راه ترقی

آخرين مطالب

دومین پیام تهدید آمیز ترامپ علیه ایران/ واکنش ایران به تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با لحنی محتاطانه تر از قبل تهدید کرد در صورتی که ایران علیه منافع آمریکا اقدامی بکند با "واکنش مقتدرانه" روبرو خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، ترامپ شامگاه دوشنبه، سی‌ام اردیبهشت (20 مه) (به وقت واشنگتن) در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرده « فکر می کنم که ایران اشتباه بزرگی مرتکب می شود اگر کاری انجام دهد. این کار پاسخی با تمام قدرت خواهد داشت.»
دومین پیام تهدید آمیز ترامپ علیه ایران درحالی مطرح شده که نسبت به پیام قبلی محتاطانه‌تر به نظر می‌رسد.
ترامپ در عین حال گفته که آمریکا شواهدی مبنی بر اقدام احتمالی ایران علیه این کشور در دست ندارد. همچنین اعلام آمادگی کرده که اگر سران ایران به او تلفن کنند با آنها مذاکره خواهد کرد.
ترامپ پیشتر در شامگاه یک‌شنبه 29 اردیبهشت طی توئیتی تهدید آمیز خاطرنشان کرده بود که اگر ایران بخواهد مبارزه کند، این پایان رسمی جمهوری اسلامی خواهد بود.» که این توییت وی با پاسخ قاطع محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد.

واکنش ایران به تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا
وزیر خارجه در پیامی توییتری ضمن رد تهدید توییتری رئیس‌جمهور آمریکا به او یادآور شد که همانطور که «اسکندر مقدونی»، «چنگیزخان» و دیگر مهاجمان نتوانستند ایران را از بین ببرند، او نیز راه به جایی نخواهد برد.
ظریف در این پیام توئیتری خاطرنشان کرد، " دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی های‌ برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد."

وقت آن است ترامپ لجنزار را بخشکاند
«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دوشنبه با اشاره به سلطه مافیای تسلیحات بر سیاست خارجی آمریکا از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به مقابله با آن بپردازد.
او در توئیتر با اشاره به بخشی از سخنان ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «دونالد ترامپ به درستی از "مجتمع نظامی-صنعتی" که آمریکا را به سمت جنگ‌های همیشگی می‌کشاند، نکوهش می‌کند.»
ظریف در ادامه نوشت: «اما اینکه به تیم B اجازه داده شود با دوشیدن قصابان مستبد و فروختن گسترده سلاح به آنها دیپلماسی را نابود کنند و جنایت‌های جنگی را تشویق کنند دستاوردی غیر از تقویت همان مجتمع نظامی-صنعتی ندارد.»
منظور وزیر خارجه ایران از تیم B، گروهی از سیاستمداران جنگ‌طلب در دنیا است که نام یا نام خانوادگی با حرف B شروع می‌شود. این گروه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی را شامل می‌شوند.
ظریف در ادامه یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر اینکه در صورت ورود به کاخ سفید «لجنزار واشنگتن» را خواهد خشکاند (اشاره به بخش‌های پنهان که سیاست‌های دولت را هدایت می‌کنند) را به او یادآوری کرده است.
ظریف در ادامه توئیتش نوشته است: «آیا وقت خشکاندن لجنزار [واشنگتن] نرسیده است؟»
ترامپ در بخشی از مصاحبه خود با فاکس‌نیوز که بامداد دوشنبه منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال بروز جنگ با ایران به نقش مافیای تسلیحات یا اصطلاحاً «مجتمع نظامی-صنعتی» در سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا اشاره کرده بود.
او گفت: «بسیار خوب، من آدمی هستم که درباره این جنگ‌هایی که 19 سال پیش اتفاق افتاد صحبت کرده‌ام و نیروهای ما هنوز در آنجا هستند. خودتان را گول نزنید، شما یک مجتمع نظامی-صنعتی دارید. آنها جنگ را دوست دارند. همان‌طور که می‌دانید در سوریه وقتی من خلافت [داعش] را از بین بردم گفتم که می‌خواهم نیروهایمان را برگردانم، اینها گُر گرفتند. اینجا در واشنگتن آدم‌هایی هستند که هیچ‌وقت نمی‌خواهند [نیروها] خارج شوند.»

واکنش جهانگیری به هشدار ترامپ
معاون اول رئیس جمهوری درواکنش به توییت تهدیدآمیز اخیر ترامپ نسبت به ایران، گفت: ترامپ متاسفانه اوج ناآشنایی خود با تاریخ ایران را نشان داد.
اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در آیین افتتاح موزه ملی ورزش در محل کمیته ملی المپیک افزود: مقامات آمریکایی باید یک دوره تاریخ ایران را مرور کنند تا بدانند این کشور جایگاهش در طول تاریخ دنیا چه بوده است و به نفع آنها نیست که با ما وارد جنگ شوند.
وی گفت: ما در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته ایم و آمریکایی ها از سه سال گذشته فشارهای زیادی را بر ملت ما تحمیل کردند و هر روز بر دامنه آن می افزایند. آنان خیلی از کارهایی که باید به صورت روتین انجام می دادند را به شکلی جلوه دادند که گویا اقدام ویژه ای انجام داده اند که نمونه اش همین ورود ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: برنامه ای که آنان می گویند برای جلوگیری از صادرات نفت ایران دارند را طوری جلوه دادند که گویی قرار است اتفاق ویژه ای بیفتد. در حالی که رهبرمعظم انقلاب در مراسم افطاری با مسئولان کشور تاکید کردند که جنگ نخواهد شد و آمریکایی ها هم به نفع شان نیست که وارد جنگ شوند. پس ان شاءالله جنگ نخواهد شد.
وی با اشاره به تناقض گویی های مقامات آمریکایی نسبت به ایران، اظهار داشت: ترامپ خودش گفته است که ما با این تناقض گویی ها می خواهیم کاری کنیم که در داخل ایران کسی متوجه نشود ما می خواهیم چکار کنیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه مدیران نباید توجهی به اظهار نظرهای مختلف آمریکایی ها کنند، تصریح کرد: اگر قرار باشد ما هر روز به حرف آمریکایی ها گوش کنیم و ببینیم آنها چه می کنند دیگر نمی شود گامی برای توسعه کشور پرداخت پس همه مسئولان خودشان را از این فضا دور کنند و کارشان را انجام دهند.
وی اظهار داشت: البته بخشی از این فشارها روانی است و بخشی از آن واقعی است که هدف اصلی آنها این است که با این فشارها ملت ایران را وادار به عکس العمل هایی که دنبال آن هستند، بکنند.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ضرورت دوم این است که همه کشورمان یکپارچه قلمداد شود، اظهار داشت: هیچ رکنی از نظام نباید در شرایط فعلی حتی اگر قبول ندارد، یک رکن دیگر را تضعیف کند و مورد سوالات حاشیه ای قرار دهد و از صحنه خارج کند. مخصوصاً دولتی که مسئول اداره امور کشور است.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: تضعیف دولت و آسیب زدن به آن در هیچ مقطعی کار عاقلانه ای نیست و مخصوصا در شرایط فعلی که این دولت می خواهد در برابر چنین گرفتاریهایی که یک عده در پی نواختن تبل جنگ هستند و عده ای دیگر به فکر چیزهای دیگر هستند، کشور را اداره کند.
جهانگیری با بیان اینکه ضرورت سوم در حال حاضر بازسازی و احیای سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده است، تاکید کرد: آمریکایی ها بسیار می کوشند که مردم ایران نسبت به خودشان و آینده شان ناامید شوند و بگویند هیچ آینده‌ای در این کشور وجود ندارد اما نخبگان کشور و سرمایه های نمادین آن و نیز همه کسانی که حرفشان در مردم تاثیر دارد، برایشان هیچ رسالتی مهمتر از این نیست که نسبت به بالا بردن سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده تلاش کنند.
وی گفت: ضرورت چهارم این است که ما فضای بین المللی را به گونه ای مدیریت کنیم که همانطور که آمریکایی ها تاکنون در همه مواضع شان در سالها و ماههای اخیر علیه ایران، تنها و منزوی بودند و حداکثر دو کشور در منطقه و رژیم صهیونیستی از آنان حمایت می کرد، این انزوا همچنان برای آمریکا بماند و فضای بین‌المللی مدافع مواضع و حرکت‌های ایران باشد و کشور را با سربلندی از این پیچ تند و مقداری خطرناک، عبور دهیم.

نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه‌ای خطاب به دبیرکل این سازمان تأکید کرد ایران به دنبال جنگ نیست اما اگر جنگی از سوی دیگران تحمیل شود، قاطعانه از خود دفاع خواهد کرد.
مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان تأکید کرد ایران به دنبال ایجاد درگیری و جنگ نیست ولی اگر دیگران جنگ را تحمیل کنند، قاطعانه از امنیت ملت و کشور دفاع خواهد کرد.
این بخشی از نامه‌ای است که مجید تخت روانچی اخیراً به آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان ارسال کرده و ضمن هشدار نسبت به تلاش‌های تفرقه‌افکنانه و فتنه‌جویانه خارج از منطقه و تأکید بر گفتگو میان کشورهای منطقه به عنوان تنها راه حل مسائل منطقه خلیج فارس، خواستار اقدام دبیرکل در این زمینه شده است.
متن کامل نامه نماینده دائم کشورمان بدین شرح است:
«عالیجناب،
من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما می‌نویسم. در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریق دروغ‌پراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبارگمراه‌کننده و با اتکای به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند. هدف آنها تفرقه‌افکنی افزون تر بین کشورهای منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آنها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنش‌آلود است. اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر گردد.
جمهوری اسلامی ایران بارها درباره نیات فتنه‌انگیزانه چنین محافلی و پیامدهای گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی اهداف آنها هشدار داده است. به نوبه خود، ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و می‌کند و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد. با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتیِ دفاعِ مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد.
با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشم‌انداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین‌المللی و خصوصاً سازمان ملل متحد نمی‌توانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه‌های آن بی‌تفاوت باشند. اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هر گونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر رفته و مطمئناً پیامدهای جدی و گسترده‌ای بر صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت.
عدم اقدام، یک رهیافت باخت ـ باخت بوده و می‌تواند به یک فاجعه منجر شود که باید از آن اجتناب گردد. در واقع، تنها راه حل، اتخاذ رویکرد برد ـ برد از طریق مشارکت فعالانه می‌باشد. بر این اساس، از نظر جمهوری اسلامی ایران، مسائل امنیتی پیچیده فعلی منطقه منحصراً از طریق تعامل سازنده و گفتگو میان کشورهای حوزه خلیج فارس قابل مهار شدن و حل و فصل است. چنین گفتگوی منطقه‌ای باید بر احترام متقابل و همچنین اصول کلی پذیرفته شده و اهداف مشترک، به ویژه احترام به حاکمیت، یکپارچگی سرزمینی و استقلال سیاسی همه کشورها؛ نقض‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی؛ عدم دخالت در امور داخلی؛ حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات؛ عدم تهدید یا استفاده از زور؛ و ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه در منطقه استوار باشد.
همانگونه که جناب آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند، ایجاد یک مجمع گفتگوی جمعی در منطقه خلیج فارس برای تسهیل تعاملات، اقدامی است که باید قبل از این انجام می‌شد. فرآیند گفتگوهای منطقه‌ای می‌تواند با تقویت تفاهم، به توافق در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله اقداماتی جهت تقویت اعتماد و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز؛ و تضمین آزادی دریانوردی و جریان آزاد انرژی منجر گردد. این فرآیند در نهایت حتی می‌تواند شامل ایجاد ترتیبات رسمی در زمینه عدم تجاوز و همچنین همکاری‌های امنیتی نیز باشد.
در همین راستا و با توجه به اینکه بند 8 قطعنامه 598 (1987) شورای امنیت دبیرکل را به بررسی «اقدامات لازم جهت تقویت امنیت و ثبات در منطقه» فراخوانده است، جنابعالی می‌توانید با اجرائی کردن این بند، چتر بین‌المللی لازم برای راه اندازی چنین گفتگوی منطقه‌ای را فراهم سازید.
موجب امتنان خواهد بود چنانچه دستور دهید این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر گردد.
لطفاً، عالیجناب، احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.»

فرمانده نهاجا: نیروی هوایی ارتش آماده دفاع از مردم و امنیت ملی است
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نهاجا) تاکید کرد: نیروی هوایی در دفاع و حراست از مردم و امنیت ملی حضور فعال دارد و از آمادگی مطلوب برخوردار است.
امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» در بازدید از توانمندی‌ها و طرح‌های عملیاتی پایگاه‌های بوشهر، بندرعباس و اصفهان در جمع خلبانان و کارکنان فنی با تاکید بر ضرورت امیدوار بودن به نصرت الهی، رمز تحقق این وعده قطعی الهی را پایداری، استقامت و ایمان داشتن به پیروزی حتمی در برابر دشمن عنوان کرد و گفت: نیروی هوایی در همه صحنه‌ها در دفاع و حراست از مردم و منافع ملی حضور فعال داشته و همواره از آمادگی مطلوب روحی و رزمی برخوردار است.
وی با اشاره به برخورداری نیروی هوایی از جوانان مستعد، باانگیزه، خوش فکر و ورزیده در تخصص‌های مختلف به‌ویژه تخصص‌های پروازی و فنی گفت: شما برای رویارویی با هرگونه ماجراجویی دشمن الگوهای عملی همانند شهید بابایی، شهید دوران و از قهرمانانی همچون امیر برات‌پور بهره‌مند هستید که بدون واهمه از استعداد رزمی دشمن خالق حماسه‌های بی‌بدیل بودند.
 فرمانده نیروی هوایی با استناد به آیه‌ای از سوره مبارکه بقره اظهار داشت: وعده حق حتمی است و خداوند متعال وعده داده است اگر با صبر، در مقابل فشار و تهدید دشمن استقامت و مقاومت داشته باشیم قطعاً عِده و عُده کم ما بر عِده و عُده زیاد آنها به اذن خداوند پیروز خواهد شد پس با اراده قوی و مصمم آمادگی لازم را کسب کنید و نسبت به این وعده الهی ایمان داشته باشید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/65245/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد