راه ترقی

آخرين مطالب

سرمایه‌گذاری میلیاردی در فولاد بدون بهره از بودجه دولت و جیب ملت اقتصاد

سرمایه‌گذاری میلیاردی در فولاد بدون بهره از بودجه دولت و جیب ملت
  بزرگنمايي:

راه ترقی- بررسی ها نشان می دهد در فاصله بیش از یک هزار کیلومتری از پایتخت، در 127 کیلومتری غرب مشهد و 15 کیلومتری شمال غرب نیشابور در اراضی لم یزرع در سال 1376 عملیات اجرایی بزرگترین قطب فولاد در شرق کشور کلید خورد و تا سال 1380 بطول انجامید و امروز شرکت مجتمع فولاد خراسان از 18 واحد مختلف تشکیل شده که پنج واحد گندله سازی، احیا مستقیم، ذوب، ریخته گری و نورد واحدهای اصلی تولید محسوب میشوند.

سید حسین احمدی مدیرعامل بازنشسته و مستعفی فولاد خراسان که نهم شهریور سکان هدایت این مجتمع صنعتی را به مدیری جوان واگذار کرد، پیش از این به خبرنگاران اعزامی بازدیدکننده از این مجموعه گفته بود، فولاد خراسان با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری انجام شده، از جیب دولت و ملت بهره‌برداری نکرده و اکنون علاوه بر تولید انواع مقاطع فولادی طویل ساختمانی، بازارهای صادراتی را نیز وارد شده است.

وی میزان تولید سالیانه این مجتمع را 1.5 تا 2 میلیون تن محصول ذکر کرد که اکنون به عنوان چهارمین مجموعه فولاد سازی بزرگ کشور محسوب می‌شود.  

نقشه راه فولاد خراسان

آمارهای منتشر شده گویای آن است که فولاد خراسان براساس سند چشم انداز 1404 برنامه تولید پنج میلیون تن کنسانتره سنگ اهن (ذخایر سنگ آهن در شمال شرق کشور – منطقه سنگان)، پنج میلیون تن گندله، 3.5 میلیون تن آهن اسفنجی، 3.5 میلیون تن فولاد خام (میانی) و 1.3 میلیون تن محصولات نوردی را ترسیم کرده است.

برنامه تولید مزبور با استفاده از فناوری‌های نوین، سرمایه های انسانی توانمند و با توجه به الزام‌های محیط زیستی در چارچوب سیاست‌های اقتصادی دولت مبتنی بر خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات راهبردی به عنوان بزرگترین مجتمع فولاد سازی شرق کشور به اجرا گذاشته شده است.
مهمترین چالش‌های پیش‌رو
مدیرعامل بازنشسته فولاد خراسان که هشت سال و نیم هدایت این مجموعه را برعهده داشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر مهمترین چالش‌های پیش روی فولاد خراسان اظهار داشت: تامین الکترود گرافیتی (ماده‌ای که اغلب فولاد سازان برای واردات آن با دشواری‌های شرایط تحریمی روبرو شده اند)، تهیه مواد اولیه، کنسانتره سنگ آهن (سنگان می‌تواند حلال مشکل در این زمینه باشد)، تامین مالی و ارزی (واقعیت اینکه بهره‌گیری از سامانه ارزی نیمایی تا حدودی مشکل را حل کرده)، در عین حال تعاملات بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به گذشته در رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی بهبود یافته است.

بومی‌سازی راهکار گذر از تحریم 

امروز سایه تحریم بر بخش‌های مختلف خودنمایی می‌کند، اما تولید کنندگان بخش‌های مختلف با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، به مصاف دشمن در عرصه جنگ اقتصادی رفته‌اند و این آغاز کار است که از تحریم باید به عنوان فرصت بهره گرفت.

احمدی توضیح داد: امروز صنعت فولاد کشور 80 درصد بومی@سازی شده و در حقیقت یکی از سیاست های فولاد سازان بزرگ، حرکت در مسیر بومی سازی است و این مجموعه هم به این مساله توجه جدی دارد.  

به گفته وی، تجهیزات مورد نیاز فولاد خراسان در گذشته از اروپا وارد می‌شد، اما بومی سازی در این صنعت نقش کلیدی و بسزایی دارد و لازمه آن خودباوری است.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود با بهره برداری از واحد کنسانتره سازی فولاد خراسان در سنگان این مجموعه زنجیره تولید خود را از مرحله سنگ آهن تا محصول نهایی در داخل استان خراسان رضوی بطور کامل احداث و تولید آن را مدیریت خواهد کرد.

سدبار، تامین کننده اصلی آب فولاد سازی و مساله برق

موضوع تامین آب واحد های فولاد سازی، با مشخصه اقلیم خشک کشور در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته، به گونه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست توسعه واحدهای فولاد سازی را در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مورد توجه قرار داده و این مهم در چارچوب سند چشم انداز 1404 نیز در دستور کار است، ضمن اینکه در شمال کشور هم فولاد سازی های جدید باید در حاشیه خزر استقرار یابند.

مجتمع فولاد خراسان نیز در برنامه پیش‌بینی شده خود، تامین آب مورد نیازش را استفاده از سدبار و چاه های تعبیه شده پیش بینی کرده که اولویت نخست تامین آب مصرفی این شرکت، سدبار است و چنانچه با کمبود روبرو شود، از چاه های حفر شده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل پیشین فولاد خراسان گفت: تامین آب واحد های فولاد سازی همواره از دغدغه های این بخش محسوب می شود، اما این واحد به میزان پنج میلیون متر مکعب آب مورد نیاز خود را از سدبار (واقع در 23 کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور) تامین می کند که در مسافت 3.5 کیلومتری کارخانه قرار دارد.  

احمدی در این ارتباط به خبرنگاران گفت، براساس برنامه کاهش مصارف آب در چرخه تولید این واحد صنعتی، یک شرکت مهندسی مشاور برای مدیریت آب ها طرف قرارداد است و پساب ها و جمع آوری آب های سطحی را در حال مطالعه و بررسی دارد که نقش مهمی برای تولید شرکت خواهد داشت.

به گفته وی، ایجاد پست برق 400 کیلو ولت از دیگر اقدامات این واحد صنعتی است که برق 400 کیلو ولت پس از تبدیل به 33کیلو ولت برای مصارف واحدهای تولیدی توزیع می شود و ظرفیت این واحد 200 مگاوات است.  

احمدی افزود: ایجاد کارخانه تولید اکسیژن به ظرفیت 6500 متر مکعب از دیگر اقدام های  فولاد خراسان است که اکسیژن و نیتروژن مورد نیاز را تامین می کند.  

توسعه فضای سبز یک اصل برای حفاظت از محیط زیست

مسئولان و برنامه ریزان کشور در دستگاه های اجرایی امروز این باور را دارند که توسعه همه جانبه باید در بستر حفاظت از محیط زیست معنا پیدا کند و بهره برداری از تمامی واحد های تولیدی به اخذ گواهی و تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست نیاز دارد و کارخانه های فولادی از جمله این واحد ها محسوب می شوند.

آمارها نشان می دهد حدود 140 هکتار از عرضه کل شرکت مجتمع فولاد خراسان به توسعه فضای سبز اختصاص یافته و اکنون این شرکت با 270 هکتار فضای سبز که 95 درصد آن مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای و تحت فشار است، با استفاده از آبهای سطحی و پساب تحت پوشش قرار می گیرد.

مدیرعامل بازنشسته این واحد صنعتی در توضیح برنامه توسعه فضای سبز گفته بود، اتکا به بهره برداری بهینه از منابع آب همسو با برنامه حفاظت از محیط زیست پیش رفته و این اقدام سرمایه های شرکت را هم مدیریت می کند و این رویه تداوم خواهد داشت.

اختصاص سالیانه 200 میلیارد تومان 

امروز واحد های صنعتی در اقصی نقاط کشور به عنوان یک عنصر مکمل سیاست های تامین مالی استانی در کشور به حساب می آیند و فولاد خراسان نیز از این قاعده جدا نیست، به گونه ای که بالغ بر 10 درصد مالیات سالیانه استان خراسان رضوی از سوی این واحد فولاد سازی تامین می شود.

به گفته احمدی، سالیانه 200 میلیارد تومان سرویس های تولید اجتماعی، مالیاتی، تامین اجتماعی و شبکه بانکی از سوی این مجتمع  تامین می شود و شمار کارکنان هم از مرز پنج هزار نفر نیروی کار فراتر رفته که شرکت های پیمانکاری و حمل ونقل نیز در این مجموعه مورد حساب هستند.  

وی گفت: سالانه بالغ بر چهار میلیون تن مواد اولیه و تجهیزات در این واحد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 مجتمع فولاد خراسان از ترکیب سهامداران اصلی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد شکل گرفته که به ترتیب 51.4، 32.2 و 13.3 درصد از سهام این واحد فولاد سازی را به خود اختصاص داده اند.  

وی میزان تولید سالیانه این مجتمع را 1.5 تا 2 میلیون تن محصول ذکر کرد که اکنون به عنوان چهارمین مجموعه فولاد سازی بزرگ کشور محسوب می شود.  

صادرات 50 میلیون دلاری
احمدی که در آخرین نشست مطبوعاتی خود به عنوان مدیرعامل فولاد خراسان در جمع خبرنگاران اعزامی و محلی سخن می گفت، تصریح کرد: تحریم های بین المللی موانعی پیش روی صادرکنندگان قرار داده، اما این واحد صنعتی در پنج ماهه سال 98 بالغ بر 50 میلیون دلار صادرات داشت که این رقم در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، 120 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته وی، این واحد صنعتی پارسال 170 هزار و 900 تن از تولیدات خود را روانه بازارهای هدف کرد و رتبه 64 را از نظر حجم فروش در بین یکصد شرکت برتر کشور به خود اختصاص داد.

فولاد خراسان دومین رتبه بازدهی در سازمان بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده و سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/80863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی