هیچ رخدادی از دید رسانهها پنهان نمیماند
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی- مهدخت بروجردی در حاشیه کارگاه آموزشی رسانه و روابط عمومی در فرمانداری آران و بیدگل، اظهار کرد: اصلهایی مهم در روابط عمومی اخلاق، حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند است.
وی افزود: دهکده جهانی به طور وضوح عملی شده و اطلاعات و اخبار در
دورترین نقاط دنیا در یک لحظه به تمام کشورها منتقل میشود و عصر انفجار
اطلاعات نمود عینی پیدا کرده است. روابط عمومیها و رسانهها برای زنده
ماندن و مقبولیت باید صداقت داشته باشند.
بروجردی به انواع مدلهای روابط عمومی قدیم اشاره کرد و گفت: نخستین قدم
در علم ارتباطات و روابط عمومی حدود سالهای 1900 میلادی در غرب استفاده
شد و مبتنی بر تبلیغات و به نوعی فریب افکار عمومی بوده است، دومین قدم پس
از این دوره اطلاع رسانی مثبت مورد توجه قرار گرفت و در این دوره فضای
اخبار به صورت رویدادهای مثبت اتفاق افتاد و مثبت کردن فضا و عدم درز
خبرهای بد و منفی به یک سویه شدن خبر از طرف روابط عمومیها انجامید.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: پس از مدتی گام سوم الگوی دوسویه ناهم
سنگ مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین معنی که یک رویداد نمایشی در روابط دیده
شد و سازمان هیچ گاه مورد سوال و هجمه قرار نگرفت. در این زمان کفه
به نفع سازمان سنگین بود، به عبارت سادهتر سازمان در اندیشه روابط عمومی
مهمتر از مردم بود و هرگز فدای مردم نمیشد و به روش اقناعی کارهای سازمان
را توجیه میکرد.
وی افزود: اما بهترین و مهمترین گام الگوی دوسویه هم سنگ بود که به کشف
حقیقت، رشد و پیشرفت منجر شد، اوامر و تحقیقات از بالا به پایین نبود،
بلکه از پایین به بالا شکل میگرفت و نقاط ضعف زودتر و بهتر رفع میشد،
مردم برای سازمان مهم بودند، تفاهم واقعی در دستور کار قرار میگرفت و
بهترین الگوی عملی روابط عمومی در سازمانها ایجاد شد و هیچ کس در پایان
احساس بدی نداشت.
بروجردی گفت: در حالی که جوهره کار در روابط عمومی پاسخگویی است، برخی به اقدامات دیگری مانند توجیه کردن، حاشا
کردن، تعریف مجدد و کوچک کردن فعل اشتباه متوسل میشوند که این کار به
نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و مصون ماندن خود و سازمان در مقابل
پاسخگویی به مردم است که یکی از بدترین الگوهای روابط عمومی در جوامع به
حساب میآید.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: یک الگوی مصالحهجویانه
نیز وجود دارد که در آن سازمان با پذیرش اشتباه خود، قول جبران و عدم
تکرار اشتباه میدهد که از الگوهای خوب و پسندیده نسبت به بسیاری از
الگوهای رایج است، در واقع روابط عمومی باید با مدیریت درست و کمک به
سازمان از بروز اتفاقات اشتباه و بد جلوگیری کند تا سازمان مجبور به جبران
اشتباه و عذرخواهی نشود، اصل مهم در روابط عمومی اخلاق، در نظر گرفتن مصالح
مردم و رضایت خداست.
-
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲:۳۸ AM
-
۱۸۱ بازديد
-
ایسنا
-
مهدخت بروجردی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/65048/