راه ترقی

آخرين مطالب

نبود تطابق فارغ‌التحصیلان با نیاز جامعه، اساسی‌ترین مشکل اشتغال است دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمدرضا شریعتمداری روز دوشنبه در همایش روسای دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی و فناوری در دانشگاه الزهرا با معرفی کتاب تجربیات 12 وزیر در حوزه اشتغال، افزود: مکتوب و مدون کردن تجربیات وزرا که هر کدام در زمان‌های خاص سیاست‌گذار بخش اشتغال بودند کار ارزشمندی است و می‌تواند به ما در سیاست‌گذاری‌های جدید و تعیین مسیر راه کمک کند.

وی ادامه داد: این کار را بیشتر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه کندی کانادا و اندیشکده بروکلین انجام داده‌اند و امیدوارم در سایر حوزه‌ها این کار با کمک اساتید دانشگاه ادامه یابد.

شریعتمداری با اشاره به وضعیت اشتغال در ابتدای انقلاب گفت: ما در سال اول انقلاب 30 میلیون جمعیت و مشارکت اقتصادی متوسط به پایین داشتیم و هیچکدام از ابزار تکنولوژی و وسایل رفاهی امروز وجود نداشت اما اکنون با 81 میلیون نفر جمعیت و مشارکت اقتصادی متوسط به بالا و توقعات بالاتر به همراه یک انقلاب ایدئولوژیک که منحصر به مرزهای داخلی نمی‌شود روبرو هستیم که تاثیرات مثبت و منفی در حوزه اشتغال دارد.

وی ادامه داد: به باور بیشتر کارشناسان اقتصادی اشتغال قلب اقتصاد یک کشور است در برخی دوره‌ها اشتغال به عنوان یک برنامه مستقل از سیاست‌های اقتصادی تعریف می‌شد. به طور مثال منابع مالی در اختیار یک حوزه برای این امر اختصاص پیدا می‌کند در حالی که اشتغال با مسائل مختلفی اعم از فرهنگی و اجتماعی در ارتباط است و نمی‌توان فقط با دادن تسهیلات به آن دست پیدا کرد. اما بارها با توجه به این اصل این کار را تکرار کردیم.

شریعتمداری با اشاره به بودجه‌های اختصاص یافته در دولت‌های مختلف برای اشتغال گفت: در دولت خاتمی در سال پایانی، 900 میلیارد تومان برای این حوزه در نظر گرفته شد و هنگامی که دولت یازدهم بر سر کار آمد این عدد به 45 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

وی تصریح کرد: اخیراً نیز یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال کردیم و تلاش داریم با روش‌های مختلف آن را تبدیل به یک منابع پایدار برای ایجاد اشتغال مولد کنیم.

وی اظهار کرد: اشتغال حاصل سرمایه‌گذاری و مفهوم چند وجهی است که باید امنیت سرمایه‌گذاری در آن صورت گیرد، فضای اشتغال در کشور باید رغبت ایجاد کند تا موجب جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در این برنامه طرح اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی مطرح و بودجه در نظر گرفته شده است همچنین حدود 70 درصد از منابع اشتغال پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: برای کشور 80 میلیونی با این حجم از نیروی انسانی و میزان قابل توجه جمعیت دانشگاهی اگر کار اساسی انجام نشود مسیر اشتغال با فراز و فرود طی می‌شود، همچنین کشور نیازمند تحول در عرصه‌های گوناگون است.
شریعتمداری تصریح کرد: مطالبات در سطوح جغرافیایی مختلف کشور و همچنین نیازمندی‌های اشتغال در استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نیاز است فارغ التحصیلان مسیر دیگری را طی کنند و با توجه به نیاز جامعه علم بیاموزند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از دیگر مسائل اشتغال این است که دانش‌آموختگانی که دارای مهارت‌های کافی نیستند و آمادگی انجام کار را ندارند وارد بازار کار می‌شوند که باید کارورزی لازم را ببینند.

شریعتمداری تصریح کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فنی تربیت و مهارت در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده و دبیرخانه‌ای به صورت مستقل با همکاری سازمان فنی و حرفه ای نیز مستقر شده است تا در تمامی مراکز یک برنامه هماهنگی در حوزه اشتغال و تربیت نیروهای کار آمد انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین در این شورا از تجربیات بین‌المللی دانشگاه‌هایی که نیروی ماهر کار تربیت می‌کنند نیز استفاده می‌شود تا تمامی نهادها هماهنگ شوند و تمامی نیروهای فارغ التحصیل و دانشگاهی به بهترین شکل استفاده شود.

شریعتمداری ادامه داد: نیاز است در این مسیر از تجربه کره جنوبی در دهه 90 که به کشور ما شباهت دارد استفاده کنیم که چگونه از انباشت نیروی کار تحصیلکرده جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: نیاز است طریقه آموزش افراد اصلاح شود زیرا در تربیت تکنسین دارای محدودیت هستیم.

وی اظهار کرد: طرح دیگری نیز موجود است که فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها را آموزش‌های توسعه‌ای می‌دهند که ناقص است و نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارد.

وزیر کار تصریح کرد: باید متناسب با ظرفیت‌های کشور نیروی لازم آموزش دیده تربیت شود به عنوان مثال بوم‌گردی و فعالیت‌های گردشگری ارزش افزوده زیادی دارد اما نیروی متخصص نداریم. همچنین باید از فضاهای فیزیکی مراکزی مانند پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی که فاقد دانشجو هستند برای تربیت نیروی مناسب استفاده شود.

وی عنوان کرد: در کشور از دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش بنیان زیاد صحبت می‌شود اما لازم است نیازهای آنها نیز تامین مالی شود.

شریعتمداری تصریح کرد: با پشتوانه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری وزارت کار برای اولین بار در کشور شرایط ایجاد اعطای وام ایجاد و از صندوق مالی خرد تضمین شده رونمایی شده است، همچنین برنامه‌ریزی شده که با تاسیس تعاونی و استفاده از صندوق تعاونی‌های خرد، دانش بنیان‌ها از تامین ضمانت و نقدینگی بهره ببرند.

وزیر کار تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت علوم اولین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد و مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: اشتغال نیاز به مطالعه جامع دارد که آموزش عالی و بخش‌های اقتصادی مربوطه باید مطالعه جامع انجام داده و کسب و کار را توسعه دهند.

وی درباره راهکار ایجاد اشتغال گفت: استفاده از طرح‌های زودبازده و راستی آزمایی راه حل اساسی ایجاد شرایط مطلوب برای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است که باید با کمک دانشگاه‌ها انجام شود.
نیاز است در این زمینه کارگروه مشترکی ایجاد و نتایج آن به دولت ابلاغ شود تا مشکل اشتغال حل شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/69643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت