راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال ادغام اسمارت با شرکت‌های خودروسازی چینی اقتصاد

احتمال ادغام اسمارت با شرکت‌های خودروسازی چینی

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اسمارت که یکی از زیر مجموعه‌های خودروسازی دایلمر است، این روزها به‌دنبال یافتن یک شریک تجاری چینی است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

اخیرا در یکی از روزنامه‌های آلمان گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت دایملر که برندهای مرسدس بنز و اسمارت را در مالکیت خود دارد، تصمیم گرفته تا پایان امسال اسمارت را واگذار کند. این اخبار زمانی قوت گرفت که رئیس هیئت مدیره‌ی دایملر اولا کالنیوس که مدیریت مرکز تحقیق‌وتوسعه‌ی دایملر را نیز بر عهده دارد از عدم تمایل خود به حفظ برند اسمارت خبر داد. دکتر دیتر زیتچه، مدیر سابق دایملر که الان مدیر مرسدس بنز است، یکی از حامیان سر سخت اسمارت بود؛ اما به نظر می‌رسد که حالا کالنیوس قصد دارد به این حمایت پایان دهد.
همچنین مدیر اجرایی اسمارت در حال مذاکره برای پیدا کردن یک شریک تجاری جدید از چین است. محتمل‌ترین گزینه‌ها در این خصوص، یکی گروه خودروسازی بایک است که در حال حاضر نیز شریک منطقه‌ای دایملر محسوب می‌شود و دیگر گروه جیلی است که در سال 2018، 9.7 درصد سهام اسمارت را خریداری کرد.
اگر اسمارت موفق به جلب حمایت چینی‌ها شود به احتمال زیاد تولید محصولات این برند در جایی خارج از آلمان انجام خواهد شد. در حال حاضر تولید خودروهای اسمارت در کارخانه‌ی مرسدس بنز در هامباخ انجام می‌شود؛ ولی دایملر گفته که این کارخانه قرار است برای تولید خودروهای برقی مرسدس بنز تغییر کاربری داده شود. فرانسه نیز یکی دیگر از جاهای است که احتمال ادامه تولید خودروهای اسمارت در آن وجود دارد.
برند اسمارت رویای کودکی نیکولاس هایاک، مدیر اجرایی شرکت ساعت سازی سواچ (Swatch) بود و از سال 1997 با همکاری مرسدس بنز شروع به تولید خودرو کرد. بازار فروش اسمارت مانند خودروهای آن هیچ وقت بزرگ و گسترده نبوده و به نظر می‌رسد تولید آن سودآوری خوبی نداشته باشد. با اینکه دایملر هیچگاه اعداد ارقام دقیق از سود و زیان اسمارت را منتشر نکرده است؛ اما تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسمارت، سالانه 800 میلیون تا 1.1 میلیارد دلار در سال برای دایملر هزینه دارد.
براساس آمار منتشر شده، اسمارت در سال 2018 موفق به فروش 97هزار و 346 دستگاه خودرو در بازار اروپا شد. بهترین سال اسمارت، سال 2004 بود که در آن سال توانست 134هزار و 814 دستگاه از خودروهای خود را بفروشد. سال 2014 نیز برای اسمارت سال بسیاری بدی بود و توانست تنها 55 هزار و 877 دستگاه خودرو به‌فروش برساند.
درحالی‌که برنامه‌ی فروش سالانه‌ی اسمارت 200هزار دستگاه در سال پیش‌بینی شده بود، اسمارت هیچ وقت نتوانست به این آمار فروش دست پیدا کند. اسمارت در سال‌های اخیر برای حفظ بقای خود اقدام به همکاری با شرکت‌های دیگری مثل رنو و میتسوبیشی نیز کرده است. نتیجه‌ی همکاری با میتسوبیشی تولید میتسوبیشی کلت و اولین نسل از اسمارت ForFour بود. مقاله‌های مرتبط:
نسخه‌ی ویژه و محدودِ اسمارت Fortwo، رونمایی شد نگاهی عمیق به اسمارت فورتو کابریولت برقی مدل 2018
همکاری با رنو نیز هنوز ادامه دارد و در راستای آن، تولید اسمارت فورفور و رنو توئینگو در یک کارخانه‌ی مشترک متعلق به رنو انجام می‌شود. رنو توئینگو و اسمارت فورفور، هر دو از یک پلتفرم مشترک دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند. اما این همکاری نیز به‌زودی به‌اتمام خواهد رسید و رنو اعلام کرده با پایان تولید نسل فعلی رنو توئینگو دیگر با اسمارت همکاری نخواهد کرد. باید صبر کرد و دید که اسمارت بالاخره خواهد توانست شریک تجاری برای خود پیدا کند یا نه؟ این برند در سال 2015 از بازار استرالیا خارج شد و اعلام کرده که از سال 2020 تمامی محصولات خود را به‌صورت الکتریکی تولید خواهد کرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آمادگی شرکت‌های روسی برای همکاری با ایران

رئیس اتاق بازرگانی: بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست

فضای اختصاصی برای فرود خودرو پرنده در میامی ساخته می‌شود

شرکت ایزی؛ نماینده برتر دی لینک در خاورمیانه و شمال آفریقا

هرآنچه باید درباره شارژ بی‌ سیم بدانید؛ قسمت اول

پوکو لانچر 2 با طراحی پیشرفته و قابلیت‌های جدید منتشر شد

آفت اکوسیستم استارتاپی؛ از منتورنماها تا دنیای خوش آب‌ و‌ رنگ استارتاپی

اردکانیان: قفقاز شمالی دروازه توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه است

مرکز تحقیقات سرن نرم‌افزارهای مایکروسافت را به مقصد نرم‌افزارهای متن باز ترک می‌کند

افزایش 25 درصدی عمر مفید قطعات ریلی با نانو پوشش‌های محققان کشور

AMD پردازنده‌ تردریپر 64 هسته‌ای تا پایان امسال عرضه می‌کند

لمان 2019 با قهرمانی تویوتا و آلونسو به پایان رسید

عقب نشینی نرخ ارز با نزدیک شدن به زمان آغاز بکار بازار متشکل ارزی

تخصیص پویای منابع، مسئله‌‌‌ای ریاضی که جهان را در بن‌‌بست گرفتار کرده است

گوشی‌های هواوی برای ساعاتی لوگوی تبلیغاتی روی صفحه‌‌ قفل نمایش دادند

طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی تایید شد

بخش خصوصی مقصر صادرات کم فرش است

ایجاد هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی در عسلویه

نرخ دلار به 12 هزار و 900 تومان کاهش یافت

واردات 3.1 هزار تن کاغذ روزنامه به کشور از ابتدای سال

جهانگیری: نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی تعلل کنیم

رحمانی فضلی: به نسبت کاهش قیمت ارز، کالاها باید ارزان شوند

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

پخش زنده کنفرانس AMD در رویداد E3 2019 [ساعت 2:30 بامداد]

کالاهای وارداتی بدون دریافت گواهی مبدا ترخیص می شوند

اخبار مثبت سیاست خارجی قیمت طلا را کاهش داد

فرمول یک کانادا 2019 با پیروزی همیلتون پایان یافت

گوگل: قطع دسترسی هواوی به اندروید امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازد

ارزش صادرات غیرنفتی تا 61 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

تهدید زنگنه به افشای اسرار کرسنت

وزیر کشور از عرضه بنزین 5000 تومانی در بازارچه‌های مرزی خبر داد

دلار به کانال 12 هزار تومانی عقب نشینی کرد

جهش ناگهانی مصرف برق در کشور

پول پوزیشن سباستین فتل در تعیین خط فرمول یک کانادا 2019

Project xCloud؛ هرآنچه باید درباره سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت بدانید

شورولت کوروت Karl Kustom؛ تلفیقی از سنت و مدرنیته

نسل دوم رینگ تیتانیومی چاپ سه بعدی HRE معرفی شد

تولید گاز پارس جنوبی امسال 60 میلیون مترمکعب افزایش می یابد

ضرورت عبور از اقتصاد نفتی در فضای تحریم

ویدئو و تصاویر جدیدی از گلکسی نوت 10 پرو سامسونگ دیده شد

ترمیم آسیب‌دیدگی قلب به‌کمک پچ‌های حاوی سلول بنیادی

نیسان از باتری خودرو الکتریکی برای تولید برق خانگی استفاده خواهد کرد

پیست نوربرگ‌رینگ؛ جهنم سبز آلمان در دنیای خودرو

سامسونگ زمان احتمالی عرضه گلکسی فولد را اعلام کرد

حرکت آرام دلار به سوی کانال 12 هزار تومانی

دانشگاه ها موجب تحول در صنعت نفت کشور شوند

رئیس‌کل بانک مرکزی وارد سئول شد/گلایه همتی از کارشکنی بانکهای کره

عرضه شکر افزایش یافت؛ عطش بازار خوابید

بورس وارد مدار صعودی شد

اعطای تسهیلات ریالی و ارزی به سرمایه گذاران با ٥٠ درصد نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در ١٠ استان کشور