راه ترقی

آخرين مطالب

تکامل فناوری دیفرانسیل‌ لغزش محدود در فورد فیستا ST اقتصاد

تکامل فناوری دیفرانسیل‌ لغزش محدود در فورد فیستا ST

  بزرگنمايي:

راه ترقی - یکی از مهم‌ترین مشخصات خودروهای اسپرت وجود دیفرانسیل لغزش محدود است. اما این دیفرانسیل‌ها چگونه کار می‌کنند و چه تاثیری روی عملکرد این خودروها دارند؟ 

در هنگام خرید یک خودروی اسپرت مدرن یکی از اصلی‌ترین مشخصاتی که خریداران به آن توجه می‌کنند، وجود دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) است. وجود این دیفرانسیل‌ها به‌خصوص برای خودروهای محرک عقب قدرتمند بسیار حیاتی است. این دیفرانسیل‌ها نیز خود انواع گوناگونی دارند و پیشرفت فناوری به پیشرفت آن‌ها نیز کمک کرده است. برای مثال زمانی‌که آلفارومئو مدل‌های اسپرت جولیا و استلویو را معرفی کرد این دو خودرو با دو نوع آپشن دیفرانسیل لغزش محدود قابل سفارش بودند که شامل یک دیفرانسیل لغزش محدود ساده و یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی با قابلیت توزیع گشتاور می‌شدند.
دیفرانسیل را می‌توان یک کامپیوتر آنالوگ مکانیکی دانست. این کامپیوتر منطق مختص به خود را دارد و در می‌توان آن را مکانیزیمی ساده و در عین حال پیچیده دانست که بدون آن خودروها امکان حرکت ندارند. زمانی‌که خودرو وارد پیچ می‌شود چرخی که در دایره‌ی خارجی پیچ قرار دارد باید سرعت بیشتری از چرخی که در دایره‌ی درونی پیچ قرار دارد داشته باشد و این اختلاف سرعت به کمک دیفرانسیل به دست می‌آید. دیفرانسیل این اجازه را به چرخ‌های هر محور می‌دهد که با سرعت متفاوتی بچرخند درحالی‌که نیروی موتور را نیز دریافت می‌کنند. درون دیفرانسیل مجموعه‌ای از چرخ‌ دند‌ه‌ها با نام کرانویل و پینیون وجود دارند.
اما دیفرانسیل‌ها یک مشکل عمده دارند که ایراد آن‌ها را به‌خصوص در خودروهای قدرتمند بیشتر نشان می‌دهد. در هنگام شروع حرکت هیچگاه هر دو چرخ تماس یکسانی با زمین ندارند و به همین دلیل نیروی یکسانی را دریافت نمی‌کنند. از دلایل عدم کشش یکسان در چرخ‌ها می‌توان به نوع سطح مسیر و نوع تقسیم وزن خودرو و حتی میزان باد تایرها اشاره کرد. مقاله‌های مرتبط:
با انواع مختلف دیفرانسیل آشنا شوید سریع‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلو، در تاریخ نوربرگ‌رینگ
در شرایط ایده‌‌آل بهتر است که نیرو به چرخی انتقال پیدا کند که بیشترین تماس را با سطح زمین دارد اما در عمل بر عکس این اتفاق می‌افتد و چرخی که تماس کم‌تری دارد نیروی بیشتری دریافت می‌کند و این منجر به هرزگردی و هدر رفتن نیروی پیشرانه می‌شود. به‌خصوص اگر یکی از چرخ‌ها در شرایطی باشد که از زمین بلند شود کل نیرو به سمت آن چرخ رفته و به این ترتیب خودرو دیگر قادر به حرکت نخواهد بود. این را باید بزرگ‌ترین نقطه ضعف دیفرانسیل‌ها دانست. برای رفع چنین ایرادی به مکانیزمی نیاز داریم تا در صورت نیاز نیروی موتور را به سمت چرخ مقابل ارسال کند. یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از کلاچ‌های هیدرولیکی است. برای این منظور در یک سری صفحه کلاچ درون دیفرانسیل استفاده می‌شود. در صورتی که یکی از چرخ‌ها شروع به هرزگردی کند و سرعت بیشتری داشته باشد یک مکانیزم کلاچ را در هر دو سمت قفل کرده و به این ترتیب هر دو چرخ نیروی موتور را دریافت می‌کنند. این سیستم در خودروهای مسابقه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملکرد آن به صورتی است که درون پیچ‌ها از مدار خارج می‌شود تا خودرو بتواند ضمن دور زدن شتاب‌گیری نیز کند.
یک ایده‌ی دیگر نیز دیفرانسیل‌ها تورسن (Torsen) هستند. در این دیفرانسیل‌ها از یک سری چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود که کارکردی مشابه سیستم صفحه کلاچی را ارائه می‌دهند. در دیفرانسیل‌های الکترونیکی مدرن مجموعه‌ی کلاچ‌ها توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شوند. کلاچ‌ها در این دیفرانسیل‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه کنترل شوند و به این ترتیب کامپیوتر دقیقا می‌تواند کنترل کند که چه میزان نیرو به هر چرخ ارسال شود. این نوع دیفراسنیل‌ها در فورد فوکوس RS به حد کمال خود رسیده‌اند. در این خودرو از سیستم انتقال نیروی جدید با نام Twinster استفاده شده است. در این سیستم دیفرانسیل به آن شکلی که می‌شناسیم وجود ندارد و تنها مجموعه‌ای از کلاچ‌ها با کنترل الکترونیکی هستند که تعیین می‌کنند چقدر نیرو به هر چرخ ارسال شود. این کلاچ‌ها سرعت گردش هر چرخ را می‌توانند کنترل کنند و حتی برای کاهش مصرف سوخت می‌توانند ارسال نیرو به چرخ‌ها را قطع نیز کنند. به‌گفته‌ی فورد در ساخت این کلاچ‌ها از مواد بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده است که دچار خوردگی نمی‌شوند و به این ترتیب این کلاچ‌ها مادام العمر هستند. باید گفت که این هوشمندانه‌ترین ایده در سیستم‌های انتقال نیرو تاکنون است.
فورد مدل فیستا ST را هم به یک دیفرانسیل جدید به نام Quaife ATB مجهز کرده است. سیستم ATB یک دیفرانسیل لغزش محدود از نوع تورسن است که در آن در چند صفحه کلاچ‌ نیز استفاده شده است. این سیستم نیز می‌تواند نیروی بیشتری را به چرخی که دارای کشش بیشتری است ارسال کند اما توانایی قفل کردن دیفرانسیل را به‌صورت صد در صدی را ندارد. این سیستم بیشتر برای خودروهای دیفرانسیل جلو مناسب است و به چسبندگی بالاتر این خودروها در پیچ‌ها کمک می‌کند.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

معافیت تسلا از تعرفه واردات آلومینیوم از ژاپن

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

آشنایی با سری جدید کارت‌های گرافیک Super انویدیا؛ فراتر از گذشته

آپدیت مه ویندوز 10 برای سرفیس بوک 2 مشکل‌ساز شد

دشوارترین چالش‌هایی که خلبان‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند

به‌روزرسانی نسخه‌های بعدی فایرفاکس با کمک BITS مایکروسافت

اسفنج آشپزخانه؛ راه‌حل مقاومت آنتی‌بیوتیکی

حقوق فرهنگیان به عدالت اجتماعی نزدیک شود

سخنگوی وزارت نفت: زاکانی باید درباره کرسنت به پیشگاه ملت پاسخگو باشد

پای لنگ طرح اصلاح ساختار بودجه

پردازنده‌های نوری هیبرید؛ جانشین آینده طراحی‌های سیلیکونی

مایکروسافت لانچر با ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی شد

بهترین بازی های اندروید رایگان خرداد 1398

مخالفتی برای معامله مجازی طلا و جواهر وجود ندارد

آیا موبایل خطرناک‌ترین رقیب تلویزیون شده است؟

کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام تصویب شد

MSI و BlueStacks بازی‌های اندرویدی را با نرخ 240 فریم‌برثانیه به دسکتاپ می‌آورند

هواوی میت ایکس تا شهریورماه با سیستم عامل اندروید عرضه می‌شود

آمار دقیق وضعیت موتور جستجوی بینگ در یک اسلاید فاش‌ شد

مرسدس AMG GT3 مدل 2020 رونمایی شد

دیسمورفیای اسنپ‌ چت و گرایش نوجوانان و جوانان به جراحی پلاستیک

گزارش Opensignal عملکرد ضعیف شبکه 5G را نشان می‌دهد

نخستین ویدئو تبلیغاتی شیائومی می CC و رندرهایی از می CC9e رویت شد

مایکروسافت برای تکامل گیت‌ هاب، Pull Panda را خریداری کرد

آی تی شبکه، مرجعی برای خرید تجهیزات شبکه

آیا فروپاشی اتحاد بین رنو نیسان و میتسوبیشی، نزدیک است؟

فیلیپس از لامپی با قدرت تابش داده در سرعت 250 مگابیت‌برثانیه رونمایی کرد

با ماسایوشی سان، قدرتمندترین بازیگر سیلیکون ولی آشنا شوید

آئودی SQ8 رونمایی شد

کاربران حرفه‌ای از دلایل خرید مک پرو جدید می‌گویند

سهام ایران خودرو و سایپا در آینده نزدیک واگذار می‌شود

تغییر مکان سرورهای HMD Global برای حفظ امنیت کاربران

احتمال عرضه مک بوک و آیپد با نمایشگر OLED برای جبران افت فروش آیفون

برترین ایرلاین‌ های جهان در سال 2019 به انتخاب اسکای‌ترکس

خودروهای استون مارتین V8 ،DB5 و Valhalla در فیلم جدید جیمز باند حضور دارند

گلکسی S7 و S7 Edge همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را به‌صورت دوره‌ای دریافت می‌کنند

سیستم‌ عامل کروم گوگل از پردازنده‌های آیس لیک اینتل پشتیبانی نخواهد کرد

بهای سکه به 4 میلیون و 670 هزار تومان کاهش یافت

بازگشت سکوی 9 پارس جنوبی به مدار تولید تا پیش از زمستان

مشخصات فنی موستانگ شلبی GT500 مدل 2020 اعلام شد

طرح ترافیک جدید تهران آغاز شد

آمریکا پنج شرکت فناوری چینی دیگر را تحریم کرد

تراپی؛ چطور از سایت‌های خارجی درآمد کسب کنیم؟

قابلیت Find My اپل چگونه کار می‌کند؟

قیمت بیت کوین برای اولین‌بار در سال جاری از 10 هزار دلار عبور کرد

زیست‌شناسی لپتین، هورمون گرسنگی تشخیص داده شد

قیمت و مشخصات فنی کونیگزگ یسکو مشخص شد

3 راه تامین کسری بودجه

تحریم ضد بشری آمریکا حقوق کارگران و زنان ایران را ضایع می کند