راه ترقی

آخرين مطالب

پرچم‌هایی که از باد و نور خورشید انرژی برق تولید می‌کنند اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - دانشمندان دانشگاه منچستر موفق شده‌اند پرچم‌هایی بسازند که می‌توانند به‌طور هم‌زمان از نور خورشید و باد انرژی برق تولید کنند.

دانشمندان پرچم‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند با استفاده از باد و نور خورشید انرژی الکتریکی تولید کنند. این پرچم‌های جدید با کمک نوارهای انعطاف‌پذیر پیزوالکتریک و سلول‌های منعطف فتوولتاییک ساخته شده‌اند. نوارهای پیزوالکتریک به پرچم این امکان را می‌دهد تا با حرکت‌کردن انرژی تولید کند. گفتنی است سلول‌های فتوولتاییک نیز بهترین روش تولید انرژی برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی به‌شمار می‌روند. پژوهش مذکور را دانشمندانی از دانشگاه منچستر انجام داده‌اند که از پیشرفته‌ترین پژوهش‌های دنیای امروز محسوب می‌شود و اولین پروژه‌ای است که هم‌زمان انرژی خورشید و باد را ازطریق پرچم‌های معکوس به‌کار می‌گیرد. این پژوهش در ژورنال اپلاید انرژی منتشر شده است. مقاله‌های مرتبط:
چرا هزینه انرژی خورشیدی تا این حد کاهش یافته است؟ تولید سلول خورشیدی با قابلیت تولید همزمان انرژی و سرمایش انرژی خورشیدی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
پرچم‌های جدید انرژی حسگرهای مناطق دورافتاده و دستگاه‌های برقی سبک در مقیاس کوچک را می‌توانند تأمین کنند که برای ارزیابی محیط‌زیست، نظیر کنترل آلودگی و میزان صدا و گرما استفاده می‌شوند. هدف از این پژوهش ارائه‌ی راهکارهای ارزان و پایدار تولید انرژی است که می‌توان از آن در مکان مدنظر استفاده کرد؛ درحالی‌که به نگه‌داری کم نیاز دارد یا اصلا به نگه‌داری نیاز ندارد. این روش راهبردی به راهکار «نصب کن و فراموش کن» معروف است و انتظار می‌رود شهرهای هوشمند از آن برای حسگرهای راه دور استفاده کنند. جورج سیلوا لئون، از دانشکده‌ی مهندسی عمران و هوافضا و مکانیک منچستر و از نویسندگان ارشد این پژوهش می‌گوید: این پرچم‌ها دراثر برخورد باد بارها این‌طرف و آن‌طرف می‌روند که به آن «نوسانات چرخه‌ی حد» (Limit-Cycle Oscillations) نیز می‌گویند. این روش برای تولید انرژی یکنواخت از تغییر شکل مواد پیزوالکتریک مناسب است. پنل‌های خورشیدی مزایای بیشتری دارند و مثل حجمی بی‌ثبات‌کننده در سرعت کمتر باد، حرکت‌دادن فلاپینگ (حرکت درجهت بالا و پایین) را شروع می‌کنند و درعین‌حال، می‌توانند از نور محیط انرژی برق تولید کنند. دکتر آندریا، سیونکولینی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: انرژی باد و خورشید به‌تناوب عمل می‌کنند و عملا یکدیگر را پوشش می‌دهند. خورشید معمولا در هوای طوفانی دیده نمی‌شود و در روزهای عادی و آرام که باد ملایمی می‌وزد، اغلب خورشید در آسمان خودنمایی می‌کند. درنتیجه، به‌دلیل حضور متناوب خورشید و باد آن‌ها برای تولید هم‌زمان انرژی مناسب هستند. این تیم پژوهشی از تکنیک‌های منحصربه‌فرد پژوهشی، مانند تصویربرداری سریع و ردیابی اشیاء با تحلیل پیشرفته‌ی داده‌ها استفاده کرد و آن‌ها را توسعه داد تا ثابت کند پرچم‌های آن‌ها کار می‌کند. این برداشت‌کننده‌های پیشرفته‌ی انرژی را در سرعت‌های مختلف باد از صفر متر‌برثانیه (در هوای آرام) تا حدود 29 متربرثانیه (در هوای طوفانی)، با قراردادن درمعرض مداوم نور خورشید و شبیه‌سازی طیف گسترده‌ای از شرایط محیطی آزمایش کردند. در چنین وضعیت مختلفی، کل انرژی تولیدی حدود 3 تا 4 میلی‌وات بود. دکتر مصطفی نبوی، یکی دیگر از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: پرچم‌های معکوس خورشیدی و پیزوالکتریکی می‌توانند برای انواع حسگرهای با انرژی پایین و قطعات الکترونیکی انرژی لازم را تأمین کنند که با طیف انرژی مختلفی از ماکرووات تا میلی‌وات در دستگاه‌های کاربردی در هوابرد، مکان‌های دورافتاده‌ی روی زمین، دریا و شهرهای هوشمند کار می‌کنند. امیدواریم با توسعه‌ی این مفهوم بتوانیم دستگاه‌های الکتریکی را نیز پوشش دهیم که به انرژی بیشتری نیاز دارند. به‌عنوان مثال، بتوانیم ایستگاه تولید انرژی سازگار با محیط‌زیست برای شارژ دستگاه‌های موبایل ایجاد کنیم. دکتر آلیستار ریول می‌گوید: درحال‌حاضر، از چهارچوب محاسباتی جدیدی برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی استفاده می‌کنیم که در دانشگاه منچستر توسعه یافته و بر دینامیک سیالات محاسباتی مبتنی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/60120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد