راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی عمیق به لوتوس Evora GT410 Sport اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - لوتوس به‌تازگی مدل جدید خودروِ Evora را با نام GT410 اسپرت معرفی کرده که توانایی‌هایی درحد خودروِ پیست برای رانندگی در خیابان ارائه می‌کند.

لوتوس در سال 2016 تصمیم گرفت مدلی اسپرت‌تر از خودروِ Evora را با نام Evora 400 به بازار معرفی کند. این مدل نه‌تنها توانست طرفداران خودروهای اسپرت را جذب خود کند؛ بلکه حتی خریداران عادی نیز به آن روی خوشی نشان دادند و توانست فروش درخورتوجهی تجربه کند. حال برای سال 2019، لوتوس مدل اسپرت دیگری نیز از Evora را با نام Evora GT410 Sport معرفی کرده است. پس از مدل Evora 400، قوی‌ترین مدلی که از لوتوس دیده بودیم، مدل GT430 بود که در اواسط سال 2017 معرفی شد. پیشرانه‌ی V6 این مدل با قدرت 430 اسب‌بخار می‌توانست در 3.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و حداکثر سرعتش 305 کیلومتربرساعت بود. کیت آیرودینامیکی این مدل که بیشتر روی قابلیت‌های خودرو در پیست متمرکز بود، توانایی فراهم‌کردن 250 کیلوگرم نیروی رو‌به‌پایین را داشت.
مدل جدید GT410 خودرویی بین Evora 400 و GT430 محسوب می‌شود. کیت بدنه‌ی متفاوت این خودرو با مدل GT430 سبب کاهش نیروی رو‌به‌پایین به 100 کیلوگرم شده است؛ اما در آن سو، حداکثر سرعت خودرو به 315 کیلومتربرساعت افزایش پیدا کرده است. لوتوس ادعا می‌کند ازنظر فرمان‌پذیری و پایداری این مدل جدید بهترین خودروِ لوتوس است. قیمت مدل GT410 نیز 189,000 دلار اعلام شده که در‌مقایسه‌با قیمت 239,000 دلاری GT430 ارزان‌تر است. با این کاهش قیمت چشمگیر، باید دید GT410 چه امکاناتی درمقایسه‌با GT430 کمتر دارد. در همین ابتدا، باید به حذف صندلی‌های اسپرت اسپارکو اشاره کنیم که خود به‌تنهایی 6,000 دلار قیمت داشتند و در GT410 از آن‌ها خبری نیست و صندلی‌های عقبی نیز کاملا حذف شده‌اند. درمقابل، GT410 به صندلی‌های مسابقه‌ای اسپرت از جنس فیبرکربن مجهز شده است.
دیگر امکانات لوتوس Evora GT410 Sport عبارت‌اند از: کیت بدنه‌ی GT، تودوزی آلکانترا، دیفیوزر عقب، رینگ‌های آلومینیومی، لاستیک‌های میشلن، صندوق عقب فیبرکربنی، تزیین فیبرکربنی روی داشبورد و سیستم تعلیق اسپرت Bilstein. پیشرانه‌ی استفاده‌شده در این مدل، V6 سوپرشارژر با حجم 3.5 لیتر است که قدرت آن با 13 اسب‌بخار افزایش به 410 اسب‌بخار و گشتاورش نیز با 10 نیوتون‌متر افزایش به 420 نیوتون‌متر رسیده است. برای انتقال نیرو نیز از جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دستی استفاده شده است؛ اما به‌صورت آپشن امکان سفارش جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی خودکار با پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان نیز وجود دارد.
این مدل را باید نوعی به‌روزرسانی برای مدلی دانست که تقریبا یک دهه عمر دارد. مشخصه‌های فنی مهم این مدل Evora که آن را به خودروِ اسپرت واقعی تبدیل کرده‌اند، عبارت‌اند از: شاسی آلومینیومی تقویت‌شده، سقف فیبرکربن، سیستم تعلیق دوبل جناغی، سیستم ترمز قدرتمند چهار پیستون با دیسک‌ها 370 میلی‌متری در جلو و 350 میلی‌متری در عقب، رینگ‌های اسپرت 19 و 20 اینچی در جلو و عقب، سیستم فرمان کمک هیدرولیکی و دیفرانسیل لغزش محدود (فقط برای مدل دنده‌دستی).
همچنین، لوتوس از فنرهای خشک‌تر و لاستیک‌هایی با چسبندگی بیشتر در این مدل استفاده کرده‌ تا رانندگی با آن هرچه لذت‌بخش‌تر شود. درمجموع، لوتوس کابین GT410 را به‌خوبی طراحی کرده و درضمن، استفاده از آلومینیوم در بخش‌هایی مانند خروجی‌های سیستم تهویه و اهرم تعویض دنده و پدال‌ها، روی صندلی‌ها نیز دوخت باکیفیتی دیده می‌شود.
برخلاف بسیاری از خودروهای این کلاس و حتی محصولات دیگر لوتوس، سوار این مدل شدن و پیاده‌شدن از آن چندان مشکلی ندارد راحت است. به‌لطف ارگونومی فوق‌العاده‌ی لوتوس نیز، راننده پس از قرارگیری در صندلی، خود را در موقعیتی بسیار عالی خواهد یافت. به قسمت جذاب ماجرا، یعنی روشن‌کردن پیشرانه‌ی V6 سوپرشارژردار می‌رسیم. با روشن‌کردن پیشرانه‌ی Evora متوجه نکته‌ی جالبی خواهید شد و آن امکان مشاهده‌ی موتور از شیشه‌ی پشتی است؛ چون موتور درست پشت‌سر سرنشینان قرار دارد و با گازدادن می‌توانید تکان‌های موتور را ببینید.
لوتوس GT410 به‌معنای واقعی کلمه سوپراسپرت کوچکی است. مدل دنده‌دستی در 4.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد که ازاین‌نظر، یک‌دهم ثانیه کُندتر از مدل اتوماتیک است. بااین‌حال درعوض، حداکثر سرعت این مدل 30 کیلومتربرساعت بیشتر است و می‌تواند به سرعت 305 کیلومتربرساعت دست پیدا کند. وزن این مدل 1,256 کیلوگرم است و ضمن اینکه درمقایسه‌با مدل دنده‌اتوماتیک 11 کیلوگرم سبک‌تر شده، از دیفرانسیل لغزش محدود نیز برخوردار است که رانندگی با آن را بسیار لذت‌‌بخش خواهد کرد.
حتما می‌دانید پیشرانه‌ی لوتوس Evora با تویوتا آریون یکسان است و فقط سوپرشارژر به آن اضافه شده است. این پیشرانه نه‌تنها در رانندگی اسپرت قدرت زیادی دارد؛ بلکه در رانندگی روزمره و درون‌شهری نیز بسیار متمدن و آرام عمل می‌کند و بی‌دردسر است. به‌لطف بهره‌گیری از سوپرشارژر نیز دیگر از تأخیر توربو در این خودرو خبری نیست و به‌محض اینکه اراده کنید و پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، قدرت درخورتوجهی در کمترین زمان ممکن دراختیارتان قرار خواهد داد. حداکثر گشتاور 420 نیوتن‌متری این پیشرانه نیز در دور موتور 3,500 دوربردقیقه به‌دست می‌آید و به‌خوبی در این دور موتور می‌توانید این گشتاور را احساس کنید. جالب‌تر اینجا است که لوتوس Evora مصرف سوخت ترکیبی 10.6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد که اگر آن را با نوع خودرو و سطح توانایی حرکتی زیادش مقایسه کنید، متوجه خواهید شد بسیار عالی است.
اگر پدال گاز را همچنان فشار دهید، پیشرانه تا 7,000 دوربردقیقه دور می‌گیرد و در این دور موتور صدایی همانند شلیک گلوله از لوله‌ی اگزوز به‌گوش می‌رسد. این صدایی است که از هیچ تویوتایی نمی‌شنوید و ممکن است یک لحظه با خود فکر کنید آیا واقعا این پیشرانه‌ی تویوتا است؟ مقاله‌های مرتبط:
تولید ابرخودروی برقی لوتوس Omega تأیید شد تحول در لوتوس، با سرمایه‌گذاری جیلی
عملکرد کلاچ نیز متعادل و نه خیلی روان و نه خیلی سفت است؛ اما پدال‌های ترمز کمی سنگین احساس می‌شوند و شاید باید آن‌ها را با نیروی بیشتری فشار دهید. باوجوداین، اهرم تعویض دنده در یک کلام عالی است و هم ازنظر نوع عملکرد و هم مکان قرارگیری در بهترین حالت ممکن قرار دارد. درباره‌ی فرمان باید اشاره کنیم که بسیار تیز است و به‌دلیل نبود سیستم الکترونیکی کاملا حرکات چرخ‌ را با آن احساس می‌کنید. رانندگی با لوتوس GT410 در‌مقایسه‌با مدل‌های دیگر لوتوس ساده‌تر است؛ چون از این خودرو هرروز می‌توان استفاده کرد. به‌لطف مرکز ثقل بسیار پایین و وزن کم، عملکرد GT410 در پیچ‌ها بسیار عالی است و درضمن، سیستم تعلیق نیز وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد. گرچه سیستم تعلیق این مدل کمی از مدل GT400 خشک‌تر است، اصلا اذیت‌کننده نیست و این خشکی بیشتر را تنها هنگام مواجهه با دست‌اندازها متوجه خواهید شد.
لاستیک‌های Cup2 نیز دیگر قوت GT410 هستند. این لاستیک‌ها با کمی گرم‌شدن چسبندگی بهتری پیدا می‌کنند و درکنار این سیستم تعلیق اسپرت، ترکیب بسیار خوبی دارند. این لاستیک‌ها در جلو 235 میلی‌متر پهنا و در عقب 285 میلی‌متر پهنا دارند. لوتوس Evora GT410 تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی با خودروِ اسپرت توانا را برای راننده‌ی خود فراهم می‌کند و ضمن داشتن قابلیت‌هایی زیاد، تجربه‌ی سواری آن نیز کاملا متفاوت با خودرویی همچون پورشه 718 کیمن است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/61787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد