راه ترقی

آخرين مطالب

پازل: نظافت بهینه اقتصاد

پازل: نظافت بهینه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اگر دوست دارید کمی فسفر بسوزانید و خود را برای هفته‌ی جدید آماده کنید، با زومیت و دویست‌وهفتادوپنجمین قسمت از سری «پازل» همراه شوید.

به «پازل» 26 مرداد 1398 خوش آمدید! سری «پازل» به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود؛ دویست‌وهفتادوپنجمین قسمت از سری «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معمای دویست‌وهفتادوچهارم و البته «پازل» جدید. با زومیت همراه باشید. * * *
پاسخ معمای شماره‌ی دویست‌وهفتادوچهارم
پاسخ پازل 274: 81 مسیر ابتدا برای اینکه بتوانیم شکل سؤال را بهتر ببینیم، آن را به شکل زیر رسم کردیم. با توجه به خط افقی زردرنگ که روی شکل هایلایت کرده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که هر مسیری که از شهر 1 به شهر 9 وجود داشته باشد، حتما شامل یک خاصیت است و خاصیت این است که هیچ مسیری نمی‌تواند شامل یال 4-6 باشد (از 6 به 4) به عبارتی خط زرد رنگ را نمی‌توانیم از پایین به بالا قطع کنیم (می‌توانیم روی خط زرد رنگ برویم مثل یال 5–6 اما نمی‌توانیم آن را قطع کنیم)، چرا که در صورتی که این خط زرد رنگ از پایین به بالا قطع شود، به‌معنای تکرار شهر یا جاده است!
هر مسیر جواب به‌طور کلی می‌تواند از لحاظ دو پارامتر بررسی شود: الف: راس 5 و ب: یال 6-4 که ما مسئله را بر مبنای این دو پارامتر حل می‌کنیم. هر مسیر بر مبنای دو پارامتر یاد شده، در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرد: مسیرهایی که فقط از راس 5 می‌گذرند. مسیرهایی که فقط از یال 6-4 می‌گذرند. مسیرهایی که هم از راس 5 و هم از یال 6-4 می‌گذرند که خود شامل دو قسمت است: یا از یال 5-4 استفاده می‌کنیم یا از یال 6-5 استفاده می‌کنیم برای دسته‌بندی اول: از راس 1 تا راس 5 ما هفت مسیر داریم و از آنجایی که شکل ما از شهر 1 تا شهر 5 دقیقا مانند این شکل از شهر 5 تا شهر 9 است (بدون درنظرگرفتن یال 6-4)، بنابراین از راس 5 تا 9 نیز هفت مسیر داریم، به عبارتی به ازای هر یک از مسیرها از شهر 1 تا 5؛ ما هفت مسیر از شهر 5 تا 9 داریم، بنابراین برای این دسته‌بندی ما 49 مسیر از شهر 1 به شهر 9 خواهیم داشت. برای دسته‌بندی دوم: با فرض اینکه راس 5 را کاملا حذف کنیم؛ چهار مسیر بین شهر 1 تا شهر 9 خواهیم داشت و از آنجایی که دقیقا این شکل برای شهرهای6 تا 9 نیز وجود دارد، بنابراین برای این دسته‌بندی 16 مسیر از شهر 1 به شهر 9 داریم. برای حالت اول دسته‌بندی سوم: حتما باید ابتدا به شهر 3 برویم و سپس به راس 5 برویم که به دو طریق می‌توان این کار را انجام داد و از راس 6 به 9 هم می‌توانیم به 4 طریق برویم؛ بنابراین در این حالت مجموعا می‌توانیم به 8 طریق از شهر 1 به شهر 9 برویم. برای حالت دوم دسته‌بندی سوم: به چهار طریق می‌توانیم از شهر 1 به شهر 4 برویم و به دو طریق می‌توانیم از شهر 5 به شهر 9 برویم؛ بنابراین در این حالت مجموعا می‌توانیم به 8 طریق از شهر 1 به شهر 9 برویم. و در نهایت باید تمام تعداد مسیرهای به دست آمده را با یکدیگر جمع کنیم: 81 = 8 + 8 + 16 + 49 این سؤال در کنکور دکترا مطرح شده بود که یک تست سخت محسوب می‌شد. ضمنا همان‌طور که ملاحظه می‌شود، برای حل این سؤال از روش خاصی که صرفا در ریاضیات مطرح باشد، استفاده نکردیم و باید به کمک دسته‌بندی تمام حالات را می‌شمردیم. * * *
بـرنـده
203 نفر از کاربران در پازل دویست‌وهفتادوچهارم زومیت شرکت کردند که 31 نفر پاسخ صحیح دادند. و حالا این شما و برندگان خوش‌اقبال این قسمت از پازل: خانم سمانه استیری آقای اسماعیل دنیایی آقای ابراهیم حسینی * * *
معمای شماره‌ی دویست‌وهفتادوپنجم: شنبه 26 مرداد 1398
در تصویر زیر یک رفتگر به کمک چرخ دستی می‌خواهد زباله‌ها در یک محله را جمع‌آوری کند و سپس به ماشین حمل زباله تحویل دهد. میزان انرژی مصرف شده جهت انتقال زباله‌ها توسط این رفتگر از رابطه‌ی زیر به دست آید: مسافت‌ طی شده * وزن زباله = انرژی مصرف شده برحسب کیلوکالری به‌عنوان مثال، در صورتی که 2 کیلو گرم زباله را به میزان 7 متر جابه‌جا کند، به 14 کیلو کالری انرژی احتیاج خواهد داشت. بهترین مسیر جمع‌آوری زباله بین بن‌بست‌های A، ‌‌‌B و C کدام است تا رفتگر کمترین انرژی را صرف این کار کند؟ (نام بن‌بست‌ها را به ترتیب از چپ به راست بنویسید) و در صورتی که بهترین مسیر را انتخاب کند، به چند کیلو کالری احتیاج خواهد داشت؟ ضمنا از انرژی مصرف شده جهت حرکت با چرخ دستی خالی صرف‌نظر می‌کنیم.
* * *
منبع طرح معما‌های سری «پازل» اینترنت نیست؛ اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستان خود احترام بگذارید و آن را منتشر نکنید. علاوه‌‌بر‌ این، از آنجا که بخش نظرات مقاله‌های «پازل»، محل تبادل‌‌نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، برای احترام به حقوق خود و سایر کاربران، از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری کنید. لطفا پاسخ خـود را تنـها به ایمیل زیر ارسال و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری کنید.
اگـر قـصـد داریـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال کنــید، لطـفـا به مــوارد زیـر تـوجــه کنید:
آدرس ایمیل :
// موضوع ( Subject ) ایمیل: Puzzle275
در بدنه‌ی ایـمیل نیـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره‌تـمـاس خـود را درج کنـیـد.
تا ساعت 24 ظهر روز جمعه همین هفته فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهترشدن «پـازل» دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را حتما با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/76177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟