راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی به فناوری اتوپایلوت تسلا اقتصاد

نگاهی به فناوری اتوپایلوت تسلا

  بزرگنمايي:

راه ترقی - سیستم نیمه‌خودران اتوپایلوت تسلا با آنکه برای دستیابی به عملکردی بهتر به‌روزرسانی شده است، هنوز نقاط قوت و ضعفی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

تسلا در سال 2014 سیستم رانندگی نیمه‌ خودران خود را به نام اتوپایلوت (Autopilot) به بازار عرضه کرد. این سیستم شامل دوربین‌ها و حسگرهای رادار و اولتراسونیک در اطراف خودرو است و اساساً مجموعه‌ای از قابلیت‌های دستیار راننده برای فراهم کردن امکان رانندگی خودران در بزرگراه به‌شمار می‌رود.
اتوپایلوت ابتدا به‌عنوان بخشی از بسته‌ی فناوری در خودروی الکتریکی تسلا مدل اس عرضه شد؛ اما هم‌اکنون به‌عنوان قابلیتی مستقل در هر دو سطح پایه و پیشرفته و در تمام خودروهای برقی این شرکت از جمله تسلا مدل 3 و مدل ایکس در دسترس است. تسلا این فناوری نیمه‌خودران را با اضافه‌کردن قابلیت‌هایی در به‌روزرسانی‌های بعدی سیستم بهبود بخشیده است؛ اما اتوپایلوت هنوز هم یکی از بحث‌برانگیزترین فناوری‌های روز قلمداد می‌شود.
منتقدان به مجموعه‌ای از حوادثی اشاره کرده‌اند که سامانه‌ی اتوپایلوت با وجود فعال‌بودن نتوانسته کاری از پیش ببرد و از‌این‌رو معتقد هستند برخی از صاحبان خودروهای تسلا ارزیابی غیرواقع‌بینانه‌ای از توانایی‌های این سیستم دارند. برخی می‌گویند اتوپایلوت به رانندگان انتظارات غلطی می‌دهد که باعث می‌شود احساس کنند خودرو کاملاً خودران است، درحالی‌که درواقع سیستم هنوز نیاز به دخالت انسان دارد. از سویی دیگر، تسلا ادعا می‌کند که استفاده از سامانه‌ی اتوپایلوت باعث کاهش خطر رانندگی در تصادف می‌شود.
در یکی از این موارد که خوشبختانه خسارت بسیار جزئی به همراه داشت، تسلا مدل اس در حالت اتوپایلوت فعال، دچار سانحه شد. همان‌طور که تسلا می‌گوید، راننده همیشه باید هوشیار و آماده کنترل خودرو باشد. آن‌طور که تسلا می‌گوید خودروها هنوز کاملاً قادر به رانندگی خودران نیستند، بنابراین راننده مسئول هر نوع خسارتی است که متوجه سایر شهروندان می‌شود. در ویدئوی زیر می‌توانید عملکرد سیستم اتوپایلوت تسلا را در زمان نزدیک‌شدن به دیواره بتنی در مسیر حرکت خودرو مشاهده کنید.


کادیلاک پیش‌تر سیستم نیمه‌خودران سوپرکروز (Super Cruise) خود را برای سدان XT5 مدل 2018 معرفی کرد. سیستم نیمه‌خودران کادیلاک می‌تواند عملیات رانندگی را بدون نیاز به دستان راننده انجام دهد؛ اما ازطریق یک دوربین کوچک مادون قرمز بر حرکات راننده نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که او جانب احتیاط را رعایت می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند کنترل خودرو را به دست بگیرد. خودروی برقی نیسان لیف دارای سیستم رانندگی نیمه خودران است؛ هرچند سیستم پروپایلوت (ProPilot) نیسان نیاز به راننده دارد که هر دو دست خود را به دلایل ایمنی روی فرمان نگه دارد، اما در همین شرایط هم قابلیت رانندگی نیمه خودران را ارائه می‌دهد. امکانات و محدودیت‌های اتوپایلوت
سیستم پایه اتوپایلوت با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها می‌تواند به‌لطف کنترل گاز و ترمز، فاصله ایمن خودروی تسلا را در ترافیک از خودروهای جلویی حفظ کند و ازطریق کنترل مداوم فرمان، آن را بین خطوط نگه دارد. نسخه پایه‌ی سیستم اتوپایلوت در صورت تحویل پیش از نصب، با قیمت 3000 دلار عرضه می‌شود. اما اگر بعداً ازطریق ارتقای نرم‌افزاری قابل دانلود اضافه شود، 4000 دلار برای مشتری هزینه دارد.
سیستم اتوپایلوت هنوز هم به نگه‌داشتن فرمان توسط راننده نیاز دارد یا حداقل اینکه راننده باید به‌گونه‌ای رفتار کند که حواسش به رانندگی باشد. طبق گفته‌های مسئولان تسلا، اتوپایلوت با کمک تشخیص مقاومت نوری هنگام چرخش فرمان، به حضور دست راننده روی فرمان پی می‌برد. در صورت نیاز، هشدارهای شنیداری و بصری برای گرفتن کنترل فرمان به راننده اعلام می‌شوند و در صورتی که این هشدارها نادیده گرفته شوند، سیستم درنهایت خود را خاموش می‌کند. اتوپایلوت رسماً به معنای خودمختاری سطح دوم است که باتوجه‌به مقیاس رانندگی خودران، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ تحت چنین شرایطی راننده باید درصورت‌نیاز آماده باشد تا کنترل خودرو را در اختیار بگیرد. سطح اول خودمختاری نشان‌دهنده مدل پایه سیستم کنترل کروز است؛ درحالی‌که سطح 5، خودمختاری کامل را بدون نیاز به راننده ارائه می‌دهد. برای مثال؛ اتوپایلوت نمی‌تواند ضعف سایر رانندگان یا خطرات جاده را پیش‌بینی کند. یعنی اگر راننده دیگری در مسیری چندبانده به‌طور ناگهانی مسیر خودرو را قطع کند یا در جاده دست‌اندازی وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا نمی‌تواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد.
نسخه‌ی کامل اتوپایلوت که پیش ازتحویل، 5هزار دلار و پس از آن 7هزار دلار هزینه دربر دارد، قابلیت‌های این سیستم را افزایش می‌دهد. اولین قابلیت‌ اضافه شده عبارت است از ناوبری در اتوپایلوت که امکان رانندگی نیمه خودران برای تغییر خط رانندگی در بزرگراه را فعال می‌کند. در چنین شرایطی خودروی برقی تسلا به‌صورت خودکار در بزرگراه، خط حرکت را تعویض می‌کند. همچنین این نسخه دارای قابلیت پارکینگ خودکار است که به‌طور خودکار خودرو را به فضاهای پارکینگ موازی و عمودی هدایت می‌کند. قابلیت فراخوانی می‌تواند به‌طور خودکار خودرو را از گاراژ یا فضای پارکینگ بیرون بیاورد یا به داخل آن فضا ببرد. قابلیت اخیر با به‌روزرسانی می‌تواند ازطریق کلید FOB، راننده را در هر جایی از پارکینگ پیدا کند و در محل حضور یابد. آینده سیستم اتوپایلوت تسلا چیست؟
طبق مطالب منتشر شده در وب‌سایت این شرکت، «تمام محصولات تسلا در آینده به سخت‌افزار مورد نیاز برای رانندگی کاملاً خودران در تقریباً تمامی شرایط تجهیز می‌شوند؛ این سیستم از نظر ایمنی در سطح پایه حداقل دو برابر یک راننده متوسط عملکرد خواهد داشت». مقاله‌های مرتبط:
سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا، جاده را چگونه می‌بیند؟ انتقاد شدید کارشناسان به سیستم ترمز و اتوپایلوت تسلا
ارتقای اتوپایلوت در سال 2019 انجام می‌شود و آن را قادر می‌سازد تا به‌راحتی در خیابان‌های شهر و مسیرهای غیر مستقیم تردد کند، علائم راهنمایی و رانندگی به همراه چراغ‌های راهنمایی را تشخیص دهد و به آن‌ها پاسخگویی داشته باشد. به احتمال زیاد در آینده نه‌چندان‌دور، سیستم اتوپایلوت تسلا به‌طور کامل خودران خواهد بود؛ البته با این فرض که تسلا بتواند وعده‌های خود را از نظر فناوری و فرایندهای قانونی فدرال و محلی عملی کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد عملی کردن چنین وعده‌هایی در شرایط کنونی بسیار مشکل باشد.
در وب‌سایت تسلا آمده است: «در آینده، استفاده از این قابلیت‌ها بدون نظارت راننده انسانی و به‌صورت مستقل انجام می‌شود. چنین قابلیتی به کمک میلیاردها مایل تجربه در آزمایش این سیستم و همچنین تصویب مراحل قانونی ممکن خواهد شد، هرچند که ممکن است در برخی ایالت‌ها و حوزه‌های قضایی بیشتر از حدل معمول طول بکشد».
دانلود 360P 720P





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آمادگی شرکت‌های روسی برای همکاری با ایران

رئیس اتاق بازرگانی: بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست

فضای اختصاصی برای فرود خودرو پرنده در میامی ساخته می‌شود

شرکت ایزی؛ نماینده برتر دی لینک در خاورمیانه و شمال آفریقا

هرآنچه باید درباره شارژ بی‌ سیم بدانید؛ قسمت اول

پوکو لانچر 2 با طراحی پیشرفته و قابلیت‌های جدید منتشر شد

آفت اکوسیستم استارتاپی؛ از منتورنماها تا دنیای خوش آب‌ و‌ رنگ استارتاپی

اردکانیان: قفقاز شمالی دروازه توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه است

مرکز تحقیقات سرن نرم‌افزارهای مایکروسافت را به مقصد نرم‌افزارهای متن باز ترک می‌کند

افزایش 25 درصدی عمر مفید قطعات ریلی با نانو پوشش‌های محققان کشور

AMD پردازنده‌ تردریپر 64 هسته‌ای تا پایان امسال عرضه می‌کند

لمان 2019 با قهرمانی تویوتا و آلونسو به پایان رسید

عقب نشینی نرخ ارز با نزدیک شدن به زمان آغاز بکار بازار متشکل ارزی

تخصیص پویای منابع، مسئله‌‌‌ای ریاضی که جهان را در بن‌‌بست گرفتار کرده است

گوشی‌های هواوی برای ساعاتی لوگوی تبلیغاتی روی صفحه‌‌ قفل نمایش دادند

طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی تایید شد

بخش خصوصی مقصر صادرات کم فرش است

ایجاد هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی در عسلویه

نرخ دلار به 12 هزار و 900 تومان کاهش یافت

واردات 3.1 هزار تن کاغذ روزنامه به کشور از ابتدای سال

جهانگیری: نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی تعلل کنیم

رحمانی فضلی: به نسبت کاهش قیمت ارز، کالاها باید ارزان شوند

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

پخش زنده کنفرانس AMD در رویداد E3 2019 [ساعت 2:30 بامداد]

کالاهای وارداتی بدون دریافت گواهی مبدا ترخیص می شوند

اخبار مثبت سیاست خارجی قیمت طلا را کاهش داد

فرمول یک کانادا 2019 با پیروزی همیلتون پایان یافت

گوگل: قطع دسترسی هواوی به اندروید امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازد

ارزش صادرات غیرنفتی تا 61 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

تهدید زنگنه به افشای اسرار کرسنت

وزیر کشور از عرضه بنزین 5000 تومانی در بازارچه‌های مرزی خبر داد

دلار به کانال 12 هزار تومانی عقب نشینی کرد

جهش ناگهانی مصرف برق در کشور

پول پوزیشن سباستین فتل در تعیین خط فرمول یک کانادا 2019

Project xCloud؛ هرآنچه باید درباره سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت بدانید

شورولت کوروت Karl Kustom؛ تلفیقی از سنت و مدرنیته

نسل دوم رینگ تیتانیومی چاپ سه بعدی HRE معرفی شد

تولید گاز پارس جنوبی امسال 60 میلیون مترمکعب افزایش می یابد

ضرورت عبور از اقتصاد نفتی در فضای تحریم

ویدئو و تصاویر جدیدی از گلکسی نوت 10 پرو سامسونگ دیده شد

ترمیم آسیب‌دیدگی قلب به‌کمک پچ‌های حاوی سلول بنیادی

نیسان از باتری خودرو الکتریکی برای تولید برق خانگی استفاده خواهد کرد

پیست نوربرگ‌رینگ؛ جهنم سبز آلمان در دنیای خودرو

سامسونگ زمان احتمالی عرضه گلکسی فولد را اعلام کرد

حرکت آرام دلار به سوی کانال 12 هزار تومانی

دانشگاه ها موجب تحول در صنعت نفت کشور شوند

رئیس‌کل بانک مرکزی وارد سئول شد/گلایه همتی از کارشکنی بانکهای کره

عرضه شکر افزایش یافت؛ عطش بازار خوابید

بورس وارد مدار صعودی شد

اعطای تسهیلات ریالی و ارزی به سرمایه گذاران با ٥٠ درصد نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در ١٠ استان کشور