راه ترقی

آخرين مطالب

آمریکا فقط چند دهه با کمبود آب گسترده فاصله دارد اقتصاد

آمریکا فقط چند دهه با کمبود آب گسترده فاصله دارد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - طبق پیش‌بینی پژوهشی جدید، بخش اعظمی از ایالات متحده ممکن است فقط طی پنج دهه‌ی آینده با مشکل بسیار بزرگ کمبود آب مواجه شود.

دانشمندان معتقدند از سال 2071، اثر ترکیبی تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت می‌تواند چالش‌های بسیار جدی برای حدود نیمی از 204 حوزه‌ی آبخیز در کل سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا به‌وجود آورد. طبق پیش‌بینی پژوهشگران، منابع آب حوزه‌های آبخیز در دشت‌ بزرگ جنوبی و مرکزی، ایالت‌های مرکزی کوه‌های راکی، کالیفرنیا و مناطقی در جنوب و غرب میانه‌ی آمریکا به‌احتمال زیاد درمعرض خطر هستند. توماس براون از خدمات جنگل ایالات متحده می‌گوید: « بخش زیادی از آمریکا با کم‌آبی مواجه خواهد شد.» توماس براون و تیمش، از تعدادی از مدل‌های تغییرات اقلیمی برای پیش‌بینی سناریوهای آب‌و‌هوایی آینده استفاده کرده و درعین‌حال رشد جمعیت موردانتظار را نیز مشخص کردند. طبق نظر این دانشمندان، پس از افزایش تقاضا از اوایل قرن بیستم که مصرف آب را 9 برابر بیشتر کرد، پایداری آب در آمریکا در دهه‌ی 1980 اتفاق افتاد. به‌لطف پیشرفت‌هایی که در سدسازی، تونل‌سازی و لوله‌کشی رخ داده، استفاده از آب باوجود رشد جمعیت، همچنان پایدار مانده است؛ بااینکه ساخت سدها در دهه‌ی 1960 به اوج خود رسید، اما این سازوکار به‌همین شکل در آینده جوابگو نخواهد بود. پژوهشگران می‌گویند: بااین‌حال پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تغییرات اقلیمی احتمالاً منجر به افزایش بارندگی در بسیاری از نقاط 48 ایالت آمریکا به‌خصوص در مناطق شمالی خواهند شد و انتظار می‌رود سایر مناطق، بارش کمتری داشته باشند. علاوه‌براین افزایش دمای هوا که پیش‌بینی می‌شود در سراسر ایالات متحده اتفاق بیفتد، ازطریق تبخیر آب منجر به کاهش جریان رودخانه‌ها می‌شود و در برخی مناطق اثر مثبت افزایش بارش‌ها را به‌طور کامل خنثی کرده و به کاهش آب رودخانه‌ها می‌انجامد. پژوهشگران با استفاده از دو سناریوی مربوط‌به انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده و هفت مدل تغییرات اقلیمی موفق شدند 14 سناریوی اقلیمی مختلف برای منابع آب و تقاضا در آینده طراحی کنند و معتقدند که بهره‌وری مصرف آب مثل گذشته به روند روبه رشد خود ادامه خواهد داد. اگرچه این یافته‌ها فقط پیش‌بینی هستند و ماهیت آن‌ها قطعی نیست، اما رعب‌آور و فاجعه‌بار به‌نظر می‌رسند. پژوهشگران می‌گویند: با افزایش جمعیت و رشد اقتصادی و همچنین تغییرات اقلیمی در آینده، منابع آب و تقاضا برای آن تغییر خواهد کرد و باتوجه به بررسی 14 مدل آینده انتظار می‌رود به‌خاطر فقدان ارزیابی‌های تطبیقی، کمبود آب به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. به‌طور متوسط پیش‌بینی می‌شود در این 14 مدل،‌ 83، 92 و 96 حوزه‌ی آبخیز شاهد کمبودهای ماهیانه در آینده‌ی نزدیک (2021 تا 2045)، میانه (2046 تا 2070) و آینده‌ی دور (2071 تا 2095) باشند. این تیم پژوهشی تأکید می‌کند که این کمبودهای پیش‌بینی‌شده‌ی آب قطعی نیستند و ازطریق سازگاری‌های فعلی و آینده درباره‌ی مصرف آب به‌خصوص در کشاورزی (برآورد شده است 75 درصد از مصرف آب سالانه‌ی ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد) و صنعت می‌توان این روند را کاهش داد. مقاله‌های مرتبط
گنجینه‌ای به نام آب‌ شیرین: بحران آب در جهان و ایران پارادوکس آب؛ کتابی درباره‌ی هدررفت بی‌وقفه آب جهان بدون آب: از یک تعبیر بدبینانه تا واقعیت
پژوهشگران می‌گویند ساخت سد در دهه‌های گذشته عامل مهمی در پایداری آب بوده است؛ اما باتوجه به گرم‌تر و خشک‌تر شدن دنیا و در مقایسه با سایر سازگاری‌های قرن 21 نظیر افزایش بهره‌وری آبیاری، این مخازن کارایی کمتری پیدا خواهند کرد. براون می‌گوید: وقتی با مشکل کمبود آب مواجه باشیم، بعید به‌نظر می‌رسد که یک مخزن بسیار بزرگ بتواند آبی در خود ذخیره کند. استفاده از آب‌های زیرزمینی گزینه‌ی دیگر پیش روی ما است، اما از آنجا که مقدار آن محدود است و استفاده از آن منابع آب را به خطر می‌اندازد،‌ نمی‌توان چندان روی آن حساب کرد. درعوض استفاده ما انسان‌ها از آب باید تغییر کند و لازم است به‌طور خاص بهره‌وری استفاده از آب در میان کاربران اصلی این منابع محدود و ارزشمند افزایش یابد. پژوهشگران می‌گویند: درواقع آب مورد استفاده در کشاورزی تنها عامل اصلی کمبود آب در آینده نخواهد بود، اما باتوجه به میزان قابل‌توجه مصرف آب در کشاورزی و این واقعیت که این میزان آب برای پرورش محصولاتی با ارزش نسبتاً کم به‌کار می‌رود، بخش کشاورزی نیز مشابه سایر بخش‌ها با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/61618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد