راه ترقی

آخرين مطالب

سرقت نوظهور پولی به روش اسکیمر گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- امروز استفاده از فناوری در جهان و ایران به سرعت در حال افزایش است لیکن سارقان و کلاهبرداران هم با سبک وسیاق جدید به سراغ طعمه ها می روند و در واقع سهل انگاری و بی توجهی ها سبب می شود تا این افراد به راحتی از سد فناوری بگذرند.
اکنون که فناوری نقل و انتقال الکترونیکی پول در کشور ما نیز به سرعت رواج پیدا کرده و حجم بالایی از معاملات به شکل اعتباری و به وسیله کارت های بانکی و در بسیاری از موارد توسط دستگاه های کارت خوان صورت می گیرد، باید به فراخور این وضعیت نکات ایمنی را رعایت کرد تا دستبرد به حساب های بانکی سهل و آسان نباشد.
نصب دستگاه های کارتخوان «پوز» در مکان های مختلف خرید و مراکز خدماتی در مناطق مختلف شهری و روستایی این امکان را به وجود آورده که مردم خریدها و هزینه خدمات را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
تجارب این بخش نشان می دهد که دنیای مجازی یا سیستم های خدمات الکترونیکی با پدیده های دیگری مانند کلاهبرداری به سبک جدید همزاد شده و شناسایی طعمه ها، پیشنهادهای وسوسه آمیز و فریب مردم با روش های خاص بخشی از فعالیت هایی است که مجرمین و کلاهبرداران برای به جیب زدن وجوه میلیاردی به آن متوسل می شوند.
عدم آگاهی از نحوه صحیح استفاده از کارتخوان های الکترونیکی سبب شده تا افشای رمز کارت بانک به سادگی در مکان های عمومی صورت گیرد و همین امر سبب شود تا تهدیدهایی مانند کپی کردن کارت بانکی به سبک «اسکیمر » در این حوزه متوجه مردم شود.
اگر چه بارها این موضوع از طریق پلیس و رسانه های جمعی اطلاع رسانی شده اما بسیاری بی توجه به این هشدارها در دام کلاهبرداران دارایی خود را از دست می دهند.
«اسکیمر نوعی سخت افزار الکترونیکی است که از آن برای کپی کردن اطلاعات کارت‌های بانکی توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می گیرد.»
رئیس پلیس فتا استان البرز در این زمینه می گوید: یکی از شایع ترین کلاهبرداری های مجازی توسط مجرمان سایبری کپی اطلاعات عابر بانک ها است .
سرهنگ محمد اقبالی افزود: در آستانه سال نو و خریدهای شب عید، مردم مراقب برداشت های غیرمجاز از حساب هایشان باشند.
وی اضافه کرد: برای این نوع سرقت‌های الکترونیکی، کاربران مهمترین نقش را ایفا می‌کنند که با رعایت یک‌ سری نکات امنیتی ساده می توان ضمن حفظ اطلاعات کارت بانکی خود، مانع از برداشت غیر مجاز مجرمان سایبری شوند.
اقبالی بیان داشت: کاربران موقع وارد کردن رمز عبور باید به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشند، دست خود را حائل قرار داده و پس از اتمام عملیات رسید آن را به دقت بررسی کرده و نزد خود نگه دارند.
وی از مسافران نوروزی هم خواست برای خرید، از فروشگاه‌های معتبر استفاده کرده و از تحویل کارت بانک به فروشندگان سیار و کیوسک های میان راهی بپرهیزند ضمن آنکه برای خرید از این محل ها از پول نقد استفاده شود.
اقبالی افزود: در چنین شرایطی که فراوانی جرائم برداشت غیرمجاز رو به افزایش است، هوشیاری شهروندان در این زمینه ضروری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به خریدهای مجازی اشاره کرد و گفت که هموطنان برای خریدهای مجازی قبل از هر اقدام، از اصلی بودن صفحه سایت و آدرس اینترنتی مطمئن شوند تا گرفتار سایت های جعلی وکلاهبرداری و یا بعضا برداشت های غیرمجاز نشوند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: از سپردن کارت های بانکی به افراد غیر برای خرید و تراکنش در فضای مجازی خودداری شود چرا که کارت عابر بانک و رمز یک حریم خصوصی محسوب می شود.
وی یادآورشد: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمزکارت بانکی خود را دراختیار دیگران قرار می دهند که این موضوع باعث سواستفاده های متعدد می شود.
وی افزود: چنانچه در موقع خرید مجازی درخواست مبلغ به عنوان بیعانه شود باید ازهرگونه پرداخت خودداری شود.

***رمز کارت های بانکی شاه کلید برداشت های غیرمجاز
رئیس پلیس فتا استان البرز خاطرنشان کرد: اگر در مکانی حتی اگر کارت کشیده و کپی هم برداشته شود، اما رمز کارت را نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که این رمز شاه کلید برداشت غیر مجاز است.
وی تاکید کرد: مردم برای خرید، کارت عابر بانک مجزا ویژه خرید داشته باشند، مبلغ محدود یک میلیون الی 20 میلیون ریال شارژ کنند که اگر اتفاقی رخ داد، بیشتر زیان نبینند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: امروزه استفاده از دستگاه های زیادی در انجام فعالیت های مالی و استفاده از حساب های بانکی دارد اما رعایت نکات ایمنی و ارتقاء آگاهی درخصوص تمام تکنولوژی های روز، امری لازم و غیرقابل اجتناب است.

***کلاهبرداران در کمین صاحبان کارت های بانکی
اقبالی بیان داشت: کاربران در انتخاب کلمه عبور برای کارت های بانکی خود دقت و ازگذر واژه های پرکاربرد و متداول استفاده نکنند.
وی افزود: تراکنش های مالی خود را با دقت و به طور کامل انجام داده و اگر قطعه ای از دستگاه خودپرداز مورد استفاده، مشکوک به نظر می رسد به اپراتور دستگاه در بانک گزارش دهند.
رئیس پلیس فتا البرز گفت: مشتریان پس از انجام تراکنش های مالی، رسید خود را دریافت و آن را بررسی و چنانچه انجام تراکنش مالی ناموفق بود، رسید مربوطه را نزد خود نگه دارند تا از بازگشت پول به حساب بانکی خود مطمئن شوند.
وی یادآورشد که به زبان آوردن رمز کارت بانکی یا انتقال وجوه از طریق پوز این زمینه به وجود آورده تا شیادان با استفاده از روش های خاص ، دست به کلاهبرداری بزنند که در این شرایط خاص می بایست توصیه های پلیس را جدی گرفت و سد راه نفوذ شیادان و کلاهبرداران شد.
اقبالی افزود: آنچه می تواند در این وضعیت بیش از هر چیز تاثیر گذار واقع شود، رعایت جانب احتیاط توام با هوشیاری در فضای مجازی و خرید های الکترونیکی است تا به صف طولانی مالباختگان راه پیدا نکنیم که دراین میان برخی افراد سالخورده به دلیل عدم تمرکز فکری ، رمز کارت های خود پشت نویس کارت می کنند که بخشی از سوء استفاده های کلاهبرداران متوجه این افراد است.

***ضرورت تغییر دوره ای رمز کارت بانکی
اقبالی تاکید کرد که مردم نسبت به تعویض دوره ای رمز اول و دوم در عابر بانک ها اقدام کنند.
وی به نمونه ای از کلاهبرداری ها در این بخش اشاره کرد و گفت: به تازگی پرونده ای روی میز پلیس قرار گرفت که بیش از 40 میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری شده و تاکنون 300 نفر مالباخته دراین زمینه شناسایی شده اند.
به گفته وی، عمده جرائم شایع دربرداشت های غیر مجاز کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از یک تراشه های الکترونیکی و شبیه دستگاه پوز انجام می دهند و چنانچه کاربر رمز را دراختیار آن ها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی نمی توانند بکنند.
وی تاکید کرد که باید فرهنگ سازی لازم درخصوص نحوه استفاده از کارت های عابر بانک، انجام تمهیدات امنیتی در خصوص استفاده از عابر بانک برای پیشگیری را در اولویت قرار داده و همه دستگاه ها باید در این خصوص هم افزایی داشته باشند و برای اعتلا و فرهنگ سازی این موضوع مهم تلاش کنند.
رئیس پلیس فتا استان البرزیادآورشد که مردم می‌توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir از روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/61322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1