بزرگنمايي:
راه ترقی- محمد مهدی طهرانچی روز چهارشنبه در اجلاس «دانشگاه آزاد اسلامی؛ گام دوم
انقلاب اسلامی» افزود: در دانشگاه باید به خود سازی، جامعه پردازی و تمدن
سازی مورد نظر در گام دوم انقلاب توجه شود.
اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی؛ گام دوم انقلاب اسلامی با حضور علی اکبر
ولایتی رئیس هیأت امنا دانشگاه آزاد، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی
نماینده ولی فقیه در دانشگاهها، حجتالاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر
شورای عالی انقلاب فرهنگی، میرحمایت میرزاده عضو رؤسای کمیسیونهای مجلس و
برخی معاونان دانشگاه آزاد برگزار شد.
طهرانچی دراین اجلاس با بیان اینکه در آغاز راه گام دوم انقلاب هستیم و
باید حرکت را شتابان کنیم، افزود: این امر با جهاد علمی میسر میشود.
به گفته طهرانچی دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است و اگر انقلاب گام اول
را طی کرده و به گام دوم رسیده دانشگاه آزاد هم گام اول را طی کرده و به
گام دوم وارد میشود.
وی تصریح کرد: باید در گام دوم انقلاب روح بعد تثبیت تحول را آغاز کرد،
گام دوم انقلاب دکترین انقلاب اسلامی است و باید بسیار به آن پرداخته شود.
در این اجلاس که در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد، طهرانچی
با بیان اینکه دانشگاه آزاد برکت حاصل از انقلاب اسلامی است گفت: چله اول
انقلاب اسلامی نقاط نقصانی دارد که باید درچله دوم حل شود. در طول این مدت
ایران در بین 10 کشور جهان جزو پیشقراولان رشد علمی بوده و این مسیری است
که دنیا انتخاب کرده است. امروزه نام جمهوری اسلامی در رشد آموزش عالی کشور
جز 5 کشور اول دنیا مطرح شده است.
وی افزود: دسترسی به آموزش عالی رکن رکین اقتصاد دانش بنیان است. دسترسی
گسترده به آموزش عالی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد که امروزه با کاهش
جمعیت آموزش عالی مواجه شدهایم و از 48 درصد میزان ورودی دانشجو به 43
درصد و به مرور به پایین 40 درصد خواهیم رسید.
طهرانچی افزود: دانشگاه مرکز مهم تقویت قوه عاقله است.دانشجویان باید
امیدوار و خوشبین پرورش یابند. در گام دوم باید تحول را شروع کرد.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: بیانیه گام دوم یک حرکت تحول آفرین را
دارد پس دانشگاه هم نباید بگوید به دوران تثبیت نزدیک شده است و باید برای
چله دوم شروع به تحول کند. باید در دانشگاه آزاد به شبکه گسترده دانشجویان
دانشگاه آزاد غنا بخشیم.
طهرانچی در ادامه بیان کرد: در گام دوم انقلاب باید به درک تحولات
اقتصادی اجتماعی و علمی توجه کنیم. دانشگاه آزاد در افق 1400 دانشگاه
انتخاب اول دانشجویان برای ورود به دانشگاهها خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: تنظیم رابطه تحصیل و اشتغال، معنویت و نیاز سنجی
علمی و سرعت پیشرفت علمی و حرکت در جهت تمدن سازی چارچوب طرح تحول دانشگاه
آزاد است. رشد کمی را در دانشگاه آزاد باید تبدیل به فرصت کنیم.
طهرانچی تاکید کرد: ما در دانشگاه نیازمند بازمهندسی آموزش خود هستیم.
کسب درآمد از رشته با هدف ایجاد درآمد در دانشگاه آزاد ممنوع است و باید
آموزش هوشمند منطقهای را هدف قرار داده و در این راستا اقتصاد هر شهری را
تحلیل کرده تا نهایتاً اقتصاد آن شهر را ارتقا دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در پایان نامه و رساله دکتری برنامهای
طراحی کردهایم که به نام برنامه علمی طراحی شده تا استاد و دانشجو علاوه
بر برنامه آموزشی برنامه پژوهشی و فرهنگی هم داشته باشند. البته ما در
دانشگاه آزاد پژوهش و فرهنگ را فوق برنامه نمیدانیم و برای ما جز
برنامههای اصلی است.
وی گفت: دانشگاه آزاد سالانه 80 هزار دانشجوی ارشد و 10 هزار دانشجوی
دکتری میپذیرد که این آثار قابل توجه است و دانشجویان ارشد و دکتری از یک
سامانه تز دکتری میگیرند که این اتفاق پارادوکس صنعت و دانشگاه را محکمتر
میکند. ناگفته نماند دانشگاه آزاد سالی 80 هزار پایان نامه ارائه میدهد.
طهرانچی گفت: با استناد به بیانات رهبری اقتدار ملی توسط سه عنصر اقتصاد
قوی و مقاوم، علم پیشرفته و افزون و حفظ روحیه انقلاب گری مهیا میشود و
اگر این سه پیشرفت حاصل شود دشمن شکست میخورد.
رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: دشمن با حرکت ملی دشمنی کرده و در گام دوم
انقلاب کارشکنی میکند که با آگاهی مسئولین و مردم میتوان سرنوشت را به
طریقی که خودمان میخواهیم تغییر دهیم و خداوند سرنوشت قومی را تغییر
نمیدهد مگر اینکه خود آن قوم بخواهند.
طهرانچی در جمع خبرنگاران در خصوص برنامههای دانشگاه آزاد در جهت گام
دوم انقلاب گفت: هم زمان با تغییر مدیریتی در دانشگاه آزاد گام دومی را در
نظر گرفتیم که منطبق بر آنچه که در بیانیه گام دوم رهبری است حرکت کنیم.
وی چهار آمایش آموزشی، پژوهشی، مهارتی و فن آوری را در جهت این بیانیه
مهم عنوان کرد وافزود: ما با اقتصاد شهری که از قابلیتهای این دانشگاه است
میتوانیم در پهنه گسترده کشور به صورتی کارآمد در خدمت اقتصاد شهری و
بالابردن بهره وری و بستر سازی اشتغال دانش بنیان جوانان حرکت کنیم.
طهرانچی این حرکت را در حوزه آموزش و مهارت عنوان کرد و گفت: در حوزه
آموزش اقتصاد هر شهر را مورد بررسی قرار دادیم تا متوجه آن شویم که بر چه
پایهای است و تغییراتی را در آموزش و رشتهها و سطوح رشتهها آماده کرده
تا بفهمیم جوانان هر شهر متناسب با اقتصاد آن شهر و کار آمد در اقتصاد آن
تربیت شوند.
وی در حوزه علوم انسانی افزود: بومی سازی، تعالی و کارآمد سازی رشتهها
مورد توجه دانشگاه آزاد است و یکی از ضعفهای مفرط آموزش عالی جدا بودن
رشتههای علوم انسانی از جامعه است و مسائل جامعه را دنبال نمیکند.