راه ترقی

آخرين مطالب

شاهد 129 دست بلند ایران در آسمان انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- پهپاد شاهد 129 یکی از پیشرفته‌ترین پرنده هدایت پذیر از راه دور ایران است که رسماً در سال 1392 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این پهپاد کاملاً ایرانی یک پرنده 2 منظور است که علاوه بر انجام عملیات‌های شناسایی می‌تواند با کمک موشک‌ها، اهداف زمینی را منهدم کند.

شاهد 129 با مداومت پروازی 24 ساعت و شعاع عملیاتی بیش یک هزار و 700 کیلومتر بر خلاف نمونه‌های مشابه که برای کنترل از سیستم‌های ماهواره‌ای بهره می‌برند، توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور هدایت می‌شود.

مصرف سوخت بنزین سوپر توسط موتور «توربوپراپ» این پهپاد هزینه‌های پرواز و مأموریت را نسبت به دیگر پهپاد ها کاهش چشم گیری داده است.

این پرنده بدون سرنشین علاوه بر مصارف نظامی می‌تواند در رصد مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

این پهپاد که سقف پروازی آن 24 هزار پا است می‌تواند با استفاده از ارابه‌های فرود خود در انواع باندها نشست و برخاست داشته باشد.

به دلیل مداومت پروازی و ویژگی‌های «شاهد 129» مانند توانایی پرواز در شرایط نامساعد جوی ماموریت‌هایی، چون رصد و شناسایی عملیاتی، انهدام مواضع دشمن و عکس برداری از مواضع و انتقال به مرکز فرماندهی برای تصمیم گیری ن‌هایی و جنگال واگذار شده است.

موتور شاهد

موتور «شاهد 129» از نوع ملخی فشار دهنده با ملخ سه پره است که در انتهای بدنه قرار دارد که این محل نصب به عملکرد بهینه سامانه الکترواپتیکی مستقر در دماغه کمک می‌کند و قدرت پرواز را افزایش خواهد داد. این موتور می‌تواند یکی از دو نوع پیستونی یا توربوپراپ باشد که با توجه به سقف پرواز حدود 24 هزار تا 25 هزار پایی اعلام شده برای این پهپاد احتمال وجود موتور پیستونی در نمونه‌های فعلی تقویت می‌شود و اعلام وجود برنامه‌های افزایش سقف پرواز این هواپیما نیز امری است که قاعدتاً با بهره‌گیری از موتور توربوپراپ مقدور می‌شود.

تصویری از موتور پیشران شاهد 129

تسلیحات شاهد 129

شاهد برای حمله به اهداف خود از بمب‌های هوشمندی همچون «سدید» و «قائم» بهره می‌برد که از قدرت تخریب و دقت قابل قبولی برخوردارند. بمب هوشمند سدید با دقت بسیار بالا و قابلیت ارسال تصویر می‌تواند بدون نیاز به موتور به سمت هدف پرواز کند؛ وزن کلی این بمب 34 کیلوگرم، طول آن 1630 میلی متر و قطر آن 152 میلی متر است و از سر جنگی شدید الانفجار و ترکش شونده بهره می‌برد.

سدید که با فرآیند «برخورد مستقیم به هدف» منفجر می‌شود در انواع سامانه‌های هدایت اپتیکی، لیزری و فروسرخ تولید شده است. علاوه بر سدید نوع پیشرفته این سلاح تحت عنوان قائم نیز می‌تواند توسط پهپاد شاهد 129 مورد استفاده قرار گیرد. سر جنگی کوچک و دقت بالا باعث می‌شود تا این مهمات را بتوان در شرایط مختلف و با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار دارد.

حمله به تروریست‌ها

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته برای نخستین بار تصاویر استفاده از پهپاد شاهد 129 علیه مواضع گروه‌های تروریستی را به نمایش گذاشت.

سپاه سال گذشته در حمله موشکی و پهپادی به مقر تروریست‌های تکفیری که منجر به هلاکت و زخمی شدن شمار زیادی از تروریست‌ها و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز شد از پهپاد شاهد 129 استفاده کرد.

سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه در عملیات موشکی و پهپادی «ضربت محرم» از تاکتیک متفاوتی استفاده کردیم، گفت: در این عملیات با استفاده از روش‌های خاص اطلاعاتی و پس از اطمینان از حضور فرماندهان داعشی، عملیات با غافلگیری انجام شد.

وی به اجرای عملیات ترکیبی و استفاده از پهپادهای رزمی در این عملیات اشاره کرد و یادآور شد: پهپادهای بمب افکن ما با غافلگیری وارد منطقه شدند و به اجرای عملیات خود پرداختند و با تصاویری که پس از عملیات به دست ما رسید، میزان دقت عملیات برای همگان روشن شد.

تصاویری که شاهد 129 در عملیات ضربت محرم ثبت کرد

فناوری پهپادهای نسل پنج

فرمانده نیروی هوایی ارتش هم چندی پیش با بیان اینکه ایران به فناوری‌های روز دنیا از جمله پهپادهای نسل 5 دست یافته است، اعلام کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جزو پنج قدرت ساخت پهپاد رزمی در جهان هستند.

امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» اظهارداشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پهپادهای مورد استفاده خود را کاملاً بومی و با کمک متخصصان داخلی تولید می‌کنند.

وی افزود: انواع پهپادهای مورد نیاز خود را در داخل کشور می‌سازیم و جزو پنج کشور برتر جهان در ساخت پهپاد هستیم.

این فرمانده ارشد نظامی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی ارتش نیز در کنار سایر نیروهای مسلح انواع پهپادهای بُرد بلند، رزمی و شناسایی را تولید می‌کند و در اختیار دارد.

امیر نصیرزاده به خودکفایی صنایع دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: تمام دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و تهدید به دست آمده‌اند.

وی از اجرای عملیات‌های متنوع پهپادی در نیروی هوایی خبرداد و گفت: در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 97 برای نخستین بار در کشور عملیات پرواز ترکیبی پهپادها و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اجرایی شد.

اذعان اندیشکده انگلیسی به پیشرفت ایران در ساخت پهپاد

اندیشکده مطالعات راهبردی «روسی» (Russi) در گزارشی با عنوان «هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه» با بررسی کشورهای دارنده فناوری در منطقه یعنی ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود سال‌ها تحریم در حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه نیروی هوایی، توانسته به طور مستقل هواپیماهای بدون سرنشین خود را توسعه دهد و از این هواپیماها علیه اهداف گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه استفاده کند.

در این گزارش با یادآوری عملیات نیروهای ایرانی در شکار هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی «آر کی و 170» (RQ170) آمریکایی آمده است: متخصصان ایرانی توانستند که کل مجموعه این پهپاد آمریکایی را با روش مهندسی معکوس بسازند.

شاهد 129 هر هدفی را منهدم می‌کند

«شاهد 129» با فناوری بومی ساخته شده می‌تواند هر هدفی را در مقیاس کوچک و متوسط با هدف گیری دقیق منهدم کند و به عنوان دست بلند سپاه پاسداران در رصد عملیات برون مرزی شناخته می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع منظور از عملیات برون مرزی این است که در آب‌های خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی هیچ تحرکی از طرف ناوهای آمریکایی از نگاه تیزبین این پهپاد دور نخواهد ماند و تصویربرداری عملیاتی در مواقع لزوم انجام خواهد شد و دوربین‌های عملیاتی این پهپاد به صورت 24 ساعته و بدون وقفه آماده رصد و تصویربرداری است.

امروز جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از انواع پهپادهای شناسایی، جنگ الکترونیک، رزمی، ترابری و انتحاری یکی از بزرگترین قدرت‌های پهپادی جهان است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/65888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟