راه ترقی

آخرين مطالب

یک ماهواره آماده پرتاب و دو ماهواره در مراحل پایانی دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- امروزه فناوری­‌های پیشرفته جزو خطوط قرمز شرکت­‌ها و کشورها بوده و به راحتی آن را در اختیار دیگران قرار نمی­‌دهند، با توجه به اینکه حوزه فناوری فضایی در دنیا جزو حوزه­‌های پیشرو و پیشران است و معمولاً از سرریز فناوری­‌های این حوزه در سایر صنایع استفاده می‌شود، بنابراین حساسیت‌ها در این بخش بیشتر است. 

هادی رضایی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران سال‌ها است در پژوهشگاه فضایی مشغول به کار است، وی روز یکشنبه در گفت و گویی به توضیح راهبردهایی پرداخت که پس از مدت‌ها مطالعه برای پژوهشگاه فضایی ایران استخراج شده و آنها را به سمت و سوی تولید ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و فروش سرریزهای فناوری به صنایع و دانشگاه‌ها سوق داده است.

وی درباره فعالیت پژوهشگاه فضایی ایران گفت: برخلاف سایر کشورها که قسمت زیادی از تجهیزات و فناوری‌­های مورد نیاز خود را خریداری می­‌کنند، در کشور ما به دلیل محدودیت­‌های ایجاد شده این امکان فراهم نیست.این محدودیت ­ها از یک سو آزاردهنده است ولی از سوی دیگر تلاش و برنامه ‌ریزی برای دستیابی به این فناوری ­ها موجب ارتقاء سطح علمی و فناوری کشور، تربیت نیروی متخصص در حوزه­‌های مختلف، اشتغال‌­زایی به دلیل ایجاد گروه­‌ها و شرکت­‌های علمی - پژوهشی و در نهایت پیوستن به جمع معدود کشورهای دارای زنجیره کامل فناوری فضایی می­‌شود.

وی افزود: امروزه فناوری­‌های پیشرفته جزو خطوط قرمز شرکت­‌ها و کشورها بوده و به راحتی آن را در اختیار دیگران قرار نمی­‌دهند، با توجه به اینکه حوزه فناوری فضایی در دنیا جزو حوزه­‌های پیشرو و پیشران است و معمولاً سرریز فناوری­‌های این حوزه در سایر صنایع استفاده می‌شود، بنابراین حساسیت‌ها در این حوزه بیشتر است. به علاوه این موضوع برای کشور ما که سال­‌هاست درگیر مباحث تحریم است، بیشتر نمود پیدا کرده است.

رضایی اظهارداشت: با همه محدودیت­‌های ذکر شده با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه فضایی و همکاری سایر مراکز علمی- پژوهشی کشور، ­اکنون در پژوهشگاه یک ماهواره تکمیل شده و آماده پرواز است و یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی دیگر نیز در مراحل پایانی آماده­‌سازی قرار دارند.

وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در سال 1390 از تجمیع چند پژوهشکده و مرکز مرتبط تاسیس شده است، این پژوهشگاه 5 پژوهشکده، یک مرکز تحقیقات و ستاد مرکزی در کشور دارد. تعدادی از این پوهشکده ها در سطح سامانه، تجمیع و آزمون آن فعالیت دارند و برخی به صورت تخصصی به توسعه فناوری­ ها و زیرسامانه­‌های مورد نیاز در محصولات فضایی می­‌پردازند.

وی افزود: این پژوهشگاه بر اساس اسناد بالادستی، نقشه راهی تدوین کرده که در آن برنامه­ توسعه ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌­های مخابراتی و سکوهای استراتسفری ترسیم شده است. علاوه بر این‌ها پردازش و کاربرد داده­‌های فضایی نیز از موضوعات مهم و در حال انجام در این پژوهشگاه است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: به منظور توسعه سامانه‌­هایی که درباره‌ آنها صحبت کردیم، نیاز است که فناوری‌­ها و زیرساخت­‌های لازم برای رسیدن به اهدافی که در نظر داریم شناسایی و توسعه داده شوند.

وی اظهار داشت: بسیار مهم است که این برنامه­‌ریزی‌ها به گونه‌­ای باشد که مباحثی مانند دانش، فناوری و زیرساختی که برای رسیدن به اهداف پژوهشگاه اهمیت دارد، با هم رشد کرده و موضوعی از قلم نیفتد زیرا تنها در این صورت است که در نهایت می­‌توان صاحب یک محصول فضایی عملیاتی شد.

رضایی خاطرنشان کرد: به این منظور درخت دانش و فناوری تهیه شده که وضعیت فناوری‌های مورد نیاز پژوهشگاه فضایی و مسیر رسیدن به آن‎‌ها را نشان می‌­دهد. برای دستیابی به این مهم، استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است. برخیاز این فناوری‌ها در مراکز پژوهشی تابعه و برخی در دانشگاه­ها، شرکت ­های دانش بنیان و مراکز خصوصی توسعه داده شده یا در حال توسعه هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با 11 دانشگاه فعال در حوزه فضایی و بیش از 300 شرکت دانش‌بنیان و خصوصی در این حوزه همکاری داریم.

رضایی با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم ایجاد زیرساخت لازم برای انجام آزمون­‌های عملکردی اجزاء، زیرسامانه­‌ها و سامانه­‌های ساخته شده فضایی است، گفت: یک سامانه فضایی قبل از پرتاب نیاز به گذراندن آزمون­‌های متعدد بر اجزا و کل مجموعه در شرایط شبیه­‌سازی شده­ فضا دارد. در برخی موارد ایجاد یک زیرساخت برای آزمون یک زیرسامانه حتی از خود توسعه آن زیرسامانه پیچیده‌­تر است به همین دلیل یک مجموعه آزمایشگاه بسیار مجهز و منحصربفرد در پژوهشگاه فضایی توسعه داده شده و در حال بهره ­برداری است. این مجموعه آزمایشگاه علاوه برای تامین نیازهای پروژه‌­های پژوهشگاه فضایی به سایر مراکز علمی - پژوهشی فعال در حوزه فضا و حتی سایر صنعت­‌ها خدمات ارایه می­‌دهد.

تجاری­‌سازی فناوری ­های فضایی

وی گفت: یکی دیگر از مباحث مهم در سازمان ­های صنعتی پیشرو، تجاری­ سازی فناوری ­های کسب شده است. پژوهشگاه فضایی ایران نیز با در نظر گرفتن دو هدفِ بهره­‌برداری اقتصادی از دستاوردهای فناورانه خود و همچنین کمک به رشد و توسعه سایر صنایع کشور، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

رضایی افزود: در این راستا ثبت اختراع دستاوردهای فناورانه به منظور حفظ مالکیت فکری پژوهشگاه، توسعه محصولات تجاری با استفاده از سرریز فناوری­ های فضایی کسب شده، تعاملات گسترده با جوامع هدف و جذب همکاری شرکت­ های کارگزار در حوزه تجاری­ سازی، از جمله فعالیت­ های در دست اجرا است، لازم به ذکر است که تنها در سال 1397 تعداد 13 ثبت اختراع و اعتبارسنجی آن با نام پژوهشگاه فضایی انجام شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد