راه ترقی

آخرين مطالب

انواع روزه داری متناوب در رژیم غذایی مقالات

انواع روزه داری متناوب در رژیم غذایی

  بزرگنمايي:

راه ترقی - تحمل گرسنگی یا روزه‌داری، یکی از مشهورترین رژیم های غذایی مورد توجه مردم دنیا است. بعضی افراد مدعی‌اند این رژیم باعث کاهش وزن، کنترل قند خون و کند شدن روند پیری می‌شود.

کارشناسان تغذیه، همواره درباره‌ی فواید و مضرات گرسنگی کشیدن متناوب برای رسیدن به تناسب اندام، مورد سؤال قرار می‌گیرند. تا سال 2011، مراحل مقدماتی یک پژوهش جامع، پیرامون رژیم غذایی مشابه روزه‌داری، روی جوندگان صورت گرفت. محققان در مورد ظرفیت روزه‌داری متناوب در مقابله با دیابت، کاهش وزن، آسیب‌ DNA و کنترل اثرات پیری بسیار شگفت‌زده شدند. براساس این نتایج اولیه که بسیار امیدوارکننده بودند؛ بسیاری از مردم شروع به استفاده از انواع مختلف روزه‌داری متناوب یا تعدیل‌شده‌ کردند که گزارش‌های مثبت متعددی به‌دنبال داشت. در چند سال اخیر، مطالعات زیادی نیز روی انسان ها صورت گرفته که بازخوردهای مثبت داشته است. عامه‌ی مردم دنیا، از 2 روش روزه‌داری استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از روزه‌ی متناوب تمام روز و اعمال محدودیت در وعده‌های غذایی. روزه متناوب در روز
این روش، شامل جابه‌جایی بین روزهایی که زیاد می‌خورید و روزهایی که کم می‌خورید است. در بعضی از نسخه‌ها شما در مراحل روزه‌داری هیچ (یا تقریبا هیچ‌چیز) نمی‌خورید ولی در روزهای خاص، مثل مهمانی‌ها، آزادنه از انواع خوراک و غذا استفاده می‌کنید. نمونه‌ی دیگری از این روش، اجازه می‌دهد در روزهای عادی، یک سوم تا نصف غذای معمول در هر وعده مصرف شود و در مهمانی‌ها کمی بیشتر از وعده‌ی غذایی معمول، به بدن برسد. این روش گاهی با نام چرخه کالری نیز شناخته می‌شود.
نسبت تعداد دفعات روزه‌داری و مهمانی نیز مختلف است. بعضی دستورالعمل‌ها، تحمل گرسنگی به‌صورت یک روز در میان را توصیه می‌کنند. دیگر دستورالعمل رایج، نسبت 5 به 2 است؛ به این صورت که دو روز غیر متوالی در هفته، روزه گرفته شود. محدودیت در وعده‌های غذایی
روش دیگری که معمولا در روش روزه‌داری متناوب مورد بحث قرار می‌گیرد، وعده‌های غذایی محدود است. در این شیوه، به‌جای محدود کردن مصرف غذا، باید برنامه‌ی وعده‌های غذایی خود را محدود کنید. در این روش نیز، تنوع زیادی وجود دارد. بعضی افراد یک بازه‌ی زمانی 4 ساعته را دنبال می‌کنند و در این مدت، فقط یک وعده غذای محدود می‌خورند. مشابه این شیوه، می‌توان برنامه‌ی دو وعده در 8 ساعت یا سه وعده در 10 ساعت را دنبال کرد. پژوهش‌ها درباره‌ی زمان‌بندی وعده‌هایی خوراکی که اصطلاحا پنجره‌های غذایی (Eating Window) گفته می‌شوند، همچنان ادامه دارد. به خاطر ریتم شبانه‌روز بهتر است پنجره‌ی غذایی خود را در نیمه اول روز باز بگذارید. البته به‌دلیل سبک زندگی مردم در اجتماع، اکثر افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند ترجیح می‌دهند پنجره‌ی غذایی خود را در نیمه دوم روز و بعد از ساعت 12 ظهر، اعمال کنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تاثیر ویتامین D بر توقف رشد سلول‌های سرطانی روده

ارتباط موثر؛ اولین قدم برای مراقبت از بیماران هموفیلی

طبقه متوسط در حال محو شدن است!

آمارهای «باروری نکاحی» و «بیکاری» دهه شصت و هفتادی‌ها

ساخت اولین ژنوم باکتریایی با استفاده از کامپیوتر

تکمیل پازل یک باتلاق

فرصت از دست رفته آمریکا در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایرانی

تماس با طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود

دستکاری آب‌وهوا؛ آیا بارندگی‌های اخیر ایران عمدی است؟

تولید ابرگیاهان باکمک دانش نانو مواد

تلاش موسسات مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی

بیماری «ارتفاع» چیست و چگونه درمان می‌شود؟

هرآنچه باید درمورد سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 مکس بدانید

تایید بی‌خطر بودن قرص مردانه پیشگیری از بارداری

مغز نوزاد خود را قربانی آرامش نکنید

بازیابی بینایی در بیماران مبتلا به سکته مغزی

قبای آیینی کهن بر تن متکدیان!

خوشی و ناخوشی های چهارشنبه آخر سال

بی‌وزنی بر نحوه تصمیم‌گیری فضانوردان تأثیر می‌گذارد؟

دوازده فایده و زیان موادغذایی تراریخته را بشناسید

روند افزایش دما در قطب شمال از کنترل خارج شده است

دانشمندان با نور و صدا، پلاک‌های مرتبط با بیماری آلزایمر را پاک کردند

داستان برند نستله؛ بزرگ‌ترین شرکت صنایع غذایی جهان

تشریح نحوه‌ی تاثیر امواج بر بدن انسان به تفکیک مضر یا غیر مضر

فواید مواد خوراکی حاوی پتاسیم بر سیستم عصبی و قدرت عضلات

ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور به کمک فناوری افزایش می‌یابد

جوانان بی‌تجربه یا کهنه‌کاران باتجربه؟

از بیماری تا "توهم" بیماری

این پیامک‌ها را با دقت بیش‌تری بخوانید

چهارشنبه سوری از اصالت تا بدعت

آسیب به جنین از بدو شکل‌گیری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار

فوائد مصرف روزانه سه عدد خرما برای سلامت

خواص ضدسرطانی گیاهی فراوان ولی ناشناخته

چطور می‌توان در دنیایی ناامیدکننده، شاد بود؟

مصرف غذاهای ارگانیک و کاهش خطر ابتلا به سرطان

ورزش روزانه از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

ماهی‌های قرمز در قفس‌های بلورین

وقتی سرمای شدید و سوزان دریاچه‌ی بالاتون را به سرزمین یخی تبدیل می‌کند

درمان آلزایمر، دیابت و کلسترول در دست پژوهشگران ایرانی

اگر فیسبوک نباشد چه اتفاقی می‌افتد

استفاده از حیوانات اصلاح ژنتیکی‌شده برای کاهش فقر در آفریقا

آیا رژیم غذایی وگان برای حفظ سلامت قلب بهتر است؟

آیا کم‌خوابی منجر به افزایش دردهای بدن می‌شود؟

ایران ایر از کجا و چگونه شکل گرفت؟

تأثیر مخرب ترس از پشیمانی روی زندگی

احتمال پیش‌بینی نجات بیماران مبتلا به سرطان تخمدان با هوش مصنوعی

برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های انسانی برای تولید انسولین

پیشگیری از افسردگی گاهی اوقات ممکن است

چگونه استونی جای پای خود را در عرصه‌ تولید علم محکم کرد