راه ترقی

آخرين مطالب

مصری‌ها خرید خودرو را تحریم کردند اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - مصری‌ها اقدامی با نام «نه به خرید خودروی نو» تأسیس کرده‌اند تا قیمت این محصول در بازار کاهش یابد.  

در مصر کمپین «نه به خرید خودروی نو» تشکیل شده است که از مصری‌ها می‌خواهد خرید خودروهای جدید را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، متوقف کنند. حامیان این حرکت اعلام کرده‌اند که در صورت پیوستن شهروندان مصری، فروش خودرو کاهش پیدا کرده و درنهایت فروشندگان را مجبور می‌کند تا قیمت‌ها را کاهش دهند. حامیان این اقدام می‌گویند قیمت‌ها باید قبل از آنکه مشتریان جدید بتوانند به نمایشگاه‌های خودرو بروند و خودرو بخرند، کاهش پیدا کنند. مصر با جمعیتی بیش از 98 میلیون نفر، بازاری بالقوه برای خودروسازان بزرگ جهانی به شمار می‌رود، اگرچه تنها تعداد کمی مالک خودرو هستند یا تمکن مالی برای خرید دارند. محبوب‌ترین مدل‌های موجود در این کشور، قیمتی حدود 11 هزار و 500 تا 20 هزار دلار دارند که تقریباً 10 برابر حقوق سالانه یک کارمند متوسط دولتی است؛ حقوق ماهانه کارمند متوسط در مصر تقریباً 175 دلار در ماه برآورد می‌شود. این کمپین چند سال پیش با شعار «بگذارید بپوسند» برای کاهش یافتن قیمت خودرو آغاز شد؛ درخواست حامیان پویش از مردم این بود که خودروی نو نخرند تا خودروهای جدید در نمایندگی‌ها زنگ بزنند و پوسیده شوند. طی این سال‌ها مصری‌ها در وضعیت ریاضت اقتصادی به سر می‌برند و پویش‌هایی از این دست به‌دنبال کمک به قشر ضعیف جامعه مصر بودند. در آغاز پویش، تعرفه گمرکی بر خودروهای اروپایی به صفر کاهش یافت؛ اما حامیان پویش معتقد هستند که قیمت‌های باید بیشتر پایین بیایند. آن‌ها معتقد هستند که فروشندگان قیمت‌ها را به مراتب بیشتر از آنچه باید افزایش داده‌اند، زیرا واحد پول مصر از سال 2016 تاکنون به‌شدت در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته است.
محمد رادی ، موسس پویش «نه به خرید خودروی نو» گفت: قیمت خودرو از آغاز پویش تاکنون کاهش داشته است، اما این قیمت‌ها هنوز هم برای شهروندان مصری رضایت‌بخش نیستند. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا زمانی‌که قیمت و حاشیه سود در مقایسه با خودروهای فروخته‌شده در خارج از کشور به حد معقولی برسد. براساس اظهارات چند نمایندگی مجاز فروش خودرو در قاهره، قیمت خودروهای سواری غیر لوکس پس از کاهش تعرفه گمرکی بین 1،150 تا 2،300 دلار کاهش یافت. قیمت خودروهای لوکس نیز تقریباً 5755 تا 8630 دلار کاهش یافته است که البته هنوز بسیار کم به نظر می‌رسد. حسام حسن عبدالطیف ، مدیر نمایشگاه خودرو اتومگا در این زمینه گفت: پیش از این در ماه گذشته فروش خودرو حدود 6 دستگاه بود ولی هم‌اکنون فقط دو یا سه دستگاه فروش داریم. ماجد امیر ، مدیر اتو سامر رایان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایندگی‌های فروش خودرو در مصر نیز گفت: فروش خودرو در نمایندگی ما کاهش داشته است، هر چند که اندازه و اعتبار شرکت از تلفات ما کم می‌کند و جلوی ضرر ما را می‌گیرد. در سراسر کشور مصر، فروش خودرو با 42 درصد کاهش از 19،804 دستگاه در ماه دسامبر به 11.460 دستگاه در ژانویه رسید. طبق اطلاعات منتشرشده توسط شورای اطلاع‌رسانی صنعت خودرو مصر (AMIC)، فروش خودرو در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10.8 درصد رشد داشته است؛ اما این میزان در مقایسه با متوسط سالانه 39.3 درصد از سال 2017 تا 2018 کاهش نشان می‌دهد. فشار اقتصادی بر بسیاری از مصری‌ها از زمان آغاز اصلاحات اقتصادی و اقدامات ریاضتی شدت یافته است. این فشارها از اواخر سال 2016 و در پی کاهش ارزش پوند مصر در مقابل دلار افزایش یافت. هزینه‌های حمل‌ونقل در مصر از آن زمان تاکنون چند برابر شد و به بالاترین میزان طی چند سال اخیر رسید. تعداد خودروهای ثبت‌نام‌شده طی سال‌های 2012 تا 2017 حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده و به 9.9 میلیون دستگاه افزایش یافته، اما این میزان رشد پس از سال 2016 کاهش یافته است.
جمال اسماعیل ، بازنشسته 59 ساله که مالک یک دستگاه فیات 131 است، گفت: با وجود اعتراض مداوم پسرم، من نمی‌توانم خودروی جدید بخرم. قیمت‌ها به اندازه درآمد من نیست و باید به نصف میزان کنونی برسد تا من بتوانم هزینه خودروی جدید را بپردازم. مقاله‌های مرتبط:
دلیل کاهش 72 درصدی تولید خودرو در کشور و راه خروج از آن دلایل عقب‌ماندگی صنعت خودرو از دیدگاه سورنا ستاری
علاء السابا ، عضو بخش خودرو اتاق بازرگانی قاهره و رئیس نمایندگی السابا اتوموتیو (Elsaba Automotive) گفت: حدود 20 تا 22 درصد از خودروهای وارداتی در سال 2018 از اروپا وارد می‌شوند. قیمت خودروهای اروپایی طبق پیش‌بینی‌ها کاهش یافته اما این ادعا که قیمت خودرو در مصر گران‌تر از سایر کشورها است را رد می‌کنم. دولت مصر امیدوار است که بتواند صنعت خودروسازی این کشور را تقویت کند و در سال گذشته اعلام کرد که خودرو در مصر با حداقل 46 درصد قطعات داخلی تولید می‌شود.
ماه گذشته شرکت نیل کار گیت (Nile Car Gate) مرتبط با ارتش مصر وعده داده بود که به کاهش قیمت‌ها کمک کند. شرکت یادشده به‌عنوان اولین شرکت مصری در زمینه واردات خودرو، محصولات خود را با سود 6٪ به مشتریان عرضه می‌کند. دو منبع امنیتی اعلام کرده‌اند که شرکت مادر نیل کار گیت، در حقیقت گروه سرمایه‌گذاری اورینت (Orient Investment Group) است؛ اورینت شرکتی خصوصی است که توسط افسران سابق ارتش مصر تأسیس شد. تاکنون مسئولان این شرکت هیچ‌گونه نظری درباره قیمت خودرو در مصر و پویش «نه به خرید خودروی نو» ارائه نکرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/61652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

لبخند مدافع پرسپولیس به نیمکت‌نشینی‌های ادامه دار!

رسوایی در برزیل؛ روی تیته آب دهان انداختند!

گره تیم ملی را جوان 24 ساله باز کرد

پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!

تغییر شمسایی در خط دروازه تیم ملی جواب داد

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ

ریزش دومین بنای خشتی ایران

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

آدمی حسرت سرگردونه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

شمسایی: حذف ژاپن اتفاق نبود بلکه پیشرفت فوتسال در آسیاست

یک دلیل برای عدم موفقیت اونای امری با بایرن مونیخ

بلینگام، برنده جایزه بیش‌ترین پیشرفت سال 2024 لاروس

سرمربی قرقیزستان چه راهکاری برای بازی با تیم ملی فوتسال ایران دارد؟

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

فجرسپاسی هم مثل چادرملو 3 بر صفر برنده می شود؟

لحظات خاص و ویژه از قهرمانی اینتر در فصل 24-2023

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

شکایت 9 میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود

محبی؛ نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه

دردسر بزرگ استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

همیشه این بهترین کاره!

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!