راه ترقی

آخرين مطالب

اختلاف در ائتلاف دریایی آمریکایی علیه ایران/ آمریکا در آب‌های خلیج فارس تنها مانده است سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- یک مقام دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفت که دولت این کشور قصد دارد با هدف حفظ رابطه با تهران و واشنگتن به جای تنگه هرمز به آب های یمن کشتی اعزام کند.
کیودو روز جمعه دو روز بعد از سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به توکیو بدون اشاره به نام و عنوان این مقام ژاپنی افزود: توکیو با توجه به رابطه دوستانه ای که با تهران دارد تمایلی به اعزام نیرو به تنگه هرمز ندارد اما از آنجائیکه که نمی خواهد درخواست آمریکا را هم بی پاسخ بگذارد احتمال دارد چند کشتی گشتی به آب های یمن و تنگه باب المندب اعزام کند.
او گفته است که ژاپن در حال بررسی اعزام ناوشکن و هواپیمای نظارتی به این تنگه است.
اظهارات این مقام ژاپنی در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در ژاپن از مقامات این کشور خواست به ائتلاف دریایی آمریکا برای آنچه که حفاظت از تنگه هرمز عنوان می کنند بپیوندد اما تا کنون این درخواست با مخالفت یا حداقل عدم استقبال مقامات این کشور مواجه شده است.
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه گذشته در مسیر سفر به ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود از ژاپن خواهد خواست به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد.
لازم به ذکر است بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان، فرانسه و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی که در راستای سیاسیت ایران هراسی صورت گرفته است، مخالفت کرده‌اند.
درهمین حال انگلیس روز دوشنبه با اعلام پیوستن به ائتلاف آمریکا گفت که این اقدام هیچ تاثیری در تلاش این کشور برای حفظ برجام نخواهد گذاشت و کشتی‌های انگلیسی ملزم به نظارت بر تحریم‌های آمریکا نیستند.

اختلاف در ائتلاف دریایی آمریکایی علیه ایران
آلمان و فرانسه درخواست‌های دولت ترامپ را برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا رد کرده اند.
بنا بر اعلام مقامات متعدد آمریکایی که با واشنگتن فری بیکن گفتگو کردند، دیپلمات های بلندپایه آمریکایی، دولت آلمان را تحت فشار قرار داده اند تا تصمیم خود را مبنی بر خودداری از شرکت در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس تغییر دهند.
پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن در گزارشی به قلم آدام کردو نوشت: با توجه به تشدید تنش ها در تنگه هرمز -که مسیر مهم بین المللی کشتیرانی در خلیج فارس است، آلمان و فرانسه درخواست های دولت ترامپ را برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا رد کرده اند.
ایران نفتکش انگلیسی را همچنان نگه داشته است.دیپلمات های بلندپایه آمریکایی به فری بیکن گفتند خودداری آلمان از پیوستن به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس به تقویت ایران کمک می کند و ثابت می کند که غرب در مخالفت با ایران متحد نیست. آلمان و فرانسه همچنان دو متحد مهم آمریکا هستند که تلاش کرده اند توافق هسته ای ایران را حفظ کنند و به  این کشور کمک کنند شدیدترین تحریم های اقتصادی دولت ترامپ را دور بزند. خودداری این کشورها از پیوستن به ائتلاف آمریکا غیرقابل قبول تلقی می شود.
سخنگوی سفارت آمریکا در برلین نیز در گفتگو با این پایگاه اینترنتی تایید کرد که گرنل و دیگر دیپلمات های بلندپایه آمریکایی، آلمان را تحت فشار قرار داده اند تا به ائتلاف آمریکا ملحق شود، اما این فشارها بی نتیجه بوده است.
مقامات آلمان روزهای اخیر با اشاره به نگرانی ها درباره احتمال اینکه در صورت تشدید تنش ها، پای آلمان به رویارویی نظامی بزرگتر با ایران کشیده شود، از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با پیوستن به ائتلاف آمریکا دفاع کرده اند. دوشنبه به نقل از هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام شد: ”در حال حاضر بهتر است انگلیسی ها به ماموریت آمریکا ملحق شوند. ما این کار را نمی کنیم.“ وی افزود آلمان راحت تر است که در ماموریتی که اتحادیه اروپا بانی آن باشد، شرکت کند.
یک دیپلمات امریکایی هم گفته  ”مقامات آلمان همواره به ما می گویند طرف ما هستند، اما آنها مجبورند به خاطر توافق هسته ای، در خصوص مسائل مرتبط هسته ای، طرف ایران را بگیرند.  
ایران نیز از تلاش های دولت ترامپ به شدت انتقاد کرده و اعلام کرده اند این تلاش ها ممکن است منجر به جنگ منطقه ای گسترده تری شود. گفته می شود امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران این هفته در تماس تلفنی به همتایان قطری، عمانی و کویتی خود گفت: ”ائتلاف نظامی که آمریکا به بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی به دنبال تشکیل آن است، موجب افزایش ناامنی در منطقه خواهد شد.“

ائتلاف آمریکا قبل از تشکیل شکست خورده است
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال یک ائتلاف است، گفت: این ائتلاف قبل از اینکه تشکیل شود شکست خورده است.
امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» در حاشیه بیستمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سراسر کشور گفت: تمامی حرکاتی که در زمین، هوا و دریا، چه در مرزها، چه در خارج مرزها و چه در فرامنطقه انجام می شود، تحلیل می شود و متناسب با آن‌ها، ظرفیت‌های دفاعی لازم اتخاذ می شود.
وی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خلیج فارس، افزود: آمریکایی‌ها بنا دارند ائتلافی تشکیل دهند ولی وقتی مسئله را مرور می‌کنیم می‌بینیم به جز یکی دو کشور بقیه کشورها جزء این ائتلاف نیستند و این ائتلاف قبل از اینکه تشکیل شود شکست خورده است.

ایران در حراست از منافع خود تردید نخواهد کرد
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه که خلیج فارس اولویت اصلی امنیت ملی ایران است، خاطرنشان کرد ایران در حراست از منافعش به خود تردید راه نخواهد داد.
محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: خلیج فارس شاهراه حیاتی و در نتیجه اولویت اصلی امنیت ملی برای ایران به شمار می آید که ایران برای مدت ها امنیت حمل و نقل دریایی را تضمین کرده است.
با توجه به این واقعیت، اساسا هرگونه حضور فرامنطقه ای بر خلاف تبلیغات صورت گرفته، منبع ناامنی محسوب می شود.
ایران در حراست از منافعش به خود تردید راه نخواهد داد.

آمریکا در آب‌های خلیج فارس تنها مانده است
شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به سردرگمی کنونی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: هر نوع اشتباه آمریکا می تواند آتش را در منطقه شعله ور کرده و آن را مانند بشکه باروت منفجر کند.
بنابر اعلام المیادین، واشنگتن در آب‌های خلیج فارس تنها مانده است، زیرا فشار آمریکا بر ژاپن، آلمان و فرانسه بی نتیجه ماند و فراخوان ترامپ برای تشکیل ائتلاف بین المللی به منظور تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، به جایی نرسید؛ در این میان ترامپ تنها مانده و با پرونده ای روبه رو است که می داند دیگر امکان هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد.
در این شرایط چه بسا آب‌های منطقه که ذخایر نفت و گاز را در خود جا داده، با هر جرقه‌ای مانند بشکه باروت منفجر شود؛ انفجاری که واشنگتن تلاش دارد مانع وقوع آن شود و به نظر می‌رسد با استفاده از تجربه انگلیس، متوجه شده است فعالیت ایران مطابق مقررات و قوانین بین المللی است، بنابراین قد علم کردن در برابر آن سودی ندارد.
در مقابل تهران ضمن تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس از خارج تامین نمی شود، به دنبال تحقق امنیت از سوی کشورهای منطقه است و بر این اساس دست همکاری مشترک به سوی همسایگان دراز کرده و کشورهای قطر، کویت و امارات در این خصوص با ایران هم عقیده هستند.
به گزارش المیادین، ایران در عین حال در خصوص پیامدهای تلاش متحدان واشنگتن برای شعله ور کردن جنگ هشدار داده و اعلام کرد، چنین جنگی دامن تمام کسانی را که محرک و مشوق آن بودند، خواهد گرفت و علاوه بر این تهران و متحدانش در محور مقاومت این قدرت را دارند که اگر آتش جنگ برافروخته شود آن را به اسرائیل و حتی متحدان ترامپ در منطقه خلیج فارس منتقل کنند.
به هر حال شاید تصمیم گیری درباره آغاز جنگ در اختیار آمریکا باشد، اما تصمیم پایان جنگ در دست آن نخواهد بود و به این ترتیب نمیتواند بقای متحدانش در قدرت را تضمین کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/74932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

تردید در مادرید؛ عربستان مشتری ستاره رئال

آرتتا: در نیمه دوم واکنش خوبی نشان دادیم

دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا

سیلوا غایب بزرگ استقلال برابر تراکتور

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

توضیحات ویدئوییِ کریمی قدوسی درخصوص توئیت‌های اخیرش که جنجالی شد

توضیحات رییس دادگاه منافقین در خصوص چگونگی برگزاری دور جدید جلسات محاکمه

گزارش یوسف سلامی از حسینیه امام خمینی پیش از آغاز دیدار کارگران با رهبر انقلاب

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت