بزرگنمايي:
راه ترقی- برنامه «پرده آخر» با موضوع معایب و محاسن دورههای آموزش بازیگری کوتاه
مدت، با حضور مسعود میرطاهری (بازیگر تئاتر و مدرس بازیگری)، آرش فلاحت
پیشه (بازیگر تئاتر و مدرس بازیگری) و حمید رحیمی (بازیگر تئاتر و مدرس
بازیگری) از شبکه رادیویی «گفت وگو» روی آنتن رفت.
بازیگری علم است
حمید رحیمی با اشاره به اینکه بازیگری روشی برای زندگی کردن است، گفت:
بازیگر راهی را انتخاب میکند که به واسطه آن هنر انسان بودن را تجربه و
زندگی کند. یک انسان خوب شاید یک بازیگر خوب نباشد، اما یک بازیگر خوب باید
انسان خوبی باشد.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه بازیگری یک علم است، اظهار داشت:
متأسفانه برخی افراد با اهتمام به عمل زیبایی و بدون تخصص وارد بازیگری
میشوند و گمان میکنند که بازیگر حرفهای هستند، در حالی که میتوانستند
در رشته مُد و مدلینگ فرد موفقی باشند.
وی با بیان اینکه یک بازیگر همیشه به هوش و فن و تکنیک و تفکر نیاز
دارد، تصریح کرد: بازیگری نیاز به آموزش بلندمدت دارد، بر این اساس افرادی
که در دورههای کوتاه مدت بازیگری شرکت میکنند نمیتوانند خود را بازیگر
معرفی کنند. برخی از خانوادهها گمان میکنند که فرزند شوخ و شلوغ خود را
باید به کلاس بازیگری بفرستند، چرا که اعتقاد دارند این نمادها معیار
استعداد بازیگری را شکل میدهند.
حمید رحیمی افزود: بسیاری از بازیگران مطرح دنیا افراد کم رو و خجالتی
هستند، اما به واسطه تکنیکهای متعدد به بهترین شکل ممکن ایفای نقش
میکنند.
این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه بازیگری امری اکتسابی است، توضیح داد:
در حوزه بازیگری هر شخصی که بیشتر تمرین کند بدون شک فردی موفق خواهد بود.
استعداد واژه و مفهومی جعلی است که توسط افرادی نالایق به وجود آمده است،
در حالی که موفقیت همیشه در نتیجه تلاش مستمر شکل میگیرد. بازیگر خوب کسی
است که در فرآیندهای کوتاه مدت و بلندمدت به موفقیت برسد.
تمامی افرادی که مقابل دوربین قرار میگیرند بازیگر نیستند
در ادامه برنامه پرده آخر مسعود میرطاهری با اشاره به اینکه
تمامی افرادی که مقابل دوربین قرار میگیرند بازیگر نیستند، گفت: بسیاری از
افراد بدون حضور در کلاسهای آموزشی تحت شرایط پیش آمده به مقام بازیگری
رسیدهاند. برخی از افراد به دلیل آشنایی و دوستی با کارگردان و تهیه کننده
بدون پیش زمینه مناسب وارد کار بازیگری میشوند.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: متأسفانه برخی از بازیگران فعال امروزه حتی توانایی صحبت کردن در مورد حرفه خود را ندارند.
وی با اشاره به اینکه کارگاه بازیگری کوتاه مدت دورهای بی معنی است،
عنوان کرد: دوره کوتاه مدت برای کسانی مفید است که در مورد موضوع دوره
اطلاعات و دانش کافی دارند و فقط برای تبادل و تکمیل اطلاعات دور هم جمع
میشوند. دورههای آموزش بازیگری کوتاه مدت وجهه آموزشی و آکادمیک ندارند و فاقد بار علمی هستند.
مسعود میرطاهری با اشاره به اینکه بهبود سیستمهای آموزشی در تمامی
حوزهها زمینه رشد کشور را فراهم میکند، گفت: متأسفانه ضعف موجود در سیستم
آموزشی ایران باعث شده تا رشته بازیگری در کشور خروجی مطلوب و زیادی
نداشته باشد.
این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم آموزش بازیگری در
کشور به یک کاسبی مبدل شده است، تصریح کرد: امروزه کارگاههای مختلف با اخذ
پول از هنرجویان خود وعده بازیگری و شهرت را میفروشند و اصلاً به فکر
آموزش و تربیت بازیگر نیستند.
هنرجوی بازیگری باید بتواند با نگاهی عمیق پیرامون خود را نگاه کند
سپس در ادامه برنامه پرده آخر شبکه رادیویی گفت وگو آرش فلاحت
پیشه با اشاره به اینکه بازیگری یک دانش است، گفت: انتقال دانش بازیگری
باید در مدتی زمانی مشخص و بلندمدت انجام بگیرد. حضور در دورههای کوتاه
مدت بازیگری باعث میشود تا افراد به اجسامی مبدل شوند که تکنیکهای مختلف
را با خود حمل میکنند.
این بازیگر تئاتر با اشاره به فرآیند بازیگرشدن، اظهار داشت: چطور
میشود که یک بازیگر بدون تحمل رنج و مشقت تخصصی روی صحنه حاضر شود و
بازیهای مختلف را به خوبی به بار بنشاند؟
وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش بازیگری مسائل اقتصادی برای مدیران
مهمتر از کیفیت است، عنوان کرد: در حال حاضر هزاران نفر از مردم کشور
علاقه مند بازیگری هستند. عدم تمرکز بر نکات اولیه بازیگری اولین مشکل و
معضل کلاسهای بازیگری امروزی هستند.
فلاحت پیشه افزود: هنرجوی بازیگری قبل از فراگیری موضوعات تخصصی باید بتواند با نگاهی عمیق پیرامون خود را نگاه کند.