استانی شدن انتخابات مجلس و لایحه ای که باز هم به انتخابات نرسید!
سياسي
بزرگنمايي:
راه ترقی- طرح استانی شدن انتخابات مجلس از مجلس پنجم در هر دوره مطرح می شود، اما در
نهایت به جایی نمی رسد، یا شورای نگهبان آن را رد می کند یا مجلس در این
خصوص به جمع بندی نمی رسد.
بر همین اساس مجلس شورای اسلامی ابتدای
اردیبهشت ماه امسال تکلیف اصلاح قانون انتخابات را مشخص کرد و موضوع را
برای بررسی و اعلام نظر به شورای نگهبان فرستاد. بر این اساس نمایندگان
مجلس پس از بررسی طرح اصلاحی قانون انتخابات، مواد مختلف این طرح را به
تصویب رساندند. آنها با کسب کرسی استانی و تناسبی توسط نامزدهای انتخاباتی
در پی اخذ حداقل 15 درصد آرای صحیح ماخوذه آن حوزه موافقت کردند.
به
گفته «محمدجواد کولیوند» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، مواد
اصلاحی قانون انتخابات در ابتدا 74 ماده بوده است و بخش مالی که 13 ماده
بود را در قالب یک ماده ادغام کردند. وی گفت: حین رسیدگی در صحن هم 7 ماده
حذف شده است و در حال حاضر طرح فوق حدود 55 ماده دارد که با اتمام بررسی
مواد آن در صحن علنی مجلس، به شورای نگهبان ارجاع شد. شورای نگهبان هم طبق
قانون 10 روز مهلت داشت تا به مواد مورد ذکر رسیدگی کند و موارد اصلاحی را
به مجلس برگرداند تا پس از تامین نظر شورای نگهبان به قانون لازمالاجرا
تبدیل شود و توسط دولت ابلاغ شود.
ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون انتخابات
اما
در نهایت شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات ایراداتی گرفت. اعضای
شورای نگهبان در جلسات نظر منفی درباره استانی شدن نداشتند، اما روشهای
پیشبینی شده در مصوبه مجلس را عاملی برای نادیده گرفتن حقوق نامزدها و
مردم قلمداد کردند. البته عدم شرکت کاندیداها در انتخابات پس از سه دوره
متوالی نمایندگی هم از سوی این شورا رد شد.
رفع ایرادات قانون انتخابات در مجلس
در
همین باره اما رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس معتقد است
شورای نگهبان به اصل استانی شدن انتخابات مجلس ایراد نگرفته است بلکه شیوه
تخصیص کرسیها در این سیستم را دارای ایراد تشخیص داده است.
«محمدجواد
کولیوند» در خصوص نظر شورای نگهبان نسبت به طرح "اصلاح موادی از قانون
انتخابات مجلس" و اینکه گفته میشود 28 ایراد را این شورا به مصوبه مجلس
وارد کرده است، اظهار داشت: شورای نگهبان 28 ایراد از مصوبه مجلس نگرفته
بلکه 10 ابهام داشته و 4 خلاف شرع و مابقی نیز اشکالات سوالی بوده است و ما
نیز باید نظر خود را بعد از قرائت گزارش شورای نگهبان بدهیم.
رئیس
کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارزیابی من
این است که شورای نگهبان به اصل استانی شدن انتخابات مجلس ایراد نگرفته
بلکه شیوه تخصیص کرسیها در این سیستم (مانند تناسبی شدن و وضعیت
کاندیداهای مستقل) را دارای ایراد دانسته است.
وی در پاسخ به این سوال
که آقای کدخدایی گفت: حقوق اقلیتها در این مصوبه مجلس نقض شده است، گفت:
این موضوع را پیش بینی کردهایم و مشکلی در زمینه حقوق اقلیتها وجود
ندارد، اما اینکه مجلس بخواهد بر نظر خود اصرار کند و به مجمع برود، مطرح
نیست بلکه باید بررسی دقیقی را انجام داده و سوالات و ابهامات را رفع کنیم.
کولیوند
ادامه داد: اگر مواردی که خلاف شرع تشخیص داده شده را رفع کنیم، ممکن است
این قانون در انتخابات 2 اسفندماه اجرائی شود در غیر اینصورت بعید به نظر
میرسد که امکان اجرائی کردن مصوبه نمایندگان، در دوره یازدهم انتخابات
مجلس وجود داشته باشد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در خصوص
لزوم حضور اعضای شورای نگهبان در جلسات رفع ایراد کمیسیون امورداخلی کشور و
شوراهای مجلس، گفت: در جلسات کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها حتما باید
اعضای شورای نگهبان نیز حضور داشته باشند تا بتوانیم در مدت زمان محدودی که
مانده، هرچه سریعتر ایرادات را بررسی و رفع کنیم.
قانون اصلاح انتخابات به انتخابات اسفند نمیرسد
پس
از این اظهارات بود که سخنگوی شورای نگهبان تکلیف را مشخص کرد و در برنامه
یه روز تازه شبکه پنج به طور رسمی گفت که «پیش بینی می کنیم اصلاح قانون
انتخابات در مقطع فعلی با توجه به کمبود زمان امکان پذیر نیست، و انتخابات
مجلس باید با قانون فعلی برگزار شود.» با این احتساب این قانون هم به
سرنوشت تصمیمات قبلی که برای اصلاح انتخابات گرفته شد، دچار می شود و باید
دید مجلس بعدی در این خصوص چه گامی برخواهد داشت؟
تأخیر در ارائه لایحه جامع انتخابات از سوی دولت
اما
«حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی در جریان بررسی این لایحه
در تذکری از تأخیر دولت در ارائه لایحه جامع انتخابات انتقاد کرد و گفته
بود: «هر وقت وارد بحث اصلاح قانون انتخابات میشویم، دوستان دولت و برخی
از همکاران میگویند دولت لایحه جامع انتخابات را داده است. از مجلس هفتم
در زمان آقای پورمحمدی وزیر کشور، لایحه جامع انتخابات در 73 صفحه آماده
شده بود، تأخیر در ارائه این لایحه در دو دولت وجود داشته و هر دوره در
مجلس شورای اسلامی بحث اصلاح قانون انتخابات مطرح میشود.»
زیرساختهای لازم جهت فعالیت احزاب نیازمند را نداریم
در
همین ارتباط، نماینده مردم شوش در مجلس در گفتوگویی اظهار داشت: «فعالیت
احزاب نیازمند زیرساختهایی است که ما آنها را نداریم. اگر به مسائل حزبی
انقلاب از اول تا به امروز دقت کنید، متوجه میشوید که اکثر احزاب ما در
چارچوبی که نظام مشخص کرده فعالیت نکردهاند. حزب باید پروبالی باشد که
خدمترسانی دولت و حاکمیت را به مردم تشدید کند. تا به امروز چنین وظیفهای
از احزاب در این حد دیده نشده است. احزاب ما مقطعی هستند. مدتی جمنا
میآید و مدتی دیگر حزبی دیگر. احزاب واقعی اینگونه فعالیت نمیکنند احزاب
مرامنامه دارند و طبق اصول رفتار است.»
احزاب در انتخابات تعیینکننده نیستند
در
مقابل علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه «احزاب در
انتخابات تعیینکننده نیستند» گفت: «هر چه قدر از استان و پایتخت به سمت
شهرهای کوچک میرویم وعدههای انتخاباتی جنبه اجرایی و عمرانی بیشتری پیدا
میکند. به غیر از شهرهای بزرگ که تبلیغات بر اساس لیست صورت میگیرد، در
بقیه شهرها مردم بر اساس خصوصیات فردی و شعارهای کاندیداها رأی میدهند.
متأسفانه از مجلس اول به بعد، کاندیداها روی به برطرف کردن نیازهای کوچک
مردم آوردند. در چنین وضعیتی مجلسی شکل میگیرد که اکثر نمایندگانش با
وعدههای اجرایی و عمرانی وارد کار شدهاند. تمام وقت این طیف از نمایندگان
صرف عمل به همان وعدهها میشود.»
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/65183/