راه ترقی

آخرين مطالب

پای درد دلِ ناشران قرآنی فرهنگ و هنر

پای درد دلِ ناشران قرآنی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- از ابتدای شبستان مصلی امام خمینی (ره) که وارد نمایشگاه قرآن می شوی ابتدا غرفه کودکان نظرت را جلب می کند و در گوشه سمت چپ سالن نیز غرفه ای بزرگ به هنرمندانی اختصاص داده شده که هنر خطاطی و یا دیگر هنرهای خود را به مردم عرضه می کنند. غرفه بسیار بزرگی که تعدادی تابلو نیز در آن به نمایش گذاشته شده است.
موضوعی که ناشران آثار قرآنی را در گوشه سمت راست کنار سالن درست چسبیده به دیوار را گله مند کرده که محل غرفه آنها دور از دید مخاطب است.
مسئول فروش نشر معارف درباره حضور ناشران در نمایشگاه قرآن می گوید: تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
محمداسماعیل عبادتی جانمایی غرفه ها را مورد انتقاد دانست و افزود: محل استقرار غرفه ناشران باید در وسط سالن باشد نه در گوشه ای که دور از دید است. در همین راهروی ناشران راهرویی رو به دیوار بود که فروش ناشران در آن صفر بود و همین مساله موجب نقل مکان غرفه داران به این قسمت کنونی شد.
وی با بیان اینکه استقبال روزهای نخست از نمایشگاه قرآن خوب نبود، یکی از دلایل آن را مربوط به فعال نبودن بن های خرید کتاب در تمامی غرفه ها به استثناء یک غرفه دانست.
مسئول فروش نشر معارف با این حال اضافه کرد: اما جز چند روز نخست، امسال با وجود گرانترشدن قیمت کاغذ، در مورد استقبال از نمایشگاه قرآن می توان گفت نه تنها کم نشده که بهتر هم شده است.

**4- 5 روز نخست نمایشگاه به بن کارت های غیرفعال گذشت
این فعال نشر قرآنی ادامه داد: 4- 5 روز اول نمایشگاه امسال درگیر مساله مربوط بن کارت های بانک صادرات بودیم که در همه غرفه ها به جز غرفه ای با عنوان «غرفه متمرکز فروش کتاب علوم قرآنی و اهل بیت (ع)» فعال نبود.
عبادتی تصریح کرد: پس از این ماجرا، ناشران به این موضوع اعتراض کردند تا بن کارت ها برای سایر غرفه ها نیز فعال شود.
مسئول فروش نشر معارف گفت: اما ماجرا باز ادامه داشت، چون شرط موافقت آنها با فعال شدن بن کارت ها در سایر غرفه ها کسر 10 درصد مبلغ فروش از حساب ناشران بود که این موضوع موجب اعتراض مجدد ناشران شد به همین دلیل کاهش 10 درصدی از محل فروش بن کارت ها توسط ناشران نیز ملغی اعلام شد.
به گفته عبادتی، این قضیه باعث شد 5-6 روز نخست، مخاطبانی که بن خرید کتاب داشتند و نمی توانستند با بن های خود از غرفه ها خرید کنند، ناراضی باز می گشتند چرا که خریدشان صرفا محدود به یک غرفه شده بود.
وی در ادامه با اشاره به تبلیغات ضعیف امسال نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز اظهار داشت: نمایشگاه یک پل ارتباطی میان ناشران آثار قرآنی و مردم است تا خانواده‌ها با این ظرفیت‌ها آشنا شوند. باید پوشش رسانه ای بیشتر شود تا نمایشگاه رونق بگیرد و مردم بیشتر از آن استقبال کنند.

**غرفه بندی ها بدون برنامه ریزی
حامد یوسفی مسوول نشر محبان حسین (ع) نیز از دیگر شرکت کنندگان نمایشگاه  گفت: استقبال از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هم نسبت به سال گذشته و هم در مقایسه با نمایشگاه کتاب بسیار کمرنگ است، چرا که ما در نمایشگاه کتاب نیز حضور داشتیم.
وی افزود: تبلیغات نمایشگاه قرآن ضعیف است و امکانات آن ضعیف تر و غرفه بندی ها نیز بدون برنامه ریزی انجام شده است.

** ساعت کارنمایشگاه می توانست از افطار تا سحر باشد
رحیم جاسبی مسوول نشر آزادی، دیگر ناشر حاضر در نمایشگاه قرآن نیز معتقد است که شاید بتوان مشکلات اقتصادی مردم را یکی از دلایل کاهش فروش و استقبال ضعیف عنوان کرد.
وی ساعت کار نمایشگاه را مناسب ایام ماه مبارک رمضان ندانست و توضیح داد: با توجه به روزه داری مردم، می توانستند از افطار تا سحر از نمایشگاه بازدید کنند و این شاید برای مخاطبان بهتر بود کما اینکه یک سال، ساعت کار نمایشگاه از افطار تا سحر مورد استقبال بسیار مردم قرار گرفت.
جاسبی توضیح داد: ساعت نمایشگاه دوپاره است، چند ساعت قبل از افطار و چند ساعت پس از افطار و این خود در حضور مردم در نمایشگاه خلل وارد کرده است.
این ناشر قرآنی با اشاره به فاصله کوتاه زمانی با نمایشگاه کتاب تهران افزود: بسیاری از مردم خریدشان را از نمایشگاه کتاب انجام داده اند و اکنون دیگر قدرت خرید از نمایشگاه قرآن ندارند که اگر این فاصله زمانی بیشتر بود شاید شرایط فرق می کرد.
او نیز از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن گله کرد که گوشه نمایشگاه را به ناشران آثار قرآنی اختصاص داده اند و اظهار داشت: خود غرفه دار برای پیدا کردن غرفه خود باید جستجو کند تا محل خود را بیابد چه برسد به بازدیدکنندگان.

** راهروها شماره ندارند
یکی دیگر از حاضران نمایشگاه که مدیر غرفه نشر صبا است نیز با بیان اینکه نمایشگاه مدیریت قوی ندارد، اظهارداشت: مدیریت نمایشگاه هر سال دست یک بخش است، این مدیریت چند سال توسط خانه کتاب انجام می شد اما امسال توسط گروهی دیگر صورت می گیرد.
محسن گرجی نیز همچون هم صنفان خود گفت: گروهی که نمایشگاه امسال در اختیار آنهاست، در مدیریت ضعیف عمل کرده اند، حتی راهروها شماره ندارد، برخی غرفه ها رو به سمت دیوار نمایشگاه بودند که به دلیل دیده نشدن و عدم استقبال از آن بخش، غرفه های خود را تخلیه کردند.
وی افزود: من به خاطر دارم حدود 6-7 سال قبل، استقبال از نمایشگاه قرآن به حدی بود که فضای بسیار کمی برای واگذاری غرفه وجود داشت، ما که ناشر قدیمی هستیم، به زحمت 9 متر به ما غرفه واگذار کردند.
وی ادامه داد: اما اکنون در مقایسه با آن سالها، استقبال به قدری کاهش یافته که به ما 2 غرفه 18 متری داده اند و اگر می خواستیم 50 متر نیز اختصاص می دادند.
مدیر غرفه نشر صبا توضیح داد: همه ساله بن خرید کتاب به مخاطبان واگذار می شود تا از ناشران خرید کنند، اما امسال یکی از ناشران با هماهنگی مدیریت نمایشگاه غرفه ای به نام «غرفه متمرکز فروش کتاب» ایجاد کرد که هم کتابهای خود را عرضه کرده و هم کتاب های تعدادی از ناشران را که در نمایشگاه شرکت نکرده اند.
گرجی گفت: مدیر این انتشاراتی با بانک صادرات هماهنگ کرده تا بن های کتاب فقط در غرفه آنها فعال باشد که این موضوع با اعتراض شدید ناشران مواجه شد.
این فعال نشر اضافه کرد: پس از این موضوع، موافقت شد که بن های کتاب در همه غرفه ها فعال باشد به شرط آنکه خانه کتاب 10 درصد از میزان فروش را برای خود بردارد، در ضمن بن ها هنگام خرید در غرفه ها به حساب غرفه داران واریز نشود بلکه به حساب خانه کتاب بیاید تا 2-3 هفته پس از پایان نمایشگاه 10 درصد از حاصل فروش را برای خود بردارد و مابقی را به ناشران بازگرداند.
مدیر غرفه نشر صبا گفت: فروش کتاب های مذهبی در نمایشگاه بسیار کم است، ناشر ناچار است کتاب ها را با تخفیفِ بسیار عرضه کند تا در انبار نماند، چون از سویی هزینه انبار کردن کتاب ها نیز بسیار گزاف است.
گرجی تصریح کرد: ما تصمیم داریم نشر صبا را متوقف کنیم چرا که گرانی کاغذ برای فعالیت نشر، صرفه اقتصادی ندارد.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) برپاست، علاقه مندان می توانند در این شبها از ساعت 17 تا 24 از این رویداد بزرگ معنوی بازدید کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/65225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران