سرپرست وزارت آموزش و پرورش نگاه علمی و توان عملیاتی بالایی دارد
گفتگو
بزرگنمايي:
راه ترقی- «رضوان حکیم زاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و
آموزش به طرح دیدگاه و نظر خود درباره وزیر آینده وزارت آموزش و پرورش
پرداخت و از حسینی به عنوان فردی نام برد که استفاده از خرد جمعی و مشورت
پذیری از ویژگیهای بارز او است.
سوال: تغییرات متعدد چه تأثیری بر نظام تعلیم و تربیت دارد؟
حکیم زاده: آموزش و پرورش با تعداد بسیار زیادی از افراد
جامعه به عنوان دانش آموز و والدین آنها به صورت مستقیم تماس دارد. 14
میلیون دانش آموز به علاوه خانواده آنها جمعیتی حدود 42 میلیون نفر از
افراد جامعه هستند که آموزش و پرورش در زندگی روزانه آنها حضور دارد. لذا
با هر گونه تصمیمی آنها نیز تحت تأثیر خواهند بود.
البته سایر افراد جامعه نیز غیر مستقیم تحت تأثیر نظام آموزشی هستند. از
این رو بحث استقرار وزیر برای وزارتخانهای مانند آموزش و پرورش بسیار مهم
است. هر چند به واسطه زحمات معلمان و مدیران مدارس با وجود تغییر و تحولات
و آمدوشدها در فرایندهای تعلیم و تربیت خللی ایجاد نمیشود، اما نمیتوان
گفت فقدان استقرار وزیر در، نظام آموزشی و به تبع آن جامعه تأثیری ندارد.
درست است که در تلاش فرهنگیان خللی ایجاد نمیشود و آنها مانند گذشته تلاش
خود را خواهند داشت اما یک نظام مستقر تصمیمات مؤثر و مطلوبتری میگیرد.از
این رو معرفی حتی یک روز زودتر وزیر پیشنهادی به نفع کل جامعه است.
سوال: نظر شما در رابطه با گزینه پیشنهادی دولت تدبیر و امید چیست؟
حکیم زاده: اول این را بگویم که من خیلی امیدوار و
خوشبین هستم که در رابطه با گزینه پیشنهادی قطعاًً دولت شخصی را انتخاب و
به عنوان سرپرست معرفی کرده است که گزینه وزارت نیز هست، بر اساس رویههای
موجود اگر قرار بود سید جواد حسینی گزینه نهایی دولت نباشد باید یکی از
افراد حاضر در وزارتخانه سرپرستی را برعهده میگرفت تا گزینه نهایی به مجلس
معرفی شود.
اما قبل از اینکه نظرم را به صورت خاص در خصوص حسینی بیان کنم اجازه دهید
به بیان ویژگیهایی بپردازم که هر شخصی که میخواهد سکان وزارتخانهای
مانند آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد باید دارا باشد.
فردی که میخواهد وزیر آموزش و پرورش باشد باید واجد دانش و دیدگاه تربیتی
باشد زیرا رسالت اصلی و کار تخصصی وزارت آموزش و پرورش تربیت است.نمیشود
به عنوان مثال با دانش و دید علم مکانیک و یا پزشکی و غیره هدایت جریان
تربیت را برعهده گرفت. این موضوع واقعاً مهم است.
ویژگی دوم تجربه کار عملی در عرصه عمل تربیتی است، هر چقدر تجربه کار عملی
از سطوح پایین به بالا باشد به نحوه مدیریت صحیح کمک میکند.
ویژگی سوم خرد و هنر مدیریتی است. شخص باید تجربه مدیریت کلان داشته باشد و
نشان دهد که شیوههای صحیح مدیریت را میداند. قائل به استفاده از خرد
جمعی در تصمیم گیری است خودش را دانای کل نمیداند و البته قدرت و قاطعیت
تصمیم گیری هم دارد. این ویژگیها واقعاً مهم هستند.
برداشت من این است که در گزینه پیشنهادی دولت هر سه این ویژگیها وجود
دارد. من یک مثال بیاورم. در اولین هفته کاری وی اعلام کرد که علاقه مند
است برای کار تخصصی تعلیم و تربیت با اساتید و صاحبنظران این حوزه ارتباط
بگیرد و اولین نشست عمومی خود را با استادان علوم تربیتی و روانشناسی کشور
برگزار کردد. وی که هم از اساتید دانشگاه فرهنگیان است اعلام کرد قصد دارد
بین وزارت آموزش و پرورش و بدنه علمی تعلیم و تربیت ارتباط نظام مند برقرار
کند تا تصمیمات وزارتخانه، بیش از پیش پشتوانه علمی داشته باشد و از طرفی
اساتید ما نیز شناخت بهتری نسبت به میدان عمل تعلیم و تربیت یعنی مدرسه
پیدا کنند. در جلسهای که بدین منظور تشکیل شد مقرر شد به صورت نظاممند
این نوع همکاری تعریف شود.این جلسه و صحبتهای حسینی در جمع تخصصی بین
اساتید علوم تربیتی بازخورد خیلی خوبی داشت.
نکته دیگر اینکه سید جواد حسینی در سطوح مختلف آموزشی تجارب زیسته خوبی
دارد و از معلمی و مدیری به این سطح وارد شده و از طرفی وی قبلاً مدیرکل
استان خراسان رضوی بوده و مدیریت در آموزش و پرورش و استانداری این استان
با توجه به تنوع و تکثری که در آداب، فرهنگ و رسوم و نیز حضور اتباع دارد
اشخاص را صاحب تجربههای ارزشمند میکند.سعه صدری که وی در پس گرفتن شکایت
از همکاران فرهنگی اصحاب رسانه داشت و شیوه پیشنهادی وی برای رسیدگی به این
قبیل موضوعات نشانگر همین موضوع است.
یکی از نکات مثبت سوابق حسینی تجربه مدیریت کلان در خارج از آموزش و پرورش
است. دعوت از وی برای مدیریت در سطوح بالا بدین معنی است که حسینی توان و
روشهای مدیریتی مناسبی داشته است و فرصت مناسبی داشته تا از بیرون
وزارتخانه نیز به مسائل آموزش و پرورش نگاه کند. برخی ممکن است به این
موضوع نقد داشته باشند و فعالیت در پست مهم معاون اجتماعی، سیاسی وامنیتی
استان را دال بر سیاسی بودن تلقی وی کنند. اما من نظرم متفاوت است و آن را
یک تجربه ارزشمند می دانم به ویژه در استان خراسان رضوی. البته وی در این
مدت کوتاه حضورش نشان داده که علاقه مند است با همه اشخاص فارغ از
گرایشهای سیاسی کار کند و از تجارب گذشته هم استفاده کند که کاملاً هم
ضروری است و برعکس آن قابل قبول نیست.
یکی از ویژگیهای حسینی در این مدت کمک گرفتن از اشخاصی است که در گذشته
صاحب تجربه بودند به طور مثال در اولین جلسه با مدیران کل استانها از تمام
وزرای دولت دکتر روحانی دعوت کرد. البته دانش آشتیانی بخاطر مسافرت در این
جلسه حضور نداشت اما علیاصغر فانی و سیدمحمد بطحائی حضور یافتند؛ این
نشان میدهد که وی قائل به این مساله نیست که گذشته باید دور انداخته شود.
در جمع بندی این مطلب بگویم که برخی افراد از منظر تئوریک و فکری قوی هستند
اما با چالشهای اجرا درگیر بوده اند و توان عملیاتی ندارند، برخی دیگر از
افراد صرفاً مدیر اجرایی قوی هستند اما توان فکری لازم را ندارند. اما به
طور خلاصه بگویم که نگاه علمی و توان عملیاتی بالا ویژگی بارز سرپرست کنونی
وزارت آموزش و پرورش است به ویژه که قائل به استفاده از خرد جمعی و مشورت
پذیر هم هست.
سوال: انتظارات شما به عنوان متولی آموزش ابتدایی کشور از وزیر آینده چیست؟
حکیم زاده: در سند تحول بنیادین به درستی به اولویت
تخصیص منابع به دوره مهم و با اهمیت ابتدایی تاکید شده است همچنین بر
داشتن نگاه تخصصی به دوره ابتدایی. لذا انتظار ما عمل بر اساس همین مفاد
سند است. که البته در زمان وزرای قبلی نیز همواره بر این مسئله تاکید میشد
و ما احساس میکردیم که دوره ابتدایی در نگاه این مسئولان مهم است. اکنون
سید جواد حسینی هم قائل به همین دیدگاه است و از این منظر جای امیدواری
بسیاری وجود دارد
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/70010/