راه ترقی

آخرين مطالب

سند پشتیبانی لایحه برابری دیه زن و مرد بزودی ارایه می شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «معصومه ابتکار» درباره فعالیت و تلاش‌های پیگیرانه معاونت امور زنان و خانواده در اصلاح قانون برابری دیه میان زن و مرد اظهار داشت: معاونت امور زنان و خانواده از سال گذشته برای اصلاح اصل قانون، لایحه‌ای را به دولت فرستاد و در نشست‌های تخصصی بخصوص در شهر مشهد با حضور حجت الاسلام رئیسی، به بحث و بررسی آن پرداخت که گمان می‌کنم همین امر، زمینه ساز چنین رأی هایی شد.

ابتکار، اهمیت این مساله را موضوع عدم تبعیض عنوان کرد و گفت: در قرآن کریم و شرع مقدس هم بر این موضوع تاکید و درصد و نسبتی در برتری میان زنان با زنان یا مردان با مردان قائل نشده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه رأی وحدت رویه دیوان عالی قانون محسوب می‌شود و لازم الاجرا است، ادامه داد: بر آنیم یک سند پشتیانی برای این لایحه تهیه کنیم که مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و امیدواریم در مراحل مختلف کمیسیون لوایح دولت تصویب و وارد صحن علنی مجلس شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در بازه زمانی زندگی می‌کنیم که نقش اقتصادی زنان یا لااقل درک‌ها نسبت به این موضوع تغییر کرده است و 75 درصد صنایع دستی و 80 درصد فرش توسط زنان تولید می‌شود. همچنین در کشاورزی بیش از 40 درصد محصولات کشاورزی توسط زنان کاشت و برداشت می‌شود.

وی افزود: ضمن اینکه در مطالعه‌ای که در زمینه کار خانگی زنان در سال 85 و دیگری 95 صورت گرفته حکایت از این دارد که 22 تا 30 درصد تولید ناخالص ملی ایران را در بردارد که نشان از ارزشمند بودن کار خانگی دارد.

ابتکار در مورد انتقادهای مطرح شده مبنی بر اینکه این برابری نیست بلکه صندوق متعهد پرداخت دیه شده است، توضیح داد: خیلی موارد مشابه همانند حقوق‌ها، پرداخت‌ها و غیره هم از محل صندوق‌هایی که پیش بینی می‌شود پرداخت می‌شود. پس نباید از اینکه دولت برای زنان خرج می‌کند ناراحت شوند.

جنبه بازدارندگی دیه و قصاص بالا است

این مقام عالی، در ادامه این گفت و گو، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا برابری دیه باعث کاهش خشونت می‌شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: دیه و قصاص به طور کلی جنبه بازدارندگی، تربیتی و انسان سازی دارند، پس اثر خود را دارد اما کار فرهنگی خیلی مهم است.

وی ادامه داد: شناخت حقوق و آموزش مهارت‌های زندگی که نبود آن به خشونت و سو رفتارها دامن می‌زند، از جمله کارهایی است که معاونت امور زنان در همکاری با آموزش و پرورش پیگیر آن است.

ابتکار افزود: فردی که مهارت‌های زندگی را نیاموخته است، به کوچک‌ترین کنش، واکنش نشان داده و شروع به برخورد لفظی و فیزیکی و گاه جنایت دست می‌زنند. در حالی که افراد به طور طبیعی در دیدگاه‌ها با هم اختلاف نظر دارند پس مهم این است که یاد بگیریم چطور با هم کنار بیاییم نه اینکه یک نفر کنار بیاید و دیگری فقط حرف خودش را بزند.

ابتکار با تاکید بر اینکه در هیچ رابطه دوطرفه‌ای، راه حل یکطرفه نیست بلکه راه حل هم دوطرفه است، خاطرنشان کرد: موضوع گفت و گوی ملی خانواده را مطرح کردیم که به مساله مهارت‌های ارتباطی داخل خانواده و اینکه اعضای خانواده یاد بگیرند حرف هم را گوش بدهند و ارتباط درست برقرار کنند می‌پردازد و مرحله اول آن اجرا شده است. همچنین گفت و گوی بین نسلی را داریم که موضوعات مختلفی از جمله بحث مهارت‌های زندگی، احترام متقابل و حقوق افراد و غیره را مدنظر قرار دارد.

معاون رئیس جمهوری، به کاربردی بودن مداخله‌های مؤثری مانند اورژانس اجتماعی در مقابل خشونت اشاره کرد و یادآور شد: در دولت دوازدهم به طور خاص از اورژانس اجتماعی حمایت کردیم و در این راه از 40 مرکز اورژانس اجتماعی بازدید و قدردانی شد. نشست‌هایی هم با کارشناسان اورژانس اجتماعی داشتیم چرا که اورژانس اجتماعی در موضوعات خشونت خانگی، خشونت علیه زنان، کودک آزاری و بحث‌های خودکشی مؤثرترین راه حل است.

وی افزود: سالمند آزاری که متأسفانه گاهی اوقات پیش می‌آید هم از دیگر دغدغه‌ها و حل آن، از جمله رویکردهای ما است. همچنین در موضوع خشونت علیه زنان، لایحه تا مین امنیت زنان در برابر خشونت را مطرح و نخست در دولت بررسی شد و به دلیل اینکه بخش‌هایی از آن قضائی بود به قوه قضائیه ارسال شد. از زمان شکل‌گیری دولت دوازدهم، همکاری و پیگیری ما با قوه و برگزاری نشست‌های مشترک با معاونین قوه و دادستان‌ها و قضات را داشتیم و قوه قضائیه هم در 31 استان نشست‌هایی برگزار کرده و به نظرخواهی درباره این لایحه پرداخته است. بسیار امیدواریم هرچه زودتر به مجلس دهم برسد تا رأی بیاورد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/70135/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟