی، علمی از طریق همکاریهای دو جانبه یا
چند جانبه با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی
د- ایجاد چارچوبهای لازم برای همکاریهای مؤثر در سطح منطقهای و
بینالمللی از جمله تهیه دستورالعملهای جذب و توزیع کمکهای خارجی با
رعایت اصل هشتادم قانون اساسی
ذ- توسعه مشارکتهای مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج
فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش و
سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی. نهادهای غیر دولتی؛
فدراسیونهای ورزشی، نیروهای داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران،
تدوین ساز و کارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در
برابر بحران
ر- پیش بینی نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت
بحران کشور و اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاههای مسئول
موضوع ماده 2 این قانون جهت تأمین آن
ز – جابجایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران بر اساس مصوبات شورای عالی
ژ- نظارت بر عملکرد دستگاههای مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله
نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای
این قانون
س- تهیه پیش نویس لوایح آئین نامههای اجرایی و تصویب نامههای مورد نیاز طی مراحل قانونی ظرف مدت 6 ماه