راه ترقی

آخرين مطالب

حقوق شهروندی نیازی برای توسعه یافتگی جامعه گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- احترام متقابل به یکدیگر، استفاده از خدمات در سایه عدالت، ضایع نشدن حقوق دیگران، دسترسی به امکانات به صورت مساوی، قناعت به موجودی ها و دوری از دست اندازی به داشته های دیگران، مقوله هایی است زیبا، قابل احترام و لازم الاجرا که از آغاز هستی و زندگی انسان های نخستین تا به امروز گاه با تحسین و گاه با نادیده گرفته شدن وجود داشته و امروز نیز همان مسائل در قامت حقوق شهروندی معنا پیدا کرده است.
تحقق عدالت اجتماعی، افزایش سطح آگاهی، پیشرفت فرهنگی، رفاه اقتصادی، توسعه و ارتقاء سطح سواد و نیازهای آموزشی از جمله مواردی است که در موفقیت یا شکست اجرای اصول اولیه حق شهروندی در هر جامعه ای نقش بسیار پررنگی دارد.
هر روز که چشم به جهان گشوده و زندگی اجتماعی خود را آغاز می کنیم، موارد بسیار زیادی از توجه به حقوق دیگران و همچنین پایمال شدن حقوق اولیه شهروندی را مشاهده می کنیم.
در زندگی روزمره خود در مواجهه با اجرای حقوق شهروندی و توجه به حریم خصوصی از سوی هر فردی در جامعه، به دلیل ناآگاهی از ارزش بالای عمل انجام شده، هیچ گونه واکنش مثبت در تایید آن انجام نمی دهیم و حتی در برخی موارد به دلیل فقر فرهنگی، مخاطب مذکور نیز مورد تمسخر قرار می گیرد که این معضل ناشی از عوامل بسیار متعددی است.
مصداق های متفاوتی از رعایت نشدن حق شهروندی را روزانه می توانیم مشاهده کنیم، پارک کردن خودرو در پیاده رو، بی توجهی به حق تقدم در رانندگی، استفاده از رابطه به جای ضابطه در امور روزمره، مسدودکردن خیابان یا محل تردد مردم به دلایل مخلتف، بی توجهی به اصول اولیه آپارتمان نشینی و از این دست مسائل مواردی است که به وفور در جامعه مشاهده می شود و بدون کوچک ترین توجه برای اصلاح آن، در حال رواج است.
نارضایتی از زندگی، درگیری های ذهنی، فقدان رفاه اقتصادی و اجتماعی، ناامیدی به آینده، محقق نشدن عدالت اجتماعی، نزول شاخص های نشاط اجتماعی، کاهش توجه به مسائل آموزشی و آگاهی بخشی، ترویج فرهنگ های غلط و ناهنجار به دلیل تبدیل به عرف شدن و مسائل مهم دیگر از جمله موضوعات تاثیرگذار در پایمال شدن حقوق شهروندی، بی توجه به آن و کاهش تراز شاخص های توسعه جامعه متوازن و پیشرفته است.
البته نباید از این موضوع غافل شویم که اجرای نادرست قوانین کشور و به کارگیری سیاست های غلط در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ایجاد التهاب در زندگی افراد جامعه با انتشار دعواهای سیاسی، باعث ایجاد نارضایتی عمومی شده و انگیزه برای توجه به حقوق مردم به مردم را در بین تک تک افراد جامعه با هر سطح سوادی نابود می کند.
یکی دیگر از مقوله هایی که می تواند در توجه به اصول حقوق شهروندی نقش سازنده ای داشته باشد، القاء حس رضایت فردی از احترام به حقوق دیگران در بین افراد جامعه است که با اجرای برنامه های آموزشی و آگاهی بخش منظم و مدون برای گروه های سنی مختلف جامعه تحقق می یابد و در بلند مدت، باعث ارتقاء شاخص های توسعه فرهنگی یک جامعه می شود.
برای دستیابی به جامعه ای بهتر، زندگی ای زیباتر همراه با آرامش بیشتر، لازم است تا با آگاهی به اصول حقوق شهروندی و پرهیز از استفاده ابزاری از قدرت، همراه با دوری از اعمال سلیقه در موارد مرتبط با حقوق فردی، زمینه حس رضایت در خود و ترویج آن در جامعه را فراهم کنیم، چرا که به صورت گسترده، بازخورد مثبت آن در زندگی روزمره تک تک افراد و همچنین ارتقاء شاخصه های توسعه اجتماعی جامعه، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

** حس رضایت افراد از تحقق حقوق شهروندی تقویت شود
کارشناس ارشد روانشناسی و فعال این حوزه گفت: یکی از مواردی که می تواند در فرهنگ سازی و نهادینه‌ کردن توجه به حقوق دیگران و ارتقاء شاخص های فرهنگی اجتماعی جامعه موثر باشد، توجه به حس رضایت در پس احترام به حقوق دیگران است.
راضیه دهقان با بیان اینکه حس رضایت از انجام عمل مطلوب و مورد پسند عموم باید در بین افراد جامعه تقویت شود، گفت: حس درونی رضایت از انجام عمل خوب و کمک به هم نوع، به ذات در فطرت انسانی وجود دارد و فرهنگ سازی، افزایش سطح سواد، آگاهی بخشی و در نظر گرفتن مشوق های تاثیرگذار، در حصول نتیجه مطلوب و موفقیت در این زمینه، نقش پررنگی را ایفا می کند.
وی افزود: حق شهروندی یکی از مولفه های مهم در جوامع پیشرفته امروزی است و در این جوامع اجرای عدالت اجتماعی، عدالت و رفاه اقتصادی و همچنین القاء حس اعتماد به آینده جامعه، باعث شده تا افراد با کمترین سطح سواد نیز از حقوق شهروندی خود و دیگران آگاه بوده و نسبت به توجه و احترام به آن، تلاش کنند.
کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه سطح سواد نیز در حصول نتیجه مطلوب برای اجرای منشور حقوق شهروندی بسیار تاثیر گذار است، گفت: توجه به خصوصیات و مباحث اصولی روانشناسی فردی و اجتماعی همراه با ایجاد روحیه نشاط اجتماعی، توام با افزایش امید به آینده نیز می تواند در احیاء حق شهروندی در کل جامعه بسیار تعیین کننده و سازنده باشد.

** سوادآموزی شاه بیت تحقق حقوق بشر و شهروندی
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به تاکید آموزه های دینی بر فراگیری علم و دانش، گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود از این رو به محض پیروزی در مدت کمتر از یک سال به فرمایش امام راحل دستور تشکیل نهضت سواد آموزی برای توسعه امکانات آموزشی و دسترسی گسترده آحاد اقشار جامعه به سواد آموزی صادر شد که می توان گفت این امر از پایه های اولیه توسعه حقوق شهروندی بود .
محمد دستورانی افزود: نهضت سوادآموزی برکت های فراوانی را در عرصه ملی و استانی برای کشور به همراه داشت.
وی بیان کرد: سواد و سوادآموزی متعارف در جایگاهی قرار دارد که به عنوان یکی از حقوق بشر و شهروندی در جوامع محسوب می شود.
دستورانی با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی در دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: اشخاص باسواد بیشتر با حقوق شهروندی آشنا و به یقین به رعایت و محقق شدن آن توجه بیشتری دارند و در واقع می توان جامعه باسواد را، آگاه تر به اجرا و توجه به حقوق شهروندی دانست.

** ارتباط مستقیم اجرای عدالت با حقوق شهروندی
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تحقق حقوق سلامت و شهروندی ریشه در اجرای عدالت دارد.
احمد همتی گفت: حقوق سلامت که از مبانی حقوق شهروندی است باید بر اساس عدالت بنا نهاده شده باشد که تحقق آن نیازمند زمینه‌ سازی مطلوب است.
وی ادامه داد : جامعه با تقوا یا عناوینی مانند حقوق شهروندی و جامعه متمدن، عباراتی همسان است، جامعه ای که حقوق افراد نسبت به هم، نسبت به حاکمیت وحقوق حاکمیت به مردم رعایت شود، به جامعه ای با تقوا یا متمدن تبدیل می شود.

**دعواهای سیاسی تشدیدکننده بی توجهی به حقوق شهروندی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز بسیاری از بداخلاقی های حال حاضر در جامعه را حاصل انعکاس خبرهای ناخوشایند سیاسی و اقتصادی در کشور دانست و گفت: کاهش انگیزه مردم در توجه به صیانت از حقوق یکدیگر متاثر از دعواها و نزاع های بی حاصل سیاسی است.
امیر بینایی گفت: منشور حقوق شهروندی در جامعه نیازمند وجود بسترهای مناسب، مشارکت اقشار مردم و همدلی مدیران و مسوولان است.
وی افزود: در استیفای حقوق شهروندی رویکرد ها باید تبیین حقوق مردم بر مردم، حقوق دولت بر مردم و حقوق مردم بر دولت باشد.
و مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان اظهارداشت: آحاد جامعه در پذیرش و اجرای حقوق شهروندی باید به معنی واقعی عدالت اجتماعی را لمس نمایند.

** سوءرفتار در معابر شهری مصداق نقض حقوق شهروندی
رییس پلیس راهور استان سمنان گفت: توقف خودرو در پیاده رو و معابر عمومی ناهنجاری اجتماعی و نقض حقوق شهروندی است.
سرهنگ موسی بزرگی یادآورشد: برخی از معابر در شهرهای استان سمنان ظرفیت توقف و عبور و مرور وسایل نقیله از جمله موتورسیکلت که نقش عمده ای در تصادفات درون شهری داشته با استقرار موانع متعدد، امکان حرکت وسیله نقلیه در پیاده روها در مبادی تقاطع ها و کوچه ها به منظور کاهش سوانح درون شهری و تلفات انسانی مسدود شد.
وی بیان داشت: فرهنگ سازی موثرترین اقدام برای کاهش این گونه ناهنجاری هاست و هم افزایی مسوولان دستگاه های دخیل در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی الزامی است.
رییس پلیس راهور سمنان با بیان این که توقف کردن خودرو در حریم پیاده روها، کار صحیحی نیست و علاوه بر نقض حقوق عابران، چهره شهر را ناپسند جلوه می دهد، افزود: عبور و مرور عابر پیاده در طول سواره رو نادرست است اگر معبر برای تردد عابران توسط خودروها مسدود شود بنابراین آنها به ناچار وارد سواره رو خواهند شد و این خالی از حادثه نیست.

** بیسوادی عاملی در از بین رفتن حقوق شهروندی
معاون سواد آموزی استان سمنان  تاکید کرد: بیسواد به عنوان معضل اجتماعی کل جامعه را درگیر می کند و شئونات و تحقق حقوق شهروندی را تحت تاثیر قرار می دهد.
ادهم افزود: اثرات رفتارهای افراد بیسواد به کل جامعه بازمی گردد و در واقع می توان در حالت کلی تر گفت به تمام شئونات زندگی شخصی و اجتماعی افراد رسوخ کرده و اصول اولیه حقوق شهروندی را نیز ناخودآگاه تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
وی گفت: امروز در کشور ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی، فقدان آگاهی از حقوق شهروندی و ریشه بی قانونی ها بیسوادی است.
معاون سواد آموزی استان سمنان با اشاره به این که سواد یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در جوامع است، گفت: با توجه به بحث ارتقاء سطح سواد، سلامت اجتماعی و روانی شهروندان و همچنین توجه به حقوق شهروندی در جامعه توسعه یافته، رشد و ارتقا می یابد و این مهم در گرو سوادآموزی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/60593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر