راه ترقی

آخرين مطالب

نمره قبولی معاونت امور زنان در صیانت از بانوان اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- آغاز هفته دولت، نمادی از پایان یکسال تلاش و پشتکار مسئولان دولتی و ارایه کارنامه عملی آنان به اقشار مختلف جامعه است تا با شفاف سازی نشان دهند در یکسال گذشته تا چه میزان توانسته اند با عملکرد مثبت خود، اعتماد عمومی را جلب کنند.

در این راستا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم تلاش کرده است با توجه به شرایط، مقدورات و امکانات موجود کشور و بر اساس اولویت بندی های مسائل زنان و خانواده گام بردارد تا با توجه به رویکرد توازن و تعادل جنسیتی با در نظر گرفتن ویژگی های دو جنس، جایگاهی متناسب زنان در فعالیت های گوناگون جامعه ارائه کند.

شعار این معاونت همواره این بوده که باید بتوان از حضور موثر و مفید زنان در صحنه های توسعه بهره مند شد و از سوی دیگر از نقش بی بدیل زن به عنوان مادر در کانون خانواده غافل نماند و با اتخاذ راهبردهای مشخص در دستیابی به تغییر و توسعه ای متناسب با اهداف نظام از توانمندی زنان و مردان استفاده کرد.

بنابراین معاونت امور زنان و خانواده در ادامه روند برنامه های خود، در یک سال گذشته به منظور اجرای تکالیف قانونی برنامه های متعددی حول محورهای مختلف در دستور کار قرار داده و آن را در قالب یک گزارش مفصل منتشر کرده است.

تهیه و ابلاغ شاخص های ملی عدالت جنسیتی در 8 محور

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با استناد به اسناد بالادستی شامل ماده 101 ثانون برنامه ششم توسعه و آیین نامه اجرایی این ماده و اولویت های ابلاغی رییس جمهوری، اقدام به تهیه و ابلاغ شاخص های ملی عدالت جنسیتی در 8 محور آموزش و پژوهش، سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، مشارکت سیاسی و تصمیم سازی و فرهنگ و اجتماع به دستگاه های اجرایی کرد.

در این میان، 168 زیر شاخص های عدالت جنسیتی به تفکیک محورهای اصلی تقسیم بندی شده است که سهم آموزش و پژوهش 41 زیر شاخص، سلامت و تندرسی 23، حقوق و امنیت 29، جمعیت و خانواده 25، کارو اقتصاد 16، مشارکت سیاسی و تصمیم سازی 13، فرهنگ و اجتماع 17 و حمایت های اجتماعی 15 زیر شاخص اعلام شده است.

این معاونت، برای شکوفایی هر چه بهتر شاخص ها و زیر شاخص های عدالت جنسیتی، همکاری خود را با پژوهشکده آمار ایران در زمینه تدوین شناسنامه شاخص ها و تولید و گردآوری آمار شاخص های فاقد داده و همچنین هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص اعتبارات مورد نیاز طرح ها و برنامه ها گسترش داد.

تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در 31 استان کشور

این معاونت به منظور شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در استان ها، اقدام به تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده کرده است تا با شناسایی مشکلات و فرصت های مهم و تجزیه و تحلیل علل اصلی مسائل و خلاء های ظرفیتی و تدوین برنامه های عملیاتی متناسب با شرایط استان ها، گام های بلندی در جهت ارتقای وضعیت زنان متناسب با هر استان بردارد که در این راه از همکاری دفاتر امور زنان و خانواده و استانداری های سطح کشور یاری گرفته است.

تهیه گزارش وضعیت زنان و خانواده در 31 استان، منجر به تبین جایگاه هر استان در مقایسه با سایر استان ها و تهیه و راه اندازی اطلس وضعیت زنان و خانواده در قالب 190 نقشه و نمودار شده است.

عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در تحکیم بنیان خانواده

تدوین برنامه ملی آموزش های عمومی در حوزه ازدواج و تصویب در ستاد ملی زن و خانواده و جلسه هیات وزیران و همچنین هماهنگی و پیگیری اجرای مصوبه آموزش قبل، حین و بعد ازدواج از جمله برنامه یکسال گذشته معاونت امور زنان و خانواده است.

اجرای طرح گفتگوی ملی خانواده از دیگر اقدامات معاونت در راستای تحکیم بنیان خانواده است که در این راه از دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد یاری گرفته شد و مرحله نخست آن در 31 مرکز استان و دو شهر سقز و سرپل ذهاب اجرایی شد و مرحله دوم آن با اضافه شدن 24 شهر در حال اجرا است.

همچنین معاونت امور زنان و خانواده، در یک سال گذشته اقدام به پیشنهاد در راستای اجرای سیاست های کلی جمعیت به مجمع تشخیص مصلحت، پیگیری اجرایی شدن سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین پیش نویس شاخص های خانواده شکوفا با هدف ترسیم وضعیت موجود و مطلوب خانواده، تدوین تفاهمنامه همکاری با معاونت منابع انسانی دادگستری استان تهران جهت برگزاری دوره های آموزشی قضات محاکم خانواده استان تهران کرده است.

در ادامه برنامه یکسال گذشته معاونت در جهت تحکیم بنیان خانواده، می توان از تدوین تفاهمنامه با معاونمت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با هدف حمایت از زندان باز و مجاهدت های جایگزین برای زنان محکوم به مجازات حبس، اجرای برنامه مداخله در طلاق و همچنین برگزاری نشست تخصصی ازدواج پایدار به مناسبت روز ملی خانواده در سال 97 نام برد.

توان افزایی دختران در صدر برنامه های معاونت امور زنان

از جمله برنامه های مهم معاونت امور زنان و خانواده می توان به اقدام و عمل در جهت افزایش توان افزایی دختران اشاره کرد.

توسعه سوادآموزی زنان و دختران روستایی و عشایری از طریق برگزاری نشست های آموزشی و  توجیهی با 2330 نفر از آموزش دهندگان زن که به سوادآموزی 14 هزار و 400 نفر از زنان و دختران روستایی و عشایری بی سواد و کم سواد در 12 استان کشور ختم شد هم از اقدامات معاونت است که با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات می توان به برگزاری کارگاه های مهارت زندگی بر پایه ازدواج پایدار در 13 منطقه تهران، کارگاه های آموزشی خانواده سالم و پایدار در 13 استان با تکیه بر ازدواج پایدار، کارگاه آموزشی ارتقای مهارت های پرورشی برای 2064 نفر از مربیان مدارس در 3200 مدرسه سراسر کشور، توان افزایی 360 نفر از اعضای انجمن اوبیا و مربیان در حوزه آشنایی با مفاهیم تاب آوری اجتماعی و گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی در 12 استان، اشاره کرد.

تدوین بسته عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل در 5 استان با همکاری معاونت و آموزش و پرورش صورت گرفته است که در این میان جذب و ارتقای پایه تحصیلی 370 دختر بازمانده از تحصیل در استان سیستان بلوچستان با همکاری سازمان های مردم نهاد اجرایی شد.

بر جسته سازی نقش زنان در اقتصاد مقاومتی، اشتغال و کارآفرینی

معاونت امور زنان و خانواده در یکسال گذشته تلاش کرده است مطابق با آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، پیگیر اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به زنان روستایی و عشایر باشد که در این راه از 13 شبکه صندوق اعتباری خرد زنان در 8 استان کشور حمایت کرده است. این حمایت منجر به تحت پوشش قرارگرفتن 250 صندوق خرد با تعداد 9393 نفر عضو و همچنین آموزش اعضای صندوق ها شده است.

توسعه مشاغل خانگی از طریق ایجاد اشتغال پایدار برای 6200 زن سرپرست خانوار در 24 استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی از دیگر اقدامات یکسال اخیر معاونت امور زنان است.

حمایت از طرح ملی آموزش، ترویج تولید و مصرف محصولات سالم و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی از طریق برگزاری کارگاه آموزشی-توجیهی برای کارشناسان مسئول امور زنان جهاد کشاورزی استان ها هم در این یکسال عملکرد معاونت نوشته شده است که منجر به آموزش 18 هزار و110 نفر از اعضای صندوق های اعتبارات خرد شد.

این معاونت تلاش کرد در طول یکسال گذشته، حمایت از استمرار فعالیت 20 شرکت تعاونی زنان با اولویت مناطق محروم و دهک های پایین درآمدی و زمینه سازی برای ایجاد 40 فرصت شغلی و پایداری 60 شغل موجود در 10 استان کشور، توان افزایی و ارتقای مهارت های مدیران، اعضاء و شاغلان تعاونی های زنان از طریق برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی برای 1550 نفر در 31 استان کشور را با همکاری وزارت تعاون را دنبال کند.

تامین سرمایه اولیه از طریق اعطای تسهیلات به زنان سرپرست خانوار هم با تلاش معاونت امور زنان و انعقاد تفاهمنامه با بانک های مهر ایران، رفاه کارگران و توسعه تعاون شکل گرفت که بانک رفاه کارگران ملزم به ارائه تسهیلات سرانه 30 میلیون ریال به 3300 نفر از زنان سرپرست خانواره متقاضی و آموزش دیده شد و همچنین بنا شد بانک توسعه تعاون تسهیلات سرانه 30 میلیون ریال را به 1700 زن سرپرست خانوار و بانک مهر ایران هم تسهیلات قرض الحسنه خود را به 33 هزار و 300 زن سرپرست خانواره ارایه دهند.

انعقاد تفاهم نامه با وزارت نیرو در راستای اصلاح الگوی مصرف خانواده ها با تاکید بر زنان خانه دار در حیطه های آب، انرژی، پسماند بخصوص پسماند مواد غذایی، انعقاد تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موضوعات مختلف اشتغال و توان افزایی زنان در حوزه های ماموریتی طرفین و همچنین راه اندازی کمپین تاروپود زندگی برای ترغیب خرید دستبندهای بافته شده توسط دختران و زنان برای حمایت از فعالیت اقتصادی آنان و به عنوان نماد هویت ملی از دیگر اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در جهت ارتقای اشتغال و فعالیت های کارافرینی زنان است.

توان افزایی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده

معاونت امور زنان و خانواده در یکسال گذشته، از 57 تشکل اجتماعی زنان و خانواده با موضوعات اشتغالزایی و معیشت، ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی حمایت کرده که در این راه 27 سفر با هدف نظارت و بازدید از پروژه های مشترک معاونت با تشکل های اجتماعی زنان و خانواده در استان ها داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/78495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود