راه ترقی

آخرين مطالب

مردان مولف در دولت دوازدهم دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- نگاهی به ترکیب دولت روحانی نشان می دهد که در هر 2 کابینه وی تنها چشم امید به مردانی از جنس سیاست ندوخته بود بلکه علاوه بر آن امیدش را در عرصه دانشگاه و صنعت نیز می دید تا آنجایی که سکان وزارتخانه هایش را به دست مردانی از این جنس داد؛ آنهایی که سال ها در عرصه دانشگاهی تدریس و پژوهش را وجه همت خود قرار داده بودند و این بار آمده بودند تا نقش خود را در عرصه مدیریت و سیاست نیز به نحو احسن به انجام برسانند. از جمله این افراد در کابینه کنونی دولت دوازدهم می توان به محمد جواد ظریف، فرهاد دژپسند، علی ربیعی و ... اشاره کرد. البته افرادی مانند محمود گودرزی، علی جنتی، حسین دهقان، عباس آخوندی و دیگران که جزو وزرای سابق دولت  بودند نیز از جمله وزرایی به شمار می روند که صاحب تالیف هستند.

از این رو پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته دولت به معرفی تالیفات وزرای دولت که هم اکنون بر سر کار هستند، پرداخته است.

محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم و استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه است که طی روزهای گذشته با بررسی های به عمل آمده از سوابق علمی، مرتبه علمی استادیاری او به دانشیاری ارتقاء یافت و با این مرتبه به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منتقل شد. بنابراین ظریف علاوه بر فعالیت در حوزه های روابط بین الملل در حوزه دانشگاهی نیز فعال بوده است و تالیفاتی دارد. در زیر به این کتاب ها اشاره می شود.

کتاب تعهدات جمهوری اسلامی ایران به کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت (CTC)توسط دفتر مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم دانشگاه آزاد اسلامی در 1390 خورشیدی منتشر شده که محمد جواد ظریف مقدمه ای بر آن نوشته است.

دیپلماسی چندجانبه: پویایی مفهومی و کارکردی سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به سفارش مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و توسط ظریف و سیدمحمدکاظم سجادپور تالیف شد و مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در 1391 خورشیدی آن را منتشر کرده است. همچنین این 2 مولف کتاب سازمان‌های بین‌المللی را نیز قبل از آن در 1389 خورشیدی تالیف کردند.

روندهای جدید بین المللی عنوان کتاب دیگری است که وزیر امور خارجه کشورمان با همکاری ‌مصطفی زهدانی در 1384 خورشیدی تالیف و منتشر کرد. ظریف بر کتاب نهادهای ملی حقوق بشر تالیف محمدرضا غائبی نیز مقدمه ای نوشته است.

کتاب دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی تالیف محمدجواد ظریف، محمدکاظم سجادپور و عبادالله مولایی است که مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در 1395 خورشیدی منتشر کرد؛ کتابی که مبنای نظری بسیاری از بحث‌ها که طی سال‌های اخیر از طرف وزیر خارجه در بسیاری از مناسبت‌ها، اجلاس‌ها و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی مطرح شده است، را ارائه می‌دهد.

فرهاد دژپسند؛ وزیر امور اقتصاد و داریی

فرهاد دژپسند متولد 1341 خورشیدی در بهشهر و دارای مدرک دکترای اقتصاد و دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است که از پنجم آبان 1397 خورشیدی به عنوان وزیر امور اقتصاد و داریی دولت دوازدهم انتخاب شد. دژپسند به دلیل شخصیت آکادمیک خود در حوزه تالیف و پژوهش نیز فعالیت دارد چنانکه کتب تألیفی در زمینه اقتصاد ایران، تورم، توسعه پایدار، مزیت‌های نسبی مناطق، تجارت الکترونیک دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

مبانی توسعه پایدار در ایران که با همکاری جواد اطلاعات، علی دینی ترکمانی، محمود سریع القلم، مظفر صرافی، وحید محمودی، بهروز هادی زنوز توسط نشر علم روانه بازار کتاب شده است.

مقدمه ای بر مبانی تجارت الکترونیکی «به انضمام قوانین و مقررات مربوط» کتابی است که دژپسند با همکاری احسان رسولی نژاد تالیف  کردو در 1388 خورشیدی به بازار نشر آمد.

پژوهش وضع موجود طراحی وضع مطلوب عنوان کتاب دیگری از وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم است. وی همچنین کتاب اقتصاد سیاسی جهانی تالیف رابرت گلیپین، جین گلیپین را با همکاری رسول افضلی ترجمه و در 1393 خورشیدی روانه بازار کرد.

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو

رضا اردکانیان دارای دکتری مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است که در دولت دوازدهم به عنوان وزیر نیرو انجام وظیفه می کند. اردکانیان در حوزه پژوهش علاوه بر ایران در نظام بین المللی نیز دارای جایگاه است تا آنجا که به عنوان مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل و استاد تمام دانشگاه فنی درسدن آلمان انجام وظیفه کرده است. وزیر نیروی دولت دوازدهم کتاب هایی تالیف کرده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اردکانیان کتاب مدیریت طرح های توسعه منابع آب را با همکاری مهدی ضرغامی تالیف کرده است. مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) : ماموریت، اهداف و وظایف، فعالیت ها، دستاوردها کتاب دیگری از وزیر نیرو است که در 1387 خورشیدی توسط انتشارات هفت آسمان روانه بازار شد. بزاربندی و رفتارسنجی سدهای بتنی نیز توسط اردکانیان با همکاری محسن قائمیان تالیف شده است. البته وزیر نیرو بیشترین کتاب های خود را به زبان انگلیسی تالیف کرده تا آنجا که تعداد این تالیف ها به 17 عنوان می رسد.

منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

منصور غلامی دارای مدرک دکتری کشاورزی از دانشگاه آدلاید استرالیا است که از آبان 1396 خورشیدی در دولت دوازدهم به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. غلامی سال ها در عرصه دانشگاهی فعال بود و در 3 دوره و به مدت 12 سال ریاست دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه خود دارد.

وی کتاب هایی از جمله فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله، روش تدریس اساتید دانشگاه در مراکز آموزش عالی و بیولوژی انگور را ترجمه کرده است. کتاب راهنمای کاشت، داشت و برداشت گردو، چاپ شده توسط سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی نیز تالیف غلامی است که در 1385 خورشیدی روانه بازار کتاب شد.

علی ربیعی؛ سخنگوی دولت

علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سخنگوی کنونی دولت دوازدهم است که مدرک دکتری تخصصی مدیریت استراتژیک دارد که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت است که برنده قلم بلورین به خاطر کسب عنوان بهترین سرمقاله در 1377 در جشنواره مطبوعات و پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور  در 1390 خورشیدی شد. عنوان کتاب های او عبارتند از:

جامعه‌شناسی تحولات ارزشی در ایران که چاپ نخست آن به اتمام رسیده است.

کتاب (زنده باد فساد) جامعه‌شناسی سیاسی فساد در دولت های جهان سوم که به چاپ ششم رسیده و توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار شده است.

مطالعات امنیت ملی؛ مقدمه‌ای بر نظریات امنیت ملی درجهان سوم عنوان کتاب دیگری از سخنگوی دولت است که به چاپ چهارم رسیده و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آن را منتشر کرد.

ربیعی کتاب معمای دولت مدنی؛ توسعه و امنیت درکشورهای جهان سوم را تالیف کرده که توسط مؤسسه تحقیقات و علوم انسانی در 1386خورشیدی روانه بازار شد.

کتاب های ارتقای مدیریت دانش در سازمان ها و مدیریت دانش فرایندها و رویکردها، 2 کتاب دیگر سخنگوی دولت دوازدهم است که انتشارت تیسا روانه بازار کرد. همچنین مدیریت بحران و ریسک نیز از جمله تالیف های علی ربیعی است.

محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم بود که هم اکنون به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند. وی یکی از پرنویس ترین مردان دولت دوازدهم است که با ورود به عرصه سیاست هم قلم را به کناری نگذاشت.

کتاب هایی از جمله آسیا وامنیت انرژی، اتحادیه اروپا و سیاست بین‌الملل، ‌‫استراتژی امریکا در قبال جهان اسلام، اسلام در اتحادیه اروپا، افغانستان یک دهه پس از سقوط طالبان، امریکا و بحران اقتصادی جهان، انقلاب و تحول سیاسی در خاورمیانه، ایران و اعراب، بازیگر جدید؛ اهداف و عملکرد سازمان همکاری شانگهای و ... از جمله مهمترین تالیف های واعظی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/78570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان