راه ترقی

آخرين مطالب

بحث «مدیران دوتابعیتی» باز هم داغ شد؛ واکنش ها به فهرست دوتابعیتی ها سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- بحث «مدیران دوتابعیتی» مدت‌هاست که از موضوعات مورد مجادله در فضای سیاسی ایران است. زیرا هر از چندگاهی جنجالی با این عنوان به پا می‌شود. در تعریف عام،‌ تابعیت مضاعف وضعیت شخصی است که همزمان تابعیت دو یا چند کشور را دارد.
اما موضوع از زمانی داغ تر شد که کریمی قدوسی در مجلس آن را مطرح کرد. رحیمی نماینده تایباد با طرح این موضوع که کریمی قدوسی اصلیتی افغانی دارد شایستگی او را برای نمایندگی مجلس زیر سوال برد. اما کریمی قدوسی در روزهای گذشته هم توضیحاتی در مورد اصالتش ارائه کرد و هم در یک حرکت رو به جلو دوباره با ارائه فهرستی که به گفته او سیاهه‌ای از مدیران دوتابعیتی بود، توپ را به زمین مخالف و دولت انداخت. کریمی قدوسی درباره اصالت خود می‌گوید:« مادر ما اصالتاً اهل یزد هستند، پدر بنده اهل تربت حیدریه بودند و 100 سال پیش زلزله‌ای که در تربت اتفاق می‌افتد به مشهد می‌آیند و ساکن می‌شوند. پدر بزرگ من تاجری در مشهد و مادر بزرگ ما هم اصالتاً یزدی بودند. پدر بنده دو برادر به نام حسن و حسین داشت، یکی از آن برادران به نام حسن به هرات افغانستان رفته و آنجا کاسبی می‌کند و در همان‌جا ازدواج کرد و از دنیا رفت. زندگی من را بخاطر مواضعم علیه فساد، فتنه و نفوذ زیر و رو کردند اما در نهایت تنها چیزی که پیدا کردند، مدارک اقامت فرزندان عموی ما بود. برخی دیگر از اقوام من هستند که از ایران رفته‌اند و تابعیت فرانسه یا یونان را دارند. آیا این دلیلی می‌شود که بگویند کریمی قدوسی فرانسوی یا یونانی است؟»
در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «در اینکه کریمی قدوسی ایرانی است و شناسنامه ایرانی و تابعیت ایرانی دارد، تردیدی وجود ندارد.» نقوی حسینی در خصوص اظهارنظرها درباره نداشتن تابعیت ایرانی کریمی قدوسی گفت: «در ایرانی بودن آقای کریمی قدوسی بحثی نیست اما در اینکه ایرانی الاصل باشند بحث وجود دارد. اگر کاندیدای ریاست جمهوری شوند حتما رد می شوند اما ایشان تابعیت ایرانی و شناسنامه ایران را دارند.»

اما موضوع به همین جا ختم نشد و کریمی قدوسی در اقدامی در مجلس به توزیع لیستی مشغول شد که به گفته او شامل مدیران دوتابعیتی می‌شد. در این لیست در مقابل نام بسیاری از افراد نوشته شده بود «بر اساس شواهد و قرائن احتمال داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت وجود دارد، لازم است تحقیقات لازم صورت گیرد».

کریمی‌قدوسی لیست منتشر می‌کند
لازم به ذکر است؛ در گزارش صفحه 3 شماره 1206 روزنامه همدلی در تاریخ اول مردادماه جاری از «جواد کریمی‌قدوسی» به دلیل اینکه از سوی یک نماینده اصلاح‌طلب به او توهین قومیتی شده بود، دلجویی کردیم؛ اما در همان گزارش آوردیم که از برخی اقدامات کریمی‌قدوسی ناخرسندیم و به همین دلیل حضور او را در سپهر سیاسی مفید نمی‌دانیم. کریمی‌قدوسی با جار و جنجال‌های گاه و بی‌گاهش و انتشار اخباری علیه دولت (که به اصلاح‌طلبان منتسب شده است) که تقریباً در تمامی مواقع با تکذیب نهادهای مسئول همراه است، فضای سیاسی کشور را ملتهب و حتی فضای بی‌اعتمادی نسبت به عملکرد دولت را به جامعه القا می‌کند. او در آخرین دستپخت خود اقدام به انتشار لیستی کرده که در آن و به زعم خود، نام مدیران و مسئولان دولتی دارای تابعیت مضاعف افشا شده است.
در لیست ادعایی کریمی‌قدوسی که با عنوان «گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین کارت یا اقامت» نشر یافته است، 46نفر با توضیح «بر اساس شواهد و قرائن احتمال داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت وجود دارد، لازم است تحقیقات لازم صورت بگیرد» معرفی شده‌اند که نام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم در آن دیده می‌شود. حال سوال اینجاست که اگر کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نسبت به قطعیت داشتن تابعیت مضاعف این افراد به نتیجه نرسیده است، با چه دلیل و مدرکی از سوی کریمی‌قدوسی به عنوان مدیران دوتابعیتی معرفی شده‌اند؟ آیا گنجانده شدن نام حسن روحانی در این لیست که در آن واژه «احتمال» قید شده است، فعالیتی سیاسی از سوی یکی از پیش‌قراولان اصول‌گرایی برای مخدوش ساختن چهره رئیس جمهوری که حمایت اصلاح‌طلبان را دارد، نیست؟
لیست 25نفره دیگری هم با عنوان «افرادی که خود یا خانواده آنها بر اساس مدارک موجود قریب به یقین دارای تابعیت، اقامت یا گرین کارت سایر کشورها هستند» منتشر شده که به زعم کریمی‌قدوسی، اثبات‌کننده تابعیت مضاعف آنهاست. جالب اینکه در بخش توضیحات این لیست هم «مدارک موجود» یا «بر اساس شواهد اطلاعاتی» و نیز «خریداری منزل مسکونی در انگلیس» و... به عنوان سند مدعا آمده است.

به دنبال تخریب دولت هستند
وزیر بهداشت نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «اینها تخریب من و سایر اعضای دولت است». همزمان حسین‌علی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری لیستی که درباره دوتابعیتی‌ها منتشر شده براساس شک و تردید بوده و من آن را تکذیب می‌کنم. محمدرضا تابش نماینده مجلس و نایب‌رئیس فراکسیون امید گفت که فهرست منتشر شده دو تابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مورد تأیید وزارت اطلاعات نیست.
اگرچه دولت این فهرست را تکذیب می‌کند و منتشرکنندگان لزومی برای انتشار اسناد خود و حتی ارائه اسامی مرتبط با موضوع در این فهرست نمی‌دیده‌اند، باید پذیرفت که «دوتابعیتی» یکی از اسامی رمز حمله به دولت است و تا اطلاع ثانوی از آن برای فشار به روحانی و کابینه‌اش استفاده خواهد شد.

نمی‌دانیم منتشرکنندگان لیست از کجا آمده‌اند
اما رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور از انتشار لیست دوتابعیتی‌ها استقبال کرد.
محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت:«افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند.»

پاسخ سپاه به مجلس درباره دوتابعیتی ها
سپاه پاسداران در نامه ای کتبی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مستند دوتابعیتی ها که در صحن علنی مجلس پخش شد، محرمانه نبوده است.
در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال علیرضا رحیمی و 26 نفر از اعضای فراکسیون امید از وزیر دفاع در مورد نحوه دسترسی نمایندگان مجلس به فیلم اعترافات و مستندات مربوط به دو تابعیتی ها که در مجلس پخش شده بود، نامه کتبی سپاه پاسداران در این خصوص در صحن علنی قرائت شد.

لیست دوتابعیتی‌ها را وزیر اطلاعات بارها تکذیب کرده است
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «لیست دوتابعیتی‌ها را وزیر اطلاعات بارها تکذیب کرده است. آنچه در رسانه‌ها از دیروز منتشر شده بر اساس شک و تردید، ابهام و براساس «گفته می‌شود» است و صحیح نیست. من این لیست دوتابعیتی‌ها را تکذیب می‌کنم.»

کنایه آشنا
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم با کنایه به کریمی‌قدوسی در توئیتر خود نوشته است: «ظاهراً برخی اگر تبعیت داشته باشند مشکل تابعیتشان هم قابل حل است.»

به مصلحت کشور نیست
احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در این باره گفته است: «مطرح کردن فهرست دوتابعیتی‌ها در مجلس توسط برخی نمایندگان به هیچ عنوان به مصلحت کشور نبود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

امری در ویلا ماندنی شد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست