راه ترقی

آخرين مطالب

سوزان رایس: ترامپ نماینده ای را برای گفت و گو با ایران تعیین کند سياسي

سوزان رایس: ترامپ نماینده ای را برای گفت و گو با ایران تعیین کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- تمام این هیاهویی که در ماجرای تصمیم گیری و انصراف از حمله به ایران پیش آمد؛ ناشی از اشتباه خروج "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای بود.
رایس در این یادداشت می نویسد:
اگر اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را باور کنیم، ارزیابی مان این است که این کشور تنها 10 دقیقه تا راه انداختن جنگ با ایران فاصله داشت.
اشتباه نکنید. این حمله اگر اتفاق می افتاد؛ حمله ای نبود که ایران را به درد بیاورد و او هم به راحتی آن را هضم کند.
یک چنین حمله ای؛ تازه نقطه آغاز یک جنگ پرهزینه می شد که جان هزاران سرباز وظیفه آمریکا در خلیج فارس را به خطر می انداخت. امنیت متحدان منطقه ای را مستقیماً در معرض خطر قرار می داد. اقتصاد جهانی را به لرزه در می آورد به این دلیل که گلوگاه کشتیرانی از طریق "تنگه هرمز" که آبراه حیاتی کشتیرانی است را خفه می کرد.
ترامپ ادعا می کند که فکر و تصمیم بهتر را انجام داده است. در دقایق پایانی او تصمیم گرفت از حمله به ایران صرف نظر کند چون اگر این حمله صورت می گرفت طبق برآوردهای صورت گرفته 150 ایرانی کشته می شدند و این پاسخی نامتقارن به سرنگون شدن یک فروند پهپاد بدون سرنشین می بود که امکان دارد سرگردان در حریم هوایی ایران به پرواز درآمده است.
ببایید به صراحت اعلام کنیم این تصمیمی که در لحظات آخر گرفته شد، صحیح و البته بهتر از هر جایگزین ممکن دیگری بوده است.
اما خطر جنگ هنوز باقیست.
تصورش را بکنید اگر در آن 10 دقیقه حساس و مهم پیش از فرمان حمله، رئیس جمهوری تصمیم گیری اش برای جنگ را خوب و با تأمل فراوان نمی سنجید و همه ابعاد و زوایا و پیامدهای آن را بررسی نمی کرد، آن زمان ما در زمین (در میدان جنگ) چگونه خود را جمع و جور می کردیم؟
من به عنوان کسی که تجربه کار کردن در پست مشاور امنیت ملی را داشته ام و در بسیاری از تصمیم گیری ها راجع به اینکه آیا و کی باید از نیروی نظامی استفاده کرد مشارکت داشته ام، با صراحت تمام و اطمینانی بیش از همیشه اعلام می کنم که فرآیند تصمیم سازی در حوزه امنیت ملی ما به طرز خطرناکی ناکارآمد است.
اگر ترامپ صادق باشد باید بپذیرد که او قبل از تصمیم گیری برای صدور فرمان حمله نظامی، به اندازه کافی به خطرات و پیامدهایی که یک اقدام نظامی به همراه خواهد داشت، فکر نکرده است.
تلفات بالقوه غیرنظامیان که از پیامدهای هر اقدام نظامی است؛ موضوع مهمی است که به ندرت امکان دارد از نگاه تصمیم سازان جنگ مورد غفلت واقع بشود. این مسئله حتماً باید در تصمیم گیری اولیه بدقت مورد توجه قرار می گرفت.
"جان بولتون" مشاور امنیت ملی که بیش از یک دهه است که توصیه به حمله به ایران می کند، آیا نتوانست یک ارزیابی بینابینی از هر دو طرف را ارایه دهد؟
اما به هر حال یک روزنه امید وجود دارد. و آن این است که اگر ترامپ واقعاً جنگ با ایران را نخواهد و هدفش این باشد که کنترل سیاست گذاری در حوزه امنیت ملی را خود بدست گیرد؛ آنجاست که می توان به روند اوضاع امیدوار بود.
به هر دلیل، ترامپ تصمیم گرفت به ایران حمله نکند. او اکنون می تواند این بحث را مطرح کند که حمله نکرد تا وارد بحث راه حل های دیپلماتیک شود.
ایرانی ها هم ادعا می کنند که یک فروند هواپیمای حامل 35 سرنشین که سربازان وظیفه بوده است را ساقط نکردند و به جای آن پهپاد را به زمین انداختند.
هردو طرف به برطرف شدن بحران کمک کردند و اجازه ندادند جنگ دربگیرد.راست یا دروغ؛ به هر حال این رویداد کمک کرد تنش ها فروبنشیند.
برای آنکه ثابت شود تن ها فرو نشسته است؛ ترامپ لازم است با شفافیت و اراده ای غیر متعارف وارد عمل شود.
در این وادی عمل؛ او لازم است همزمان در چند زمینه اقدام نماید.
نخست آنکه؛ او باید مشاور غیرقابل کنترل امنیت ملی خود و تابع محض جنگ طلب او یعنی وزیر خارجه را به حاشیه براند.
دوم آنکه؛ رئیس جمهوری باید خطوط قرمزش برای یک اقدام نظامی علیه ایران را هم باریک کند و هم شفاف.
او باید به وضوح مشخص کند که سه عامل است که پاسخ نظامی آمریکا را احراز می کند. این سه عامل عبارتست از: 1- حمله به نیروهای نظامی آمریکا، 2- حرکت ایران به سمت بدست آوردن مواد هسته ای برای رسیدن به بمب و 3- حمله مستقیم ایران به اسرائیل.
همچنین ترامپ باید به کنگره اطمینان دهد که جنگ غیرضروری با ایران را آغاز نخواهد کرد چراکه یک چنین جنگی ناقض خطوط قرمز خود ترامپ خواهد بود و دور زدن مجوز قانونی مصوب سال 2002 میلادی است که استفاده از نیروی زور علیه "القاعده" را قانونی شمرده است.
سوم آنکه؛ ترامپ باید سریعاً خطوط قرمزش را با ارسال نامه ای به اطلاع ایران برساند و راهی را برای اجتناب از جنگ پیشنهاد بدهد.
در این اقدام؛ لازم است یک سفیر مجرب بازنشسته که شغلش سفارت است به کشور ایران فرستاده شود. این فرد باید فردی در قواره "بیل برنز" معاون اسبق وزارت خارجه باشد که تجربه مذاکره با ایران را دارد و یا فردی باشد همچون "توماس پیکرینگ" با شش دوره تجربه سفارت و معاون اسق وزیر خارجه.
اگر ترامپ نمی تواند هیچ فردی خارج از تیم خود را بپذیرد، می تواند "جان سولیوان" معاون وزیر خارجه که به خردمندی و عقلانیت مشهور است را به نیویورک بفرستد تا با سفیر ایران در سازمان ملل "مجید تخت روانچی" ملاقات کند. تخت روانچی تحصیل کرده آمریکاست و کمک بسزایی در مذاکرات هسته ای کرد و یک کانال قابل اعتماد برای ارتباط با تهران است.
چهارم آنکه؛ ترامپ باید گام های دوجانبه را بردارد تا هردو طرف این فرصت را پیدا کنند که بطور خیلی جزیی بنای آشنایی و اطمینان و اعتماد به یکدیگر را بسازند و این بنا راهگشای بحث هایی مهمتر میان دو طرف باشد.
به عنوان نمونه؛ ترامپ می تواند پیشنهاد دهد که ایران مجاز باشد اورانیوم کمتر غنی شده خود را به خارج صادر کند و در ازاء آن تهدیدش برای تخطی کردن از محدودیت مندرج در توافق هسته ای در مورد محدودیت در انبار کردن اورانیوم غنی شده اش را به بعد موکول کند.
ایران می گوید که اورانیوم را استفاده می کند و یا می فروشد تا سوخت نیروگاه برق خود را تامین نماید و اما ترامپ ماه گذشته جلوی صدور اورانیوم ایران را گرفت.
در مرحله بعد؛ او می تواند جلوی اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به خلیج فارس را بگیرد تا ایران هم محکم تعهد بسپارد کشتیرانی بین المللی را و یا هواپیماهای خارجی را هدف قرار نمی دهد. در این روند می توان یک مهلت 90 روزه معین کرد و همزمان این گزینه را هم محفوظ نگاه داشت که در صورت نیاز نیروهای نظامی بیشتری در منطقه مستقر خواهند شد.
پنجم آنکه؛ اگر ایران فوراً "همه آمریکایی های زندانی در ایران را آزاد کند" و با گفت وگوهای مستقیم با آمریکا و سایر شرکای توافق هسته ای در مورد تمدید کردن و قوی تر کردن توافق هسته ای موافقت نماید، در ازاء آن ترامپ می بایست خروجش از توافق هسته ای را برای یک "مدت زمان مشخص" به حال تعلیق درآورد و تحریم های جدید را و شاید هم قسمتی از این تحریمها را موقتاً به حال تعلیق درآورد.
اگر این گفت وگوها مثمر ثمر باشد و شاهد پیشرفت؛ ما می توانیم لغو تحریمها را گسترش دهیم.
محو کردن ابدی تهدید هسته ای ایران باید اولویت همه روسای جمهور آمریکا باشد.
درخواست دولت ترامپ برای آنکه جمهوری اسلامی همزمان دست از همه فعالیت های منطقه ای بکشد؛ عملاً بطور کامل شکست خورد. ترامپ توافق هسته ای را قربانی کرد و در ازائش هیچ چیز بدست نیاورد.
اگر توافقی جدید مفید فایده افتد، دولت ترامپ می تواند راهی جداگانه را بپیماید و در مورد مهار کردن سایر جنبه های رفتار جمهوری اسلامی مذاکره کند.
البته امکان آن هست که هیچکدام از این گام های فزاینده دوجانبه خوب پیش نرود. امکان دارد جمهوری اسلامی حاضر به گفت وگو نشود.
امکان دارد ترامپ میلی به استفاده از دیپلماسی و یا کم کردن فشارها نداشته باشد.
امکان دارد بولتون و پمپئو؛ عربستان سعودی و اسرائیل تحریک کننده وقوع یک درگیری شوند که ناگزیر پای ما هم به درون آن کشیده شود.
اما به هر حال؛ یک نکته کاملاً روشن است.
اگر آن تلاشی که در فوق بدان اشاره شد در کار نباشد؛ ما ظاهراً" به مسیر جاده ای خواهیم افتاد که سنگدلانه ما را به جنگی پرهزینه و مرگبار با ایران سوق خواهد داد.
خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران و اعمال تحریم های فلج کننده آن هم در حالی که ایران کاملاً به توافق عمل کرده بود؛ عملی بود احمقانه و پیش بینی می شد که نتیجه معکوس داشته باشد.
ما امروز همانجایی هستیم که طبیعی است باشیم.
کمترین گزینه بدی که پیش روی ماست این است؛ راهی را پیدا کنیم که اهرمی بدست ما بدهد تا با آن اشتباهات عظیم رئیس جمهور را برطرف نماییم و همزمان نشان دهیم که اراده و ظرفیت آن را داریم که از مواضعمان عقب بنشینیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/68892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد