راه ترقی

آخرين مطالب

هرآنچه درباره پردازنده‌های تایگر لیک اینتل می‌دانیم اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - تایگر لیک سری جدی پردازنده‌های اینتل است که به‌زودی معرفی خواهد شد. پردازنده‌های جدید با تمرکز روی تحول اساسی در صنعت و طراحی و عرضه می‌شوند.

جدیدترین خانواده‌ی محصولات اینتل پردازنده‌های موبایل آیس لیک هستند که چندی پیش معرفی شدند. البته، معرفی محصول جدید به‌معنای توقف اخبار و اطلاعات درباره‌ی فرایندهای توسعه و عرضه‌ی محصول نخواهد بود و اخبار متعددی درباره‌ی عملکرد این غول سازنده‌ی پردازنده وجود دارد که برخی از آن‌ها به عرضه‌ی محصول جدید مرتبط هستند. در بیشتر اخبر، سری تایگر لیک (Tiger Lake) به‌عنوان جایگزین آیس لیک مطرح می‌شود که با ادعای بهبود عملکرد در حوزه‌های پردازش و گرافیک عرضه خواهد شد. به‌‌علاوه، قابلیت‌هایی همچون اتصال نسل جدید وای‌فای و بهبود بسیار زیاد کاربری هوش مصنوعی ، برای نسل بعدی محصولات اینتل دور از انتظار نخواهد بود. مقاله‌های مرتبط:
اینتل جزئیات نقشه‌ راه پردازنده‌های خود را تا سال 2021 ارائه کرد
هر محصول جدید در دنیای فناوری اخبار و شایعات متعددی به‌خود اختصاص می‌دهد. اینتل و پردازنده‌هایش نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تاکنون اطلاعات پراکنده‌ای درباره‌ی خانواده‌ی بعدی محصولات این شرکت منتشر شده است. در این مطلب، همه‌ی داده‌هایی را جمع‌بندی می‌کنیم که درباره‌ی خانواده‌ی تایگر لیک اینتل منتشر شده‌اند. قیمت و تاریخ عرضه
در ابتدای سال جاری، نقشه‌ی راهی از برنامه‌ی توسعه‌ی محصولات اینتل منتشر شد. در آن سند، زمان عرضه‌ی تایگر لیک نیمه‌ی اول سال 2021 عنوان شده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد برنامه‌های توسعه‌ای تا حدودی تغییر کرده باشند. اولین نسل از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های آیس لیک در نیمه‌ی دوم سال 201‍9 عرضه خواهند شد و می‌توان انتظار 35 محصول را در آن دسته داشت. با افزایش سرعت در عرضه‌ی پردازنده‌های آیس لیک می‌توان پیش‌بینی کرد تایگر لیک نیز زودتر به بازار عرضه شود.
تایگر لیک در آوریل 2019 در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران معرفی شد و با توجه به روند موجود، احتمالا تا سال 2020 به بازار راه پیدا خواهد کرد. به‌هرحال، احتمالا غول پردازنده در آینده‌ای نه‌چندان دور اطلاعات جزئی از خانواده‌ی جدید منتشر خواهد کرد؛ اما بیش از همه، CES 2020 برای ارائه‌ی اطلاعات یا معرفی رسمی تخمین زده می‌‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند تایگر لیک قطعا در مقایسه با آیس لیک پیشرفت‌های عملیاتی و قدرت بیشتری خواهد داشت. باوجوداین، احتمالا بازهم تنها شاهد عرضه‌ی سری‌های موبایلی کم‌قدرت U و Y در خانواده‌ی جدید محصولات اینتل باشیم؛ درنتیجه، قیمت پردازنده‌ها هم حتی در نمونه‌های رده‌بالا، آن‌چنان زیاد نخواهد بود. در مقام مقایسه، پردازنده‌های سری U ویسکی لیک بازه‌ی قیمتی 107 تا 409 دلار دارند و پردازنده‌های آیس لیک کمی گران‌تر هستند؛ به‌گونه‌ای که گران‌ترین آن‌ها ( Core i7 -1065G7) برچسب قیمتی 426 دلاری دارد. درنهایت، می‌توان انتظار داشت تایگر لیک در بازه‌ی قیمتی نزدیک به خانواده‌های قبلی قرار بگیرد. همان‌طورکه گفتیم پردازنده‌های تایگر لیک فقط در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دو در یک، همچون تبلت‌های هیبریدی، استفاده خواهند شد؛ بنابراین، قیمت‌های مذکور برای فروش به مصرف‌کننده‌ی نهایی نیستند. کارایی
پردازنده‌های تایگر لیک براساس فناوری ساخت بهینه‌سازی‌شده‌ی 10 نانومتری به‌نام +10nm تولید می‌شوند. محصولات جدید در مقایسه با آیس لیک، بهبودهایی در سطح معماری تجربه خواهند کرد. هسته‌های پردازنده‌ی جدید به‌نام Willow Cove شناخته می‌شوند که زیرسیستم کش بهتری در مقایسه با هسته‌های Sunny Cove آیس لیک خواهند داشت. اطلاعات جزئی‌تر از عملکرد و خصوصیات هسته‌های مذکور در پردازنده‌های تایگر لیک در دست نیست. اگرچه تاکنون اطلاعات زیادی درباره‌ی خانواده‌ی بعدی پردازنده‌های موبایل اینتل منتشر نشده است، نمونه‌های بنچمارک آن‌ها در سطح اینترنت دیده شده‌اند. در پایان ماه ژوئیه سال جاری، وب‌سایت فناوری تامز‌هاردور نتایج بنچمارکی را منتشر کرد که در فهرست سرویس یوزربنچمارک (UserBenchmark) دیده شده و احتمالا به عضوی از خانواده‌ی تایگر لیک (احتمالا U) اختصاص دارد. دو ورودی از این پردازنده در فهرست یوزربنچمارک وارد شده است. در این ورودی‌ها، پردازنده‌ای با چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی دیده می‌شود که کلاک پایه‌ی 1.2 گیگاهرتز و کلاک بوست 3.6 گیگاهرتز دارد. سرعت‌های مذکور کمی پایین به‌نظر می‌رسند؛ اما احتمالا نتایج به نمونه‌ای اولیه تعلق دارند. درنهایت، محصول نهایی مشخصات قدرتمندتری خواهد داشت.

با نگاهی به نتایج بنچمارک منتشرشده، می‌توان ادعا کرد تراشه‌ی احتمالی در بارهای کاری تک‌‌هسته‌ای و چهارهسته‌ای، قدرتی نزدیک به پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Intel Core i7-8559U دارد و 25 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی چهارهسته‌ای AMD Ryzen 7 3750H عمل می‌کند. البته، پردازنده‌ی مذکور در بارهای کاری چندرشته‌ای، تنها با اختلاف 1 درصد از محصول AMD شکست خورده است. امتیاز این پردازنده در حالت تک‌هسته‌ای و دو‌هسته‌ای و چهارهسته‌ای به‌ترتیب 146 و 286 و 551 ثبت شده است. در اجرای وظایفی با هشت رشته‌ی موازی، امتیاز عملکرد این تراشه به 701 می‌رسد. در جدول زیر، نمرات کسب‌شده‌ی پردازنده‌‌ی تایگر لیک با نمونه‌های مشابه اینتل و AMD مقایسه شده است.

نام پردازندهسرعت کلاک میانگینپردازش تک‌هسته‌ایپردازش دوهسته‌ایپردازش چهارهسته‌ایپردازش هشت‌هسته‌ای
Intel Tiger Lake-U چهارهسته‌ای با 8 رشته‌ی پردازشی 3.6 گیگاهرتز146286551701
Intel Core i9-9900K هشت‌هسته‌ای با 16 رشته‌ی پردازشی 4.95 گیگاهرتز1543096151194
Intel Core i7-8700K شش‌هسته‌ای با 12 رشته‌ی پردازشی 4.5 گیگاهرتز140274544979
Intel Core i7-8565U چهارهسته‌ای با 8 رشته‌ی پردازشی 4.00 گیگاهرتز132270501616
AMD Ryzen 9 3900X دوازده‌هسته‌ای با 24 رشته‌ی پردازشی 4.25 گیگاهرتز1402775531092
AMD Ryzen 7 3750H چهارهسته‌ای با 8 رشته‌ی پردازشی 3.5 گیگاهرتز118216394591
AMD Ryzen 7 3700U چهارهسته‌ای با 8 رشته‌ی پردازشی 3.25 گیگاهرتز110204365547

اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌ی جدید در فرایندهایی همچون انکودینگ ویدئو بهبود عملکرد بسیار چشمگیری تجربه خواهد کرد؛ به‌ویژه در سیستم‌هایی با ابعاد کوچک. البته، تامزهاردور ادعا می‌کند آمار و نتیجه‌ی بررسی در آن بخش‌ها کمی با ادعای شرکت تفاوت دارند. گرافیک
تایگر لیک قطعا در بحث پردازش بهتر از خانواده‌ی قبلی محصولات اینتل عمل خواهد کرد. به‌علاوه، با استفاده از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی اینتل به‌نام Xe، بهبود فرایندهای گرافیکی در این تراشه پیش‌بینی‌شدنی است. تایگر لیک احتمالا اولین سری از پردازنده‌های اینتل خواهد بود که از معماری گرافیکی Xe بهره می‌برد. شایان ذکر است در آینده‌ی نزدیک، همین معماری در کارت‌های گرافیک اختصاصی اینتل استفاده خواهد شد.
طبق ادعای اینتل، معماری جدید بهبود زیادی در پردازش گرافیکی ایجاد خواهد کرد. Xe در ترکیب با هسته‌های تایگر لیک در مقایسه با معماری UHD پردازنده‌های نسل هشتم، احتمالا بهبود چهاربرابری را در کارایی گرافیکی ارائه خواهد کرد. با چنین پیشرفتی می‌توان کارایی‌هایی همچون بازی‌های با گرافیک بالا در رزولوشن‌هایی تا 1080p را انتظار داشت. وای‌فای و هوش مصنوعی
اینتل در معرفی تایگر لیک روی دو موضوع هوش مصنوعی و شبکه‌های وای‌فای تأکید زیادی کرد. کارایی در بخش هوش مصنوعی با پردازنده‌های تایگر لیک 2.5 تا سه‌برابر بیشتر خواهد بود. به‌علاوه، خانواده‌ی جدید مصرف انرژی کمتری هم دارند و درنتیجه، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای برای محصولات کوچک، اما قدرتمند در حوزه‌ی اینترنت اشیاء خواهند بود. تایگر لیک از نسل ششم وای‌فای (802.11.ax) هم پشتیبانی می‌کند که سرعت اتصال را نیز برای کاربر تا سه‌برابر افزایش می‌دهد. به‌علاوه، کارایی در شبکه‌های شلوغ نیز بهتر می‌شود و زمان تأخیر و مصرف انرژی هم کاهش خواهد یافت. درنهایت، سرعت اتصال و عمر باتری در دستگاه‌های مجهز به تایگر لیک بیشتر خواهد بود. پردازنده‌های آیس لیک اینتل مجموعه‌ای از بهترین بهینه‌سازی‌ها را در بازار پردازنده نشان دادند. انتظار می‌رود تایگر لیک ادامه‌دهنده‌ی روند بهینه‌سازی تراشه‌های اینتل باشد و قابلیت‌های امنیتی بیشتری نیز ارائه کند. البته، جزئیات زیادی از این قابلیت‌های امنیتی در دست نیست؛ اما احتمالا حفاظت سخت‌افزاری بیشتری را در خانواده‌ی جدید شاهد خواهیم بود. شاید در خانواده‌ی جدید تراشه‌های اینتل ابزار حفاظتی همچون V3A Rogue System را مشاهده کنیم؛ قابلیت‌هایی که پیش‌تر در پردازنده‌های کسکید لیک زئون دیده بودیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/80856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها