راه ترقی

آخرين مطالب

تلاش اروپا برای نجات برجام؛ رایزنی موگرینی با پمپئو / احتمال سفر وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه به تهران سياسي

تلاش اروپا برای نجات برجام؛ رایزنی موگرینی با پمپئو / احتمال سفر وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه به تهران
  بزرگنمايي:

راه ترقی- هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار و گفت و گو کرد.
‌فدریکا موگرینی عصر سه شنبه با مایک پمپئو در محل وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد اما هنوز جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.
وی روز گذشته در یک کنفرانس خبری که بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ برگزار شد، درباره پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام گفته بود، ایران همچنان به این تعهدات پایبند است.
موگرینی گفت که این اتحادیه قبل از اینکه در مورد خواست ایران برای کاهش تعهداتش به برجام تصمیم گیری کند، منتظر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌ماند.
اختلاف اروپا با آمریکایی ها پس از تصمیم یکجانبه و غیرقانونی دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران، جدی بود اما در مواجهه با تحریم های آمریکا علیه ایران نتوانستند اقدام موثری برای انتفاع مردم ایران از منافع اقتصادی برجام انجام دهند.
از این رو، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برخی از محدودیت های موجود در برجام را بر اساس مفاد 26 و 36 این توافق بین المللی مورد تایید شورای امنیت، کاهش دهد اما به اروپایی ها فرصتی 60 روزه داد تا بتوانند برای اجرای کامل تعهدات خود راهی بیابند.

احتمال سفر وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه به تهران
خبرگزاری رویترز مدعی شده وزیران خارجه سه کشور بزرگ اروپایی در راستای تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای برجام ممکن است به ایران سفر کنند.
یک رسانه انگلیسی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای تکاپوهای جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای برجام هستند.
کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.
خبرگزاری رویترز مدعی شده واکنش اولیه ایران به خروج آمریکا از برجام انتظار برای به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، اما تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای عدم صدور معافیت‌های نفتی، محاسبات تهران را تغییر داده است.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه 27 خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.
این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.
یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتزز گفته در صورتی که ایران این اقدام را انجام دهد برای اتحادیه اروپا به منزله «پایان بازی» خواهد بود.
دیپلمات‌های اروپایی همچنین گفته‌اند تروئیکای اروپایی در روزهای آینده دیپلماسی خود را افزایش خواهند داد. رایزنی‌های میان تروئیکای اروپا و مدیران سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه در همین راستا خواهد بود.
قرار است «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل ایران روز 27 ژوئن با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار خواهد کرد. ایران قرار است در همین روز از سقف اورانیوم غنی‌شده عبور کند.
خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از این خبر نوشته وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند، اگرچه این موضوع در حال حاضر فقط یکی از گزینه‌های اروپایی‌ها است.
سه دیپلمات هم گفته‌انداعضای کمیسیون مشترک برجام طرف دو هفته آینده دیدار خواهند کرد. دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند تروئیکای اروپایی گفته‌اند در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، آنها چاره‌ای جز احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد نخواهند داشت.

ایران نسبت به توانایی اتحادیه اروپا برای نجات برجام شک و تردید دارد
3 دیپلمات آگاه نیز گفته‌اند که نشست کمیسیون مشترک برجام احتمالا طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد.
یک منبع اطلاعاتی غربی که نامش فاش نشده درباره تهدید ایران برای نقض محدودیت‌های اعمال شده در برجام، گفت: ارزیابی ما این است که ایران هنوز نمی‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود.
یک منبع آگاه ایرانی نیز گفت: تهران نسبت به توانایی اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای شک و تردید دارد. تقریبا همه در ساختار حاکمیتی ایران بر این باورند که حتی اگر اروپایی‌ها بخواهند توافق هسته‌ای را نجات دهند، قدرت و توانایی کافی را برای نجات این توافق ندارند.
رویترز افزود: اگر ایران مفاد برجام را نقض کند، 2 راه وجود دارد تا سایر طرف‌ها بتوانند هرگونه اقدام برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را به تاخیر بیندازند.
نخستین راه این است که مقام‌های ارشد اروپایی گفته‌اند تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود را درباره تحولات برنامه هسته‌ای ایران اعلام نکند، آنها اقدام به هیچ کاری نخواهند کرد.
گزارش فصلی بعدی آژانس درباره ایران قرار است 29 یا 30 اوت (7 و 8 شهریور) منتشر شود. البته این احتمال وجود دارد در صورتی که ایران محدودیت تولید 300 کیلوگرم اورانیوم را نقض کند، آژانس خواستار برگزاری یک نشست فوق العاده شود.
البته برخی دیپلمات‌ها بر این باورند که 3 کشور اروپایی احتمالا منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهند ماند و بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی خود اقدام خواهند کرد.
دومین روش نیز آن است که از مکانیسم کمیسیون مشترک برجام استفاده شود، آن هم در صورتی که مفاد برجام از سوی ایران نقض شود و در نهایت تحریم‌ها مجددا اعمال شود، مگر آنکه شورای امنیت سازمان ملل به تمدید معافیت‌های تحریمی رای مثبت بدهد.

دو شرط ایران برای اروپایی‌ها برای ادامه پایبندی به برجام
ایران اکنون در مرحله آزمایش تعامل طرف اروپایی با ضرب الاجلی است که تهران تعیین کرد و اینکه اروپاییها تا چه اندازه حاضرند خواسته های تهران را عملی کنند.
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: تهران، دو پیش شرط اجرای سازوکار ویژه مالی اینستکس و پاسخ دادن به خواسته های هسته ای ایران در چارچوب توافقنامه هسته ای را دو شرط ادامه پایبندی به این توافقنامه اعلام کرد.
 نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران، درباره کاهش پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای به علت ناامید شدن از اروپایی ها گفت: می توان گفت ایران اکنون در مرحله آزمایش تعامل طرف اروپایی با ضرب الاجلی است که تهران تعیین کرد و اینکه اروپایی ها تا چه اندازه حاضرند خواسته های تهران را عملی کنند و به تعهداتشان در توافقنامه هسته ای پایبند باشند. بنابراین تهران منتظر پایان مهلت تعیین شده است. ایران می گوید به برداشتن گام های خود ادامه می دهد و برای گام های بعدی آماده می شود.
خبرنگار این شبکه افزود: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب سیاست آزمایش اروپایی ها، امروز اعلام کرد از طرف اروپایی خواسته است تجهیزات هسته ای در اختیار ایران قرار دهد. به گفته کمالوندی، این درخواست از اروپایی ها برای آزمایش میزان پایبندی اروپایی ها به توافقنامه هسته ای است، زیرا بر اساس این توافقنامه، ایران حق دارد از دانش صلح آمیز هسته ای دیگر کشورها استفاده کند.
 ایران اعلام کرد تهران شاهد تحرکات دیپلماتیک به ویژه در مسئله توافقنامه هسته ای است و قرار است دستیار هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور سفر کند. همچنین نشستی در سطح کارشناسان بین ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد. گفته می شود، ممکن است در چند روز آینده و شاید در چند هفته آینده، زمینه تفاهم هایی ایجاد شود که آغاز فعالیت سازوکار مالی اینستکس خواهد بود.
 بنابراین ایران اکنون دو شرط در پیش روی اتحادیه اروپا مطرح می کند که شامل اجرای اینستکس پیش از پایان مهلت و نیز پاسخ دادن به خواسته های هسته ای ایران است. اما تهران همزمان می گوید اقداماتی را در تاسیسات فوردو و نطنز و اراک برای برداشتن گام های بعدی در صورت پایبند نبودن طرف اروپایی به تعهداتش، صورت داده است. کمالوندی تاکید کرد گام های احتمالی ایران با سرعت برداشته خواهد شد و در این صورت ممکن است بازگشت به توافقنامه هسته ای دشوار باشد.
 وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز اعلام کرد یادآوری و نیز هشدار به طرف اروپایی بود. ایران به طرف اروپایی یادآوری کرد که مهلت 60 روزه در آستانه پایان یافتن قرار دارد. تهران همچنین به طرف اروپایی هشدار داد که اگر خواسته های ایران را نپذیرد و این کشور نتواند از توافقنامه هسته ای استفاده کند، گام دوم را بر خواهد داشت. تهران می گوید هنوز با سقف 120 تن آب سنگین فاصله دارد و اگر به این سطح برسد، برای صادرات آن تلاش خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/68620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان