شرق چین، منبع افزایش انتشار گازهای تخریبگر ازن است اقتصاد

شرق چین، منبع افزایش انتشار گازهای تخریبگر ازن است

راه ترقی - با اینکه مدت‌ها است قانون منع استفاده از مواد تخریب‌کننده ازن تصویب شده است، ولی افزایشی در میزان انتشار این مواد دیده شده که اکنون پژوهشگران منشا آن را پیدا کرده‌اند.

حدود یک دهه است که استفاده از مواد تخریب کننده‌ی ازن در جهان ممنوع شده است ولی به‌نظر می‌رسد میزان این انتشارات در شرق چین مجددا افزایش یافته است. در پژوهش منتشر شده به‌دست گروهی از پژوهشگران بین‌المللی در نشریه‌ی Nature ، پژوهشگران برای یافتن این منبع نامشخص انتشارات از شبکه‌ی جهانی ایستگاه‌های نظارتی استفاده کردند. براساس این داده‌ها، 40 تا 60 درصد از افزایش در انتشارات از سال 2013، احتمالا ناشی از فعالیت‌های صنعتی غیرقانونی در استان‌های شاندونگ و هبئی در چین است. کلروفلوئوروکربن11 (CFC-11) یک ماده‌ی شیمیایی قوی تخریب‌کننده‌ی ازن است که نقش مهمی در شکل‌گیری سوراخ لایه‌ی ازن در فصل بهار روی قطب جنوب دارد. در گذشته، از CFC-11 به‌طور عمده به‌عنوان یک پیشرانه در محصولات آئروسل و نیز به‌عنوان یک عامل ایجاد پف در فوم‌های پلاستیکی استفاده می‌شد. تولید و استفاده از CFC-11 به‌وسیله‌ی پروتکل جهانی مونترال کنترل می‌شود. استفاده از این ماده از سال 1996 در کشورهای توسعه‌یافته و از سال 2010 در تمامی کشورهای جهان ممنوع شد. این امر موجب کاهش قابل‌توجه CFC-11 در اتمسفر شده است. اندازه‌گیری‌های بلندمدت CFC-11 در کیپ گریم در تاسمانی نشان می‌دهد که مقدار این ماده در اتمسفر در سال 1994 در اوج خود بود و در سال 2018 تا 14 درصد کاهش پیدا کرد. البته این کاهش به اندازه‌ی مورد انتظار ناشی از توقف کامل تولید و استفاده از این ماده نیست.
مقادیر CFC-11 که در ایستگاه استرالیا واقع در شمال غربی تاسمانی اندازه‌گیری شده است مطالعه‌ای که در سال 2014 منتشر شد، اولین مطالعه‌ای بود که نشان می‌داد روند کاهشی انتشار CFC-11 در سال 2002 متوقف شده است. در سال 2015، دانشمندان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) به دولت استرالیا اعلام کردند که این انتشارات به‌طور قابل‌توجهی از سال 2011 افزایش یافته است. علت این بازگشت به حالت قبل یک معما بود. یک توضیح اولیه برای این موضوع در سال 2018 به دست آمد؛ زمانی‌که پژوهشگرانی تحت هدایت استفان مونتزکا داده‌های CFC-11 جمع‌آوری شده در ماونا لوا در هاوایی را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که منشا افرایش این انتشارات، عمدتا شرق آسیا و احتمالا پیامدی از تولید غیرقانونی این ماده است. تیم مونتزکا نتیجه گرفتند که اگر این افزایش در CFC-11 افزایش پیدا کند، بسته شدن سوراخ ازن در قطب جنوب سال‌ها به تعویق خواهد افتاد. باتوجه‌به اینکه ماونا لوا بیش از 8 هزار کیلومتر با شرق آسیا فاصله دارد، این کار عملیات کارآگاهانه‌ی قابل توجهی بود.
انتشارات جهانی CFC-11 براساس اندازه‌گیری‌های اتمسفری در مقایسه‌با کاهش مورد انتظار در این ترکیب درصورت رعایت پروتکل مونترال یک توضیح دقیق‌تر به‌تازگی در مجله‌ی Nature منتشر شد. این پژوهش با همکاری پروهشگران بین‌المللی تحت هدایت مت ریگبی از دانشگاه بریستول در انگلستان و سانی یانگ پارک از دانشگاه ملی کیونگ پوک در کره‌جنوبی و با یاری پژوهشگرانی از ژاپن، آمریکا، استرالیا و سوئیس انجام شد. مقاله‌های مرتبط:
سوراخ لایه اوزون کماکان یک مسئله حیاتی و تهدیدآمیز است توافق مونترال؛ مثالی بارز از مؤثر بودن موافقت‌نامه‌های زیست‌محیطی بر کره زمین میراث جرج بوش پدر برای محیط زیست و اقلیم جهان
در مطالعه‌ی جدید از داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله‌ی شبکه نظارت جهانی AGAGE استفاده شد. این اطلاعات هر دو ساعت یک بار از گوسان، کره جنوبی و ایستگاه وابسته به AGAGE در هاتروما در ژاپن جمع‌آوری شده بود. گوسان و هاتروما به ترتیب هزار و دو هزار کیلومتر با مرکز مشکوک انتشارات CFC-11 در شرق آسیا فاصله دارند. داده‌های کره و ژاپن نشان می‌داد که انتشارات جدید CFC-11 درواقع از شرق چین به‌ویژه از استان‌های شاندونگ و هبئی می‌آیند و این مقدار از سال 2013 به حدود 7 هزار تن در سال افزایش پیدا کرده است. در همین حین، دیگر شبکه‌های AGAGE شواهدی از افزایش در انتشارات CFC-11 در نقاط دیگر جهان ازجمله آمریکای شمالی، اروپا ، ژاپن، کره و استرالیا پیدا نکردند. در حالیکه مطالعه‌ی جدید علت تقریبا نیمی از افزایش جهانی در انتشارات را مشخص می‌کند، ممکن است افزایش‌های کوچک‌تر در دیگر کشورها و حتی در بخش‌های دیگر چین وجود داشته باشند که تحت پوشش شبکه‌ی AGAGE نیستند. مناطق وسیعی در جهان وجود دارند که اطلاعات دقیق کمی در مورد انتشارات CFC آن‌ها در دست است.
نقشه‌ای که نشان می‌دهد افزایش انتشار CFC-11 از کدام مناطق منشا گرفته است بااین‌حال، مطالعه‌ی اخیر نقطه‌ی عطف مهمی در نشان دادن توانایی دانشمندان علوم جوی در زمینه‌ی مشخص کردن مناطق و اندازه‌ی انتشار مواد تخریب‌کننده‌ی ازن است. اکنون موضوع مهم این است که مشخص کنیم کدام صنایع مسئول این انتشارات جدید هستند. اگر انتشارات، ناشی از تولید و استفاده از محصولاتی نظیر فوم‌ها باشد احتمالا ما تاکنون ما فقط بخشی از کل مقادیر CFC-11 را که به‌طور غیرقانونی تولید شده است، دیده‌ایم. باقی‌مانده‌ها ممکن است در ساختمان‌ها و سردکننده‌ها پنهان باشند و درنهایت در دهه‌های آینده وارد اتمسفر شوند. در حالیکه مطالعه‌ی حاضر نمی‌تواند تعیین کند که کدام صنعت یا صنایع مسئول این امر هستند، شواهدی قوی فراهم می‌کند که نشان می‌دهد مقدار قابل‌توجه انشارات جدید CFC-11 از کشور چین منشا می‌گیرند. مقامات چینی طی چند سال گذشته برخی از تاسیسات غیرقانونی تولیدکننده‌ی این ماده را شناسایی و تعطیل کرده‌اند. این مطالعه بر اهمیت اندازه‌گیری‌های بلندمدت گازهایی نظیر CFC-11 برای تأیید اینکه آیا پروتکل‌ها و پیمان‌های بین‌المللی رعایت می‌شود یا نه، تاکید می‌کند. همچنین با نشان دادن نقش شبکه‌های جهانی برای تشخیص انتشارات منطقه‌ای مواد تخریب کننده‌ی ازن، موجب تشویق گسترش این شبکه‌ها در سرتاسر جهان می‌شود تا بتوان به‌وسیله‌ی آن با سرعت بیشتری تخلفات از این پروتکل را شناسایی کرد.

شرایط اقتصادی کشور سخت‌تر از زمان جنگ

امسال ارز اربعین نداریم

توقف شاخص بورس در کانال 294 هزار واحدی در آخرین هفته تابستان

بلژیک به اینستکس پیوست

آمادگی برخی بانک‌های اروپایی برای پیوستن به اینستکس

واکنش وزارت کشاورزی به خبر "فساد 1000 میلیارد تومانی"

٣٠٠ میلیارد تومان به تغذیه دانشجویان اختصاص می‌یابد

لایحه حمایت از سهامداران خرد و اصلاح موادی از قانون تجارت تصویب شد

گوشی تاشو بعدی سامسونگ با نام W20 5G احتمالا آبان‌ ماه معرفی می‌شود

فروش ردمی K20 و K20 پرو از مرز سه‌میلیون دستگاه گذشت

بیست و هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا افتتاح شد

پنج ماهه امسال بیش از 103 هزار تن شمش آلومینیوم تولید شد

جهت‌گیری دولت تبدیل سواحل مکران به یکی از مهمترین کانون‌های توسعه کشور است

کراس اور چینی آی‌ویز U5 رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد

هم‌‌بنیان‌گذار نتفلیکس از سال‌های ابتدایی و تمسخر از سوی بلاک‌باستر می‌گوید

مایکروسافت تاریخ برگزاری کنفرانس بیلد 2020 را اعلام کرد

کوین نیک به شما می‌گوید می‌توانید بیت کوین رایگان به‌دست‌ آورید یا خیر

چرا خودروهای مدرن به سیستم‌‌ برق 48 ولتی احتیاج دارند؟

اختلال افسردگی عمده؛ عامل 20 بیماری دیگر در بدن

رحمانی: بانک صنعت و معدن محور تامین مالی برنامه‌های داخلی‌سازی باشد

دستور جهانگیری به وزارت اقتصاد، سازمان بودجه و صندوق توسعه ملی

حذف چهار صفر از پول ملی، آخرین گام در اصلاحات پولی

کاهش تولید خودروهای تجاری در چهار ماه نخست سال جاری

سرفیس پرو 7 مایکروسافت احتمالا در پنج مدل عرضه می‌شود

فریم 76: الخاندرو گونزالس ایناریتو، امانوئل لوبزکی و رئالیسم جادویی

رندرهای منتسب به خانواده میت 30 هواوی فاش شدند

فروش ویژه 30+70 بازگشت به مدرسه بانی مد

نمودار افزایش وزن و قیمت آیفون در گذر زمان از سیر تغییرات دستگاه‌های اپل خبر می‌دهد

مرسدس AMG GT 63 S با تیونینگ پوزایدون معرفی شد

چرا باید در طی پرواز زیاد آب بنوشیم؟

شورای نگهبان به طرح سامان‌دهی صنعت خودرو ایراد گرفت

پیوند منحصر‌به‌فرد کانگوروهای عظیم‌الجثه باستانی با پاندای غول‌پیکر

بهای جهانی نفت اوج گرفت

سهم نیم درصدی ایران از اقتصاد جهان

پروژکتور لیزری 4K ال‌ جی قیمت ارزان‌تری از تلویزیون OLED دارد

ازراک از مادربورد X570 Aqua رونمایی کرد

مصاحبه با مدیرعامل شرکت Razer؛ از پروژه‌ی آتنا، AMD و ساخت تُستِر تا چرخ‌زدن در فیسبوک

نگاه اولیه به قابلیت‌های Google Camera 7، اپلیکیشن دوربین پیکسل 4 گوگل

عرضه پنج محصول معدنی در بورس کالا

هفت راز ترید ارزهای دیجیتال از زبان کوین نیک

اپل احتمالا شارژرهای بی‌سیم دوطرفه آیفون‌های جدید را غیرفعال کرده است

اپل دو ویدئو تبلیغاتی جدید از آیفون 11 پرو منتشر کرد

خودرو مفهومی ویژن مرسدس سیمپلکس رونمایی شد

برنامه به‌روز‌رسانی اندروید 10 برای گوشی‌های هوشمند ریل می اوپو مشخص شد

کارت‌های گرافیک پایین‌رده‌ی AMD از قابلیت Radeon Image Sharpening پشتیبانی می‌کند

مشخصات وان پلاس 7T و وان پلاس 7T پرو پیش از رونمایی رسمی منتشر شد

دژپا؛ تولیدکننده دوربین مداربسته ایرانی

تماس امن برای کاربران اسنپ فعال شد

مشخصات گلگسی M10 اس سامسونگ فاش شد

چه انتظاراتی از سرفیس پرو 7، جدیدترین محصول هیبریدی مایکروسافت داریم؟