راه ترقی

آخرين مطالب

مذاکره با آمریکا سهل اندیشی و اشتباه راهبردی است انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «علی لاریجانی» روز دوشنبه در همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید که در مرکز همایش های رایزن برگزار شد، افزود: ما بعد از مناقشه طولانی 10، 12ساله مذاکره کرده و به تفاهم رسیدیم که همه هم قبول کردند اما موجودی عجیب و غریب سرکار آمد که زیر آن زد و از تفاهم خارج شد.
وی گفت: ترامپ موجود عجیب و غریبی است و زمانی که سرکار آمد زیر توافق هسته ای زد و از آن خارج شد البته صرفا هم این توافق نبود و وی هر روز از یک توافق خارج می شود.
لاریجانی افزود: چیزی در مغز آمریکایی هاست که به نظر می رسد ضایعه ای در صحنه بین المللی در حال رخ دادن است، به هر حال این شرایط شده است، ترامپ در برخی شرکت ها نفوذ دارد و اعمال فشار می کند تا آنها با ایران کار نکنند.
وی تصریح کرد: ما با این پدیده مواجه هستیم بنابراین چگونه می توان این مساله را حل کرد. برخی سهل اندیشی می کنند و می گویند هم اکنون با آنها مذاکره کنیم، مذاکره با آمریکا اصلا معنا ندارد، ترامپ 12 موضوع بیان کرده تا ما آن را بپذیریم، یکی این است که غنی سازی و مساله هسته ای را رها کنیم، البته در زمینه های دیگر هم بعضی اقدامات بی ربطی را مطرح کرده بود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که همان مقدار که اقتصاد نیاز به تخصص دارد، دیپلماسی و سیاست هم تخصص لازم دارد، گفت: هر چیزی زمان دارد بنابراین هم اکنون وقت مذاکره با آمریکا نیست، این یک اشتباه راهبردی است که در زمان فعلی کسی فکر کند با این موجود خطرناک که یک تدابیری در منطقه اندیشیده اند می شود این مساله را حل کرد.
وی افزود: ترامپ باید بفهمد که با یک حریف سخت طرف است، باید متوجه شود و او هم این یک دوره ای دارد، بنابراین تا سرش به سنگ نخورد، ول کن نیست و ما در این تردید نداریم.
لاریجانی گفت: بنده فرد بی سابقه ای در مسائل سیاسی و امنیتی نیستم و می دانم مجموعه گفتمانی که آنها دنبال می‌کنند، گفتمان تسلیم و تحقیر است که موید این مسئله وضعیت عربستان سعودی است که تسلیم شد و پول هم داد اما ببینید چگونه با آنان صحبت می‌شود، یکبار می‌گویند اگر یک روز دست از پشتیبانی عربستان برداشته شود زمین می‌خورند و روز دیگر می‌گویند این کشور فقط پول دارد.
وی تاکید کرد: ملت ایران متمدن است و سابقه تاریخی طولانی دارد و این عقبه تاریخی باعث می‌شود تسلیم نشویم و شروط آن‌ها را نپذیریم.
لاریجانی با بیان این که برای شرایط خاص نیازمند تدابیر خاص و اقتصادی متناسب با آن شرایط هستیم، اظهارداشت: ممکن است برخی دستگاه‌های متولی توجهی به شرایط فعلی نکنند. حال این که کشور برای تصمیم‌گیری سازوکارهای مناسب خود را نیاز دارد. نمونه آن تحزب بوده که نباید آن را در کشور دست کم گیریم.
وی یادآور شد: در بخش‌های مختلف کشور افرادی هستند که با رأی مردم انتخاب می‌شوند که این نقطه قوت نظام است. در این بین اگر مبتنی بر تشکل‌های شناسنامه‌دار نباشد، دموکراسی خام می‌شود و نمی‌توان در خیلی از تصمیمات آن نهادها به صورت کارشناسی بررسی کرد مگر آنکه پشتوانه تشکلی داشته باشد.
رییس مجلس افزود: اگر انتخابات به صورت تناسبی و با رأی‌های مبتنی بر اکثریت و تناسب بین گروه‌ها و تشکل‌ها باشد آنگاه همه می‌توانند وارد سیستم شوند و هیچ کسی جا نمی‌ماند. دیگر اپوزیسیونی که حذف شود وجود نخواهد داشت، همه وارد مجلس می‌شوند که این یک گام است.
لاریجانی یادآور شد: در ابتدای انقلاب حزب جمهوری اسلامی ایجاد شد که کاری بسیار به قاعده بود اما شرایط کشور را تحمل نکردند و کار این حزب متوقف شد. باید مجدداً این موارد سامان پیدا کند و ملزومات آن فراهم شود که باید به همه این‌ها فکر شود.
وی خاطرنشان کرد: گاهی تصور آن است که از روزنه‌هایی که می‌توان مسائل سیاسی را حل کرد، استفاده نمی‌شود. این تلقی اشتباهی است. مثلاً در مورد سعودی‌ها نگفتیم که مذاکره نمی‌کنیم. آنها مسیر غلطی می‌روند اما باز هم ما باب مذاکره را نبستیم لذا وقتی دشمنی می‌کنند نمی‌توان نرمش زیادتر کرد، باید آنها جلوتر آیند. پس نباید در ذهن‌تان این طور باشد که کشور به حل این مشکلات توجهی ندارد.
رییس مجلس با طرح این سوال که چرا برخی ساختارها ایجاد شده‌اند، گفت: برخی ساختارها به دلایلی بوجود آمد که بعد از گذشت زمان باید پرسید که دلیل وجود این ساختارها چیست. اگر این اتفاق بیفتد شاهد تغییر شکل ساختارها خواهیم بود.
لاریجانی ادامه داد: در کشور نهادی با مسئولیت اصلی توسعه آن هم به معنای واقعی وجود ندارد، از وقتی سازمان برنامه با بودجه ادغام شد تنها کار بودجه‌ای آن هم براساس دریافتی‌ها و تخصیص‌ها را انجام داد که هنری هم نیست.
وی یادآور شد: اصل هدف ایجاد سازمان برنامه و بودجه تقسیم کردن بودجه نبود. باید این نهاد روی مسئله برنامه و توسعه کشور تمرکز کند چون این همه برنامه نوشته شده که سازمانی متولی اجرای آن باشد که هنوز این موضوع را در کشور نمی‌بینیم چنانجه از نظر قانون اساسی هم این کار از اختیارات رییس جمهوری است.

**دولت ها بنگاه داران خوبی نیستند
رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دولت ها بنگاه داران خوبی نیستند، گفت: اقتصاد کشور نیاز به نگاه طیبانه دارد.
لاریجانی افزود: برخی از مشکلات اقتصادی کشور مزمن است که ریشه های آن را باید کاوش کرد.
وی به سخنان امروز دکتر مسعود نیلی استاد دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: آقای نیلی گفتند که دولت بنگاه دار خوبی نیست، زمانی من در مورد آرای مرحوم مدرس تحقیق می کردم، در حوزه اقتصادی دیدم که ایشان همین نگرانی را داشت و می گفت دولت ها بنگاه ها و بازاری های خوبی نیستند و نمی توانند تاجر خوبی باشند.
رییس مجلس همچنین گفت: آیت الله مدرس معتقد بود که اگر زمینی در اختیار دولت باشد 50 خروار از آن گندم در می آید این زمین دست مردم داده شود از آن 100 خروار گندم بدست می آید.
لاریجانی افزود: ما در سال های اخیر اصل 44 قانون اساسی را تصویب کردیم و قانون هم شد و اما اجرای آن درست نشد بنابراین یک مشکل فکری وجود دارد.
وی یادآور شد: من اصولا معتقدم این مسایل در محافل اقتصادی با یک اصولی می تواند مفید باشد. یکی از اصول این است که نگاه طبیبانه باشد و مسایل از منظر این که درد است و چگونه باید حل شود.
رییس مجلس ادامه داد: نکته دوم این است که نگاه ها مایوسانه به موضوع نداشته باشیم، برای شرایط فعلی کشور با توجه به فشار غیرمنطقی که آمریکایی ها به ایران دارند، وارد می کنند این نگاه مایوسانه را خیلی مضر می دانم.
لاریجانی با بیان این که این نگاه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: شاید عده ای به دلیل رقابت های اقتصادی نگاه مایوسانه القا می کنند و عده ای هم اصلا کارشان سلبیات است.
وی با بیان این که در سیاست هم همین نگاه وجود دارد، گفت: در شرایط فعلی حل برخی مسائل در کشور به صورت مأیوسانه انجام می‌شود باعث شده نتوان مشکلات را به سادگی حل کرد بنابراین همه باید توجه داشته باشند که نباید نگاه‌مان در شرایط فعلی مأیوس‌کننده باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در فضای مأیوس نمی‌توان کار و تحرک ایجابی انجام داد، بنابراین نباید این طور فکر شود که دولت یا حکومت تصورش بر آن است که اگر بخش خصوصی فربه شود جای حکمرانان را تنگ می‌کند که البته چنین چیزی را در وضعیت فعلی نمی‌بینم.
لاریجانی ادامه داد: ممکن است در گذشته این تصور وجود داشت اما اکنون این طور نیست، البته شاید برای برخی شرکت‌های دولتی سخت باشد که کارها را رها کنند اما باز هم حکمرانان این حس را ندارند.
وی همچنین گفت: بعد از انقلاب مقداری تفکر نیمچه سوسیالیستی در کشور حاکم بود یعنی در آن زمان فضای روشنفکری متأثر از تفکرات چپ در همه بخش‌ها بود که در فضای اقتصاد هم سایه انداخت.
رییس مجلس افزود: اکثریت روشنفکران قبل از انقلاب گرایش چپ داشتند و حتی متفکران اسلامی هم از افکار سوسیالیستی متأثر بودند که می‌توان آن را در آثارشان ملاحظه کرد. نمونه آن آثار مرحوم دکتر علی شریعتی است که دلیل آن هم وجود این فضا در آن دوران بود.
لاریجانی با بیان این که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنگاه‌داری تأسیس شد، اظهارداشت: شاید در آن دوران چاره‌ای جز آن هم نبود که همه هم پسندیدند و رد نکردند البته این موضوع هم مشکلاتی ایجاد کرد.
وی افزود: در دوره قبل از این دولت آشفتگی فکری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد وجود داشت و مقوله عدالت به درستی تعریف نشد البته این مسئله هنوز هم هست.
عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در شرایط فعلی نباید دنبال کارهای مبتنی بر تئوری‌پردازی باشیم باید وقت کشور را صرف حل مصداقی مشکلات کرد. نباید سیاستمداران به تئوری‌پردازی سرگرم شوند البته باید به این موضوعات هم در زمان خودش پرداخت.
لاریجانی در ادامه به حق طبیعی انسان ها اشاره کرد و گفت: شهید مطهری در این باره معتقد بود که انسان‌ها دارای استعدادهای متنوع هستند که باید فضای آزاد در کشور برای رسیدن انسان به حقوقش در تمامی عرصه‌ها وجود داشته باشد بنابراین تئوری رقابت در حوزه اقتصاد هم از این نظریه برمی‌آید.
وی تاکید کرد: در همین راستا نقش دولت در ایجاد فضای آزاد و بسترسازی برای رقابت سالم برجسته است. دولت‌ها باید فضای رقابتی و امنیت آن را ایجاد کنند.
لاریجانی با طرح این سوال که آیا دولت می‌تواند خودش بنگاه‌داری کند که پاسخ آن منفی است گفت: بنگاه‌داری دولت زمانی انجام می‌شود که در جایی بخش خصوصی نمی‌تواند ورود کند آن زمان هم باید دلیل این موضوع را ریشه‌یابی کرد.
وی یادآور شد: سوال دیگر آن است که آیا باید دولت وارد عرصه قیمت‌گذاری شود که پاسخ منفی است چون باید این کار در فضای آزاد و رقابتی ایجاد شود، همچنین دولت نباید سیستم تامین اجتماعی زوری را ایجاد کند بنابراین توصیه بنده آن است که روی همه این موارد فکر کنید.
وی ادامه داد: صرف طرح مشکلات کفایت نمی‌کند، باید راهکارها هم اندیشیده شده و مواردی که به مجلس و دولت مربوط است را ارائه دهیم البته ممکن است برخی آن‌ها برای شرایط فعلی تحریم کارگشا باشد به عنوان مثال مراودات تجاری با خارج خیلی ساده نیست، ما اصل این کار را قبول داریم و نمی‌خواهیم رقابت در پستوی خانه باشد اما این کار اکنون ممکن نیست.
رییس مجلس در ادامه به وضعیت صندوق‌ها و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: باید به این آنها توجه شود، باید بانک مرکزی استقلال جدی داشته باشد چرا که این ربطی به شرایط تحریم و غیرتحریم ندارد.
لاریجانی یادآور شد: ما یک بار برای این موضوع خیزی در مجلس برداشته و طرحی را نوشتیم که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و بعد به مجمع رفت که در نهایت سرانجامی نداشت. به نظرم باید بار دیگر در این موضوع فکر کرد چون هر چه بانک مرکزی مستقل‌تر و ارتباطاتش معنادارتر باشد برای کشور مفید است.
وی با بیان این که همه باید تابع قانون اساسی که سند مادر کشور است باشیم، خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی در کشور داریم که باید قوانین و سیاست‌های کلی را در کنار هم گذاشته تا به چند اولویت و اصل اساسی برای کشور برسیم که همه حتی با تغییر دولت‌ها هم آن را اجرایی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/64262/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک